234L SA Apisto. kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Saturnus80
    svarade
    Ojdå, det låter jättebra jag längtar efter bilder

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Snabb liten uppdatering utan bilder blir det idag

    Har scapat om en liten smula då min vallisneria höll på att ta upp hela karet, har också rensat ut en del bland heteranthera och annat smått och gott.

    Utöver det så har det tillkommit en del växter som jag nog glömt skriva upp

    Nytillkomster är Elatine Triandra, Ludwigia Palustris, Blyxa Japonica samt Rotala Rotundifolia

    Ska bli spännande att se om jag får dem att trivas, dock verkar iaf blyxan, ludwigian och rotalan växa på bra redan nu.
    Elatinen är lite mer slöstartad men jag tror den börjar ta sig nu.

    Vidare har jag äntligen fått upp siameserna som inte hörde hemma i ett SA kar oavsett och planerar nu att tillsätta en grupp Mikrogeophagus Ramirezi samt några fler kolglödstetror och Otocinclus.


    Ganska säker på att en eller två av mina Corydoras Paleatus ligger inne med rom, ska se om jag kan fiska upp dem när det är dags och försöka få lite yngel, Apistosen händer inte mkt med, baenschi honan är leksugen medan hanen bara vill kolla fotboll och käka, Trifasciata hanen är även han sugen men där har vi en oerhört blyg hona som också är jävligt ful (konstigt att han är så pilsk)

    CO2n flyter på bra, har ökat på lite nu så jag tror det är 2-3 bps nu

    Hade problem med en magnetventil som lade av så det sprutade på även på natten vilket är slöseri så nu har de skickat en ny till mig, fantastiskt bra service hos Lunapet.de

    Lämna en kommentar:


  • Steven
    svarade
    Haha, jo det var ju inget jag tog mig igenom på morgon bara

    För att ha tagit en sån lång paus måste jag säga att du lyckats få det helt otroligt fint.

    Aha, då kanske jag ska fundera på en annan diffusor.. Skulle väl helst slippa ha pumpar hit och dit i akvariet

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av Steven
    Har lyckats ta mig igenom hela tråden nu och wow! Vilket akvarium! Riktigt läckert! Ger bra med inspiration måste jag säga även om allt ser väldigt avancerat ut!

    Jag har själv funderat på co2 och kollat på just en sådan diffusor som du har. Löser den inte bubblorna tillräckligt så att en cirkulationspump behövs?
    tack så mycket, det är en del att ta sig igenom hehe

    Det är faktiskt inte mycket i det akvariet som är särskilt avancerat om jag ska vara ärlig, körde på så lätta grejer i alla skeden som möjligt då detta är mittförsta kar på 15 år

    Angående diffusorn så tycker jag att det är lite väl stora bubblor som stiger till ytan, därav min cirkulationspump.

    Lämna en kommentar:


  • Steven
    svarade
    Har lyckats ta mig igenom hela tråden nu och wow! Vilket akvarium! Riktigt läckert! Ger bra med inspiration måste jag säga även om allt ser väldigt avancerat ut!

    Jag har själv funderat på co2 och kollat på just en sådan diffusor som du har. Löser den inte bubblorna tillräckligt så att en cirkulationspump behövs?

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av Klotte
    Läckert som vanligt! Ska bli kul och se om det blir stor skillnad med trycksatt istället för mäsken, den största skillnaden blir väl att du slipper brygga mäsk

    Räcker 0,5 så länge som 1-2 månader? Hur många bubblor/sekund blir det ungefär?
    ingen större skillnad tycker jag, tror att växterna fortfarande håller på att anpassa sig efter de nya förutsättningarna, de hade de ju inte lätt med väldigt svajjiga co2 nivåer innan jag fick igång det trycksatta, allting växer å andra sidan, så det funkar ju på så sätt

    Jag har haft det igång i 3 veckor nu tror jag, försöker ligga på ungefär 2-3bps men funderar på att öka på lite , ph ligger nu på 6.5 så jag bör nog kunna sänka den lite till utan att ha för mkt co2 i karet.

