234L SA Apisto. kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av MaxB
    Jag antar att du köpte dom när de "höll på" i affären, eller var de nu var någonstans. Det är ett ganska vanligt beteende på nyinköpta Fjärilar att två honor blir alldeles till sig i den nya miljön - och mer eller mindre kräver lek. Ja, de där två honorna kommer nog att fajtas en del - håll ögonen på om den andra hanen kan etablera ett revir på någon annan plats i karet - annars kan både "paret" och den andra leksugna honan jaga bort honom.
    Jag hade tre lekpar med yngel i 600-litaret för ett antal år sedan, och dom hade efter ett jädra stingsligt uppdelande ordnat till varsina revir och höll dessa hårt - dom brukade nästan leka samtidigt också - annars var balansen snabbt förstörd.
    Det skall bli spännande att se hur dina par utvecklar sig!
    Japp det är riktigt, jag valde ut de två mest dominanta hanarna samt två riktigt romstinna och rödbukade honor

    Som det är nu så verkar den dominanta hanen ha motat in sitt revir i närheten av lotusen och den andra håller sig till andra sidan av karet, dock verkar han inte vara helt undergiven ty han backar inte i en fight mot min alltime champion av detta kar, baenschi hanen. Vad jag märkt så har båda fjärilshanar ett ganska litet revir dock, baenschi hanen motar gärna bort dem men de håller vars ett revir på ungefär 15x15cm som de INTE backar ifrån. Honorna däremot är lite överallt i karet och utforskar för fullt, ja fram tills den dominanta hanen kommer och hämtar in dem igen dvs

    Ska bli kul att se om de faktiskt lyckas få lek och kan försvara sin avkomma, har ju en del elakingar i karet.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Marnat
    Det roliga är att honorna är ganska ordentligt aggresiva mot varandra men den dominanta hanen går emellan dem hela tiden och föser dem till sin respektive plats, det ser skitroligt ut och ett beteende som jag aldrig hört talas om just med fjärilar, vad jag förstått så är de parbildande och inte haremsbildande.
    Jag antar att du köpte dom när de "höll på" i affären, eller var de nu var någonstans. Det är ett ganska vanligt beteende på nyinköpta Fjärilar att två honor blir alldeles till sig i den nya miljön - och mer eller mindre kräver lek. Ja, de där två honorna kommer nog att fajtas en del - håll ögonen på om den andra hanen kan etablera ett revir på någon annan plats i karet - annars kan både "paret" och den andra leksugna honan jaga bort honom.
    Jag hade tre lekpar med yngel i 600-litaret för ett antal år sedan, och dom hade efter ett jädra stingsligt uppdelande ordnat till varsina revir och höll dessa hårt - dom brukade nästan leka samtidigt också - annars var balansen snabbt förstörd.
    Det skall bli spännande att se hur dina par utvecklar sig!

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av MaxB
    ... och den andra hanen är undergiven, kan jag tänka? Hur beter sig honorna mot varandra?
    Det roliga är att honorna är ganska ordentligt aggresiva mot varandra men den dominanta hanen går emellan dem hela tiden och föser dem till sin respektive plats, det ser skitroligt ut och ett beteende som jag aldrig hört talas om just med fjärilar, vad jag förstått så är de parbildande och inte haremsbildande.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Marnat
    Ja vi får se hur det går med det.. Som det är nu så har en av hanarna vallat in båda honorna på varsitt lotusblad där det putsas frenetiskt, ser för jävla dumt ut och jag fattar inte hur han fått för sig att han ska ta hand om två honor med rom samtidigt, precis bredvid varandra också

    ... och den andra hanen är undergiven, kan jag tänka? Hur beter sig honorna mot varandra?

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av MaxB
    Härliga bilder Marcus! Malen där är ju för jädra grann! Hoppas att allt går fint med fjärilarna - fränt om du kan få se båda paren valla yngel!
    Ja vi får se hur det går med det.. Som det är nu så har en av hanarna vallat in båda honorna på varsitt lotusblad där det putsas frenetiskt, ser för jävla dumt ut och jag fattar inte hur han fått för sig att han ska ta hand om två honor med rom samtidigt, precis bredvid varandra också

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Härliga bilder Marcus! Malen där är ju för jädra grann! Hoppas att allt går fint med fjärilarna - fränt om du kan få se båda paren valla yngel!

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Tack för upplysningen, hade jag ingen aning om.

    Nu har jag bytt ut ljudspåret så det går att titta på filmen.
    Som sagt mycket fina firrar

    Trevlig musik också, vad var det?

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Ursprungligen postat av Marnat
    Kan tyvärr varken se filmen eller lyssna på musiken då den säger att det är spärrat i detta landet
    Tack för upplysningen, hade jag ingen aning om.

    Nu har jag bytt ut ljudspåret så det går att titta på filmen.

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Grävde lite i arkivet och hittade den här

    Jag vet inte om du är gammal nog för att uppskatta musiken

    Kan tyvärr varken se filmen eller lyssna på musiken då den säger att det är spärrat i detta landet

    Har dock tittat på en mängd citrontetra filmer på youtube och de är faktiskt mycket vackrare än jag först tyckte.

    Mina har skitskoj just nu och åker kana i utströmmen till ytterfilrtet

    Ursprungligen postat av Salamader
    Mycket fint!
    Tack så mycket

    Ursprungligen postat av Saturnus80
    Om du inte har täckglas så rekomenderar jag vattenhyacint Snygg flytväxt
    Jo de är fina, men är rädd att de kanske blir lite väl stora för mitt kar, men det står mellan dem och pistia, ska försöka hängna in dem i framkant på motsatt sida av co2 reaktorn.

    Lämna en kommentar:


  • Saturnus80
    svarade
    Ursprungligen postat av Marnat
    Jo vi får hoppas det. Borde ju ha ganska bra vattenvärden för dem, bortsett från ljuset då kanske, det är nog dags för mig att skaffa lite flytväxter för att dämpa ljuset på sina ställen.
    Om du inte har täckglas så rekomenderar jag vattenhyacint Snygg flytväxt

    Lämna en kommentar:


  • Salamader
    svarade
    Mycket fint!

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Grävde lite i arkivet och hittade den här


    Senast redigerad av c90368; 27 September 2010, 12:20.

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Grattis till Citrontetrorna, du lär få uppleva hur de färgar ut de närmaste veckorna, förhoppningsvis.
    Jo vi får hoppas det. Borde ju ha ganska bra vattenvärden för dem, bortsett från ljuset då kanske, det är nog dags för mig att skaffa lite flytväxter för att dämpa ljuset på sina ställen.

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Grattis till Citrontetrorna, du lär få uppleva hur de färgar ut de närmaste veckorna, förhoppningsvis.

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av Saturnus80
    Jädrans vad fint det är o fjärilarna är som juveler.
    Vad är det för mal?
    Tack så mycket

    Ja jag fick faktiskt tag på riktigt fina exemplar, två stycken par som båda lekte för fullt när jag kom till bromma zoo Båda honorna är ordentligt romstinna nu och putsar frenetiskt på varsitt lotusblad hehe.


    Malen är en LDA-01/L-169

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...