234L SA Apisto. kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av Marnat
    Ja det ser rent förjävligt ut just nu, på gränsen till att jag bara vill slita upp hela skiten och starta om från början

    Tampas med fuzzy algae, black brush algae och cyano för tillfället, vettifasiken vad som hänt men det är iaf vad som hänt sen jag fick en bra stabilitet på CO2n :/

    Utöver detta så har mina crypto alla fått för sig att smälta ner till grunden nu och det blir en hel del skit med så mycket crypto (

    Ska försöka fixa lite bilder på eländet imorgon.


    Nejmen! Vadan detta, stabilt Co2 och kontrollerad näring i form av PMDD bore väl inte öka algtilväxten? Det har ju gått så bra i ditt kar ju?

    Och alla fina cryptos har givit upp helt eller tror det finns chans att en del kan komma igen?

    Nicke

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av ApeviaX
    And how's it lookin' like now?

    Det var ju nån vecka sedan nu, och lite har allt hänt va?


    Nicke
    Ja det ser rent förjävligt ut just nu, på gränsen till att jag bara vill slita upp hela skiten och starta om från början

    Tampas med fuzzy algae, black brush algae och cyano för tillfället, vettifasiken vad som hänt men det är iaf vad som hänt sen jag fick en bra stabilitet på CO2n :/

    Utöver detta så har mina crypto alla fått för sig att smälta ner till grunden nu och det blir en hel del skit med så mycket crypto (

    Ska försöka fixa lite bilder på eländet imorgon.

    Lämna en kommentar:


  • Vimsa
    svarade
    *suck* Nu vaknade vill-ha-begäret upp ur sin högst tillfälliga, lätta slummer ... Ser underbart ut!

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    And how's it lookin' like now?

    Det var ju nån vecka sedan nu, och lite har allt hänt va?


    Nicke

    Lämna en kommentar:


  • Whizzer
    svarade
    Marnat: Kan du komma o inreda mitt 450L's kar? Det kommer inom en snar framtid att bli helt tomt och då ska det börjas om från scratch med SA tema... pleease!! Du behöver bara följa med mej till zoobutikerna/privata handlare och peka på vad jag ska köpa så köper jag det!! Sen får du stå o peka hur jag ska plantera o placera inredningen i karet o trickla med filter o allt det andra.. snälla?

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av Marnat
    en nålventil är just det, typ ett rör med en nål som man flyttar med ett reglage för att ge gasen mer eller mindre motstånd när den går igenom. Backventiler har du rätt i att de är för att vatten inte ska rinna in i någon av tekniken.

    Vill du ha bilder på mina yngel eller ungarna? :P

    Aha! Tror jag, kanske bild på nålventilen för att bekräfta att jag fattar.

    Jajaja bilder i massor på de små ynglena i vattnet hade jag tänkt, sen får du bestämma vilka. Men en ledtråd är att de har gälar

    Nicke

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av ApeviaX
    Vad skönt, för cyanon kan ju annars sprida sig med en hiskelig fart och är ju inte vackert heller....

    Men hur funkar exakt nålventiler? Och backventiler de är väll för att inget vatten skall kunna åka tillbaka?'


    Mer bilder på småttingarna snart om du kan fixa det vore skoj

    Nicke
    en nålventil är just det, typ ett rör med en nål som man flyttar med ett reglage för att ge gasen mer eller mindre motstånd när den går igenom. Backventiler har du rätt i att de är för att vatten inte ska rinna in i någon av tekniken.

    Vill du ha bilder på mina yngel eller ungarna? :P

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av Marnat
    Tack så mycket

    Jo jag är hundra på att det är cyano, tror det beror på lite svajjiga CO2 nivåer pga bråkande nålventil, nu är det dock löst så jag blir nog av med den den närmaste veckan.

    Vad skönt, för cyanon kan ju annars sprida sig med en hiskelig fart och är ju inte vackert heller....

    Men hur funkar exakt nålventiler? Och backventiler de är väll för att inget vatten skall kunna åka tillbaka?'


