Då är vi där med spikblad, hornsärv och annat. Har tittat igenom tidigare filmer på dina kar och tycker nog du fått fart på flera plantor som tagit sig utmärkt och liknar dina filmer.
Akvariestugan
Kollaps
X
-
-
Jag har haft Pinnatifida för drygt ett år sedan och den klarade sig bra hos mig med mediokert-hyfsat ljus och ingen CO2. Och du Mats verkar ha riktigt gröna fingrar för att inte vara växtnörd så jag tycker absolut du ska testa. Känns verkligen som att Pinnatidifda skulle göra sig riktigt bra i den miljö du vill skapa om den bara tar sig!Kommentar
-
Att den liksom sätter sig fast på grenar verkar bra!
Det är då själva satiken att en massa växter kräver gödning och skit, Bryzell säger ett bestämt nej!
Däremot, Anders, har du lust att fundera lite kring några buskiga, låga växter (vilket jag är inne på när det gäller storkaret) som du tror skulle kunna passa ett växtmongo som jag? Kanske skulle du kunna valla runt mig på ett växtrejs vid tillfälle?
/Anders
Medlem i NCS - givetvis!Kommentar
-
Jättebra förslag ALLA! Tack för era inlägg!
Jo, jag har väl tänkt i cryptocorynebanorna också, och det blir nog en hel del sådant på botten. Jag skall titta igenom de förslag ni ger, så hittar jag säkert några att välja på (och Anders du får gärna valla runt mig ändå).
Det är just de där lite bruntråkiga buskiga plantorna jag vill åt.
Jag kan ju alltid sätta i en dos java och anubias, men de blir så jädra gröna, och det är inte meningen att detta skall bli ett "snyggt" växtkar, utan brunt, träigt, pinnigt, rotigt med massor av bôs, blad och skit - som det skall vara, med andra ord!Kommentar
-
Jättebra förslag ALLA! Tack för era inlägg!
Jo, jag har väl tänkt i cryptocorynebanorna också, och det blir nog en hel del sådant på botten. Jag skall titta igenom de förslag ni ger, så hittar jag säkert några att välja på (och Anders du får gärna valla runt mig ändå).
Det är just de där lite bruntråkiga buskiga plantorna jag vill åt.
Jag kan ju alltid sätta i en dos java och anubias, men de blir så jädra gröna, och det är inte meningen att detta skall bli ett "snyggt" växtkar, utan brunt, träigt, pinnigt, rotigt med massor av bôs, blad och skit - som det skall vara, med andra ord!
//Inger"Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.Kommentar
-
Corysar skall få grufsa runt i härliga mulmdepåer, likaså en massa småciklider med sina yngel - det är bara bra för dom! Pinnar, grenar och rötter får gärna bli täckta av diverse alger och slam - men vattnet kommer att vara kristallklart!Kommentar
-
Ja, Haha! Jag har länge velat åt det där "vilda" uttrycket, och trots att de allra flesta kar, som strävar mot SA-stilen, är hutlöst vackra med mycket grönt - så är tanken med den här baljan inte alls åt det hållet.
Corysar skall få grufsa runt i härliga mulmdepåer, likaså en massa småciklider med sina yngel - det är bara bra för dom! Pinnar, grenar och rötter får gärna bli täckta av diverse alger och slam - men vattnet kommer att vara kristallklart!
//Inger"Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.Kommentar
-
Idén om att ha mindre fisk i ett förhållandevis stort kar kanske en del tycker är riktigt crazy, men jag vill nå känslan av mycket fisk, som liksom inte hela tiden syns - och som tittar fram då och då, en känsla av att man hela tiden får "undra" hur mycket fisk det egentligen finns i karet.
Däremot, när jag har fyllt karet för första gången, låtit det stå några dygn, och konstaterat att allt funkar - DÅ!, då jädrar skall det roliga ta fart. Den stunden brinner jag av lust att få uppleva!
Vad som är så jädra gôtt nu, är att själva betonggjutandet, utbyggnaden av stugan och iordningställandet av densamma, är ett överhoppat kapitel i både tid och pengar. Att få ner karet i källaren är banne mig guld värt!
Ja, Haha! Jag har länge velat åt det där "vilda" uttrycket, och trots att de allra flesta kar, som strävar mot SA-stilen, är hutlöst vackra med mycket grönt - så är tanken med den här baljan inte alls åt det hållet.
Corysar skall få grufsa runt i härliga mulmdepåer, likaså en massa småciklider med sina yngel - det är bara bra för dom! Pinnar, grenar och rötter får gärna bli täckta av diverse alger och slam - men vattnet kommer att vara kristallklart!
Kristallklart vatten i en sådan trolsk miljö gör det än mer effektfullt, I likeKommentar
-
Jo, man hoppas det!
Titta så härligt:
Subaquatic vudeo of ornamental fishes in their natural habitat, inckuding Paracheirodon axelrodi, Petitella georgiae, Dicrossus filamentosus, Apistogramma, C...
Die Überschwemmungsgebiete Amazoniens bieten einen idealen Lebensraum für laichwillige Buntbarsche. Detlef Leue hat eindrucksvolle Unterwasserszenen in den Z...
Kommentar
-
-
Kommentar
-
Angående pinnatafidan så har jag fått den att stortrivas i 0,3W/l, ingen co2 och rätt surt vatten. Dock hände nåt med vattenkemin och då tvärdök den och smälte likt en crypto. Fördelen med lite ljus är att den blir tätare och buskigare, i bättre ljus kan den bli lite ranglig.
I övrigt. Kul att höra att planerna tidigareläggs, blir spännande att följa detta!Kommentar
Kommentar