234L SA Apisto. kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    Ursprungligen postat av Klotte
    Plocka roten och växla plats I övrigt ser det bra ut, kommer växa till sig ganska lagom de sista 7 dagarna nu innan du måste skicka in bild till PS-tävlingen

    Jag har en liten lotus som skulle passa perfekt i ditt kar åxå Jag ska plåta mitt kar i helgen till PS-tävlingen och då behöver jag plocka ur lotusen så jag tänkte lägga den på posten på måndagen, funkar det för dig?

    precis, kommer köra igång CO2 igen på onsdag då jag inte har pengar att fylla varken 0.5kg eller 2kg tuben :/

    då ska jag även köpa nya filtervaddkuddar så jag kan få bort all mulm, kommer göra susen tror jag.

    Roten åker då bort på onsdag
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • Marnat
      • November 2009
      • 2012

      ahapp då var det tänkt att jag skulle fylla CO2 tuben idag men gick tyvärr bet. de hade inte den pumpen inkopplad så jag får vänta till imorgon tyvärr.
      och så var man också för tidigt ute för djuraffären, hur fan kan de öppna klockan 10? man är ju uttråkad två timmar innan dess :P
      \\54L Apistos//
      \\234L SA//
      MVH Marcus

      Kommentar

      • Klotte
        • February 2007
        • 621

        jobbig dag vad blir det från djuraffären?
        540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
        100 liter blandat...

        Kommentar

        • Marnat
          • November 2009
          • 2012

          ska köpa filtervadd, algskrapa, nån rolig växt om jag hittar samt kanske en unggrupp av mikrogeophagus ramirezi.

          sen ska jag fundera ut ett sätt att gömma co2 reaktorn bakom filterhörnan hade jag tänkt måste dock ha en bubbelräknare då.
          Bifogade filer
          \\54L Apistos//
          \\234L SA//
          MVH Marcus

          Kommentar

          • Klotte
            • February 2007
            • 621

            Jo det skulle vara snyggt att få undan reaktorn, den tar ju inte så stor plats. Vad är det för gröna tussar du har framför stenen till höger om mitten? Tror inte jag sett dem tidigare....

            Ramirezi är läckra Tycker du ska slå till på några om du hittar fina...
            540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
            100 liter blandat...

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              Ursprungligen postat av Klotte
              Jo det skulle vara snyggt att få undan reaktorn, den tar ju inte så stor plats. Vad är det för gröna tussar du har framför stenen till höger om mitten? Tror inte jag sett dem tidigare....

              Ramirezi är läckra Tycker du ska slå till på några om du hittar fina...
              Precis, jag bör få ner den i hålet på nått vis, ska bara lista ut hur

              tussarna är Elatine Triandra, den växer långsamt nu, dels pga att det varit lite väl varmt i karet men även pga brist på CO2 nu när den tagit slut, förhoppningsvis kommer den igång nu snart.
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              • Marnat
                • November 2009
                • 2012

                så ja då har jag äntligen bytt filtervadd i ytterfiltret, första gången på nästan 9 månader :P

                Tror att jag måste byta lite oftare än så i framtiden, kanske en gång var sjätte månad ungefär. Nu väntar jag bara på att mulmen ska tas upp så ska jag byta en gång till så vattnet återigen blir kristallklart.

                det var tänkt att jag även skulle modda om min keramikdiffusor och powerhead men det sket sig då det är grymt svårt att pyssla med akvarier då man inte får blöta ner vänsterhanden hehe

                Köpte även en ny växt idag. en Echinodorus Cordifolius

                planterade den där rotalan stod tidigare och lyfte ur roten samt satte rotalan där, får hoppas att den växer till sig och buskar till sig lite framöver
                \\54L Apistos//
                \\234L SA//
                MVH Marcus

                Kommentar

                • Marnat
                  • November 2009
                  • 2012

                  uppdaterat växtlistan

                  Alternanthera reineckii
                  Cryptocoryne Beckettii 'Petchii'
                  Vallisneria americana var. asiatica
                  Anubias Barteri var. Nana
                  Microsorum Pteropus 'Narrow'
                  Microsorum Pteropus
                  Hydrocotyle leucocephala
                  Elatine Triandra
                  Ludwigia Palustris
                  Rotala Rotundifolia
                  Blyxa Japonica
                  Echinodorus Cordifolius

                  Vallisneria Spiralis har jag nu tagit bort helt i karet och den är slängd
                  \\54L Apistos//
                  \\234L SA//
                  MVH Marcus

                  Kommentar

                  • Klotte
                    • February 2007
                    • 621

                    Echinodorus Cordifolius kan bli intressant, har du öppet så den kan växa upp över ytan, eller ligger lysramp precis över? Eller är karet för högt för att den över huvud taget ska klara att växa upp? Har sett att den får små vita blommor över ytan... Ska bli kul att se bilder på karet med den i
                    540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                    100 liter blandat...

