234L SA Apisto. kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Salamader
    svarade
    Hur ser fiskbesättningen ut i dagsläget Marnat?

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Ser lovande ut, men jag tror att du väntar på en del tillväxt för att få upp lite höjd i bakgrunden.

    Det är det jag saknar, men jag ser ju att det är på G!
    Ja precis, jag halverade både Ludwigian i hörnet samt rotalan idag, detta för att få en buskigare effekt, lär behöva göra detta minst en eller två gånger till innan jag är nöjd, och sen delade jag upp blyxan rätt rejält, känndes som att den inte växt nånting sen jag fick den men insåg idag vid gallringen att 6st stjälkar hade blivit 30 stjälkar

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Ser lovande ut, men jag tror att du väntar på en del tillväxt för att få upp lite höjd i bakgrunden.

    Det är det jag saknar, men jag ser ju att det är på G!

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Så lite nya bilder på karet, som synes har jag gallrat en hel del samt spridit ut blyxa, elatine och staurogyne en smula.

    Lotusen fick tyvärr ryka och ska nu ner i Dannes jordätar kar istället, den tog tyvärr allt ljus för både blyxa och bottentäckare, jag har nu insett att mitt kar är för litet för att den ska kunna växa fritt.

    Som också synes på vissa av bilderna så slåss jag mot vad jag tror är Cyano. Den kommer alltid tillbaka även om jag suger upp allt jag ser vid varje VB, konstigt nog sprider den sig bara på rötterna och det ni ser nu är ungefär så mkt jag får innan nästa VB.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • HenkeP
    svarade
    Apropå akvarie-ekonomi.. Tycker jag gjorde en bra deal idag när jag bytte till mig ett 375-liters ( 125*60*50) mot att jag slängde in ett lass ved i en vedbod.. Skulle egentligen pröjsat för det, men när jag fick frågan om vi inte kunde köra lite byteshandel istället så var det ju bara att tacka å ta emot..

    Edit: Skön film för övrigt!!
    Senast redigerad av HenkeP; 05 October 2010, 21:36. Anledning: EDIT:

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Ja, ingen är väl förvånad, förutom att de klarade rommen så länge då.

    Men det verkar ju lovande!
    Ja några övningsrundor sen har dom det nog
    Man kan ju hoppas åtminstone.
    Funderar faktiskt på att ta underlaget de lägger på nästa gång och lägga ner i en liten yngelbox som jag kopplar på ett billiefilter till som konstant sprutar i nytt friskt vatten.

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Ursprungligen postat av Marnat
    Då var det roliga över för denna gång, jag är inte helt säker på om alla romkorn blev uppätna eller om vissa faktiskt hann bli larver, dock visar föräldrarna inget intresse längre så det är nog över för denna gång
    Ja, ingen är väl förvånad, förutom att de klarade rommen så länge då.

    Men det verkar ju lovande!

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av Marnat
    Då var det roliga över för denna gång, jag är inte helt säker på om alla romkorn blev uppätna eller om vissa faktiskt hann bli larver, dock visar föräldrarna inget intresse längre så det är nog över för denna gång

    Nejmen, så synd. Du skulle ju vara min fjärilsodlare ju...

    Men det leker säkert igen tror jag


    Tapeter valda idag btw och blir om ca: 2 månader...


    Hoppas du hittar någon larv i karet trots allt

    Nicke

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Då var det roliga över för denna gång, jag är inte helt säker på om alla romkorn blev uppätna eller om vissa faktiskt hann bli larver, dock visar föräldrarna inget intresse längre så det är nog över för denna gång

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av Marnat
    Ja då kan jag förstå att budgeten är stram, vet ju själv hur man får vända på kronorna med två heltidslöner, har iofs två barn som kostar en del pengar.

    Skönt åtminstone att tapetsering går snabbt med hantverkare, då bör alla firrar klara sig galant.

    Japp, jag har oxå knatte en dotter på snart 2 år. Så hon måste ju få mat, annars klagar hon förstår bara inte varför hon inte kan prioritera pappa's kära fiskarn i första hand... Hmm..


    Japp snabb tapetsering blir det...

    Men back to topic och WOW vilka fjärilar, superba magnifika superfina och vilka kaxiga små ting haha, riktigt färgglada och färgstarka fina fiskar det där tjohoo får du fina yngel som verkar ta efter dessa så kanske, vem vet ... lyckas jag spara lite cash och låna bil, ta en tur uppåt landet

    Nicke

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Du har med andra ord kanske dragit en vinstlott i Fjärils lotteriet

    För det känns som det är ett lotteri när man ska köpa fjärilar, om det inte är lokalt odlade, vilket jag inte har sett till på flera år.
    Jo jag vet vad du menar, det är därför det tagit mig sådan tid att köpa mina då jag egentligen ville veta att de var VF eller max F2or, dock kunde jag inte hålla mig när jag såg de fina exemplaren på bromma zoo som var i lektagen redan där

    Rommen ligger kvar nu på morgonen så de har klarat 2 nätter nu. Tror nog att de bör kläckas till larver under dagen om leken gått rätt till

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Ursprungligen postat av Marnat
    Tyvärr ingen historik, de är köpta på bromma zoomarknad och de visste inte riktigt var de kom ifrån. Dock gissar jag på att de är ganska nära VF om de inte är VF då deras yngelvård är superb än så länge och det är ju också första gången de leker mer eller mindre.

    De har med andra ord instinkten kvar i behåll.
    Du har med andra ord kanske dragit en vinstlott i Fjärils lotteriet

    För det känns som det är ett lotteri när man ska köpa fjärilar, om det inte är lokalt odlade, vilket jag inte har sett till på flera år.

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Dom verkar vara rejält kaxiga

    Har du någon historik på dem?

    Det kanske du har skrivit tidigare i tråden och jag har missat

    Tyvärr ingen historik, de är köpta på bromma zoomarknad och de visste inte riktigt var de kom ifrån. Dock gissar jag på att de är ganska nära VF om de inte är VF då deras yngelvård är superb än så länge och det är ju också första gången de leker mer eller mindre.

    De har med andra ord instinkten kvar i behåll.

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Ursprungligen postat av Marnat


    En liten film till på hur fjärilarna vaktar sin rom, fy helsike vad kaxiga de är alltså, det trodde jag verkligen inte, de skrämmer bort både den långsträckta pansarmalen och Baenschi hanen nu
    Dom verkar vara rejält kaxiga

    Har du någon historik på dem?

    Det kanske du har skrivit tidigare i tråden och jag har missat

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Något som ingen på Zoopet har skrivit att de haft, namnet nämns två gånger bland alla inlägg på Zoopet sedan tidernas begynnelse.

    De ska ner i Lejonkulan, mer avslöjar jag inte nu, får bli när de är hemma och mår bra.

    Hoppas han dessutom har några andra arter som just nu står på önskelistan, då kan det bli ett riktigt roligt besök hos Akvarievalvet.

    Hopp i helsike, nu blev jag bara än mer nyfiken, 2-4 yngel är bokade när du har dragit upp dem

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...