Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Då är vi där med spikblad, hornsärv och annat. Har tittat igenom tidigare filmer på dina kar och tycker nog du fått fart på flera plantor som tagit sig utmärkt och liknar dina filmer.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      flera olika sorters cryptocoryne, de trivs bra i sämre ljus och behöver inte mycket gödning, finns i en uppsjö av olika sorter och varianter så där har du mitt förslag
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Solid
        • August 2007
        • 734

        Jag har haft Pinnatifida för drygt ett år sedan och den klarade sig bra hos mig med mediokert-hyfsat ljus och ingen CO2. Och du Mats verkar ha riktigt gröna fingrar för att inte vara växtnörd så jag tycker absolut du ska testa. Känns verkligen som att Pinnatidifda skulle göra sig riktigt bra i den miljö du vill skapa om den bara tar sig!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Att den liksom sätter sig fast på grenar verkar bra!

          Det är då själva satiken att en massa växter kräver gödning och skit, Bryzell säger ett bestämt nej!
          Däremot, Anders, har du lust att fundera lite kring några buskiga, låga växter (vilket jag är inne på när det gäller storkaret) som du tror skulle kunna passa ett växtmongo som jag? Kanske skulle du kunna valla runt mig på ett växtrejs vid tillfälle?
          Jadå, det finns en hel del att välja på. Iofs inte SA, men Crytocoryne är en favvis hos mig som alltid funkar. Finns mängder med olika sorter och färger, precis som Pia säger.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Jättebra förslag ALLA! Tack för era inlägg!
            Jo, jag har väl tänkt i cryptocorynebanorna också, och det blir nog en hel del sådant på botten. Jag skall titta igenom de förslag ni ger, så hittar jag säkert några att välja på (och Anders du får gärna valla runt mig ändå).

            Det är just de där lite bruntråkiga buskiga plantorna jag vill åt.
            Jag kan ju alltid sätta i en dos java och anubias, men de blir så jädra gröna, och det är inte meningen att detta skall bli ett "snyggt" växtkar, utan brunt, träigt, pinnigt, rotigt med massor av bôs, blad och skit - som det skall vara, med andra ord!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Jättebra förslag ALLA! Tack för era inlägg!
              Jo, jag har väl tänkt i cryptocorynebanorna också, och det blir nog en hel del sådant på botten. Jag skall titta igenom de förslag ni ger, så hittar jag säkert några att välja på (och Anders du får gärna valla runt mig ändå).

              Det är just de där lite bruntråkiga buskiga plantorna jag vill åt.
              Jag kan ju alltid sätta i en dos java och anubias, men de blir så jädra gröna, och det är inte meningen att detta skall bli ett "snyggt" växtkar, utan brunt, träigt, pinnigt, rotigt med massor av bôs, blad och skit - som det skall vara, med andra ord!
              Kärringen - gubben mot strömmen menar jag, som inte vill ha gröna växter - utan bruna och görtråkiga . Dessutom vill den här "gubben" Mats ha en massa skit också .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Inger H
                Kärringen - gubben mot strömmen menar jag, som inte vill ha gröna växter - utan bruna och görtråkiga . Dessutom vill den här "gubben" Mats ha en massa skit också .

                //Inger
                Ja, Haha! Jag har länge velat åt det där "vilda" uttrycket, och trots att de allra flesta kar, som strävar mot SA-stilen, är hutlöst vackra med mycket grönt - så är tanken med den här baljan inte alls åt det hållet.
                Corysar skall få grufsa runt i härliga mulmdepåer, likaså en massa småciklider med sina yngel - det är bara bra för dom! Pinnar, grenar och rötter får gärna bli täckta av diverse alger och slam - men vattnet kommer att vara kristallklart!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Ja, Haha! Jag har länge velat åt det där "vilda" uttrycket, och trots att de allra flesta kar, som strävar mot SA-stilen, är hutlöst vackra med mycket grönt - så är tanken med den här baljan inte alls åt det hållet.
                  Corysar skall få grufsa runt i härliga mulmdepåer, likaså en massa småciklider med sina yngel - det är bara bra för dom! Pinnar, grenar och rötter får gärna bli täckta av diverse alger och slam - men vattnet kommer att vara kristallklart!
                  Japp du kommer att ha en minibiotop i din källare - helt säkert kommer du få till allt som ligger lagrat i ditt huvve

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Ja, nu när vi ändå snackar om det här karet, så kan jag berätta att jag inte kommer att ha det i "stugan", utan låter själva kåken bli stugan istället.
                    Spännande, ytterst spännande. Det väcker ju nyfikenhet över stugans framtid. Såg en liten hint om att ev. gå tillbaka till ett gäng burkar så som det har varit, så ska inte fråga så mkt just nu.

