"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Jag doserade dubbeldos igår kväll och nu när jag kikar till fisken så ser jag ingen skillnad, skall jag öka dosen eller vänta tills imorgon? Imorgon är det dags att göra ett 80% vattenbyte, hua det blir några hinkar det
    Jag körde 3 dygn och maskarna dör efter hand. En mask hängde död i 2 veckor innan han försvann. Efter 2 dygn hade jag en mask som såg osunt pigg ut. Så ta 3 dygn innan 80% bytet.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      Jag bytte faktiskt inget vatten efter första kuren för två veckor se'n. Däremot bytte jag vatten nu, och hällde i andra dosen (dubbel). Ett par dagar efter första medicineringen så försvann maskarna på scalaren som hade dem, och har inte sett en mask se'n dess. Får kolla nu efter andra medicineringen om det kryper ut några fler nå'nstans. Fiskarna har hela tiden varit pigga, och tycks inte ha påverkats av medicinen alls, nyckelhålen simmar runt och ser allmänt kaxiga ut, och denisoniistimmet tuffar runt.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Jag körde 3 dygn och maskarna dör efter hand. En mask hängde död i 2 veckor innan han försvann. Efter 2 dygn hade jag en mask som såg osunt pigg ut. Så ta 3 dygn innan 80% bytet.
        Ok, då avvaktar jag tills på måndag eller tisdag morgon för vattenbytet, jobbar sent på måndagen men har lite mer tid på tisdag morgon.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Ok, då avvaktar jag tills på måndag eller tisdag morgon för vattenbytet, jobbar sent på måndagen men har lite mer tid på tisdag morgon.
          Pia, nu håller vi tummar och allt annat, för friska fiskar hos både dig å mig .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av Inger H
            Pia, nu håller vi tummar och allt annat, för friska fiskar hos både dig å mig .

            //Inger
            ja, det gör vi!

            hoppas att vi får båda får det prickfritt ( jag har en släng av vitapricken i ett kar)
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Tänk så mycket kul och fräckt man skulle kunna hitta på med en sån här rothög
              tur jag har lite material till karet jag skall hämta nästa vecka, har lite till i garaget med
              Bifogade filer
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Tänk så mycket kul och fräckt man skulle kunna hitta på med en sån här rothög
                tur jag har lite material till karet jag skall hämta nästa vecka, har lite till i garaget med
                Just precis - bygga ihop!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Just precis - bygga ihop!
                  Det är ca 7 st olika "delar" som jag lagt ihop och det blev änna bra, men på tok för stor för mitt kar som jag kommer att ha sen men det gav lite inspiration som jag ville visa.
                  Idet nya karet kommer jag nog att köra "enkelt" och för mig personligen så innebär det en till två större rötter och lite sten och sen lite växter.
                  Tanken var ju att flytta över laetacara-paret men nu gör jag det inte än på länge, vill inte chansa att sprida camallanus till fler kar så jag får hitta på nåt annat att ha där i, har lite funderingar men inget är klart än.
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Bra, men du kan ju vänta lite till maskjävlarna är utrotade - suga på din plan, så att säga!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Jo, det skall och kan jag göra och tanken är nästan så i nuläget, kan ändra sig snabbt att jag skall ha mina små ungfödare där och laetacara-ynglen där som får bajsa in karet ett tag. Sen får jag se vad som händer
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Jo, det skall och kan jag göra och tanken är nästan så i nuläget, kan ändra sig snabbt att jag skall ha mina små ungfödare där och laetacara-ynglen där som får bajsa in karet ett tag. Sen får jag se vad som händer
                        Gôtt! Det kommer att bli toppen - som alltid, Pia!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Gôtt! Det kommer att bli toppen - som alltid, Pia!
                          Vi får väl se, jag är inte där än..
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Vi får väl se, jag är inte där än..
                            Mjaaooo... det du har i skallen brukar du ju få till på ett ypperligt sätt!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Tack! Jag behöver liten spark och push uppåt och framåt just nu, självförtroendet ligger lite mer åt minussidan just nu med alla sjukdomar och skit men det skall väl ge sig det med, ser framemot nästa helg och då kommer det att kännas bättre
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Senare ikväll när jag kommer hem från jobbet så är det dags att göra vattenbyte i sjukkaret men jag kommer inte att göra som det står, har iof redan avvikigt från instruktionerna då det står två dygn och nu är jag inne på tredje, jag kommer inte att byta 80% då det har lagts en stor romkaka av Laetacara-paret så jag jag byter istället små mängder flera dagar på raken istället.
                                Hoppas att det funkar men det tror jag att det gör för fiskarna verkar inte påverkade av medicinen alls, det var bara första dagen som jag så lite antydningar att de inte var så glada men nu är allt fridens.
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...