936 liters SA alt. CA balja

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #46
    Jag uppskattar alla kommentarer, dock är jag lite osäker på vad du menar då tror att jag är inne på fel spår?! cactusplecon, guldsömmen?
    Rubriken är rättgammal på denna tråd och jag har som tråden visar gått bort från CA sedan en bra tid tillbaka, nu är det rent SA som gäller. Dock går de inte i exakt samma sjöar eller floder, men samma typ av vatten.

    Malar finns det på de platser som jordätare går och jag har ofta suttit på nätterna och studerat mina malar i andra kar och hur de sovande fiskarna störs eller ej och malarna bökar ju runt en del men aldrig i närheten av de andra fiskarna. Caktuspleco är iofs köttätare så den blir det inte, men de flesta är vegetarianer och leder inte till problem för föräldrana vad gäller yngel.

    Den kombination jag nu ser över har provats många gånger genom åren har jag sett genom att läsa gamla trådar både här, ciklid.org och flertal utländska siter även med guldsöm alt. JD. Jag har läst flera trådar där de dragit upp yngel från jordätare i kar med guldsömmar eller andra tuffare ciklider och det har gått, dock får de inte upp 50 yngel utan mer som i naturen att de klarar av enstaka yngel. Jag är heller inte ute efter att få fram en yngelfabrik utan en miljö som är nära nog autentisk, men ändå fantasieggande. Hela denna hobbyn är ju en kompromiss mot vad som är exakt som naturen. Hantlar och guldsömmar från Peru/Ecuador och geophagus och malar från Brasilen.
    Checking out...

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #47
      Ursprungligen postat av Dre
      Hela denna hobbyn är ju en kompromiss mot vad som är exakt som naturen. Hantlar och guldsömmar från Peru/Ecuador och geophagus och malar från Brasilen.
      Helt rätt!

      Jag har nog inte varit riktigt vaken i fråga om guldsömmarna och genarliserade i frågan om CA och SA.

      Men du ska helt klart köra på det du tror på, särskilt som du har läst in dig på andras erfarenheter. Det som är så bra med vår hobby är att det finns inget facit!

      Det jag refererar till är vad jag har tror att jag har lärt mig, om alla skulle göra som jag gör så skulle vi aldrig lära något nytt!
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #48
        c...

        Tack för dina ord häromdagen!!!

        Jag har velat en hel del internt med dessa guldsömmar och jag har fallit för dem av flera anledningar och bland dessa finns
        • De är snygga!!
        • min svärfar kommer från Ecuador, vill imponera?!
        Hur som hellst har din kommentar satt ord på min gut feeling; Det kommer inte att fungera på sikt! Jag stryker nu guldsömmar och funderar åt lite andra håll.

        Malar, vara eller icke vara
        dock blir jag nyfikan på det du säger om malar som äggtjuvar. Du nämner i en annan tråd att dina ancistus tömt några bon från ägg nattetid. Har fler denna erfarenhet? Vilka malar går egentligen att ha med ciklider om man vill få upp några yngel? jag har tidigare undersökt detta och tom odlare har L-malar i sina kar, men jag måste medge att jag känner mig ytterst osäker i frågan!
        Checking out...

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #49
          Liten filmsnutt efter att ha koppat in 3 hantlar.



          men herregud vilken crappig kvalitet det blev i youtube. Aldrig laddat upp innan. har jag gjort fel?
          Checking out...

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #50
            Ursprungligen postat av Dre
            Liten filmsnutt efter att ha koppat in 3 hantlar.



            men herregud vilken crappig kvalitet det blev i youtube. Aldrig laddat upp innan. har jag gjort fel?
            För att få riktigt bra kvalite krävs det en full HD-kamera, vilket även jag sucktar efter.

            Akvariet ser riktigt trevligt ut!

            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #51
              Fasiken vilka fina hantlar - det ser sketabra ut!

              Kommentar

              • DaRe

                • June 2009
                • 2227

                #52
                Hur gör man för att få in bilden direkt i inlägget?

                Nåja en liten uppdatering. De första fiskarna vi lade i akvariet var 2 överblivna neontetror (en har blivit mat) och en stackars microgeophagus ramirezi som är den enda som blivit kvar efter att min sons kulfisk tagit de andra. De hade väldigt gott om plats några dagar, men nu har de sällskap. Därav en saknad neontetra.

