234L SA Apisto. kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Saturnus80
    svarade
    Jädrans vad fint det är o fjärilarna är som juveler.
    Vad är det för mal?

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Lite bilder får det ju bli också
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av Spongeduck
    Vad för sorts sten använder du i karet ?
    Det är helt vanlig gärsgårdssten från vackra skåne jag har i mitt kar

    Ursprungligen postat av andersfiskar
    Jag har haft lotusen och fått den att tokväxa med standardbelysning, pmdd o mäsk. Fick dock ett tips om att lägga den i en plastpåse i kylen några veckor då den slutar att växa. Då återhämtar den sig och får ny fart. Den får en vintervila liksom. Det funkar för mig.
    Tack för tipset, det ska jag lägga på minnet


    Det har blivit lite av en update i karet idag, har fyllt på med två stycken lekpar mikrogeophagus Ramirezi samt 10 stycken Citrontetror "Hyphessobrycon pulchripinnis"

    Livadeupp karet rejält och mina apistogramma var oerhört nyfikna De visste liksom inte riktigt hur de skulle reagera vilket såg förbannat roligt ut, Baenschi hanen försökte tillochmed uppvakta en fjärilshane och fick ordentligt på nosen till på köpet haha

    Lämna en kommentar:


  • andersfiskar
    svarade
    Ursprungligen postat av quattromaniac
    Hmmm..... heter Visual darknes och skriver inlägg 666! En slump? NÄ
    Spånar vidare angående lotusen, Jag köpte 2st knölar, 1 står still i växten. Har blivit flyttad en hel del å det gillar de tydligen inte. Den andra har skjutit upp 3st ytblad
    Slutar det komma nya blad under vattnet om jag inte klipper bort ytbladen?
    Får väl haka på jag med angående blommningen
    Jag har haft lotusen och fått den att tokväxa med standardbelysning, pmdd o mäsk. Fick dock ett tips om att lägga den i en plastpåse i kylen några veckor då den slutar att växa. Då återhämtar den sig och får ny fart. Den får en vintervila liksom. Det funkar för mig.

    Lämna en kommentar:


  • Spongeduck
    svarade
    Vad för sorts sten använder du i karet ?

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Tråkigt!

    Jag tror att det är första gången jag har hört om att någon råkat ut för detta.

    Hur många bubblor hade du släppt på?

    Vad har du för Kh värde?

    Jo tråkigt minst sagt, dock ser alla fiskar ut att ha hämtat sig väldigt bra efter VB. Det är bara baenschi honan som fortfarande är lite hängig.

    Det som hänt var att bubbelräknaren inte visade på några bubblor medan reaktorn visade på 3-4 bubblor i sekunden vilket verkade knasigt, så jag drog på tills jag hade 2 bubblor i sekunden i bubbelräknaren, det var givetvis alldeles för mkt.

    Vad jag tror har hänt efter tips från PS är att jag har en spricka eller liknande i röret på bubbelräknaren vilket gör att den inte visar korrekt. Nu går jag efter reaktorn istället vilket känns säkrare efter detta missödet.

    KH värde ligger på 1-2, diffar litegrann.

    PH ligger nu på 6 och jag kommer övervaka det hela väldigt noga. Ser okej ut nu iaf och alla växter bubblar på fint.

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Tråkigt!

    Jag tror att det är första gången jag har hört om att någon råkat ut för detta.

    Hur många bubblor hade du släppt på?

    Vad har du för Kh värde?

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Phew, då har jag nästan slaktat alla fiskar jag äger och har i akvariet, köpte nyligen en ny reaktor till akvariet samt en bubbelräknare, konstigt nog så stämde inte bubbeltakten i bubbelräknaren och reaktorn med varandra, så jag gick efter bubbelräknaren..

    Nu för en halvtimme sen så såg jag att varenda ciklid hängde precis vid ytan och flämtade hårt.

    Kollar PH som ligger på mellan 4.5 och 5.0 DVS en sjuhelvetes massa löst CO2 i karet.. Reaktorn fungerar med andra ord.

    Nu har jag gjort ett 50% VB samt ett till på 20% direkt efter uppfyllnad och har fått upp ph till 6.0, får avvakta en stund nu och hoppas att de återhämtar sig allhop..


    Helskotta alltså, så här nojjig har jag aldrig varit med mina fiskar förut.

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Jag köpte tre knölar augusti 2007 och de växte som ogräs.

