234L SA Apisto. kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Klotte
    svarade
    Lika snyggt som vanligt! Det blev riktigt bra när du växlade runt lite bland växterna, de är de små ändringarna som är avgörande
    Ska bli kul att se hur det ser ut om någon månad eller två med CO2 nu.

    Precis som du säger så är det kul att få höra vad de rutinerade växtnördarna har att säga om karen till oss mindre rutinerade nördar

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Ska bli kul att se hur det går, ibland blir jag inte riktigt klok på motiveringarna till de bästa karen, men smaken är ju delad.

    Ditt kar skulle i alla fall få bra med poäng från mig, om jag nu skulle vara med och rösta.

    Lycka till!

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    så nu är även jag anmäld till PS aquascape tävling
    Inte för att jag tror mig vinna men det är alltid roligt att försöka, och så får man ju förhoppningsvis lite konstruktiv kritik.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Klotte
    svarade
    Läckra bilder!

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    höhö lyckades äntligen få en skymt av en av mina LDA-01or idag, men när jag väl fått fram kameran så var min vanligtvis kameraskygge trifasciata väldigt mycket linslus, jaja man skymtar malen iaf
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Liten update.

    Ny filtervadd gjorde sjuuuuk skillnad, ska se till att byta filtervadd en gång i månaden hädanefter :P vattnet är efter två dagar helt kristallklart igen

    CO2 tub är nu tätad med gängtep och puttrar på som tusan, dock känner jag att där är alldeles för mkt microbubblor som flyger runt i karet fortf så jag måste skaffa en bättre reactor än keramikdiffusor med 350L/H powerhead över. Frågan är om det räcker att jag kör på ett större powerhead, typ 600L/H eller om jag måste bygga mig en Barr venturi lr något.

    Lämna en kommentar:


  • quattromaniac
    svarade
    Aha, där ser man
    Såg att jag stavat fel oxå, ska ju vara harbii.
    Har själv varit sugen på en ECHINODORUS OZELOT RED.
    Kommer inte min Cryptocoryne crispatula var. balansaeigång snart blir det nog en sån i bakgrunden!

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av quattromaniac
    Du Echinodorus Cordifolius var väääldigt lik min Echinodorus harbil!
    Den kommer härifrån : http://www.aquadistri.com/en/aquafle...nodorus-harbii
    Såg nu att det finns en variant av din där oxå : http://www.aquadistri.com/en/aquafle...s-marble-queen

    nu fick du mig att börja tveka lite så jag har kollat upp lite nogare, min är varken en harbil eller cordifolius faktiskt utan en Echinodorus Macrophyllus eller Echinodorus Parviflorus

    Skillnaden ser du på dels bladfästet samt även formen på bladen, mina är spetsigare än vad dina är
    Senast redigerad av Marnat; 26 August 2010, 17:22.

    Lämna en kommentar:


  • quattromaniac
    svarade
    Du Echinodorus Cordifolius var väääldigt lik min Echinodorus harbii!
    Den kommer härifrån : http://www.aquadistri.com/en/aquafle...nodorus-harbii
    Såg nu att det finns en variant av din där oxå : http://www.aquadistri.com/en/aquafle...s-marble-queen
    Bifogade filer
    Senast redigerad av quattromaniac; 26 August 2010, 17:21.

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    såjja lite bilder också


    en bild på karet innan jag tog ur rot samt tillsatte och flyttade lite växter samt två bilder med nya svärdsplantan i.

    passade även på att ta lite bilder på mina små yngel samt en cory som poserade så fint.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av Klotte
    Echinodorus Cordifolius kan bli intressant, har du öppet så den kan växa upp över ytan, eller ligger lysramp precis över? Eller är karet för högt för att den över huvud taget ska klara att växa upp? Har sett att den får små vita blommor över ytan... Ska bli kul att se bilder på karet med den i
    den är i nu, ser faktiskt bra ut där i ena hörnet, dock är jag inte nöjd med rotalan, men den blir kanske snyggare när den får växa till sig

    fixat lite med CO2n nu också men det läcker litegrann mellan tub och manometer, inga större mängder men man hör hur det pyser, jag kommer låta den vara igång idag oavsett så får jag dra och handla gängtejp imorgon bitti :P

    har insett att co2 ej får plats i filterhörnan, det får bli till nästa kar där jag kommer köra antingen borrat eller gömt bakom och med en ordentlig reaktor istället.

    Funtar faktiskt på att sälja detta och köpa ett större :P

    Lämna en kommentar:


  • Klotte
    svarade
    Echinodorus Cordifolius kan bli intressant, har du öppet så den kan växa upp över ytan, eller ligger lysramp precis över? Eller är karet för högt för att den över huvud taget ska klara att växa upp? Har sett att den får små vita blommor över ytan... Ska bli kul att se bilder på karet med den i

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    uppdaterat växtlistan

    Alternanthera reineckii
    Cryptocoryne Beckettii 'Petchii'
    Vallisneria americana var. asiatica
    Anubias Barteri var. Nana
    Microsorum Pteropus 'Narrow'
    Microsorum Pteropus
    Hydrocotyle leucocephala
    Elatine Triandra
    Ludwigia Palustris
    Rotala Rotundifolia
    Blyxa Japonica
    Echinodorus Cordifolius

    Vallisneria Spiralis har jag nu tagit bort helt i karet och den är slängd

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    så ja då har jag äntligen bytt filtervadd i ytterfiltret, första gången på nästan 9 månader :P

    Tror att jag måste byta lite oftare än så i framtiden, kanske en gång var sjätte månad ungefär. Nu väntar jag bara på att mulmen ska tas upp så ska jag byta en gång till så vattnet återigen blir kristallklart.

    det var tänkt att jag även skulle modda om min keramikdiffusor och powerhead men det sket sig då det är grymt svårt att pyssla med akvarier då man inte får blöta ner vänsterhanden hehe

    Köpte även en ny växt idag. en Echinodorus Cordifolius

    planterade den där rotalan stod tidigare och lyfte ur roten samt satte rotalan där, får hoppas att den växer till sig och buskar till sig lite framöver

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av Klotte
    Jo det skulle vara snyggt att få undan reaktorn, den tar ju inte så stor plats. Vad är det för gröna tussar du har framför stenen till höger om mitten? Tror inte jag sett dem tidigare....

    Ramirezi är läckra Tycker du ska slå till på några om du hittar fina...
    Precis, jag bör få ner den i hålet på nått vis, ska bara lista ut hur

    tussarna är Elatine Triandra, den växer långsamt nu, dels pga att det varit lite väl varmt i karet men även pga brist på CO2 nu när den tagit slut, förhoppningsvis kommer den igång nu snart.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...