"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av ansjo
    Det finns torvblock att köpa på tex Granngården eller Blomsterlandet, dessa går att antingen såga eller skära tunna skivor från som du lägger i karet eller tar strö från. Plastnätet finns på bygghandlare och blomsteraffärer, men maskorna är kanske runt ett par mm stora och du bör använda grus i kornstorlek som är större än dessa.
    Se bara till att fråga efter ogödslad torv, och torvblock är mig veterligen inte gödslade utan det är påstorven som kan vara gödslad.
    Till ditt kar räcker säkert ett par grabbanävar i en nylonstrumpa, och vill du inte ha det för mörkt färgat kan du koka ur den lite lätt först och sedan utgå därifrån.
    Tack!

    Skall testa att hiva i lite mer alkottar till att börja med och se vart ph-t landar innan jag testar torven. Men blir lite sugen på att göra med torv under sanden i mitt eventuella nya kar
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Då vet jag vilket bottenmaterial du ska ha, Amtras olika storlekar som jag och Mats köpte förra gången i Tyskland. Den finns ju i 3 olika färger!

      Och på tal om ingenting fick jag beställt ett batterigrepp till kameran idag, hoppas det hinner komma hem innan fredag....
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ja, Amtras grus var mycket snyggt, vi får se om vi hittar detta igen

        Hoppas att det kommer innan vi åker, jag köpte ett extra batteri till kameran i fredags.
        Min kamera är så tung nu med det nya objektivet ( det är det som är nackdelen..) så jag kommer att få gamnacke när jag har den runt halsen och armarna kommer att få sig lite styrketräning på mässan, kameran väger ju ca 1800 gram med allt på pust.. så ett batterigrepp är bara att glömma för min del
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Det hittar vi säkert, jag skulle inte bli så förvånad om det finns på någon av utställningsmontrarna på mässan. Hur stort kar ska det räcka till? Vi kanske skulle behövt en släpvagn, jag skulle vilja ha detta grus till ett 540...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            OM det blir att jag byter ut en av kuberna så blir det ett kar med måtten, bredd 60 cm , höjd och djup 45 cm.

            Men jag skulle vilja ha typ sand och sen ha detta gruset i två olika storlekar för att få lite variation, skall se om det finns den där färgen som var lite brun..
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Åh, era små mockelgrisar! Nu skall ni lulla omkring och titta på härliga kar, käka Schnitzel mit Broccoli, pommes und schmeltzkäse, dricka öl och bära tunga kameror... Kan ni köpa hem sisådär 35-40 stora rötter till mig också?

              Jösses vad gôtt ni skall ha! Önskar er en redigt skön tripp - lova att berätta allt och sätta in masspr av bilder när ni kommer hem!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Rio Negro hette det svarta om jag inte minns fel, det grönaktiga hette Mekong tror jag och den ljusbruna Sambia. Det är Mekong jag funderar på...i alla 4 storlekar.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Åh, era små mockelgrisar! Nu skall ni lulla omkring och titta på härliga kar, käka Schnitzel mit Broccoli, pommes und schmeltzkäse, dricka öl och bära tunga kameror... Kan ni köpa hem sisådär 35-40 stora rötter till mig också?

                  Jösses vad gôtt ni skall ha! Önskar er en redigt skön tripp - lova att berätta allt och sätta in masspr av bilder när ni kommer hem!
                  Ja din spjuver, hade du inte varit på spelning vet jag var du hade suttit i helgen. Är det inget annat du vill ha hem, plats finns det gott om...not!
                  Men bilder kommer det säkert massor, ska byta ut Pias macro till mitt med när hon inte märker det bara...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Knax
                    • November 2012
                    • 1148

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Tack!

                    Skall testa att hiva i lite mer alkottar till att börja med och se vart ph-t landar innan jag testar torven. Men blir lite sugen på att göra med torv under sanden i mitt eventuella nya kar
                    Eventuella nya kar gillar vi! Har jag varit slarvig med att läsa din tråd, eller är detta det första vi hör om det? Förutom att man alltid går i tankar om nya kar, menar jag förstås.
                    // Mats, a.k.a. Knax



                    "All's well that ends." - Unknown

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Åh, era små mockelgrisar! Nu skall ni lulla omkring och titta på härliga kar, käka Schnitzel mit Broccoli, pommes und schmeltzkäse, dricka öl och bära tunga kameror... Kan ni köpa hem sisådär 35-40 stora rötter till mig också?

                      Jösses vad gôtt ni skall ha! Önskar er en redigt skön tripp - lova att berätta allt och sätta in masspr av bilder när ni kommer hem!
                      Skall tänka på dig Mats när den kalla goa ölen rinner ner i stupen och släcker törsten efter att ha dratt i mig en stor schnitzel

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Rio Negro hette det svarta om jag inte minns fel, det grönaktiga hette Mekong tror jag och den ljusbruna Sambia. Det är Mekong jag funderar på...i alla 4 storlekar.
                      Det blir nog bra Rio negro är den svarta, det kommer jag ihåg.

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Ja din spjuver, hade du inte varit på spelning vet jag var du hade suttit i helgen. Är det inget annat du vill ha hem, plats finns det gott om...not!
                      Men bilder kommer det säkert massor, ska byta ut Pias macro till mitt med när hon inte märker det bara...
                      Ja, bilder kommer det i massor sen nää, jag kommer inte märka nåt alls
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Knax
                        Eventuella nya kar gillar vi! Har jag varit slarvig med att läsa din tråd, eller är detta det första vi hör om det? Förutom att man alltid går i tankar om nya kar, menar jag förstås.
                        njae.. la en liten lite blänkare om det för ett tag sen men jag förstår att det är svårt att hänga med i allt svammel från min sida
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          ...för att återgå till torv då (jag anser mig också som nybörjare). Jag testade både torv, alkottar (många många) och massor av rötter i mitt första diskuskar, som var på 375L, men inte ett smack hände med PH-värdet. Jag frågade (inte i det här forumet) och fick till svar, att det inte gick att "knäcka" PH:t om man har så pass högt KH (runt 7), som vi har. Så summa sumarum, måste alltså KH:t sänkas - innan det är någon idé, att testa torv för min del.
                          Jag frågade inte vidare, eftersom jag inte ville ställa en "dum" fråga - men under åren har jag lärt mig, att inga frågor är dumma.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ok, jag testar med att försöka sänka lite men går det inte så får jag kolla upp det där med KH, vet inte ens vad det är så lite testar jag vattnet...
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • lillfrasse
                              • February 2002
                              • 2228

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Rio Negro hette det svarta om jag inte minns fel, det grönaktiga hette Mekong tror jag och den ljusbruna Sambia. Det är Mekong jag funderar på...i alla 4 storlekar.
                              Går det fortfarande inte få tag i Amtra gruset i Sverige?
                              Simma lungt..
                              Lillfrasse..

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Ursprungligen postat av lillfrasse
                                Går det fortfarande inte få tag i Amtra gruset i Sverige?
                                Nä, inte vad jag vet iaf...tyvärr.
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...