"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    En sån härlig färg den hade på munnen! Riktigt häftig liten apisto

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av gullefjun
      Ibland, har man ju otur med sina apisar - hanar eller honor kan stryka med av någon anledning. Vad händer om man t.ex. släpper en ensam baenschihona tillsammans med en annan art av ap.hane tro? Honorna är ju för det mesta gula, så det jag har funderat på är, om hanarna ser att det inte är hans "egen art".
      Det har ju hänt mig, att jag har haft en ensam hane i ett kar och två honor av annan art i ett annat, fast jag har aldrig testat att släppa ihop dom. Det var Ingers funderingar.

      //Inger
      Mats, om du "tittar in här" - vet du hur dom funkar?

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Varning för långt inlägg

        Nu skall jag berätta en sak som både jag blev glad över samtidigt så blev jag sketarädd och fick lite "ont i hjärtat", det var så här att jag fick med mig Apistogramma Rupununi hem från Tyskland i slutet av februari- vissa av er trogna "tittare" minns kanske detta, trodde jag köpte två honor och en hanne men det var två hannar istället.
        Så jag fick snabbt starta upp en ikeabalja som den ena hannen fick vara i och efter ca 3 veckor så såg jag inte hannen längre i baljan och jag tänkte jaja han har väl dött, så jag stängde av pumpen tänkte att jag tar och tömmer baljan sen..
        Idag efter många " jag tar det senare" så tänkte jag idag gör jag det och börjar tappa ut vattnet och när jag närmar mig bottenskvalpet så undrar jag vad som plaskade och sprattlade till! Först blev jag sketarädd för vad det var men sen kom hjärnan ikapp och då kom gladheten och sen kom "ont i hjärtat"-känslan för att jag låtit fisken vara i en balja utan mat eller pump i långt över en månad
        Till råga på allt så hade jag testa doppvärmaren som hängde sig i denna baljan med för att se om det bara var för att den var på det högsta, så det har varit variationer på mycket kallt och mycket varmt...

        Stackars lille fisken fick lite nytt vatten och lite mat omgående
        Där ser man att man kan sköta fisk och ett kar exemplarisk och allt går åt pipsvängen iallafall och så kan man misssköta/misshandla grovt och fisken klara sig iallafall mot alla odds emot dem..
        men "don´t try this at home" som de brukar säga Amerikat..
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Wilhelm
          • October 2002
          • 604

          Det var ju en riktig "solskenshistoria"! Tur att den lille klarade sig!
          Nu har han väl förtjänt sig av en hona!
          Wilhelm
          Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
          www.ciklid.org www.aquafish.info

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av Wilhelm
            Det var ju en riktig "solskenshistoria"! Tur att den lille klarade sig!
            Nu har han väl förtjänt sig av en hona!
            oja, detta är en riktig solskenshistoria
            Han skall få sig en liten hona med, det lovar jag. Pratade med Kent på Nols om att han kunde beställa denna fisken nu men då sa jag att tyvärr så har jag inte dessa kvar hemma men jag skall ringa honom när påsken är över
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              Ojoj! En riktig överlevare
              Tänk på bara att vänja honom vid "vanligt" vatten sakta så han inte får en chock

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Helt klart, han är en överlevare och mitt samvete har fått sig en törn :i men idag skall han få komma till det ena 220 karet hoppas det går väl för honom och det inte blivit för stora sviter för honom så att han inte klarar sig eller på annat sätt blev skadad.
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Förstår att det känns i hjärtat, men nu måste du belöna honom. Har du inte någon påskdam/kärring över i nåt kar.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Nja, har ingen hona till honom än, skall kolla om de kan plocka hem två stycken till stackarn ( han har fått detta namnet nu)

                    Jag hade en hona till den andre hannen (han är i jobbets ena 720) och detta par hade jag i ett 100 liters och allt vart frid och fröjd med yngel mm i två veckor sen fick nog hannen ett tuppjuck och tog alla ynglen och jagade livet ur den honan, vet ju inte med exakthet att det var så som förloppet var men jag ser inget annat som skulle vara orsaken.
                    Allt hände på ca 12-20 timmar, önskar att jag varit hemma då så jag kunde särat på dem så att honan inte behövde blir ihjäljagad..så jag satsar på två honor som han kan ta ut aggrot på. Men å andra sidan så vet jag ju inte om denna hannen är lika aggro, det kan ju mycket väl vara så att han har ett lugnare temprament.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Pia, har du läst mitt inlägg 2942? Skulle vara intressant att veta, för jag har inte en aning.
                      Kanske en korkad fråga, eftersom dom säkert "känner" skillnad på sin egen art.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av gullefjun
                        Mats, om du "tittar in här" - vet du hur dom funkar?

                        //Inger
                        Jag tror inte det händer speciellt mycket. I vissa komplex kan man få korsningar, men antagligen händer ingenting - lite bortjagande och sådär...

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Jag tror inte det händer speciellt mycket. I vissa komplex kan man få korsningar, men antagligen händer ingenting - lite bortjagande och sådär...
                          Okey.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Hur jag skall sätta rasterna?
                            Se de olika bilderna och kom gärna med förslag, pumparna är ungefär på mitten i filterkammaren. Har 2 st 6omm och 1 st 40 mm hemma just nu men jag kan köpa till fler om det behövs.
                            Skulle vilja ha ett litet 40mm raster i överkant så att det kommer in vatten både under och över ifrån, galet tänkt?
                            Bifogade filer
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              På den första och sista bilden så skall den översta markeringen vara i nästan överkant hade jag tänkt men fick inte till det så bra när jag ritade ser jag nu
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • freddi36
                                • December 2010
                                • 2882

                                Jag tycker antingen at du ska ha pumpen i mitten och ett stort raster nere och ett mindre uppe. Eller pumpen högst upp med en massa filtermatrial under och två stora raster nere. I mitt 60L har jag ett 40mm nere och pumpen högst upp. Fungerar jättebra men då ditt kar är typ 3,5 gånger så stort som mitt (om det är ett 220L?) så behöver du mer flöde genom filtret ju

                                Kommentar

                                Arbetssätt...