936 liters SA alt. CA balja

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JacobT
    • January 2009
    • 573

    #91
    kul
    ><(((*>
    *> MVH jacob
    ><(((*>

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #92
      Japp, jättespännande för mig måste jag säga!

      All rom kvar efter 1:a natten. 5 romkorn verkar ha möglat, detta hände redan igår. De är gråvita, men det finns ett par hundra till.

      Jag har 10-talet ancistus yngel samt 1 royal pleco och en golden nugget. Jag tror dock de sistnämda inte bör vara någon fara för rommen då de är träätare/vegetarianer. Antar att de ändå kan käka lite animaliskt om tillfälle ges...
      Checking out...

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #93
        Det var rejält med kaviar!

        Kul att de klarade första natten, då finns det hopp.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #94
          Ursprungligen postat av c90368
          Det var rejält med kaviar!

          Kul att de klarade första natten, då finns det hopp.
          Kaviar é gott. I värsta fall får de gå ned med julsillen
          Checking out...

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #95
            Första ynglet visade sig nyss. ett ägg släpte från roten och seglade iväg efter någon sekund kunde jag se en stjärtfena som viftade runt ur ägget. Det sjönk dock mot botten under ivrigt viftande. Vi får se om det blir några överlevare.
            Checking out...

            Kommentar

            • Ventilen
              • December 2009
              • 7

              #96
              Ursprungligen postat av Dre
              Första ynglet visade sig nyss. ett ägg släpte från roten och seglade iväg efter någon sekund kunde jag se en stjärtfena som viftade runt ur ägget. Det sjönk dock mot botten under ivrigt viftande. Vi får se om det blir några överlevare.
              Dom va riktigt fina. Hoppas där blir överlevande yngel!

              Mvh / Ola
              Mvh/Ola

              Kommentar

              • DaRe

                • June 2009
                • 2227

                #97
                Tackar, visst vore det kul om det blir några överlevare.

                Det är första gången de leker tillsammans och allra första gången för hannen, me paret verkar sköta det bra än så länge. Bara ett tiotal yngel har kläckts ännu och jag har en viss känsla av att det inte blir så mycket mer. Vi får se under dagen om fler kläcks, annars tror jag det har gått för lång tid. Det är tredje dygnet idag så de bör kläckas idag.

                De som redan kläckts kan jag inte se. Antingen är de uppätna eller så har de dött eller så gömmer de sig.
                Senast redigerad av DaRe; 25 December 2009, 22:15.
                Checking out...

                Kommentar

                • DaRe

                  • June 2009
                  • 2227

                  #98
                  En uppdatering.

                  Jag har nu tydligt 2 par hantlar och en ensam hantel. Det par som ynglat av sig kommer från spridda genetiska stammar, åtminstone så lång ögat kan nå

                  Loggbok från leken:
                  Leken gick till så att hannen darrade framför honan och spände upp sina fenor samtidigt som han visade sin styrka mot de andra hannarna genom liplock brottning. Honnan verkade till synes oberörd, men efter några dagar höll de mycket till under min största rot (55 cm hög) och där putsade både honan och hannen en lutande del av roten så den blev skinande ren från sand, alger och lösa träfibrer. Under denna fas darrade de inför varandra och jagade milt bort de andra hantlarna. Tapajos orange head ignorerades totalt.

                  Söndagen den 20:e december, romläggning:
                  Under dagen lade honan c:a 1000 ägg utspridda på nedre lutande delen av den rot de putsat på. Alla romkorn var åtskilda med några millimeter. Honan hade en tydligt synbar romläggningsrör varur rommen lades.
                  Hanen gled varsamt över rommen och befruktade den. Försvaret av området blev något mer intensivt mot de andra hantlarna, men även nu lämnades tapajosarna ifred helt och hållet.

                  Onsdagen den 23:e december, +72 timmar kläckning:
                  Äggen kläcktes och alla yngel kunde ses med gulesäck, min första reaktion var bara att äggen var kvar men skakade som om ynglen försökte ta sig ur, men de var reedan kläckta och det var gulesäcken som syntes som romkorn. Hanen och honan hjälptes åt att ta in ynglen i munnen och flyttade dem 15 cm högre upp på stammen in under en grenklycka och samlade där rommen tätare i en stor hög.