                Hur som hellst det som var lite intressant att se var att fjärilen kände gemenskap med dolkstickstetrorna som jag la i och simmar ständigt med dessa. Dock ser han lite förvånad ut då och då. Han förstår nog inte vitsen med att köra i stim runt akvariet utan direkt syfte, men oftast hakar han på. Ser lite kul ut. Undrar om jag kan ha dvärgciklider med hantlar och geophagus. Troligen blir det en till något större ciklid från SA, Aequidens eller c90's Tahuantinsuyoa macantzatza eller något annat, jag ska kolla runt ytterligare en del.

                Film på fjärilen dolkstickstetrorna och fjärilen bifogas.



                Jag har 3 Hero sp. Red Shoulder och en av dem är större det är troligen en hona. De andra två är mindre 5cm och idag så var det tydligt att en av dessa hela tiden jagade bort den minsta och höll sig sedan till honan. Vad kan jag tolka ut ur detta? Ett par bilder på dessa två bifogas. bild 1+2.


                Jag squeezar in en grej till i detta inlägg, bild 3-5. Jag har fixat ihop något för vattenbyten. i och med att det står i ett före detta garage (ihopbyggt med huset) så har jag varmvattenberedaren där och idag kom en rörmockare in och kopplade in en badkarstermostatblandare som jag ska koppla slang på och direkt leda in i akvariet. Vid tömning har mitt 2260 filter en slang som jag leder ned i golvbrunn. Asenkelt!!
                Bifogade filer
                Checking out...

                Kommentar

                • Markus1984
                  • November 2008
                  • 2606

                  #53
                  Ser bra ut Dre!! Skulle gärna se lite helbilder på karet nu när det blivit lite fisk i

                  smidigt att ta hjälp av filtret där vid VB!
                  Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                  Kommentar

                  • DaRe

                    • June 2009
                    • 2227

                    #54
                    fortfarande ganska få fiskar och jag endast en kompaktkamera som inte ger vidare bra bilder tycker jag.

                    Invånare just nu:
                    3 Hero sp. Red Shoulder
                    20 dolksticktetror, Hyphessobrycon erythrostigma
                    1 neontetra
                    1 fjärilsciklid

                    Läste just att denna ciklid kan vara en färgvariation på Heros efasciatus. På Zoopet bilder ser man just en red shoulder. Denna färgvariant har fångplatser i amazonas men ända in i Peru.
                    Checking out...

                    Kommentar

                    • Markus1984
                      • November 2008
                      • 2606

                      #55
                      Okej intressant, jag kör också bara med kompaktkamera, kika in på mina trådar....dom bilderna är väl hyffsade iallfall !? Man ser ju helheten, något som jag tycker är bland de viktigaste!

                      Angående dina hantelciklider så kan jag absolut ingenting
                      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                      Kommentar

                      • DaRe

                        • June 2009
                        • 2227

                        #56
                        ok here we go:
                        Bifogade filer
                        Checking out...

                        Kommentar

                        • Markus1984
                          • November 2008
                          • 2606

                          #57
                          Ahh ser riktigt hemtrevligt ut! Gillade den sista bilden bäst! Snyggt jobbat Dre
                          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                          Kommentar

                          • DaRe

                            • June 2009
                            • 2227

                            #58
                            Barnen var bra sugna att bada kan jag säga

                            Jag trodde blixten skulle synas när jag fotade rakt framifrån, men det gick bra!
                            Checking out...

                            Kommentar

                            • Markus1984
                              • November 2008
                              • 2606

                              #59
                              Jag kör oftast utan blixten med kompaktkameran för att färgerna blir bättre, men det går som sagt att ta med blixten också Dina ciklider påminner mig litegrann om pirayor, så jag skulle inte vilja bada
                              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                              Kommentar

                              • HenkeP
                                • January 2009
                                • 886

                                #60
                                Ser riktigt snyggt ut redan!

                                En liten fråga/förslag bara, näst sista bilden ovan, varför en "hel" pump i modulen istället för att utnyttja hela modulen som filterkammare?

                                Men som sagt, riktigt snyggt kar du håller på att få till!

                                Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...