Personligen tycker jag att det är så uppenbart vilken art det rör sig om att det känns som slöseri med (Kullanders) tid att kontakta honom. Tittar man på Mats filmer och läser beskrivningen så kan det ju omöjligen vara någon annan art än Dicrossus foirni. Det enda som talar emot det är som sagt att de såldes med fångstplatsen Rio Tapajos. Vilket de förmodligen bara döpts till eftersom exportören/importören sett att det inte rör sig om maculatus eller filamentosus och därför utgått ifrån att det är den fisk som tidigare sålts under namnet D. sp. "Tapajos" (numera D. warzeli). Det svar du kommer få (om du får ett svar) från Kullander är att det är D. foirni.
Akvariestugan
Kollaps
X
-
-
Aha - nu knäcktes sidan så jag lägger upp filmen här igen (det är ingen som går bakåt och kollar).
Det där är en Ivanacara adoketa-hane. Samma kille som jag har på min avatar! Han är lite grumpy för kärringen hans "löper" - då blir det alltid lite surt i baljan. Dom brukar vara ganska snälla och beskedliga annars!
http://www.youtube.com/watch?v=G9TglorufBAMrH ---> 175L SA kubKommentar
-
Antar att du menar de med bandet från ögat upp mot ryggfenan, och långa bukfenor? Det är flaggciklider."You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
Min profil
Mitt galleriKommentar
-
-
"You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
Min profil
Mitt galleriKommentar
-
-
-
Och jag vet nu vad jag ska leta efter för fisk i framtiden.180l Sällskap:
http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
60l Asien:
http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663Kommentar
-
-
De "brädor" vi är vana vid, och oftast ser i handeln - alltså Dicrossus maculatus och D. filamentosus, har ett lite annorlunda beteende än nämnda Apistogramma - de strövar runt i karet och har mycket "lösare" revir. Oftast ser man revirhävdning enbart när honan - för det är hon som bestämmer - har bestämt sig för att leka och därmed väljer ut en lekplats som för perioden blir ett revir.
Med andra ord är det svårt att säga hur många som skulle funka i ett 100-liters - men säkerligen en grupp med en, kanske två hanar - och tre, fyra honor. Dessa skulle gå en tid och dona i karet - och har man lite tur parar de ut och leker. Om så sker blir det givetvis så att honan som leker kommer att jaga undan de andra intensivt - inklusive hanen.
Jag skulle testa med en hane och två, tre honor initialt - bara för att se hur de utvecklar sig, i exempelvis 100-liter.
Jag har inte sett någon lek på de Dicrossus foirni (nu har vi ju äntligen rett ut vad de skall heta) som jag har men jag håller dessa under uppsikt för att studera beteendet. Däremot har jag sett klara lektendenser - men, som sagt, ingen lek ännu. Hittar jag fler D. foirni tänker jag sannerligen fylla på min grupp med åtminstone en hane, och några honor till. Vi får se vad som finns i tyskland!Senast redigerad av Mats Bryzell; 20 September 2011, 18:16.Kommentar
-
Jag var inne på något forsliknande i ett av de större karen - men så dyker tankarna upp på någon xenotilapia exempelvis - tanganyikakilli är en annan som lockar - ja, det finns hur mycket kul som helst... Det återstår att se vad det blir - och som alltid; det brukar bli något annat än vad man först hade tänkt sig!Senast redigerad av Mats Bryzell; 20 September 2011, 10:17.Kommentar
Kommentar