936 liters SA alt. CA balja

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Big_Sal
    • March 2008
    • 470

    #76
    Ursprungligen postat av Dre
    Tackar tackar. Långt från färdigt dock. Vänstra sidan måste fixas till. 3 rötter flyter fortfarande osv...

    Jag kan bara inte bestämma mig:
    Geophagus Tapajos Orange head
    Geophagus Altifrons
    Satanoperca pappaterra eller leucosticta

    Pust!!
    Såg en kille på youtube för ett tag sen som samlade på olika VF G. altifrons från olika fångstplatser. Han hade ett "par" av tre eller fyra varianter... Såg riktigt coolt ut. Man ska dock ha i åtanke att de blir ganska biffiga... :=
    //Salle

    Kommentar

    • JacobT
      • January 2009
      • 573

      #77
      Ursprungligen postat av Dre
      Sedan får det välan bli ett nytt kar :-)
      akvarium är en dyr hobby
      Senast redigerad av JacobT; 26 November 2009, 18:09.
      ><(((*>
      *> MVH jacob
      ><(((*>

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #78
        Ursprungligen postat av Big_Sal
        Såg en kille på youtube för ett tag sen som samlade på olika VF G. altifrons från olika fångstplatser. Han hade ett "par" av tre eller fyra varianter... Såg riktigt coolt ut. Man ska dock ha i åtanke att de blir ganska biffiga... :=
        Jo det är det jag är lite orolig för att de blir för stora, då är tapajos mindre...
        Checking out...

        Kommentar

        • olof b
          • March 2005
          • 262

          #79
          Hej!

          Mycket intressanta bilder!

          Till att börja med tycker jag att inredningen med rötter växter etc ser mycket bra ut. Snyggt jobbat!

          Jag skulle vilja hävda att du köpt 4 st av någon Cichlasoma, troligen amazonarum. Jag köpte själv en påstådd a. diadema för ett tag sedan för att komplettera mitt par och är nu helt övertygad om att det i vart fall inte är A. diadema jag fått. Dina ser ut att vara från samma sändning?

          Jämför bilderna på min zoon på en ungfisk av A. diadema (Peruvariant):



          och en Cichlasoma amazonarum:



          Notera att kindfläcken är relativt suddig och sitter under ögat som på dina bilder. På diademan är den väldigt klart avgränsad och sitter mer bakom ögat. De horisontella linjerna på kroppen ses sällan på diademan och din fisk saknar mönster på kinderna.

          C. amazonarum blir också mycket mindre och blir könsmogen tidigt. I storleken 4-6 cm visar inte dioademan något annat än agression mot varandra.

          mvh

          olof
          Malmö Lund Cycle Chic:
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          • Teufelin
            • January 2007
            • 68

            #80
            Riktigt snyggt!! Där kommer fiskarna att trivas!

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              #81
              Ursprungligen postat av olof b
              Hej!

              Mycket intressanta bilder!

              Till att börja med tycker jag att inredningen med rötter växter etc ser mycket bra ut. Snyggt jobbat!

              Jag skulle vilja hävda att du köpt 4 st av någon Cichlasoma, troligen amazonarum. Jag köpte själv en påstådd a. diadema för ett tag sedan för att komplettera mitt par och är nu helt övertygad om att det i vart fall inte är A. diadema jag fått. Dina ser ut att vara från samma sändning?

              Jämför bilderna på min zoon på en ungfisk av A. diadema (Peruvariant):



              och en Cichlasoma amazonarum:



              Notera att kindfläcken är relativt suddig och sitter under ögat som på dina bilder. På diademan är den väldigt klart avgränsad och sitter mer bakom ögat. De horisontella linjerna på kroppen ses sällan på diademan och din fisk saknar mönster på kinderna.

              C. amazonarum blir också mycket mindre och blir könsmogen tidigt. I storleken 4-6 cm visar inte dioademan något annat än agression mot varandra.

              mvh

              olof
              Tack för de vänliga orden...

              Wow, det vore udda. De är köpta på alvarielagret och de brukar veta vad de snackar om, men vem vet.
              Checking out...

              Kommentar

              • olof b
                • March 2005
                • 262

                #82
                Hej!

                Jag är 99% säker när det gäller mitt exemplar men jag är ju inte lika säker när det gäller ditt, som jag bara sett på bild. Där skulle jag nog säga att jag är 90% säker på att det inte är a. diadema av Peru varianten i vart fall.

                mvh

                olof
                Malmö Lund Cycle Chic:
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                • DaRe

                  • June 2009
                  • 2227

                  #83
                  Håller med, jag åker in i morgon och frågar!!

                  Jag tar med dina bilder om det är ok?

                  Hur stor var din diadema när du fotade?
                  Checking out...

