234L SA Apisto. kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    höhö lyckades äntligen få en skymt av en av mina LDA-01or idag, men när jag väl fått fram kameran så var min vanligtvis kameraskygge trifasciata väldigt mycket linslus, jaja man skymtar malen iaf
    Bifogade filer
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • Klotte
      • February 2007
      • 621

      Läckra bilder!
      540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
      100 liter blandat...

      Kommentar

      • Marnat
        • November 2009
        • 2012

        så nu är även jag anmäld till PS aquascape tävling
        Inte för att jag tror mig vinna men det är alltid roligt att försöka, och så får man ju förhoppningsvis lite konstruktiv kritik.
        Bifogade filer
        \\54L Apistos//
        \\234L SA//
        MVH Marcus

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Ska bli kul att se hur det går, ibland blir jag inte riktigt klok på motiveringarna till de bästa karen, men smaken är ju delad.

          Ditt kar skulle i alla fall få bra med poäng från mig, om jag nu skulle vara med och rösta.

          Lycka till!
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Klotte
            • February 2007
            • 621

            Lika snyggt som vanligt! Det blev riktigt bra när du växlade runt lite bland växterna, de är de små ändringarna som är avgörande
            Ska bli kul att se hur det ser ut om någon månad eller två med CO2 nu.

            Precis som du säger så är det kul att få höra vad de rutinerade växtnördarna har att säga om karen till oss mindre rutinerade nördar
            540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
            100 liter blandat...

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              Ursprungligen postat av c90368
              Ska bli kul att se hur det går, ibland blir jag inte riktigt klok på motiveringarna till de bästa karen, men smaken är ju delad.

              Ditt kar skulle i alla fall få bra med poäng från mig, om jag nu skulle vara med och rösta.

              Lycka till!
              Jo de vana växtnördarna ser det ju på lite annat vis ä oss glada amatörer

              Så länge jag inte blir kvalificerad för ett för fult akvarium så är jag dock nöjd, viktigaste i sammanhanget är ju att jag själv uppskattar det då det står i min hall men man är ju ändå nyfiken på hur det går så att säga.

              tack för kommentaren

              Ursprungligen postat av Klotte
              Lika snyggt som vanligt! Det blev riktigt bra när du växlade runt lite bland växterna, de är de små ändringarna som är avgörande
              Ska bli kul att se hur det ser ut om någon månad eller två med CO2 nu.

              Precis som du säger så är det kul att få höra vad de rutinerade växtnördarna har att säga om karen till oss mindre rutinerade nördar
              Ja jag är faktiskt nöjd nu, nu ska bara rotalan växa till sig där bak så den kan få breda ut sig lite mer och täcka upp det lilla hålet i mitten, det stör mig en hel del hehe.

              Jag tänkte börja pumpa i lite mer pmdd hädanefter också för att få igång växterna ännu lite till.
              Kanske även lyckas få lite bubbel.



              Har för övrigt gett mig fan på att fixa MH till karet nu, hittat 400W bygghalogen på Clas i sjön med R7S kopplingar med 118mm längd, också hittat billiga MH drivdon på ebay för 10 euro samt lampor från iquaticsonline för 10 pund. Runt 500kr dvs för en färdig 70W MH.

              Tänkte mig köra två sånna i karet för att se hur mkt ljus jag får ut
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              • Klotte
                • February 2007
                • 621

                2 st 70W MH borde ju räcka för dina 234 liter, nästan 0,6W/liter. Sen är ju frågan hur effektivt man kan rikta ljuset och hur bra spridning du får, men det bör ju räcka, nästan så du får höja dem för att inte få för mycket ljus

                140W MH, trycksatt CO2 och ökad dos PMDD... det lär bli en explosion i karet!
                540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                100 liter blandat...

                Kommentar

                • Marnat
                  • November 2009
                  • 2012

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Ska bli kul att se hur det går, ibland blir jag inte riktigt klok på motiveringarna till de bästa karen, men smaken är ju delad.

                  Ditt kar skulle i alla fall få bra med poäng från mig, om jag nu skulle vara med och rösta.

