234L SA Apisto. kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Marnat
    svarade
    Hopp i helvete, verkar som om det kommer bli en babyboom i stora karet snart, Baenschi honan ligger pårom i en grotta i bakre delen av karet och hanen är på krigsstigen, jag har två tjocka Corys med rom samt en otocinclus som även hon bär på rom, föhoppningsvis kommer allt innan jag åker på semester på lördag hehe

    ska ner och köpa yngelkassar imorgon tänkte jag för cory och otocinclus, baenschi honan får klara sina själv faktiskt


    kul kul kul

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av Klotte
    Bra att höra, jag var lite orolig över mitt KH igår när jag testade, började på 6 när karet var nystartat i April, sen när jag sakta sänkt PH genom effektivare och effektivare lösning av CO2 har KH krupit ner till 3-3,5. Men det är nog helt normalt då eftersom jag sänkt PH från 7,5 i början till 6,5 nu. De två senaste veckorna har jag legat på 6,5 i ph och det är nog lägsta jag får med det upplägget jag kör nu.

    Vad har du för PH i det lilla karet, eller vad siktar du på att ha?
    I det lilla karet har jag 6.0 nu, tror jag behöver krypa ner till 5.5 ungefär men det är allt annat än lätt.

    Lämna en kommentar:


  • Klotte
    svarade
    Bra att höra, jag var lite orolig över mitt KH igår när jag testade, började på 6 när karet var nystartat i April, sen när jag sakta sänkt PH genom effektivare och effektivare lösning av CO2 har KH krupit ner till 3-3,5. Men det är nog helt normalt då eftersom jag sänkt PH från 7,5 i början till 6,5 nu. De två senaste veckorna har jag legat på 6,5 i ph och det är nog lägsta jag får med det upplägget jag kör nu.

    Vad har du för PH i det lilla karet, eller vad siktar du på att ha?

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av Danne_85
    skulle tro att han ligger ungefär som mig runt 2-3 i kh, men jag kan ha fel.
    Ursprungligen postat av Klotte
    Tjena, vet inte om du skrivit det här någonstans, men vad har du för KH i detta karet med det låga PH. Skulle nästan gissa att du är nära noll?
    De gånger 1ag 2633at så har dropptestet sagt mellan 0-1 i KH, jag gissar dock på att det är närmare 2 faktiskt. Att jag har så lågt ph beror nog till stor del för att jag ständigt jobbar för att hålla nere PH och samtidigt tillsätta nyttoämnen. I dagsläget använder jag mig av både Alkottar, CO2 tillsats samt svartvatten på flaska. Lyckligtvis håller sig karet stabilt och problemfritt även med lågt kh, har mer problem med det lilla karet ska jaag säga, men där måste jag iofs få ner PH ännu mer då rommen möglar för mina Sp. Schwarzkinn.

    Lämna en kommentar:


  • Danne_85
    svarade
    skulle tro att han ligger ungefär som mig runt 2-3 i kh, men jag kan ha fel.

    Lämna en kommentar:


  • Klotte
    svarade
    Tjena, vet inte om du skrivit det här någonstans, men vad har du för KH i detta karet med det låga PH. Skulle nästan gissa att du är nära noll?

    Lämna en kommentar:


  • Danne_85
    svarade
    Ursprungligen postat av Marnat
    Ehum, vi tog bilen igår för att åka till akvarielandet och jag hade båda mina ungar med mig, en tvååring och en 9 månaders, eftersom vi tog bilen så hade jag inte vagnen med mig utan bara bärsele, när vi kommer till akvarielagret så kokar bilen och både vattenpump och fläktrem har gått åt helvete :/ Så jag danne_85 och två ungar lyckas ta oss till verkstan och sen hela vägen hem kommunalt :P

    ingen hitt kan jag meddela.
    .....

    Lämna en kommentar:


  • Klotte
    svarade
    Usch, bilar är bara problem, men lik förbannat måste man ha en. Frugan höll på att få panik för några veckor sen för att vi inte har kombi så vi fick byta bil för husefriden

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av Klotte
    Behöver man bil när man bor i sthlm? Bättre att prioritera en kamera så vi kan få bilder på Zoopet :P
    Ehum, vi tog bilen igår för att åka till akvarielandet och jag hade båda mina ungar med mig, en tvååring och en 9 månaders, eftersom vi tog bilen så hade jag inte vagnen med mig utan bara bärsele, när vi kommer till akvarielagret så kokar bilen och både vattenpump och fläktrem har gått åt helvete :/ Så jag danne_85 och två ungar lyckas ta oss till verkstan och sen hela vägen hem kommunalt :P

    ingen hit kan jag meddela.

    Lämna en kommentar:


  • Danne_85
    svarade
    Ursprungligen postat av Klotte
    Behöver man bil när man bor i sthlm? Bättre att prioritera en kamera så vi kan få bilder på Zoopet :P
    Tar inte åt mig Maaaarcuuuus

    Lämna en kommentar:


  • Klotte
    svarade
    Behöver man bil när man bor i sthlm? Bättre att prioritera en kamera så vi kan få bilder på Zoopet :P

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av Danne_85
    Eller en fungerande bil! kanske
    påminn mig inte :P

    Lämna en kommentar:


  • Danne_85
    svarade
    Ursprungligen postat av Marnat
    ka bara få tag på en fungerande kamera så
    Eller en fungerande bil! kanske

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    glömde säga att jag nu uppdaterat växtlistan Nu med länkar till information av varje växt.

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av Saturnus80
    Ojdå, det låter jättebra jag längtar efter bilder
    ka bara få tag på en fungerande kamera så

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...