Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Bara ditt sätt att på djupet beskriva vad som sker i karet är häftigt och väcker verkligen eftertanke. Hur många tar sig tid att sitta riktigt länge och bara studera vad som sker i karet. Menar inte det dagliga gluttandet utan att verkligen ta sig tid att se ett beteende utvecklas. Sitter själv och glor mycket på mina Diskusars oerhört intressanta beteende när de letar mat på botten. Slow looking det är grejen
    Ja, Johnny... Det blir änna såhär när man har haft akvarium som intresse i över 40 år... Man snöar liksom in på olika små aspekter av beteende, och allt annat... blir liksom sekundärt...

    Jag vet precis hur du känner med dina Discusar!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Jesper Broman
      Det där har jag aldrig sett, och då har jag ändå flitigt studerat mina olika sorters prinsessor som jag har haft genom åren. Riktigt häftigt, och roligt att du lyckades få det på film
      OK! Det här är ett ganska vanligt beteende när en grupp av denna typ av ciklid får gå i ett hyfsat stort kar, ensamma, eller åtminstone får lite ytor att utvecklas på. Vi ser ju oftast dessa ciklider i ganska hårt pressade miljöer annars... och då blir det inte samma grej - små, avdelade områden, och till slut en uppgiven revirhållning som inte gagnar vare sig arten eller den som håller dessa ciklider i karet.
      Det här är "the bitter truth" så att säga - och "döden" för många som ger sig på Tanganyika. Enkel matte!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Nanoräkan
        Mycket intressant! Har du upplevt det här beteendet hos några andra fiskar?
        Det här är ett ganska vanligt beteendemönster inom de arter som finns i Tanganyikasjön. Vi ser detta beteende både i neolamprologuskomplexet och dessutom hos lamprologus-snäckskalslekarna, samt hos en hel del andra Tanganyikaciklider - alltså detta att yngelvård kan fördelas på ett stort område (i det vilda givetvis, men även i framgångsrikt inredda, större Tanganyika-kar), och att flera individer kan dela revir och partners - som man kan se hos exempelvis Julidochromiskomplexet.

        Man skulle kunna göra en liten jämförelse med Fjärilsciklider (SA) där större grupper lever ihop, förutom vid lek och yngelvård, och där detta beteende blir så missriktat i våra kar när vi försöker para ihop dom; hona och hane - och som givetvis alltid slutar i misslyckande (dessutom är vatten- och miljöparametrarna, i stort sett, alltid helt felaktiga).

        Men, de endemiska arter som existerar i Tanganyikasjön har verkligen ett helt eget beteendemönster - finns liksom inget annat att jämföra med!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Tack för en njutbar film Mats .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            Det där har du fångat exemplariskt väl, Mats! Verkligt intressant och vackert! Jag satt fastnaglad hela tiden och min fru undrade vad det egentligen var jag tittade på. "Jaha, fiskar."

            Tack för den snutten!
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Inger H
              Tack för en njutbar film Mats .

              //Inger
              Ursprungligen postat av Knax
              Det där har du fångat exemplariskt väl, Mats! Verkligt intressant och vackert! Jag satt fastnaglad hela tiden och min fru undrade vad det egentligen var jag tittade på. "Jaha, fiskar."

              Tack för den snutten!

              Kul att ni gillar det!
              Jag var liksom bara tvungen att ta en filmsnutt.

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                Vad filmar du med min gode herre? Förjäkla najs och den filmen gjorde att jag fick skjuta upp nattsömnen i ett par minuter.
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                  Vad filmar du med min gode herre? Förjäkla najs och den filmen gjorde att jag fick skjuta upp nattsömnen i ett par minuter.

                  Haha! Gôtt!

                  Jag filmar med en några år gammal Canon SX-någonting - som har HD-filmfunktion. Kameran filmar fint, men tar sådär foton. Jag skall inhandla en ny kamera snart!

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Haha! Gôtt!

                    Jag filmar med en några år gammal Canon SX-någonting - som har HD-filmfunktion. Kameran filmar fint, men tar sådär foton. Jag skall inhandla en ny kamera snart!
                    Det blir ju ett jäkla trevligt rörelsemönster. Det är omöjligt med systemkameran och det är därför jag utgår från fasta punkter och klipper. Därför blir det ju lite spännande att förstå hur du gör för det blir ju gött liksom


                    De är allt rätt hårda inom gruppen också ibland såg jag, de delar ut lite rapp sinsemellan för att bara markera lite. Fränt!
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                      Det blir ju ett jäkla trevligt rörelsemönster. Det är omöjligt med systemkameran och det är därför jag utgår från fasta punkter och klipper. Därför blir det ju lite spännande att förstå hur du gör för det blir ju gött liksom


                      De är allt rätt hårda inom gruppen också ibland såg jag, de delar ut lite rapp sinsemellan för att bara markera lite. Fränt!
                      Ja, det är jädra fränt att kolla på. Så här håller de på i ett par timmar, sedan blir det lite hårdare bud igen - och de återgår till sina revir.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Jahapp... då tog gracilisarna fram kull nr. 4 igår kväll.

                        Kommentar

                        • Knax
                          • November 2012
                          • 1148

                          Yay! Grattis till det! =)
                          // Mats, a.k.a. Knax



                          "All's well that ends." - Unknown

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Knax
                            Yay! Grattis till det! =)
                            Ja, tack för det.
                            Fan, dom plockar fram kullarna så jädra "stealthigt" alltså. Jag hade inte sett något som antydde om att de hade lekt - men det jag upptäckte det hela på var att de äldre ynglen hade samlat ihop sig betydligt. Jag kikade lite närmare och - javisst, där var en liten svärm med nya pytteyngel bland de större...
                            Ganska häftigt att se faktiskt.
                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 03 December 2013, 10:39.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Jag lägger ju inte upp så många bilder och filmer på T-karet här i tråden - så jag förstår att ni nu väntar med spänning på att få se lite stuff på de nya ynglen (kull nr. 4).

                              En riktigt skön grej som jag såg nu för en stund sedan är att den nya yngelsvärmen har delats upp i två "läger", på två stenar ungefär 30 cm från varandra - och de större ynglen har därför också delat upp sig i två grupper och håller stenkoll på småttingarna.
                              Fick en filmsnutt på detta som kommer senare.
                              Här några bilder så länge:
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • Jesper Broman
                                • November 2012
                                • 3445

                                Härliga bilder

                                Kommentar

                                Arbetssätt...