Akvariestugan
Kollaps
X
-
-
Det här är "the bitter truth" så att säga - och "döden" för många som ger sig på Tanganyika. Enkel matte!
Kommentar
-
Man skulle kunna göra en liten jämförelse med Fjärilsciklider (SA) där större grupper lever ihop, förutom vid lek och yngelvård, och där detta beteende blir så missriktat i våra kar när vi försöker para ihop dom; hona och hane - och som givetvis alltid slutar i misslyckande (dessutom är vatten- och miljöparametrarna, i stort sett, alltid helt felaktiga).
Men, de endemiska arter som existerar i Tanganyikasjön har verkligen ett helt eget beteendemönster - finns liksom inget annat att jämföra med!Kommentar
-
Det där har du fångat exemplariskt väl, Mats! Verkligt intressant och vackert! Jag satt fastnaglad hela tiden och min fru undrade vad det egentligen var jag tittade på. "Jaha, fiskar."
Tack för den snutten!// Mats, a.k.a. Knax
"All's well that ends." - UnknownKommentar
-
Kul att ni gillar det!
Jag var liksom bara tvungen att ta en filmsnutt.
Kommentar
-
Vad filmar du med min gode herre? Förjäkla najs och den filmen gjorde att jag fick skjuta upp nattsömnen i ett par minuter.Kommentar
-
Haha! Gôtt!
Jag filmar med en några år gammal Canon SX-någonting - som har HD-filmfunktion. Kameran filmar fint, men tar sådär foton. Jag skall inhandla en ny kamera snart!
Kommentar
-
De är allt rätt hårda inom gruppen också ibland såg jag, de delar ut lite rapp sinsemellan för att bara markera lite. Fränt!Kommentar
-
Det blir ju ett jäkla trevligt rörelsemönster. Det är omöjligt med systemkameran och det är därför jag utgår från fasta punkter och klipper. Därför blir det ju lite spännande att förstå hur du gör för det blir ju gött liksom
De är allt rätt hårda inom gruppen också ibland såg jag, de delar ut lite rapp sinsemellan för att bara markera lite. Fränt!
Kommentar
-
-
Ja, tack för det.
Fan, dom plockar fram kullarna så jädra "stealthigt" alltså. Jag hade inte sett något som antydde om att de hade lekt - men det jag upptäckte det hela på var att de äldre ynglen hade samlat ihop sig betydligt. Jag kikade lite närmare och - javisst, där var en liten svärm med nya pytteyngel bland de större...
Ganska häftigt att se faktiskt.
Senast redigerad av Mats Bryzell; 03 December 2013, 09:39.Kommentar
-
Jag lägger ju inte upp så många bilder och filmer på T-karet här i tråden - så jag förstår att ni nu väntar med spänning på att få se lite stuff på de nya ynglen (kull nr. 4).
En riktigt skön grej som jag såg nu för en stund sedan är att den nya yngelsvärmen har delats upp i två "läger", på två stenar ungefär 30 cm från varandra - och de större ynglen har därför också delat upp sig i två grupper och håller stenkoll på småttingarna.
Fick en filmsnutt på detta som kommer senare.
Här några bilder så länge:Kommentar
-
Kommentar