234L SA Apisto. kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenkeP
    • January 2009
    • 886

    Apropå akvarie-ekonomi.. Tycker jag gjorde en bra deal idag när jag bytte till mig ett 375-liters ( 125*60*50) mot att jag slängde in ett lass ved i en vedbod.. Skulle egentligen pröjsat för det, men när jag fick frågan om vi inte kunde köra lite byteshandel istället så var det ju bara att tacka å ta emot..

    Edit: Skön film för övrigt!!
    Senast redigerad av HenkeP; 05 October 2010, 22:36. Anledning: EDIT:

    Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

    Kommentar

    • Marnat
      • November 2009
      • 2012

      Så lite nya bilder på karet, som synes har jag gallrat en hel del samt spridit ut blyxa, elatine och staurogyne en smula.

      Lotusen fick tyvärr ryka och ska nu ner i Dannes jordätar kar istället, den tog tyvärr allt ljus för både blyxa och bottentäckare, jag har nu insett att mitt kar är för litet för att den ska kunna växa fritt.

      Som också synes på vissa av bilderna så slåss jag mot vad jag tror är Cyano. Den kommer alltid tillbaka även om jag suger upp allt jag ser vid varje VB, konstigt nog sprider den sig bara på rötterna och det ni ser nu är ungefär så mkt jag får innan nästa VB.
      Bifogade filer
      \\54L Apistos//
      \\234L SA//
      MVH Marcus

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Ser lovande ut, men jag tror att du väntar på en del tillväxt för att få upp lite höjd i bakgrunden.

        Det är det jag saknar, men jag ser ju att det är på G!
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Marnat
          • November 2009
          • 2012

          Ursprungligen postat av c90368
          Ser lovande ut, men jag tror att du väntar på en del tillväxt för att få upp lite höjd i bakgrunden.

          Det är det jag saknar, men jag ser ju att det är på G!
          Ja precis, jag halverade både Ludwigian i hörnet samt rotalan idag, detta för att få en buskigare effekt, lär behöva göra detta minst en eller två gånger till innan jag är nöjd, och sen delade jag upp blyxan rätt rejält, känndes som att den inte växt nånting sen jag fick den men insåg idag vid gallringen att 6st stjälkar hade blivit 30 stjälkar
          \\54L Apistos//
          \\234L SA//
          MVH Marcus

          Kommentar

          • Salamader
            • August 2010
            • 99

            Hur ser fiskbesättningen ut i dagsläget Marnat?

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              Ursprungligen postat av Salamader
              Hur ser fiskbesättningen ut i dagsläget Marnat?
              Jo du det är ju faktiskt på tiden att den uppdateras

              7x Otocinclus Macrospilus
              1 + 3 juveniler Apistogramma Baenschi
              1 Apistogramma Trifasciata
              1x Megalechis Thoracata
              8x Hyphessobrycon amandae
              6x Corydoras Paleatus
              3x Panaque Sp. (LDA-01/L-169)
              10x Hyphessobrycon pulchripinnis
              2+2 Mikrogeophagus Ramirezi (Vildform)

              Jag ska nu endast fylla på med några fler kolglödstetror samt otocinclus, och så ska ap. Trifasciatan flytta, var vet jag ej än.
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              • Salamader
                • August 2010
                • 99

                Aha, "ser" ut som en riktig fin population! Kommer alla bra överens och så ? Håller på själv att sätta upp ett liknande kar som ditt. Lite lägre volym (ca 200 l) och tänker mig något liknande i fiskväg. Har även stulit din slimline lösning vad det gäller filterkammare.

                Kommentar

                • Marnat
                  • November 2009
                  • 2012

                  Ursprungligen postat av Salamader
                  Aha, "ser" ut som en riktig fin population! Kommer alla bra överens och så ? Håller på själv att sätta upp ett liknande kar som ditt. Lite lägre volym (ca 200 l) och tänker mig något liknande i fiskväg. Har även stulit din slimline lösning vad det gäller filterkammare.
                  Fasiken, du skulle frågat först Min slimline idé var inte så bra som jag först tyckte, det blir väldigt taight där bak så man har inte mycket spelrum att rengöra insug osv, så det hade faktiskt varit bättre att sätta en lite distans och göra hörnan lite mer fyrkantig

                  Alla firrar kommer generellt sett bra överens, lite småbråk och så men inget allvarligt.
                  \\54L Apistos//
                  \\234L SA//
                  MVH Marcus

                  Kommentar

                  • Salamader
                    • August 2010
                    • 99

                    Ursprungligen postat av Marnat
                    Fasiken, du skulle frågat först Min slimline idé var inte så bra som jag först tyckte, det blir väldigt taight där bak så man har inte mycket spelrum att rengöra insug osv, så det hade faktiskt varit bättre att sätta en lite distans och göra hörnan lite mer fyrkantig

                    Alla firrar kommer generellt sett bra överens, lite småbråk och så men inget allvarligt.
                    Jo skulle antagligen gjort det, får sätta upp en liten dekal på karet med copyright information =) Jo lite småtrångt blir det, å andra sidan är det ytterst lite volym som försvinner så tycker ändå det blev en fin lösning.

