234L SA Apisto. kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #46
    Ursprungligen postat av Marnat
    ja det var ju inte riktigt så logiskt som jag trodde det skulle vara :P därav mina falierade försök, sen vart det hastigt och lustigt tid att hämta upp storskiten från dagis så jag hann inte pilla mer :P

    jag är riktigt nöjd med dem faktiskt, de funkar bra i karet och stimmar fint, kommer bli kalas när jag får i skalarer eller något som kan jaga dem lite och se till att de verkligen stimmar som sig bör :P

    Som det är nu så jagar pansarmalarna dem lite på måfå.

    Men jag är helt ärligt inte så sugen på scalarer men kan tyvärr inte hitta något subsitut för dem
    Ahh, men det finns andra än Scalarer som kan reta upp sig på tetror. Kolla in Borelli-hanen här som jag hade i 960-litaret förr. Han är ytterst irriterad på Glödbands- och Kejsartetrorna.

    Kommentar

    • Marnat
      • November 2009
      • 2012

      #47
      Ursprungligen postat av MaxB
      Ahh, men det finns andra än Scalarer som kan reta upp sig på tetror. Kolla in Borelli-hanen här som jag hade i 960-litaret förr. Han är ytterst irriterad på Glödbands- och Kejsartetrorna.
      haha jo, men vill ha något i mellanskiktet och det kommer bli fullt med bottenlevande iom

      1m2f Apisto. Baenschi
      1m1f Nannacara Anomala
      \\54L Apistos//
      \\234L SA//
      MVH Marcus

      Kommentar

      • Marnat
        • November 2009
        • 2012

        #48
        jag tror att jag har gjort det lite för bra med rötter och växtlighet nu en dag efter att lite fler fiskar kommit i :P

        Först och främst ser jag max 2-3 ottosar framme åt gången, de andra är spårlöst försvunna :P

        Utöver det så har jag även insett att kerritetror är lömska, hoppar och allmänt elaka mot varandra :P de simmar som galningar och jagar varandra konstant O.o vem behöver rovfiskar då liksom. Sen var jag länge konfunderad var två av kerritetrorna höll hus då jag bara kunde räkna till 6, fastän jag köpt 8, nu för några minuter sen så hittade jag dem då i den lilla hörna jag dolt med slimline för filterinsug samt doppvärmare :P jag har kollat rastret och det sitter som det ska, alltså måste de ha hoppat över på någon vänster, för de är definitvt för stora för att klämma sig emellan gallret på rastret.

        Någon som har tips på vad jag kan sätta för där? har nu två håvar men tänkte mig en ytavrinningskam, det lär göra att de inte kan hoppa över tycker jag.
        \\54L Apistos//
        \\234L SA//
        MVH Marcus

        Kommentar

        • Jokke021
          • January 2010
          • 1

          #49
          Lite Offtopic: Har läst hela tråden nu och kan fortfarande inte komma på vad som menas med SA-akvarium (Jag är nybörjare)

          Kommentar

          • Marnat
            • November 2009
            • 2012

            #50
            Ursprungligen postat av Jokke021
            Lite Offtopic: Har läst hela tråden nu och kan fortfarande inte komma på vad som menas med SA-akvarium (Jag är nybörjare)
            i mitt fall står det för Sydamerika dvs ett akvarium med endast invånare endemiska för sydamerika
            \\54L Apistos//
            \\234L SA//
            MVH Marcus

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              #51
              förbannade jävla tetror, nu har de två som lyckades först lärt en tredje, de simmar precis vid utblåset, sen använder de den strömmen på någon vänster och hoppar över ner i den lilla filterhörnan bakom slimlinen, har satt upp en bit slimline jag hade över nu som sträcker sig runt 5cm ovanför vattenytan men en av dem lyckades likt förbannat måste skära till täckglaset så det passar tror jag och sen dra och få det skuret ASAP imorgon. kan ju fan inte fiska tetror i filterhörnan varenda dag.
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              • Marnat
                • November 2009
                • 2012

                #52
                tråkigt, hittade precis en död otocinclus Den klarade inte flytten antar jag, men men 4 som lever rövare i karet fortfarande och den femte hittar jag inte

                hoppas resterande mår bra åtminstone
                \\54L Apistos//
                \\234L SA//
                MVH Marcus

                Kommentar

                • Andrém
                  • October 2009
                  • 1247

                  #53
                  Ursprungligen postat av Marnat
                  förbannade jävla tetror, nu har de två som lyckades först lärt en tredje, de simmar precis vid utblåset, sen använder de den strömmen på någon vänster och hoppar över ner i den lilla filterhörnan bakom slimlinen, har satt upp en bit slimline jag hade över nu som sträcker sig runt 5cm ovanför vattenytan men en av dem lyckades likt förbannat måste skära till täckglaset så det passar tror jag och sen dra och få det skuret ASAP imorgon. kan ju fan inte fiska tetror i filterhörnan varenda dag.
                  Shit, vilka jäkla tetror! Och jag trodde att channor var experter på att hoppa och rymma