    Mer bilder på småttingarna snart om du kan fixa det vore skoj

    Nicke

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av ApeviaX
    Hej igen, kul med nya bilder och mer gottig info.

    Angående algerna så ser det ut som cyano som du säger, bråkade lite med det här för ett par veckor sedan men verkar ha givit sig nu när växterna börjar få liv efter min misskötsel av för dålig näring i somras.


    Men som sagt kul och kanonsnyggt.

    Nicke
    Tack så mycket

    Jo jag är hundra på att det är cyano, tror det beror på lite svajjiga CO2 nivåer pga bråkande nålventil, nu är det dock löst så jag blir nog av med den den närmaste veckan.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Hej igen, kul med nya bilder och mer gottig info.

    Angående algerna så ser det ut som cyano som du säger, bråkade lite med det här för ett par veckor sedan men verkar ha givit sig nu när växterna börjar få liv efter min misskötsel av för dålig näring i somras.


    Men som sagt kul och kanonsnyggt.

    Nicke

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av Salamader
    Jo skulle antagligen gjort det, får sätta upp en liten dekal på karet med copyright information =) Jo lite småtrångt blir det, å andra sidan är det ytterst lite volym som försvinner så tycker ändå det blev en fin lösning.
    haha ja du får göra det

    Du har rätt i att den inte tar samma volym som en fyrkant, men å andra sidan förlorar du ju inte mkt vattenvolym då man har vatten i hela filterhörnan också.

    Lämna en kommentar:


  • Salamader
    svarade
    Ursprungligen postat av Marnat
    Fasiken, du skulle frågat först Min slimline idé var inte så bra som jag först tyckte, det blir väldigt taight där bak så man har inte mycket spelrum att rengöra insug osv, så det hade faktiskt varit bättre att sätta en lite distans och göra hörnan lite mer fyrkantig

    Alla firrar kommer generellt sett bra överens, lite småbråk och så men inget allvarligt.
    Jo skulle antagligen gjort det, får sätta upp en liten dekal på karet med copyright information =) Jo lite småtrångt blir det, å andra sidan är det ytterst lite volym som försvinner så tycker ändå det blev en fin lösning.

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av Salamader
    Aha, "ser" ut som en riktig fin population! Kommer alla bra överens och så ? Håller på själv att sätta upp ett liknande kar som ditt. Lite lägre volym (ca 200 l) och tänker mig något liknande i fiskväg. Har även stulit din slimline lösning vad det gäller filterkammare.
    Fasiken, du skulle frågat först Min slimline idé var inte så bra som jag först tyckte, det blir väldigt taight där bak så man har inte mycket spelrum att rengöra insug osv, så det hade faktiskt varit bättre att sätta en lite distans och göra hörnan lite mer fyrkantig

    Alla firrar kommer generellt sett bra överens, lite småbråk och så men inget allvarligt.

    Lämna en kommentar:


  • Salamader
    svarade
    Aha, "ser" ut som en riktig fin population! Kommer alla bra överens och så ? Håller på själv att sätta upp ett liknande kar som ditt. Lite lägre volym (ca 200 l) och tänker mig något liknande i fiskväg. Har även stulit din slimline lösning vad det gäller filterkammare.

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av Salamader
    Hur ser fiskbesättningen ut i dagsläget Marnat?
    Jo du det är ju faktiskt på tiden att den uppdateras

    7x Otocinclus Macrospilus
    1 + 3 juveniler Apistogramma Baenschi
    1 Apistogramma Trifasciata
    1x Megalechis Thoracata
    8x Hyphessobrycon amandae
    6x Corydoras Paleatus
    3x Panaque Sp. (LDA-01/L-169)
    10x Hyphessobrycon pulchripinnis
    2+2 Mikrogeophagus Ramirezi (Vildform)

    Jag ska nu endast fylla på med några fler kolglödstetror samt otocinclus, och så ska ap. Trifasciatan flytta, var vet jag ej än.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...