                    Kommentar

                    • Marnat
                      • November 2009
                      • 2012

                      Ursprungligen postat av Salamader
                      Jo skulle antagligen gjort det, får sätta upp en liten dekal på karet med copyright information =) Jo lite småtrångt blir det, å andra sidan är det ytterst lite volym som försvinner så tycker ändå det blev en fin lösning.
                      haha ja du får göra det

                      Du har rätt i att den inte tar samma volym som en fyrkant, men å andra sidan förlorar du ju inte mkt vattenvolym då man har vatten i hela filterhörnan också.
                      \\54L Apistos//
                      \\234L SA//
                      MVH Marcus

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        Hej igen, kul med nya bilder och mer gottig info.

                        Angående algerna så ser det ut som cyano som du säger, bråkade lite med det här för ett par veckor sedan men verkar ha givit sig nu när växterna börjar få liv efter min misskötsel av för dålig näring i somras.


                        Men som sagt kul och kanonsnyggt.

                        Nicke
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • Marnat
                          • November 2009
                          • 2012

                          Ursprungligen postat av ApeviaX
                          Hej igen, kul med nya bilder och mer gottig info.

                          Angående algerna så ser det ut som cyano som du säger, bråkade lite med det här för ett par veckor sedan men verkar ha givit sig nu när växterna börjar få liv efter min misskötsel av för dålig näring i somras.


                          Men som sagt kul och kanonsnyggt.

                          Nicke
                          Tack så mycket

                          Jo jag är hundra på att det är cyano, tror det beror på lite svajjiga CO2 nivåer pga bråkande nålventil, nu är det dock löst så jag blir nog av med den den närmaste veckan.
                          \\54L Apistos//
                          \\234L SA//
                          MVH Marcus

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            Ursprungligen postat av Marnat
                            Tack så mycket

                            Jo jag är hundra på att det är cyano, tror det beror på lite svajjiga CO2 nivåer pga bråkande nålventil, nu är det dock löst så jag blir nog av med den den närmaste veckan.

                            Vad skönt, för cyanon kan ju annars sprida sig med en hiskelig fart och är ju inte vackert heller....

                            Men hur funkar exakt nålventiler? Och backventiler de är väll för att inget vatten skall kunna åka tillbaka?'


                            Mer bilder på småttingarna snart om du kan fixa det vore skoj

                            Nicke
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            • Marnat
                              • November 2009
                              • 2012

                              Ursprungligen postat av ApeviaX
                              Vad skönt, för cyanon kan ju annars sprida sig med en hiskelig fart och är ju inte vackert heller....

                              Men hur funkar exakt nålventiler? Och backventiler de är väll för att inget vatten skall kunna åka tillbaka?'


                              Mer bilder på småttingarna snart om du kan fixa det vore skoj

                              Nicke
                              en nålventil är just det, typ ett rör med en nål som man flyttar med ett reglage för att ge gasen mer eller mindre motstånd när den går igenom. Backventiler har du rätt i att de är för att vatten inte ska rinna in i någon av tekniken.

                              Vill du ha bilder på mina yngel eller ungarna? :P
                              \\54L Apistos//
                              \\234L SA//
                              MVH Marcus

                              Kommentar

                              • ApeviaX
                                • December 2005
                                • 1531

                                Ursprungligen postat av Marnat
                                en nålventil är just det, typ ett rör med en nål som man flyttar med ett reglage för att ge gasen mer eller mindre motstånd när den går igenom. Backventiler har du rätt i att de är för att vatten inte ska rinna in i någon av tekniken.

                                Vill du ha bilder på mina yngel eller ungarna? :P

                                Aha! Tror jag, kanske bild på nålventilen för att bekräfta att jag fattar.

                                Jajaja bilder i massor på de små ynglena i vattnet hade jag tänkt, sen får du bestämma vilka. Men en ledtråd är att de har gälar

                                Nicke
                                ApeviaX
                                Archocentrus multispinosus
                                "Vattensamlingen"
                                X-Aquatic

                                Kommentar

                                Arbetssätt...