234L SA Apisto. kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av Enola
    Vilket härligt format på akvariet, och riktigt trevlig placering. Kommer göra sig väldigt snyggt där tror jag Ser fram emot att se det fyllt
    Kan meddela att det gör även jag, men är lite feg med att stoppa i växter och inkörningsfiskar så det får vänta till helgen åtminstone, vill vara säker på att temp, ph och KH/GH ser bra ut och ligger någerlunda stabilt innan mina inkörsfiskar åker i, och jag vågar som sagts tidigare inte stoppa i växter förrän jag vet att de klarar sig en vecka eller två utan näring och/eller fiskar.

    Lämna en kommentar:


  • Enola
    svarade
    Vilket härligt format på akvariet, och riktigt trevlig placering. Kommer göra sig väldigt snyggt där tror jag Ser fram emot att se det fyllt

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ny fundering som också dykt upp, det blir ju ingen ytrörelse bakom slimlinen över huvud taget, är lite rädd för att vattnet ska bli kasst där bak, är det något jag behöver oroa mig för elller kan jag andas ut?

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    får ta och bumpa i hopp om att någon med lite mer expertis kan svara, det mest akuta är väl just om filtret då jag ska göra vattenbyte i lilla karet nu :P

    Tog och hoppades på det bästa och kramade ur lilla karets filtermassa ner i det stora, precis vid insuget, hoppas jag inte gjorde något åt helvete fel nu :/
    Senast redigerad av Marnat; 04 January 2010, 19:52.

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    har dykt upp lite nya funderingar nu.. hoppas att folket här kan svara på dem.

    1. Jag har haft i Tetra Aquasafe samt Tetra Safestart igår då, men jag har ju ett 54l kar som stått och gått i ungefär 2 månader med invånare och växter som verkar må hur bra som helst, det karet har jag inte rengjort filtret på än och tänkte då göra det i samband med vattenbyte idag. Vågar jag krama ur det filtret ner i det stora för att ge bakteriefloran en skjuts eller ska jag låta bli? (går 2x silvermolly, 1x guppy, 3x långsträckt pansarmal samt 1x ancistrus i lilla karet)

    2. Vattnet ligger nu på 26 grader som sig bör, filtret varit igång i lite mer än ett dygn och allt ser bra ut, vågar jag börja pula i lite växter eller ska jag vänta med det en vecka eller så?

    3. Vågar jag i så fall skjutsa ner även mina pansarmalar som är tänkta till det stora karet oavsett, eller hur länge bör jag vänta innan jag skjutsar i dem?

    4. Hur bra håller sig akvarieväxter utan fiskinvånare och näring i en vecka eller så? har inte haft tid att köpa pmdd och easycarbo än.

    5. Med sandbotten, räcker det då med pmdd+easycarbo i vattnet eller bör jag även trycka i lite lerkulor i sanden?

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av smurfmats
    mm, hade med det problemet när jag skulle köra SA.. blev dock svärdsplanta och nån liten svärdsplanta, ingen aning om namnet...

    ja jag kommer troligen ändå köra både javaormbunke, javamossa och vallisneria tror jag

    Lämna en kommentar:


  • smurfmats
    svarade
    Ursprungligen postat av Marnat
    gah, har lite problem med tänkta växter nu
    inte många "relativt" lättskötta SA växter som passar, lutar åt att det inte blir fullt SA nu

    mm, hade med det problemet när jag skulle köra SA.. blev dock svärdsplanta och nån liten svärdsplanta, ingen aning om namnet...

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    gah, har lite problem med tänkta växter nu
    inte många "relativt" lättskötta SA växter som passar, lutar åt att det inte blir fullt SA nu

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Såja.

    nu är det som sagt vattenfyllt, sanden är ilagd. (sandlådesand från bauhaus *tvättad och färdig*) Har även slängt i rötterna jag köpt samt bautaroten som jag fick i present
    även stengrottor är på plats, 3 små revir åt apistorna, om de nu gillar dem dvs.

    Nu väntar jag på att tempen ska bli vettig för att sen kunna börja fylla upp med växter och kanske några pansarmalar att köra in det, men det får nog vänta till helgen skulle jag tro.


    Ursäkta syrebubblorna på vissa av bilderna
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av smurfmats
    amanos blir väl inte mat heller? dem är ju stora!

    håller med annars, ancistrus är romätare!!

    snyggt kar också! ser ut att kunna bli en riktigt skön SA känsla där!
    Kommer bilder om ungefär en halvtimme när jag fått i alla rötter samt fått upp rampen och tankat i vatten

    Gick bärsärk hos den lyckliga lokala akvarieshoppen imorse och kom hem med rötter för alldeles för många pengar
    tur att frugan är på rymmen denna veckan

    Lämna en kommentar:


  • smurfmats
    svarade
    amanos blir väl inte mat heller? dem är ju stora!

    håller med annars, ancistrus är romätare!!

    snyggt kar också! ser ut att kunna bli en riktigt skön SA känsla där!

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av Yoink
    En grupp av någon otocinclus skulle nog funka bra som algätare.
    Jo antagligen, jag tycker ju bara att de är så förbannat fula

    Lämna en kommentar:


  • Yoink
    svarade
    En grupp av någon otocinclus skulle nog funka bra som algätare.

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av Peter1904
    Tillägg

    Om du vill få yngel på dina apistos så kanske du skall skippa ancistrusarna. När dom är fullvuxna så kommer dom med stor sannolikhet att smaska i sig rommen.
    Jo men vad ska man annars ha i algätarväg? i såddana fall?

    räkor lär ju gå till mat om jag släpper i såddana, så då blir det antingen snäckor eller vad?


    Slänger upp lite bilder när karet står på plats nu.

    dörrar till underskåp ska komma ikväll och då kommer även belysningen hängas upp.

    har en stor sjuhelvetesrot på blötläggning och ska ner till crt zoologiska så fort de öppnar och botanisera efter en andra rot.

    EDIT:
    Vilken algätare rekommenderas till ett kar av denna storlek förresten?
    Den ska inte vara för liten (då jag ska ha nijsseni) och den ska samtidigt inte äta för mycket rom/yngel Sen är det ju givetvis att föredra om den faktiskt är en jäkel på att äta alger hehe
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Marnat; 03 January 2010, 09:39.

    Lämna en kommentar:


  • Peter1904
    svarade
    Tillägg

    Om du vill få yngel på dina apistos så kanske du skall skippa ancistrusarna. När dom är fullvuxna så kommer dom med stor sannolikhet att smaska i sig rommen.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...