936 liters SA alt. CA balja

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Enola
    • November 2007
    • 660

    #16
    Oj då....såg inte priset förens nu.....gulp. Och detta skall man betala för riktiga bråkstakar
    Nytt 375 liters mix
    Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

    Kommentar

    • wallström
      • March 2009
      • 1092

      #17
      Ursprungligen postat av Dre
      Det är då jag skaffar en arowana som får rensa karet från allt liv...

      Glöm inte fengäddorna.
      Emil

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #18
        No more garage

        Jahaja, då har jag kommit ett steg framåt i detta projekt.

        Jag ska göra om mitt garage till ett hobbyrum för märklinbygge för barnen. Kojbyggen, bilbanebyggen. Snickarverkstad och sist men inte minst akvarierum.

        Jag har slipat betonggolvet, tog 2 dagar med värsta betongslipen och en sjuk massa tålamod. Därefter har jag tvättat golv, väggar och tak. Målat golv, lackat golv. Målat tak och väggar saamt inrett det för snickarverkstad och byggt första steget till märklinbyggbord. Jag har oxå flyttat in akvariet samt kapat stålställningen den står på.

        Tyvärr vände jag akvariet fel på ställningen som var kapat enligt golvlutningen, vilket gjorde att det blev helt fel golvlutning. Akvariet är så pass svårt att flytta att jag ahellre kapar benen igen. Det blev ändå onödigt högt. Under/inuti akvarieställningen ska jag ställa en eheim 2260 pump och all el, rör och dylikt.

        Jag har golvbrunn samt framdraget kallvatten bakom akvariet.

        Funderar nästan på att kontinuerligt fylla på vatten och använda någon form av breddavlopp för att tömma, på så sätt har jag kontinuerligt vattenbyte. Med något mer sällan vattenbyte med dammsugning.

        Så nu var det definitivt slut med bil i garage. Å andra sidan har jag aldrig haft bilen där de senaste 8 åren

        Nästa steg blir rengörning av karet och därefter ska jag inhandla lite material till pumpen samt doppvärmare, måste kolla vilka alternativ jag har för uppvärmning. Jag har 15-17 grader i rummet just nu, det ska vara ett toffel/tröj rum.
        Bifogade filer
        Checking out...

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #19
          Sjukt avundsjuk att du har barn som är intresserade av Märklin

          Har deras katalog på +1000 sidor ligger brevid datorn, men inser att pengar och utrymme inte räcker till. Dessutom skulle nog frugan slå bakut, akvarium är där gränsen går.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #20
            Jag hade märklin som stor hobby när jag var liten och jag kommer speciellt ihåg att jag länge länge sparade pengar och tillslut kom en säljes annons för ett gammalt krokodilenlok ut i tidningen och jag slog till, redan då 20 år gammalt. Nu kör grabbarna med det 45 år gamla loket utan problem. Kvalitet helt klart.
            Checking out...

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #21
              Ursprungligen postat av Dre
              Jag hade märklin som stor hobby när jag var liten och jag kommer speciellt ihåg att jag länge länge sparade pengar och tillslut kom en säljes annons för ett gammalt krokodilenlok ut i tidningen och jag slog till, redan då 20 år gammalt. Nu kör grabbarna med det 45 år gamla loket utan problem. Kvalitet helt klart.
              Suck, jag hade en riktigt fin anläggning som såldes av för att köpa moppe!

              Den moppen varade i några år, jag hade haft mycket roligare med tågen idag...
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • DaRe

                • June 2009
                • 2227

                #22
                Liten uppdatering.

                Jag lutar nu åt denna besättning:
                grupp av tetro. De kanske blir mat men kanske inte.
                Troligen falsk dolkstick tetra, men kanske tom rödmunnar
                Hantelpar red shoulder
                Geophagus Altifrons
                Guldsömmar, vi får se om det går eller ej
                Corydoras, dock lite osäker om de konkurerar för mycket om bottenytan med jordätarna.
                Checking out...

                Kommentar

                • DaRe

                  • June 2009
                  • 2227

                  #23
                  Städning av karet.
                  Skitiga rutor och glas är nu rensade.
                  2 dagars skrubbande => ledbruten!