                  Kommentar

                  • olof b
                    • March 2005
                    • 262

                    #84
                    Jag mins faktiskt inte riktigt. Jag tror typ mellan 5 och 10 cm.

                    mvh

                    olof
                    Malmö Lund Cycle Chic:
                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • DaRe

                      • June 2009
                      • 2227

                      #85
                      Tog något kort på dem idag och det börjar synas horisontella linjer på de 2 största "diadema". Någon som tror sig veta om det är dessa eller någon amazonarum?

                      De stora växer bra och är nu c:a 6 cm.
                      Bifogade filer
                      Checking out...

                      Kommentar

                      • olof b
                        • March 2005
                        • 262

                        #86
                        Hej!

                        Kör en googlebildsökning på båda arterna och jämför om du är tveksam.

                        Jag kommer att lämna tillbaka min till affären där jag köpte den. Jag är 100 på att det i vart fall inte är Aequidens diadema jag köpt och att det inte är det på dina bilder heller.

                        A. diadema är av någon anledning det namn som alltid kommer upp när folk ska artbestämma "konstiga" fiskar av den här typen. Se tex dessa som jag inte har kvar längre:



                        Även dem sålda som a.diadema. Vad det är för art? Ingen aning.

                        Nu är ju C. amazonarum också en rätt trevlig art. Ganska liten, inte så agressiv, väldigt orädd och lättlekt. Nackdelen är väl att den inte är särskiljt färgglad.

                        mvh

                        olof
                        Malmö Lund Cycle Chic:
                        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                        Kommentar

                        • DaRe

                          • June 2009
                          • 2227

                          #87
                          De var sålda till akvarielagret från Glaser som diadema, men även de kan ju göra fel.

                          Kan det inte vara så att de inte färgat ut pga av sin ringa ålder? Vad är det du reagerar på när du säger att de inte är diadema? Jag trodde först det var linjen längsmed fisken? Är de avsaknad av färg, huvudform,??

                          Samma som de du köpt, vad är det som gör att du inte anser att det är diadema?

                          Jag ville ju ha diadema så det känns lite tråkigt.
                          Checking out...

                          Kommentar

                          • olof b
                            • March 2005
                            • 262

                            #88
                            Hej!

                            Jag kan lista en rad orsaker till att det inte är A.diadema. Ursäkta mitt icke fackmässiga språk:

                            - De visar sällan eller aldrig en längsgående svart linje längsmed kroppen.

                            - De visar aldrig den karaktäristiska tekningen att fläcken mitt på kroppen som går som ett band ända upp i ryggfenan men inte under den längsgående linjen.

                            - De har förlängda vita fensspetsar på bukfenorna.

                            - De saknar grön mönstring på kinderna.

                            - De saknar orange mönstring på huvudet.

                            - De visar tecken på könsmognad fast de är väldigt små.

                            - De har vertikal teckning över hela kroppen.

                            - De är allmänt lite grådaskiga i färgen.

                            Jag tror inte heller att det stämmer att akvarielagret fått dem från Glaser. De finns listade i deras eget fisksök hos Akvarieteknik och hos den tjeckiska grossisten Metop.

                            http://fisklista.akvarielagret.se/?q...dema&fish_list[supplier_id]=&commit=S%C3%B6k

                            Jag har för mig att den eventuellt funnits hos fler tjeckiska och svenskagrossister tidigare under hösten också men troligen samma felaktiga fiskar. Jag ska fråga min butik var mina kommer från.

                            Den sändning det vuxna par jag har kommer från finns fortfarande inne på Åleds lista:



                            Mitt förslag är att du antingen bestämmer dig för att behålla fiskarna eller begär pengarna tillbaka av akvarielagret och lämnar in dem.

                            mvh

                            olof
                            Malmö Lund Cycle Chic:
                            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                            Kommentar

                            • DaRe

                              • June 2009
                              • 2227

                              #89
                              Tack för bra info, jag ska snacka med butiken om dessa...
                              Checking out...

                              Kommentar

                              • DaRe

                                • June 2009
                                • 2227

                                #90
                                Hero Red Shoulder lek med rom

                                Cichlasoma amazonarum återlämnade.

                                Jag köpte samtidigt in 2 ytterligare hero red shoulder och det blev lite störning i karet då de introducerades, men det gick över på en dag eller så. Sedan dess har en ny hanne och min gamla stora hona hållt på och flörtat och i dag såg jag att de lagt massor av rom på min stora stubbe på en slät yta som hannen putsat på i en vecka och den lutar 45 grader. De vaktar den noga men är inte onödigt bråkiga. De bryr sig ine alls om Geophagus orange head utan bara de andra 3 hantlarna.

                                Jag vet inte om jag ska försöka rädda några yngel om det blir några. Har inget bra kar att flytta dem till. ett 60 liters räcker inte långt.
                                Bifogade filer
                                Checking out...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...