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Detta innebär ganska stora ekonomiska lättnader för min del, och vi kan sätta igång bygget, och få det klart mycket snabbare.
                    Det låter förvisso inte som en nackdel, pengar är ju inte så svårt att bli av med ändå...

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Idén om att ha mindre fisk i ett förhållandevis stort kar kanske en del tycker är riktigt crazy, men jag vill nå känslan av mycket fisk, som liksom inte hela tiden syns - och som tittar fram då och då, en känsla av att man hela tiden får "undra" hur mycket fisk det egentligen finns i karet.
                    Jag säger kortfattat; precis! Supercoolt med mkt fisk i stor volym och nästan bland det mest häftiga och fascinerande ser man bl.a. med just mindre fisk i mer rätt size på miljön. Avis på denna punkt.


                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Däremot, när jag har fyllt karet för första gången, låtit det stå några dygn, och konstaterat att allt funkar - DÅ!, då jädrar skall det roliga ta fart. Den stunden brinner jag av lust att få uppleva!

                    Vad som är så jädra gôtt nu, är att själva betonggjutandet, utbyggnaden av stugan och iordningställandet av densamma, är ett överhoppat kapitel i både tid och pengar. Att få ner karet i källaren är banne mig guld värt!
                    Detta ser jag fram emot att följa på distans (och som jag många gånger önskat få se i verkliga livet, har inte lyckats masa mig västerut rent ekonomiskt förut men det börjar ljusna vid horisonten) dessutom uppleva själv i mindre skala på sikt. Även här under kommande sommarhalvår hoppas jag...

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Ja, Haha! Jag har länge velat åt det där "vilda" uttrycket, och trots att de allra flesta kar, som strävar mot SA-stilen, är hutlöst vackra med mycket grönt - så är tanken med den här baljan inte alls åt det hållet.
                    Corysar skall få grufsa runt i härliga mulmdepåer, likaså en massa småciklider med sina yngel - det är bara bra för dom! Pinnar, grenar och rötter får gärna bli täckta av diverse alger och slam - men vattnet kommer att vara kristallklart!
                    Dessa underbara cryptos, älskar de små liven. Tacksamma om man bara har tålamod att låta de etablera sig och sedan skjuta iväg i buskighet och dessutom uppbringa nya små skott som kikar fram bland mulm och löv Vackert!

                    Kristallklart vatten i en sådan trolsk miljö gör det än mer effektfullt, I like
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Japp du kommer att ha en minibiotop i din källare - helt säkert kommer du få till allt som ligger lagrat i ditt huvve

                      //Inger

                      Jo, man hoppas det!


                      Titta så härligt:




                      Subaquatic vudeo of ornamental fishes in their natural habitat, inckuding Paracheirodon axelrodi, Petitella georgiae, Dicrossus filamentosus, Apistogramma, C...





                      Die Überschwemmungsgebiete Amazoniens bieten einen idealen Lebensraum für laichwillige Buntbarsche. Detlef Leue hat eindrucksvolle Unterwasserszenen in den Z...





                      The Pantanal is a tropical wetland and the world's largest wetland. Many freshwater fish and waterweeds live there.Friends of Corydoras and the discus.https:...

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Härlig input ApeviaX!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          sedärja, då har man kvällen räddad
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            sedärja, då har man kvällen räddad
                            Japp, och det finns så mycket mer... Jag kan sitta i timmar och glo.

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Jag fattar bara inte hur du hittar naturfilmerna....
                              hur, vad och när - det är frågan det...
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Moving Waves
                                • August 2010
                                • 1403

                                Angående pinnatafidan så har jag fått den att stortrivas i 0,3W/l, ingen co2 och rätt surt vatten. Dock hände nåt med vattenkemin och då tvärdök den och smälte likt en crypto. Fördelen med lite ljus är att den blir tätare och buskigare, i bättre ljus kan den bli lite ranglig.

                                I övrigt. Kul att höra att planerna tidigareläggs, blir spännande att följa detta!
                                - - -
                                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                                Kommentar

                                Arbetssätt...