936 liters SA alt. CA balja

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Koi-fantast
    • October 2007
    • 193

    Alla gör vi fel ibland! Det gäller att inte göra om samma fel hela tiden. Lycka till med resten av äggen och framtida lekar!!
    Ibland förändras min åsikt http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1728683 http://www.ciklid.se http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Ursprungligen postat av Dre
      c90368 har dina lagt rom ännu? Dina hade ett tydligare lekbeteende än vad jag såg hos mina 2, tycker jag efter att jag såg din film.
      Inte vad jag vet, det var full fart i karet på nyårsafton. Hanen jagade honor så det gick vågor i karet, men efter 17.00 tills det blev mörkt 00.00 så tittade jag inte till karet, av naturliga orsaker

      När det blev ljust på nyårdagen var allt precis som vanligt, inte ett spår av gårdagens heta känslor och så har det varit sedan dess.

      Alla äter så inga tecken på att någon skulle gå med rom.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        Då får vi se framöver om det blir mer lek med rom som resultat.


        Nu när jag kom hem idag hade hantlarna lagt rom igen på samma ställe som tidigare. andra sidan av karet som tapajosarna lagt sin rom.

        Hmm, bäddat för bråk kanske. De kommer att ha frisimmade samtidigt.

        Om det blir för stökigt tar jag bort hantelynglen.

        Skummt, men väldigt kul samtidigt. Hormoner i vattnet? Det verkar somom ett par leker så triggar det de andra till att leka. Alla blir lite extra sugna...
        Checking out...

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          18 dagar gamla yngel.
          Käkar artemia 3-4 ggr per dag och växer så det knakar.
          Bifogade filer
          Checking out...

          Kommentar

          • rick
            • April 2005
            • 1012

            Hur är dina Hantlar mot växterna? Mina är största gräsklippare världen skådat.. Går inte att ha nån typ av växt.. har prövat typ allt... Crinum, javaormbunke, anubias och andra lite tjockbladigare växter är tom helt kört.
            / Rickard

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              Crinum Thaianum rör de inte inte heller javaormbukar annat vid lek då de ska riva och slita lite mina anubias går bra de betar av lite från blanden men bara vid lek. Jag har också Windelöv varianten av javaormbunke och det ser ut att gå bra. Vallisneria går åt alla varianter jag provat. Jag har också crinum natans och Crinum calamistratum, men de är små och ännu går det bra.

              Jag har försökt skapa lite områden för hantlarna och vid lek vill de rensa kring lekområdet då har jag "spärrat av" mellan detta område och växterna med rötter så detta område är inhägnat kan man säga och det verkar de nöjda med.

              Jag har fått för mig att denna städning av växter har syftet att underlätta vid försvar av ynglen då cikliderna lättare kan se omgivningen och eventuella smygare.
              Checking out...

              Kommentar

              • DaRe

                • June 2009
                • 2227

                Nästa kull är frisimmande och även denna gång cirka 500-1000 yngel. Idag återstår dock 100 talet.

                Jag flyttade äver en full håv till de växande ynglen men tro på ... De åt upp de mindre på några minuter.

                Mitt andra hantelpar har också lagt rom som kläckts i en annan del av karet. Ej frisimmande ännu. De har hitta en skreva i bakre BTN modulen ned mot botten och grävt ur sanden där. Svårt att se men jag tror de borde vara frisimmande under veckan.

                2 par tapajos orange heads leker och putsar var sin sten. Rena rama orgien. Jag får hålla för ögonen på kidsen
                Bifogade filer
                Checking out...

                Kommentar

                • Broddan
                  • February 2007
                  • 536

                  Schysst levande foder

                  Hur stor var storleksskillnaden mellan de äldre och yngre ungefär?

                  Tur i oturen att det är en fisk som får många yngel i stöten. Jag menar andra fiskar som får färre yngel gör uppdragandet till ett gissel med flera akvarium och storlekssortering.
                  Hälsningar

                  D

                  Kommentar

                  • DaRe

                    • June 2009
                    • 2227

                    Ingen större fara, jag ska inte dra upp några större mängder i alla fall. De äldre ynglen är nog 5 ggr större.
                    Checking out...

                    Kommentar

                    • DaRe

                      • June 2009
                      • 2227

                      Jordätarna och en helkarsbild.
                      Bifogade filer
                      Checking out...

                      Kommentar

                      • DaRe

                        • June 2009
                        • 2227

                        Liten uppdatering.
                        Ett andra par tapajos orange heads har lagt rom och samtidigt har hantelparet lagt rom på samma rot, den är rätt stor så det är ändå c:a 60cm mellan romläggningsytorna. Jag tror att jordätarna kommer att flytta larverna då rommen kläcks. Om de kommer så långt, det är deras första lek.

                        En bild på hantelynglen också. De är nu 15 mm och har fått en del ränder, 5v gamla.
                        Bifogade filer
                        Checking out...

                        Kommentar

                        • Broddan
                          • February 2007
                          • 536

                          Rena rama BB hemma hos DR. DRE

                          Jag gillar tjock kar. Tycker om att sitta framför dom när man kan skymta nåt därinne runt hörnet - nu ser jag - aha gör dom det...

                          Hoppas du får behålla det gröna för hantlarna. O andra sidan är ett avskalat jordätar-kar riktigt schyst också.

                          Mitt 420 l är ju också rätt kort jämfört med storleken så jag har lite samma känsla här hemma dock mindre
                          Hälsningar

                          D

                          Kommentar

                          • Linda_A
                            • March 2005
                            • 1479

                            Vilket härligt kar och grattis till leken!
                            //Linda

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Angenäma problem
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • DaRe

                                • June 2009
                                • 2227

                                Riktigt skoj, det vore kul om jag kunde spara några yngel från jordätarna, men hantelynglen är nu så stora att det kanske bara blir mat om jag lägger dem i samma kar.

                                Men visst angenämt är det. Ciklider uppvisat verkligen ett fantastiskt beteende vid lek.

                                Och jag håller med att jag gillar också verkligen djupet i karet. Jag kan komma in och inte se en firre för att se ett stim jordätare kasta sin fram innefrån dunklet för att möta husse :-)
                                Checking out...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...