    Sen flyttade jag alla kar hösten 2008 och dessa knölar "försvann" bland gruset och glömdes bort.

    Men se nu har en börjat skicka upp blad i 500 karet, men det kommer ganska små blad som inte skjuter upp till ytan direkt. Ser fin ut och har hållit sig på detta sätt med ca 2 dm långa stänglar i ett par månader nu. Antar att den håller på att samla energi?

    Har även en lök som ligger på gruset i 400 karet, men den ger inget liv i från sig. Den är fortfarande hård och inte angripen på något sätt.
    Jo de verkar snabbt acklimatisera sig och börja växa, jag planterade ju min så sent som för 8 dagar sen och jag har nu 6 nya blad varav det största av de nya är nästan 10x10cm nu :P

    Det går undan i hockey som de säger.

    Ursprungligen postat av HenkeP
    Riktigt snyggt kar Marnat!

    Ja, lotus är en kul växt.. Nästan lika kul som Ap. Ulvaceus..

    Här är två bilder, försökte få i samma vinkel och med samma avstånd..
    Första bilden tagen kl. 07:48:15 i morse.. Andra bilden tagen 22:49:00 ikväll..

    [ATTACH=CONFIG]37386[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]37385[/ATTACH]

    Med vanlig spotlight-belysning och nada PMDD...
    Tack så mycket

    Jag ska försöka fota samma sak, men skäms lite förr tillväxten nu då CO2 flaskan är tom och jag är fattig som en kyrkråtta :P kan inte riktigt lägga de få pengar man har på CO2 hehe då blir frugan missnöjd. BB kommer imorgon dock och då ska det fyllas på

    Ursprungligen postat av VisualDarkness
    Snacka om väx(t)värk!
    Skoja inte, den är nästan värre än vattenspikblad.



    För övrigt så har jag idag shoppat loss lite på ebay, beställt nya bättre backventiler, en aquamedic bubbelräknare samt en Tunze co2 reaktor som man placerar i karet, ser ut som en DIY venturireaktor fast snyggare givetvis, vi får se hur den funkar i karet, hoppas bara jag får plats med den i filterhörnan nu så man får bort all teknik


    BTW, Jag har funderat en hel del på när redan uppblandad CO2 går igenom ytterfiltret, kommer jag förlora mycket effekt på det eller det kanske inte påverkar CO2 mängden i karet nämnvärt?

    Lämna en kommentar:


  • VisualDarkness
    svarade
    Snacka om väx(t)värk!

    Lämna en kommentar:


  • HenkeP
    svarade
    Riktigt snyggt kar Marnat!

    Ja, lotus är en kul växt.. Nästan lika kul som Ap. Ulvaceus..

    Här är två bilder, försökte få i samma vinkel och med samma avstånd..
    Första bilden tagen kl. 07:48:15 i morse.. Andra bilden tagen 22:49:00 ikväll..

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0365.JPG
Visningar: 1
Storlek: 127,4 KB
ID: 2127403Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0367.JPG
Visningar: 1
Storlek: 155,0 KB
ID: 2127402

    Med vanlig spotlight-belysning och nada PMDD...

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Jag köpte tre knölar augusti 2007 och de växte som ogräs.

    Sen flyttade jag alla kar hösten 2008 och dessa knölar "försvann" bland gruset och glömdes bort.

    Men se nu har en börjat skicka upp blad i 500 karet, men det kommer ganska små blad som inte skjuter upp till ytan direkt. Ser fin ut och har hållit sig på detta sätt med ca 2 dm långa stänglar i ett par månader nu. Antar att den håller på att samla energi?

    Har även en lök som ligger på gruset i 400 karet, men den ger inget liv i från sig. Den är fortfarande hård och inte angripen på något sätt.

    Lämna en kommentar:


  • VisualDarkness
    svarade
    HAHAHAHAHA! Det var en fin slump!

    Lotusar låter ganska roliga.

    Lämna en kommentar:


  • quattromaniac
    svarade
    Hmmm..... heter Visual darknes och skriver inlägg 666! En slump? NÄ
    Spånar vidare angående lotusen, Jag köpte 2st knölar, 1 står still i växten. Har blivit flyttad en hel del å det gillar de tydligen inte. Den andra har skjutit upp 3st ytblad
    Slutar det komma nya blad under vattnet om jag inte klipper bort ytbladen?
    Får väl haka på jag med angående blommningen

    Lämna en kommentar:


  • VisualDarkness
    svarade
    Låter bra!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...