234L SA Apisto. kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Steven
    • July 2010
    • 10

    Har lyckats ta mig igenom hela tråden nu och wow! Vilket akvarium! Riktigt läckert! Ger bra med inspiration måste jag säga även om allt ser väldigt avancerat ut!

    Jag har själv funderat på co2 och kollat på just en sådan diffusor som du har. Löser den inte bubblorna tillräckligt så att en cirkulationspump behövs?

    Kommentar

    • Marnat
      • November 2009
      • 2012

      Ursprungligen postat av Steven
      Har lyckats ta mig igenom hela tråden nu och wow! Vilket akvarium! Riktigt läckert! Ger bra med inspiration måste jag säga även om allt ser väldigt avancerat ut!

      Jag har själv funderat på co2 och kollat på just en sådan diffusor som du har. Löser den inte bubblorna tillräckligt så att en cirkulationspump behövs?
      tack så mycket, det är en del att ta sig igenom hehe

      Det är faktiskt inte mycket i det akvariet som är särskilt avancerat om jag ska vara ärlig, körde på så lätta grejer i alla skeden som möjligt då detta är mittförsta kar på 15 år

      Angående diffusorn så tycker jag att det är lite väl stora bubblor som stiger till ytan, därav min cirkulationspump.
      \\54L Apistos//
      \\234L SA//
      MVH Marcus

      Kommentar

      • Steven
        • July 2010
        • 10

        Haha, jo det var ju inget jag tog mig igenom på morgon bara

        För att ha tagit en sån lång paus måste jag säga att du lyckats få det helt otroligt fint.

        Aha, då kanske jag ska fundera på en annan diffusor.. Skulle väl helst slippa ha pumpar hit och dit i akvariet

        Kommentar

        • Marnat
          • November 2009
          • 2012

          Snabb liten uppdatering utan bilder blir det idag

          Har scapat om en liten smula då min vallisneria höll på att ta upp hela karet, har också rensat ut en del bland heteranthera och annat smått och gott.

          Utöver det så har det tillkommit en del växter som jag nog glömt skriva upp

          Nytillkomster är Elatine Triandra, Ludwigia Palustris, Blyxa Japonica samt Rotala Rotundifolia

          Ska bli spännande att se om jag får dem att trivas, dock verkar iaf blyxan, ludwigian och rotalan växa på bra redan nu.
          Elatinen är lite mer slöstartad men jag tror den börjar ta sig nu.

          Vidare har jag äntligen fått upp siameserna som inte hörde hemma i ett SA kar oavsett och planerar nu att tillsätta en grupp Mikrogeophagus Ramirezi samt några fler kolglödstetror och Otocinclus.


          Ganska säker på att en eller två av mina Corydoras Paleatus ligger inne med rom, ska se om jag kan fiska upp dem när det är dags och försöka få lite yngel, Apistosen händer inte mkt med, baenschi honan är leksugen medan hanen bara vill kolla fotboll och käka, Trifasciata hanen är även han sugen men där har vi en oerhört blyg hona som också är jävligt ful (konstigt att han är så pilsk)

          CO2n flyter på bra, har ökat på lite nu så jag tror det är 2-3 bps nu

          Hade problem med en magnetventil som lade av så det sprutade på även på natten vilket är slöseri så nu har de skickat en ny till mig, fantastiskt bra service hos Lunapet.de
          \\54L Apistos//
          \\234L SA//
          MVH Marcus

          Kommentar

          • Saturnus80
            • October 2009
            • 943

            Ojdå, det låter jättebra jag längtar efter bilder
            //Daniel

            110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
            23l aqualandscape med dvärgkulor

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              Ursprungligen postat av Saturnus80
              Ojdå, det låter jättebra jag längtar efter bilder
              ka bara få tag på en fungerande kamera så
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              • Marnat
                • November 2009
                • 2012

                glömde säga att jag nu uppdaterat växtlistan Nu med länkar till information av varje växt.
                \\54L Apistos//
                \\234L SA//
                MVH Marcus

                Kommentar

                • Danne_85
                  • September 2009
                  • 667

                  Ursprungligen postat av Marnat
                  ka bara få tag på en fungerande kamera så
                  Eller en fungerande bil! kanske
                  Mvh: Danne

                  Foton:
                  http://www.blackroomphotos.com

                  Kommentar

                  • Marnat
                    • November 2009
                    • 2012

                    Ursprungligen postat av Danne_85
                    Eller en fungerande bil! kanske
                    påminn mig inte :P
                    \\54L Apistos//
                    \\234L SA//
                    MVH Marcus

                    Kommentar

                    • Klotte
                      • February 2007
                      • 621

                      Behöver man bil när man bor i sthlm? Bättre att prioritera en kamera så vi kan få bilder på Zoopet :P
                      540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                      100 liter blandat...

                      Kommentar

                      • Danne_85
                        • September 2009
                        • 667

                        Ursprungligen postat av Klotte
                        Behöver man bil när man bor i sthlm? Bättre att prioritera en kamera så vi kan få bilder på Zoopet :P
                        Tar inte åt mig Maaaarcuuuus
                        Mvh: Danne

                        Foton:
                        http://www.blackroomphotos.com

                        Kommentar

                        • Marnat
                          • November 2009
                          • 2012

                          Ursprungligen postat av Klotte
                          Behöver man bil när man bor i sthlm? Bättre att prioritera en kamera så vi kan få bilder på Zoopet :P
                          Ehum, vi tog bilen igår för att åka till akvarielandet och jag hade båda mina ungar med mig, en tvååring och en 9 månaders, eftersom vi tog bilen så hade jag inte vagnen med mig utan bara bärsele, när vi kommer till akvarielagret så kokar bilen och både vattenpump och fläktrem har gått åt helvete :/ Så jag danne_85 och två ungar lyckas ta oss till verkstan och sen hela vägen hem kommunalt :P

                          ingen hit kan jag meddela.
                          \\54L Apistos//
                          \\234L SA//
                          MVH Marcus

                          Kommentar

                          • Klotte
                            • February 2007
                            • 621

                            Usch, bilar är bara problem, men lik förbannat måste man ha en. Frugan höll på att få panik för några veckor sen för att vi inte har kombi så vi fick byta bil för husefriden
                            540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                            100 liter blandat...

                            Kommentar

                            • Danne_85
                              • September 2009
                              • 667

                              Ursprungligen postat av Marnat
                              Ehum, vi tog bilen igår för att åka till akvarielandet och jag hade båda mina ungar med mig, en tvååring och en 9 månaders, eftersom vi tog bilen så hade jag inte vagnen med mig utan bara bärsele, när vi kommer till akvarielagret så kokar bilen och både vattenpump och fläktrem har gått åt helvete :/ Så jag danne_85 och två ungar lyckas ta oss till verkstan och sen hela vägen hem kommunalt :P

                              ingen hitt kan jag meddela.
                              .....
                              Mvh: Danne

                              Foton:
                              http://www.blackroomphotos.com

                              Kommentar

                              • Klotte
                                • February 2007
                                • 621

                                Tjena, vet inte om du skrivit det här någonstans, men vad har du för KH i detta karet med det låga PH. Skulle nästan gissa att du är nära noll?
                                540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                                100 liter blandat...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...