"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helene&Andreas
    • January 2009
    • 1336

    Ursprungligen postat av Inger H
    Det här får mig att undra om grossisterna har koll på den här röda äckliga masken. Många här har drabbats den sista tiden

    //Inger
    Det kan jag svara på.... NEJ! Grossisterna har noll koll på både detta och andra sjukdomar/parasiter!

    Kommentar

    • Helene&Andreas
      • January 2009
      • 1336

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Ok, känns skönt att veta.

      Köpte dessa på djurmagazinet och jag skall dit imorgon och prata med dem, tycker att de kan hjälpa till med medicinen..fast det tror jag inte att det går men de skall veta att resten av fisken borde ha det.
      Hör av dig om dom inte hjälper till så ska jag hjälpa dig fast med en annan typ av medicinkur som funkar!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Pia - bara ta ett djupt andetag nu, och medicinera karet. Gå lugnt tillväga och följ anvisningarna på medicinen noga - hetsa inte kuren utan låt det ta den tid det tar.
        Ja, det var ju ett jädra skit detta - men det kommer att gå över!
        Ursprungligen postat av Jesper Broman
        Fina fiskar men fan vad tråkigt. Jag tycker du har haft nog med sjuka fiskar på sistone.
        Det är dags för grossisterna att ta tag i detta nu känner jag
        Tack killar, just nu vill jag spy bara, från att bli så glad och hoppande av lycka till att sitta på arslet och halvlipa tog inte många sekunder men jag är så mycket glad och så tacksam att Wood (bara så du vet )såg detta redan nu då har jag större chans att klara fisken, iallafall de övriga som förhoppningsvis inte har hunnit få det innan de små jävlarna skall utrotas!
        magkatarren blev inte bättre av detta men nu är det färdigtgnällt, nu jävlar skall de äckliga maskarna få se vem de har att fajtas med!
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av Helene&Andreas
          Hör av dig om dom inte hjälper till så ska jag hjälpa dig fast med en annan typ av medicinkur som funkar!
          Tack! Är så glad att det finns hjälpsamma människor
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Ursprungligen postat av Helene&Andreas
            Det kan jag svara på.... NEJ! Grossisterna har noll koll på både detta och andra sjukdomar/parasiter!
            Hur vet du det ?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Helene&Andreas
              • January 2009
              • 1336

              Ursprungligen postat av ansjo
              Hur vet du det ?
              Ja jag vill av diverse anledningar inte berätta hela historien öppet här. Men kan enkelt säga... De flesta grossisterna medicinerar inte alls!
              Ärligt talat är detta en skandal utan dess like!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Tack killar, just nu vill jag spy bara, från att bli så glad och hoppande av lycka till att sitta på arslet och halvlipa tog inte många sekunder men jag är så mycket glad och så tacksam att Wood (bara så du vet )såg detta redan nu då har jag större chans att klara fisken, iallafall de övriga som förhoppningsvis inte har hunnit få det innan de små jävlarna skall utrotas!
                magkatarren blev inte bättre av detta men nu är det färdigtgnällt, nu jävlar skall de äckliga maskarna få se vem de har att fajtas med!
                Bra!
                Nu har du ju ett gyllene tillfälle att liksom "maska av" det här karet - bättre förr än senare. Inte skynda och hetsa, utan bara dra igenom kuren så som det står anvisat på medicinen du kommer att använda - så att hela parasitens cykel hävs.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  "Tvättstugan"

                  @Helene&Andreas.
                  Ok, men det får stå för dig.
                  Jag har varit på Imazo många gånger, och det du nämner kan jag inte förstå. De har fisken i karantän, och medicinerar dessa kar vid behov. Vidare så säljer de ingen fisk från de karen.
                  Att sedan fisk ändå kan bli sjuka är tråkigt, oavsett vems "felet" är.
                  Senast redigerad av ansjo; 22 January 2014, 19:52.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Helene&Andreas
                    • January 2009
                    • 1336

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Ok, men det får stå för dig.
                    Jag har varit på Imazo många gånger, och det du nämner kan jag inte förstå. De har fisken i karantän, och medicinerar dessa kar vid behov. Vidare så säljer de ingen fisk från de karen.
                    Att sedan fisk ändå kan bli sjuka är tråkigt, oavsett vems "felet" är.
                    Imazo är en av grossisterna som sköter det!
                    Jag är 99% säker på att PiaJo s fiskar kommer från en annan grossist.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Bra!
                      Nu har du ju ett gyllene tillfälle att liksom "maska av" det här karet - bättre förr än senare. Inte skynda och hetsa, utan bara dra igenom kuren så som det står anvisat på medicinen du kommer att använda - så att hela parasitens cykel hävs.
                      japp, jag lovar Mats! Och nu skall jag sova på saken, ta och samla tankarna och få ihop ett åtgärdspaket, lät bra va

                      fiskarna kommer inte att dö imorgon vad jag förstått så då är det bättre att ta det lugnt och följa allt till punkten och pricken.
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        @Helene&Andreas.
                        Ok, men det får stå för dig.
                        Jag har varit på Imazo många gånger, och det du nämner kan jag inte förstå. De har fisken i karantän, och medicinerar dessa kar vid behov. Vidare så säljer de ingen fisk från de karen.
                        Att sedan fisk ändå kan bli sjuka är tråkigt, oavsett vems "felet" är.
                        ja, jag skyller verkligen inte på butiken men jag vill verkligen att de skall veta om det så att inte fler drabbas. Sen om det hjälper är ju sin sak men då har jag gjort vad jag kunnat.
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Det finns egentligen bara två grossister i Sverige, och är fisken köpt på någon av de stora kedjorna kommer fisken från någon av dessa. Tveksamt att de skulle missköta fisk på det viset du nämner.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Pia, lämna tillbaka dina sjuka fiskar, affären ska faktiskt ha ett eget ansvar och kolla upp sina fiskar innan dom säljs. Kanske dags för utbildning av personal som är fiskansvarig. Visa dina bilder för personalen och förklara...

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Helene&Andreas
                              • January 2009
                              • 1336

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Det finns egentligen bara två grossister i Sverige, och är fisken köpt på någon av de stora kedjorna kommer fisken från någon av dessa. Tveksamt att de skulle missköta fisk på det viset du nämner.
                              Vill du veta så kan vi ta detta på PM

                              Kommentar

                              • Jesper Broman
                                • November 2012
                                • 3445

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Pia, lämna tillbaka dina sjuka fiskar, affären ska faktiskt ha ett eget ansvar och kolla upp sina fiskar innan dom säljs. Kanske dags för utbildning av personal som är fiskansvarig. Visa dina bilder för personalen och förklara...

                                //Inger
                                Bra id'e där, jag håller med dig!
                                Och förklara hur många akvarier och fiskar du har hemma som kan riskera att bli smittade så kanske du kan få med dig en flaska medicin gratis hem om du har tur.

                                Edit: hade lite för bråttom när jag skrev
                                Senast redigerad av Jesper Broman; 22 January 2014, 20:05.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...