    Lämna en kommentar:


  • Klotte
    svarade
    Läckert som vanligt! Ska bli kul och se om det blir stor skillnad med trycksatt istället för mäsken, den största skillnaden blir väl att du slipper brygga mäsk

    Räcker 0,5 så länge som 1-2 månader? Hur många bubblor/sekund blir det ungefär?

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Läckert!

    Kul att se en så ny och fin Co2 diffusor, jag har förbrukat två stycken genom åren. De växer igen totalt med alger med tiden. Den första försökte jag koka för att den skulle bli ren, men plasten blev krokig

    Nu kör jag Co2 direkt in i ytterfiltret istället, inte lika effektivt, men tillräckligt.

    Dags att du börjar jaga en 5 kg tub, den där lilla räcker väl inte så länge.
    tack så mkt ska försöka fixa lite bättre bilder då det ser bättre ut i verkligheten

    Jag tänkte byta till en annan reaktor/diffusor senare men det får bli när man har mer penningar

    ska försöka få tag på en 2kg tub d jag inte får plats med mkt mer i underskåpet oavsett hehe

    en 0.5kg håller ungefär 1-2 månader.

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Läckert!

    Kul att se en så ny och fin Co2 diffusor, jag har förbrukat två stycken genom åren. De växer igen totalt med alger med tiden. Den första försökte jag koka för att den skulle bli ren, men plasten blev krokig

    Nu kör jag Co2 direkt in i ytterfiltret istället, inte lika effektivt, men tillräckligt.

    Dags att du börjar jaga en 5 kg tub, den där lilla räcker väl inte så länge.

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    jahapp, det blev inte mycket till tokfotande då min kamera gick åt helvete ungefär samtidigt som CO2n kom, men har nu fixat lite mobilbilder iaf, ber om urskt för den katastrofala kvaliten men en liten inblick ges ju åtminstone.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av Klotte
    Ska bli spännande att se bilder på ditt nya system när det kommer. Även om mäsk funkar så tror jag du kommer få ännu mer fart på ditt kar med trycksatt.

    Ps. Mina lotusar verkar trivas har fått 4-5 nya blad på båda två, så fort det kommer ett sidoskott lägger jag det på posten till dig
    kommer fota som en galning när det kommer, ingående på varje del

    och jag längtar tilsl lotusen skickar sidoskott hehe.

    Lämna en kommentar:


  • Klotte
    svarade
    Ska bli spännande att se bilder på ditt nya system när det kommer. Även om mäsk funkar så tror jag du kommer få ännu mer fart på ditt kar med trycksatt.

    Ps. Mina lotusar verkar trivas har fått 4-5 nya blad på båda två, så fort det kommer ett sidoskott lägger jag det på posten till dig

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Jahapp har varit lite dåligt med uppdateringar på senaste tiden, väntar ju spänt på CO2 systemet Dock har inget kommit än men jag hoppas på att DHL ska ringa idag, vill ju kunna koppla in skiten innan helgen då det är 55-årskalas på menyn, vill ju inte sitta superbakis och pilla med trycksatt CO2 haha

    För övrigt så verkar mina nya LDA01or må prima, ser aldrig röken av dem vilket jag iofs räknat med.

    Letar just nu efter lite nya växter att experimentera med, Weeping moss, Elatine Triandra, Nymphaea Lotus samt Rotala Rotundifolia

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av Klotte
    En fråga, hur många backventiler körde du i ditt mäsksystem? Och vad hände mer exakt, fyllde du en dunk med akvarievatten eller läckte det ur systemet?
    körde med 3 stycken backventiler, en mellan varje dunk och t-kopplingen samt en lite högre upp. den högst upp funkade felfritt medan en av backisarna till dunkarna inte släppte ut gas åt något håll och den andra var helt öppen konstant, så en av mina dunkar höll på att explodera av gas och den andra av vatten som forsade ner

    Lämna en kommentar:


  • Klotte
    svarade
    En fråga, hur många backventiler körde du i ditt mäsksystem? Och vad hände mer exakt, fyllde du en dunk med akvarievatten eller läckte det ur systemet?

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...