"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Nej, jag är inte nyfiken på det viset. Förvånas bara att du vet varifrån de kommer, och hur grossisterna i Sverige sköter sina fiskar.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av Inger H
      Pia, lämna tillbaka dina sjuka fiskar, affären ska faktiskt ha ett eget ansvar och kolla upp sina fiskar innan dom säljs. Kanske dags för utbildning av personal som är fiskansvarig. Visa dina bilder för personalen och förklara...

      //Inger
      Jodå,jag skall prata med dem, ansvarig skulle nog vara där imorgon med om jag fattade dem rätt för jag frågade en annan sak som de inte kunde svara på, men sen ser jag att det är lite köparens ansvar med, jag skall veta vad jag köper om man säger så men det är inte på långa vägar inga förmildrande omständigheter för att sälja sjuk fisk.
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av ansjo
        Det finns egentligen bara två grossister i Sverige, och är fisken köpt på någon av de stora kedjorna kommer fisken från någon av dessa. Tveksamt att de skulle missköta fisk på det viset du nämner.
        Jamen, vem är det som ska ha koll då? Kommer inte smittan från grossisterna, så måste den finnas i butikerna där fiskarna säljs - blir lite som en rundgång. Trist är det i alla fall.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Det hjälper ju inte att lämna tillbaka fiskarna, skadan är ju redan skedd anser jag.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Helene&Andreas
            • January 2009
            • 1336

            Ursprungligen postat av ansjo
            Nej, jag är inte nyfiken på det viset. Förvånas bara att du vet varifrån de kommer, och hur grossisterna i Sverige sköter sina fiskar.
            Hur dom sköter det? Det förvånas jag också över!

            Kommentar

            • Helene&Andreas
              • January 2009
              • 1336

              Ursprungligen postat av Inger H
              Jamen, vem är det som ska ha koll då? Kommer inte smittan från grossisterna, så måste den finnas i butikerna där fiskarna säljs - blir lite som en rundgång. Trist är det i alla fall. //Inger
              Alla ska ha koll men så är inte fallet! Och allra helst grossisterna!

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Det hjälper ju inte att lämna tillbaka fiskarna, skadan är ju redan skedd anser jag.
                Ja, och det går ju att bli av med!

                Skall banne mej försöka få igång en liten odling så jag kan tillhandahålla garanterat nematodfria djur till Zoopet-folk som vill ha!
                Mina är ju redan avmaskade med en riktig hästkur!

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Jodå,jag skall prata med dem, ansvarig skulle nog vara där imorgon med om jag fattade dem rätt för jag frågade en annan sak som de inte kunde svara på, men sen ser jag att det är lite köparens ansvar med, jag skall veta vad jag köper om man säger så men det är inte på långa vägar inga förmildrande omständigheter för att sälja sjuk fisk.
                  Och även om man nu råkar tänka på att kolla om fiskarna i butiken har parasiter, så kan man väl inte begära att alla ska veta vad de ska kolla efter. Röda strån i baken kan för nå'n se ut som avföring.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Grossisterna har ansvaret i första led, sedan affärerna. Att man sedan handlar från en affär och fisken är sjuk är inte bra, men kan vara lätt att missa.
                    Och missar man det som privatperson som köper 5 fiskar lär det nog missas i de andra leden med.
                    Inget som vare sig grossister eller affärer gör med vilje, då blir de inte gamla i branschen.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Och något privat korståg mot en icke namngiven grossist gör knappast saken bättre.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Helene&Andreas
                        • January 2009
                        • 1336

                        Inte med vilje kanske...

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Det hjälper ju inte att lämna tillbaka fiskarna, skadan är ju redan skedd anser jag.
                          Jaja, skadan är redan skedd och du måste medicinera ändå såklart - men dessa sjuka får du veck och affären kanske drar öronen åt sig - förhoppningsvis kontaktar dom grossisten/grossisterna och berättar "felet".

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Pia. Välkommen i klubben. Behandlingen kommer ju att funka. Ta bara dubbel dos. Du har redan smittan i karet. Gillar du dina nya fiskar så blir ju de behandlade också. Hos mig är det enbart Svärdbärarna som tog stryk. Även de hårdast drabbade cikliderna simmar nu i skick somna och växterna är i gott skick. Ingen Cyano efteråt. Så kör på och lita på att det fixar sig. Men ta dubbeldos bara.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Helene&Andreas
                              • January 2009
                              • 1336

                              Privat korståg? Neee knappast!

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Varför ska man lämna tillbaka fiskarna som kommer att (som Woods) bli garanterat avmaskade och troligen må kanon?
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...