234L SA Apisto. kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • JacobT
    svarade
    snyggt

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av MaxB
    Härliga bilder på ett fint kar! Toppen!
    tack tack

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Härliga bilder på ett fint kar! Toppen!

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Var tänkt att jag skulle försöka ta några bilder på de nya kerri tetrorna men det sket sig, jag har alldeles för kass slutartid på min lilla kompaktkamera Så ni får helt enkelt överleva med lite bilder på växtligheten i karet tills jag får tag på en bättre kamera eller fiskar som står still hehe

    förresten, kan någon säga mig vilken växt jag har i bakre vänstra hörnet? Stängelväxten dvs.

    MVH
    Marcus
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av Jenny_E
    Riktigt snyggt, både inredning, placering och tetrorna.
    Håller med om ottosarna men de funkar.
    tack så mycket

    Fått i lite nya växter nu samt dragit ut den där förbannade sessifloran.

    fyllde på med en liten vattenspikblad samt en stängelväxt jag inte riktigt vet namnet på det börjar med andra ord arta sig hehe

    Lämna en kommentar:


  • Jenny_E
    svarade
    Riktigt snyggt, både inredning, placering och tetrorna.
    Håller med om ottosarna men de funkar.

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av Vimsa
    Snyggt! *tummen upp* Förstår inte hur du kan tycka att ottisar är fula, är själv helt förälskad i de små rackarna, även fast jag numera bara har kvar 3 av ursprungligen 8 ... Men som sagt, snyggt. Och nu kan du inte komma och klaga på att jag inte kollat in ditt projekt!
    hehe nej nu har du varit duktig

    jag vet inte varför, men de faller mig helt enkelt inte i smaken, men har dock 4-5 stycken oavsett nu, jag ska ha 5 men hittar bara fyra, hoppas bara att den inte är död hehe

    Lämna en kommentar:


  • Vimsa
    svarade
    Snyggt! *tummen upp* Förstår inte hur du kan tycka att ottisar är fula, är själv helt förälskad i de små rackarna, även fast jag numera bara har kvar 3 av ursprungligen 8 ... Men som sagt, snyggt. Och nu kan du inte komma och klaga på att jag inte kollat in ditt projekt!

    Lämna en kommentar:


  • Andrém
    svarade
    Ursprungligen postat av Marnat
    efter vad jag läst på lite olika ställen så stabiliserar ett högre KH PHt bättre så man får stabilare vattenvärden, tänkte försöka få tag på kaliumkarbonat men har ingen aning om var jag ska leta, tänkte satsa på ett KH på ungefär 4. Med alla de rötter jag har så borde det inte vara svårt att hålla PH på ungefär 6.5
    Jo, det har jag också hört men eftersom kh hör ihop med ph värdet är det väl väldigt svårt att hålla ett högt kh värde med ett lägre (lågt) ph. Båda måste ju stämma överrens vad jag vet.

    Jo, rötter hjälpte mycket mer än vad jag trodde. Blir bara svårt att lägga dom på ett bra sätt i akvariet

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av Andrém
    Går det verkligen att få upp KH utan att höja PH värdet? Eftersom dom båda händer ihop, jag hade KH 4/5 när jag hade PH 7 men nu när jag har PH 6.5 så har jag KH 3.
    efter vad jag läst på lite olika ställen så stabiliserar ett högre KH PHt bättre så man får stabilare vattenvärden, tänkte försöka få tag på kaliumkarbonat men har ingen aning om var jag ska leta, tänkte satsa på ett KH på ungefär 4. Med alla de rötter jag har så borde det inte vara svårt att hålla PH på ungefär 6.5

    Lämna en kommentar:


  • Andrém
    svarade
    Går det verkligen att få upp KH utan att höja PH värdet? Eftersom dom båda händer ihop, jag hade KH 4/5 när jag hade PH 7 men nu när jag har PH 6.5 så har jag KH 3.

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av Andrém
    Shit, vilka jäkla tetror! Och jag trodde att channor var experter på att hoppa och rymma



    Ajdå brukar väl alltid vara en av siameserna/otossarna som stryker med när man köper dom, vad jag har hört av både butiker och lite smått folk, beklagar :<
    Tetrorna är några sjuka jäklar helt klart :P fiskade upp två till från filterhörnan imorse, vet faktiskt inte riktigt vad det är med ottosar, de verkar vara ganska känsliga, vad som är bra dock är att återstående ser ut att må prima

    dagens vattenvärden:
    PH: 6.0-6.5 mittemellan färgerna på dropptesten
    KH: 2
    GH: 4
    NO2: 0


    måste försöka få upp KH en bit, men hade hellre använt kaliumkarbonat istället för bikarbonat, men var i helsike hittar man det?

    Lämna en kommentar:


  • Andrém
    svarade
    Ursprungligen postat av Marnat
    förbannade jävla tetror, nu har de två som lyckades först lärt en tredje, de simmar precis vid utblåset, sen använder de den strömmen på någon vänster och hoppar över ner i den lilla filterhörnan bakom slimlinen, har satt upp en bit slimline jag hade över nu som sträcker sig runt 5cm ovanför vattenytan men en av dem lyckades likt förbannat måste skära till täckglaset så det passar tror jag och sen dra och få det skuret ASAP imorgon. kan ju fan inte fiska tetror i filterhörnan varenda dag.
    Shit, vilka jäkla tetror! Och jag trodde att channor var experter på att hoppa och rymma

    Ursprungligen postat av Marnat
    tråkigt, hittade precis en död otocinclus Den klarade inte flytten antar jag, men men 4 som lever rövare i karet fortfarande och den femte hittar jag inte

    hoppas resterande mår bra åtminstone
    Ajdå brukar väl alltid vara en av siameserna/otossarna som stryker med när man köper dom, vad jag har hört av både butiker och lite smått folk, beklagar :<

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    tråkigt, hittade precis en död otocinclus Den klarade inte flytten antar jag, men men 4 som lever rövare i karet fortfarande och den femte hittar jag inte

    hoppas resterande mår bra åtminstone

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    förbannade jävla tetror, nu har de två som lyckades först lärt en tredje, de simmar precis vid utblåset, sen använder de den strömmen på någon vänster och hoppar över ner i den lilla filterhörnan bakom slimlinen, har satt upp en bit slimline jag hade över nu som sträcker sig runt 5cm ovanför vattenytan men en av dem lyckades likt förbannat måste skära till täckglaset så det passar tror jag och sen dra och få det skuret ASAP imorgon. kan ju fan inte fiska tetror i filterhörnan varenda dag.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...