                    Kommentar

                    • Marnat
                      • November 2009
                      • 2012

                      Ursprungligen postat av Klotte
                      Echinodorus Cordifolius kan bli intressant, har du öppet så den kan växa upp över ytan, eller ligger lysramp precis över? Eller är karet för högt för att den över huvud taget ska klara att växa upp? Har sett att den får små vita blommor över ytan... Ska bli kul att se bilder på karet med den i
                      den är i nu, ser faktiskt bra ut där i ena hörnet, dock är jag inte nöjd med rotalan, men den blir kanske snyggare när den får växa till sig

                      fixat lite med CO2n nu också men det läcker litegrann mellan tub och manometer, inga större mängder men man hör hur det pyser, jag kommer låta den vara igång idag oavsett så får jag dra och handla gängtejp imorgon bitti :P

                      har insett att co2 ej får plats i filterhörnan, det får bli till nästa kar där jag kommer köra antingen borrat eller gömt bakom och med en ordentlig reaktor istället.

                      Funtar faktiskt på att sälja detta och köpa ett större :P
                      \\54L Apistos//
                      \\234L SA//
                      MVH Marcus

                      Kommentar

                      • Marnat
                        • November 2009
                        • 2012

                        såjja lite bilder också


                        en bild på karet innan jag tog ur rot samt tillsatte och flyttade lite växter samt två bilder med nya svärdsplantan i.

                        passade även på att ta lite bilder på mina små yngel samt en cory som poserade så fint.
                        Bifogade filer
                        \\54L Apistos//
                        \\234L SA//
                        MVH Marcus

                        Kommentar

                        • quattromaniac
                          • June 2010
                          • 286

                          Du Echinodorus Cordifolius var väääldigt lik min Echinodorus harbii!
                          Den kommer härifrån : http://www.aquadistri.com/en/aquafle...nodorus-harbii
                          Såg nu att det finns en variant av din där oxå : http://www.aquadistri.com/en/aquafle...s-marble-queen
                          Bifogade filer
                          Senast redigerad av quattromaniac; 26 August 2010, 17:21.
                          Vårt nya sällskap/diskuskar
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141090

                          Kommentar

                          • Marnat
                            • November 2009
                            • 2012

                            Ursprungligen postat av quattromaniac
                            Du Echinodorus Cordifolius var väääldigt lik min Echinodorus harbil!
                            Den kommer härifrån : http://www.aquadistri.com/en/aquafle...nodorus-harbii
                            Såg nu att det finns en variant av din där oxå : http://www.aquadistri.com/en/aquafle...s-marble-queen

                            nu fick du mig att börja tveka lite så jag har kollat upp lite nogare, min är varken en harbil eller cordifolius faktiskt utan en Echinodorus Macrophyllus eller Echinodorus Parviflorus

                            Skillnaden ser du på dels bladfästet samt även formen på bladen, mina är spetsigare än vad dina är
                            Senast redigerad av Marnat; 26 August 2010, 17:22.
                            \\54L Apistos//
                            \\234L SA//
                            MVH Marcus

                            Kommentar

                            • quattromaniac
                              • June 2010
                              • 286

                              Aha, där ser man
                              Såg att jag stavat fel oxå, ska ju vara harbii.
                              Har själv varit sugen på en ECHINODORUS OZELOT RED.
                              Kommer inte min Cryptocoryne crispatula var. balansaeigång snart blir det nog en sån i bakgrunden!

                              Vårt nya sällskap/diskuskar
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141090

                              Kommentar

                              • Marnat
                                • November 2009
                                • 2012

                                Liten update.

                                Ny filtervadd gjorde sjuuuuk skillnad, ska se till att byta filtervadd en gång i månaden hädanefter :P vattnet är efter två dagar helt kristallklart igen

                                CO2 tub är nu tätad med gängtep och puttrar på som tusan, dock känner jag att där är alldeles för mkt microbubblor som flyger runt i karet fortf så jag måste skaffa en bättre reactor än keramikdiffusor med 350L/H powerhead över. Frågan är om det räcker att jag kör på ett större powerhead, typ 600L/H eller om jag måste bygga mig en Barr venturi lr något.
                                \\54L Apistos//
                                \\234L SA//
                                MVH Marcus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...