                  Måndagen 28:e december, +192 timmar frisimming:
                  efter några dagar med misströstan då jag inte kunde se någon aktivitet syntes tydlig rörelse under ett par dagar och vid tänding denna dag var status just detta. En timme efter tänding av lyset i karet var samtliga yngel frisimmande i ett stort moln kring honan och hanen. Aggresiviteten är nu väsentligt kraftigare och även jordätare jagas något om de kommer närmare än 2 decimeter från äggen, men fortfarande är det främst andra hantlar som jagas bort men nu jagas de bestämt bort. Dolksticktetror som vågar sig nära jagas bestämt bort av honan. Under dagen har ynglen spridit ut sig mer och mer kring föräldrarna.

                  Film från förmiddagen, ledsen för kvaliteten. Den finns i HD på youtube, men jag tycker verkligen inte att kvaliteten är bra. Taget med kompaktkamera. Filmat i 1280x720. Ursäkta för en del linslusar i form av tapajos orange heads .

                  Senast redigerad av DaRe; 28 December 2009, 23:15.
                  Checking out...

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    #99
                    Grattis!

                    Du har verkligen lyckats med att ge dem ett perfekt ställe att valla sina små på.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • DaRe

                      • June 2009
                      • 2227

                      Tack tack, det är som att fylla år...
                      Checking out...

                      Kommentar

                      • Broddan
                        • February 2007
                        • 536

                        Grattis!

                        Verkligen en fröjd att se ett yngelmoln vallas av föräldrarna. Snygg layout i burken också.
                        Hälsningar

                        D

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Wow, vilken härlig "yngelfilm"! Fasen vad gôtt att se!

                          Kommentar

                          • DaRe

                            • June 2009
                            • 2227

                            Kul att höra!

                            De har nu börjat valla runt ynglen i burken n u till de andras förtret, de måste flytta på sig då dagiset kommer farande
                            Checking out...

                            Kommentar

                            • DaRe

                              • June 2009
                              • 2227

                              De var frisimmande 3 dagar sedan blev alla uppätna, möjligen ställde jag till det då jag matade med mysis och mysisklumpen landade precis framför honan mitt i yngelsvärmen. Hon blev lite störd men började äta mysisen. Jag stannade inte länge vid det tillfället men någon timme senare då jag var tillbaka var alla yngel borta! Kanske blev honan eller hanen lite distraherade av en massa matbitar mitt ibland ynglen som var i samma storlek och färg?

                              Någon som varit med om något sådant eller har någon teori?

                              Innan detta flyttade jag 50-talet yngel till en annan burk och de käkar nu artemi och flingfoder så det står härliga till.

                              Ynglen på bilderna är 6 dagar frisimmande och 11 dagar sedan kläckning, dvs 11 dgr gamla antar jag man ska räkna.
                              Röd buk pga av fylld med artemia
                              Bifogade filer
                              Checking out...

                              Kommentar

                              • DaRe

                                • June 2009
                                • 2227

                                Nu har jag schabblat!

                                Jag har haft en del problem med filtrering alternativt infusorier och tänkte att det kanske är filtren som syresätter filtermaterialen otollräckligt så jag gjorde ren filtren och med detta så spydde de ut en massa grums i akvariet. Jag tänkte att då kan jag väl dammasuga lite och byta 10% vatten eller så. Vid dammsugningen upptäckte jag en massa grums på en rund sten vid främre rutan i akvariet och dammsög det så när som möjligt för att få med evetuell sand. Jag skrapade stenen lite. Då såg jag att 2 av mina Tapajos bet i häverten?? Jag fick plötsligt ett infall och kollade noggrannare.

                                De hade ju för t-san lagt rom på stenen och var förbannad för att jag sög upp hälften! Uggh, de är inte stora men jag har sett lite lekbeteende och de har putsat på stenen men jag har mest tänkt att det är väl bra träning.

                                Snacka o ångest!

                                c90368 har dina lagt rom ännu? Dina hade ett tydligare lekbeteende än vad jag såg hos mina 2, tycker jag efter att jag såg din film.
                                Bifogade filer
                                Senast redigerad av DaRe; 07 January 2010, 20:10.
                                Checking out...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...