                  Ursprungligen postat av Marnat
                  tråkigt, hittade precis en död otocinclus Den klarade inte flytten antar jag, men men 4 som lever rövare i karet fortfarande och den femte hittar jag inte

                  hoppas resterande mår bra åtminstone
                  Ajdå brukar väl alltid vara en av siameserna/otossarna som stryker med när man köper dom, vad jag har hört av både butiker och lite smått folk, beklagar :<

                  Kommentar

                  • Marnat
                    • November 2009
                    • 2012

                    #54
                    Ursprungligen postat av Andrém
                    Shit, vilka jäkla tetror! Och jag trodde att channor var experter på att hoppa och rymma



                    Ajdå brukar väl alltid vara en av siameserna/otossarna som stryker med när man köper dom, vad jag har hört av både butiker och lite smått folk, beklagar :<
                    Tetrorna är några sjuka jäklar helt klart :P fiskade upp två till från filterhörnan imorse, vet faktiskt inte riktigt vad det är med ottosar, de verkar vara ganska känsliga, vad som är bra dock är att återstående ser ut att må prima

                    dagens vattenvärden:
                    PH: 6.0-6.5 mittemellan färgerna på dropptesten
                    KH: 2
                    GH: 4
                    NO2: 0


                    måste försöka få upp KH en bit, men hade hellre använt kaliumkarbonat istället för bikarbonat, men var i helsike hittar man det?
                    \\54L Apistos//
                    \\234L SA//
                    MVH Marcus

                    Kommentar

                    • Andrém
                      • October 2009
                      • 1247

                      #55
                      Går det verkligen att få upp KH utan att höja PH värdet? Eftersom dom båda händer ihop, jag hade KH 4/5 när jag hade PH 7 men nu när jag har PH 6.5 så har jag KH 3.

                      Kommentar

                      • Marnat
                        • November 2009
                        • 2012

                        #56
                        Ursprungligen postat av Andrém
                        Går det verkligen att få upp KH utan att höja PH värdet? Eftersom dom båda händer ihop, jag hade KH 4/5 när jag hade PH 7 men nu när jag har PH 6.5 så har jag KH 3.
                        efter vad jag läst på lite olika ställen så stabiliserar ett högre KH PHt bättre så man får stabilare vattenvärden, tänkte försöka få tag på kaliumkarbonat men har ingen aning om var jag ska leta, tänkte satsa på ett KH på ungefär 4. Med alla de rötter jag har så borde det inte vara svårt att hålla PH på ungefär 6.5
                        \\54L Apistos//
                        \\234L SA//
                        MVH Marcus

                        Kommentar

                        • Andrém
                          • October 2009
                          • 1247

                          #57
                          Ursprungligen postat av Marnat
                          efter vad jag läst på lite olika ställen så stabiliserar ett högre KH PHt bättre så man får stabilare vattenvärden, tänkte försöka få tag på kaliumkarbonat men har ingen aning om var jag ska leta, tänkte satsa på ett KH på ungefär 4. Med alla de rötter jag har så borde det inte vara svårt att hålla PH på ungefär 6.5
                          Jo, det har jag också hört men eftersom kh hör ihop med ph värdet är det väl väldigt svårt att hålla ett högt kh värde med ett lägre (lågt) ph. Båda måste ju stämma överrens vad jag vet.

                          Jo, rötter hjälpte mycket mer än vad jag trodde. Blir bara svårt att lägga dom på ett bra sätt i akvariet

                          Kommentar

                          • Vimsa
                            • November 2008
                            • 768

                            #58
                            Snyggt! *tummen upp* Förstår inte hur du kan tycka att ottisar är fula, är själv helt förälskad i de små rackarna, även fast jag numera bara har kvar 3 av ursprungligen 8 ... Men som sagt, snyggt. Och nu kan du inte komma och klaga på att jag inte kollat in ditt projekt!

                            Kommentar

                            • Marnat
                              • November 2009
                              • 2012

                              #59
                              Ursprungligen postat av Vimsa
                              Snyggt! *tummen upp* Förstår inte hur du kan tycka att ottisar är fula, är själv helt förälskad i de små rackarna, även fast jag numera bara har kvar 3 av ursprungligen 8 ... Men som sagt, snyggt. Och nu kan du inte komma och klaga på att jag inte kollat in ditt projekt!
                              hehe nej nu har du varit duktig

                              jag vet inte varför, men de faller mig helt enkelt inte i smaken, men har dock 4-5 stycken oavsett nu, jag ska ha 5 men hittar bara fyra, hoppas bara att den inte är död hehe
                              \\54L Apistos//
                              \\234L SA//
                              MVH Marcus

                              Kommentar

                              • Jenny_E
                                • July 2004
                                • 661

                                #60
                                Riktigt snyggt, både inredning, placering och tetrorna.
                                Håller med om ottosarna men de funkar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...