                  Lycka till!
                  Ursprungligen postat av Klotte
                  2 st 70W MH borde ju räcka för dina 234 liter, nästan 0,6W/liter. Sen är ju frågan hur effektivt man kan rikta ljuset och hur bra spridning du får, men det bör ju räcka, nästan så du får höja dem för att inte få för mycket ljus

                  140W MH, trycksatt CO2 och ökad dos PMDD... det lär bli en explosion i karet!

                  ja det lär bli rocknroll i karet om man säger så

                  Armaturen är ju en s.k. floodlight och jag körde igång en på CO bara för att se och spridningen ser okej ut. CO var inte så glada dock då jag tvunget skulle rikta ner den i en låda och ha mig

                  sen går det ju att utveckla reflektorer osv senare om man inte är nöjd.
                  \\54L Apistos//
                  \\234L SA//
                  MVH Marcus

                  Kommentar

                  • Klotte
                    • February 2007
                    • 621

                    Det är samma armaturer jag har kollat lite på, är ju sugen på att bygga bättre belysning. De är helt klart prisvärda! Men ju mer jag klurar så lutar det åt att MH blir för dyrt för mig just nu. Har ju lite yta att täcka med ljus i mitt 540 liters.

                    Funderar på att skaffa mig en mindre burk att köra som avancerat växtkar och låta den stora burken stå som den gör.

                    Hur går det i karet nu när du fått igång CO2 igen och låtit det bubbla någon vecka?
                    540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                    100 liter blandat...

                    Kommentar

                    • Klotte
                      • February 2007
                      • 621

                      Nyfiken på en update i denna tråden
                      540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                      100 liter blandat...

                      Kommentar

                      • Marnat
                        • November 2009
                        • 2012

                        Ursprungligen postat av Klotte
                        Nyfiken på en update i denna tråden
                        höhö jag har varit lite dålig på updates nu på senare tid Sorry för det klotte. Frugan har varit på vift och jag har brottats med två sjuklingar här hemma så tid har inte riktigt funnits för foto och trådupdate.

                        nu kommer den iaf.

                        har fått lite påfyllning av växter tack vare klotte samt clas från PS

                        nuvarande listan:

                        Alternanthera reineckii
                        Cryptocoryne Beckettii 'Petchii'
                        Vallisneria americana var. asiatica
                        Anubias Barteri var. Nana
                        Microsorum Pteropus 'Narrow'
                        Microsorum Pteropus
                        Hydrocotyle leucocephala
                        Elatine Triandra
                        Ludwigia Palustris
                        Rotala Rotundifolia
                        Blyxa Japonica
                        Echinodorus Macrophyllus
                        Rotala Macranda
                        Staurogyne Sp. 'Porto Velho'
                        Proserpinaca Palustris
                        Nymphaea Lotus 'Red'

                        Slänger också upp en del bilder, först några helkarsbilder sen lite på några av fiskarna, tyvärr hade jag precis gjort VB så de flesta gömde sig väl Slänger också upp lite närbildsfoton på elatine triandra som äntligen börjar ta sig samt min nya bottentäcka Staurogyne.

                        Och sist men inte minst ett splitternytt blad som precis tittat upp från lotusen Tredje bladet som är nytt sen jag fick den för mindre än en vecka sen hehe
                        Bifogade filer
                        \\54L Apistos//
                        \\234L SA//
                        MVH Marcus

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Härligt med lite nya bilder! Det ser förbannat fint ut, jättesnyggt!

                          Kommentar

                          • Marnat
                            • November 2009
                            • 2012

                            Ursprungligen postat av MaxB
                            Härligt med lite nya bilder! Det ser förbannat fint ut, jättesnyggt!
                            Tack tack. Det börjar bli relativt välväxt nu Ska bara låta rotundifolian där bak breda ut sig ännu mer så den täcker det hålet man ser, sen får jag börja skicka växter som en galning tror jag

                            Ska uppdatera lite teknik och så när lönen kommer var det tänkt, byta ut keramikdiffusorn mot en tunze reaktor som man kör inuti karet, har jag tur får den plats i filterhörnan så att all teknik kan försvinna så att säga
                            \\54L Apistos//
                            \\234L SA//
                            MVH Marcus

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Läckert!
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Moving Waves
                                • August 2010
                                • 1403

                                Ser mycket trevligt ut! Har följt tråden tidigare men lat och glömsk som man är måste jag få fråga, vilken pansarmal är det du har?
                                - - -
                                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                                Kommentar

                                Arbetssätt...