Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Moving Waves har dem också. De ser läckra ut när de växer upp.
    Johnny, vet du om någon tråd, lite specifikt sådär, där man kan kika på detta?

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Vänta så ska jag leta. Har funderat på dem själv.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Vänta så ska jag leta. Har funderat på dem själv.
        OK, snällt av dig. Tack!

        Lite åt det här hållet;


        Do you wish to learn more about freshwater fish and their natural habitats? Visit our website: https://www.mikolji.com Please like and subscribe to our chann...



        Do you wish to learn more about freshwater fish and their natural habitats? Visit our website: https://www.mikolji.com Please like and subscribe to our chann...

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ok. Det är inte alls det stuket så det är helt fel för dig men om du tittar i Moving waves film i detta inlägg så ser du dessa växter baktill efter drygt 3 min. Tycker de är snygga och tänkte mig dem i ditt kar bara.

          Den övre filmen du hade ser ju lite ut som vattenpest nästan. Tror också att vanlig hornsärv som ligger och driver strax över botten inflätad mellan grenarna och som samlat på sig en del bös kan skapa liknande miljöer som i nedre filmerna. Fördelen med dessa växter är ju att de renar vattnet extremt bra. Men nu spånar jag på bara. Grilla Mathias efter rätt typ av växt?
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Ok. Det är inte alls det stuket så det är helt fel för dig men om du tittar i Moving waves film i detta inlägg så ser du dessa växter baktill efter drygt 3 min. Tycker de är snygga och tänkte mig dem i ditt kar bara.

            Den övre filmen du hade ser ju lite ut som vattenpest nästan. Tror också att vanlig hornsärv som ligger och driver strax över botten inflätad mellan grenarna och som samlat på sig en del bös kan skapa liknande miljöer som i nedre filmerna. Fördelen med dessa växter är ju att de renar vattnet extremt bra. Men nu spånar jag på bara. Grilla Mathias efter rätt typ av växt?
            Jag skall kolla länken! Det behöver bara se ut ungefär som i filmerna, inte vara exakt - så du är nog på rätt spår ändå. Det är just det där låga, buskiga jag är ute efter...
            Ja, det är nog bôsig hornsärv där i andra filmen - om man bara kunde hålla den lite låg, om du är med mig?

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Den jag spånande är ju t o m indisk. Så det blir tokfel. Men den är så vacker:
              Hygrophila pinnifatida
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Kresus Jistus vilken fin fin film där av Mowing... Jisses!
                Jo, men de där lite Ormbunksliknande grejerna är ju spot on. Då går det att få tag på iallafall!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Jag skall kolla länken! Det behöver bara se ut ungefär som i filmerna, inte vara exakt - så du är nog på rätt spår ändå. Det är just det där låga, buskiga jag är ute efter...
                  Ja, det är nog bôsig hornsärv där i andra filmen - om man bara kunde hålla den lite låg, om du är med mig?
                  Ja det är jag. Men du ska ju ha mycket rötter och Hornsärven har ju inga egna rötter och är ju sträv. Lindar du den lite hur som helst nära botten under grenarna gissar jag du kan få till en matta med skitiga växter om du låter det hålla på. Den kommer att växa på bra, men sedan bromsa när den mjölkat ur näringen i karet. Nu motverkar den ju tyvärr alger

                  Spikblad bildar ju dessutom stjälkar som har sådana där rottofsar som på bilden med Fjärilarna. Det är kul att spåna så här faktiskt
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Den jag spånande är ju t o m indisk. Så det blir tokfel. Men den är så vacker:
                    Hygrophila pinnifatida
                    Växten får komma från Månen om den vill, så det spelar ingen roll, bara det ser rätt ut. Den var ju jättefin, och skulle passa perfekt.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Ja det är jag. Men du ska ju ha mycket rötter och Hornsärven har ju inga egna rötter och är ju sträv. Lindar du den lite hur som helst nära botten under grenarna gissar jag du kan få till en matta med skitiga växter om du låter det hålla på. Den kommer att växa på bra, men sedan bromsa när den mjölkat ur näringen i karet. Nu motverkar den ju tyvärr alger

                      Spikblad bildar ju dessutom stjälkar som har sådana där rottofsar som på bilden med Fjärilarna. Det är kul att spåna så här faktiskt
                      Ja, det är kul. Spikblad har jag ju haft i 960-baljan, den är väldigt fin i dessa sammanhang också.
                      Det får bara inte se för pråligt och "planterat" ut.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Växten får komma från Månen om den vill, så det spelar ingen roll, bara det ser rätt ut. Den var ju jättefin, och skulle passa perfekt.
                        Jag tänkte att eftersom den verkar bilda tuvor och är brun så smälter den kanske in bättre i det bruna med rötter och annat?
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Jag tänkte att eftersom den verkar bilda tuvor och är brun så smälter den kanske in bättre i det bruna med rötter och annat?
                          Bra där, Johnny!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Sedan för att gnugga in Pinnifatidan ordentligt så har den en tendens att fästa sig på grenar också. Inte helt fel i ett Bryzellskt innanhav.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Den jag spånande är ju t o m indisk. Så det blir tokfel. Men den är så vacker:
                              Hygrophila pinnifatida
                              Den där är en kul växt. Jag hade dem i mitt sovrumskar, och de växte grymt duktigt. Men där var co2 och bra med ljus, så det var kanske inte så konstigt...
                              Sedan åkte jag till Thailand, och en rejäl Claddo-odling mötte mig så det var bara att slänga all växtlighet i burken. När vi var i Tyskland sist köpte jag ett par nya krukor, men de kom aldrig igång och tynade till slut bort, trots samma förutsättningar.
                              Men för att den ska klara sig bra, tror jag det förutsätter bra med ljus och co2. En av två är tveksamt att det räcker....
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Sedan för att gnugga in Pinnifatidan ordentligt så har den en tendens att fästa sig på grenar också. Inte helt fel i ett Bryzellskt innanhav.
                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Den där är en kul växt. Jag hade dem i mitt sovrumskar, och de växte grymt duktigt. Men där var co2 och bra med ljus, så det var kanske inte så konstigt...
                                Sedan åkte jag till Thailand, och en rejäl Claddo-odling mötte mig så det var bara att slänga all växtlighet i burken. När vi var i Tyskland sist köpte jag ett par nya krukor, men de kom aldrig igång och tynade till slut bort, trots samma förutsättningar.
                                Men för att den ska klara sig bra, tror jag det förutsätter bra med ljus och co2. En av två är tveksamt att det räcker....
                                Att den liksom sätter sig fast på grenar verkar bra!

                                Det är då själva satiken att en massa växter kräver gödning och skit, Bryzell säger ett bestämt nej!
                                Däremot, Anders, har du lust att fundera lite kring några buskiga, låga växter (vilket jag är inne på när det gäller storkaret) som du tror skulle kunna passa ett växtmongo som jag? Kanske skulle du kunna valla runt mig på ett växtrejs vid tillfälle?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...