                  Jag har vägt in karet ordentligt och lagt ut 8x8 cm fötter med frigolit under för att skapa möjlighet för stativet att justera trycket från varje ben till att vara detsamma överallt.

                  Jag har provfyllt karet och allt var tätt. Dock fylls utrymmena bakom modulerna med vatten, men det spelar ingen roll.

                  Pump provkörd!

                  Hål borrade i BTN modulerna för vattenrör.
                  Bifogade filer
                  Checking out...

                  Kommentar

                  • DaRe

                    • June 2009
                    • 2227

                    #24
                    Sand, rötter och växter initierat. Bara idroppat ännu dock.

                    Till höger ska jag en växtkoncentration med svärdsplantor, cryptocoryne som ska i bakkant övergå till vallisneria. Sedan ska jag ha ormbunkar i olika storlekar på de rötter som ligger närmast växthörnan. anubis får hamna i mer skuggiga lägen som bak till vänster, inte mycket av anubis dock. Jag kommer att prova mig fram men planen är denna.

                    Till vänster kommer jag att bygga grottor i sten, men när jag kommer hem från jobbet så är det för mörkt för att leta sten och i butik blir det i dyraste laget. Jag vill hitta sten av samma sort som liknat BTN bakgrunderna. Tips?

                    Andra tips om placeringen av rötter och växter? Jag har ett gäng mindre rötter som kanske ska lägga i.

                    Andra förslag emottages tacksamt.
                    Bifogade filer
                    Checking out...

                    Kommentar

                    • Markus1984
                      • November 2008
                      • 2606

                      #25
                      Kul Projekt Dre! Ser riktigt trevligt ut på bilderna!

                      Vart det inga malar tillslut? Som algätare i så pass stort akvarium rekommenderar jag P.Gibbiceps "Segelfenspleco" kanske känns lite vanligt/tråkigt, men det är en väldigt vacker mal och en riktigt duktig algätare.

                      Ett gäng Otocinclus skulle också passa in
                      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                      Kommentar

                      • DaRe

                        • June 2009
                        • 2227

                        #26
                        Jo det måste in några malar. Segelfenpleco är snygg. Golden nugget har jag tänkt på också.

                        Jag såg ett mycket snyggt gäng octolingus på ett zoo i kungens kurva idag och helt klart ett alternativ, annars har jag gratis ancistus malar från grabben "odling"
                        Checking out...

                        Kommentar

                        • Markus1984
                          • November 2008
                          • 2606

                          #27
                          Okej, det är ju helt klart ett alternativ, (jag själv älskar ancistrus) men som jag såg att någon hade skrivit tidigare så tycker jag dom skiter ner mer än dom "gör rent"....så är det med många malar!

                          Ancistrus slutar ganska fort att 'putsa rutorna' också, det gör däremot inte Gibbicepsen..

                          Jag har Gibbiceps och Otocinclus som städ patrull i mitt 720, sen har jag några L-malar som är där för att enbart titta på..!
                          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                          Kommentar

                          • DaRe

                            • June 2009
                            • 2227

                            #28
                            Ursprungligen postat av Markus1984
                            Jag har Gibbiceps och Otocinclus som städ patrull i mitt 720, sen har jag några L-malar som är där för att enbart titta på..!
                            Detta är väl precis vad jag också tänkt, mensom du säger så kanske Otocinclus är mer effektiv än ancistusmalar. Dock känner jag att pleco är lite för vanlig för att locka mig. Alternativ till denna vore bra som också blir hyggligt stora. Cactuspleco kanske blir för stora?...
                            Checking out...

                            Kommentar

                            • DaRe

                              • June 2009
                              • 2227

                              #29
                              En liten uppdatering sedan plantering version/steg 1 är klar.
                              Bifogade filer
                              Checking out...

                              Kommentar

                              • Yoink
                                • September 2009
                                • 234

                                #30
                                Roten som "spretar ut" från den bakre delen är grymt snygg, kan tänka mig att många kar inte hade kunnat ha den roten placerad på det viset men med djupet i din burk... löjligt snyggt.

                                mvh Tim

                                Kommentar

                                Arbetssätt...