400 liter SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gustinger
    • October 2009
    • 215

    nä va trist att dom inte klarar sig, jag som gick i stora tankar på fjäril börjar tbeka lite nu va tror du det kan vara som gjorde att dina prillade av pinnen? väldigt trist
    56l Agassazii Fire Red
    80l Nigerian Yellow
    112l Transvestitus
    240l Vejita II + scalar

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      tråkigt med fjärilarna men det var både kul och intressant att diskarna tog annan mat, låter ju som det blir enklare att hålla dom.
      Vilken temp kommer du hålla dom vid?
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Ursprungligen postat av gustinger
        nä va trist att dom inte klarar sig, jag som gick i stora tankar på fjäril börjar tbeka lite nu va tror du det kan vara som gjorde att dina prillade av pinnen? väldigt trist
        Det verkar som att de inte tålde (finns ett sådant ord?) frusen mat!?

        Läs tråden så får du historien, när jag skickade ner Diskusen så gav jag dom mat enligt mina andra kar. Vilket innebär en mix av mysis, vita och röda mygglarver.

        Det intressanta är att den enda kvarvarande fjärilen är den som jag trodde var död för några veckor sedan men som återuppstod (se bakåt i tråden).

        Men jag kommer nog att skaffa nya fjärilar till detta kar, en motgång är inget. Skapar bara erfarenhet
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Ursprungligen postat av flygrc
          tråkigt med fjärilarna men det var både kul och intressant att diskarna tog annan mat, låter ju som det blir enklare att hålla dom.
          Vilken temp kommer du hålla dom vid?
          De går i rumstemeratur

          Vilket innebär att rummet håller ca 25 grader och ljusrören ger en del pluss under dagarna.

          Lite mer utförligt, i rummet i källaren så sitter värmeväxlaren till fjärrvärmen och rören in till den är dåligt issolerade och avger en massa värme

          540 karet med Jordätare värmer jag till 29 grader, vilket tillför en del värme.

          180 karet med Lejonen får jag ventilera för att det inte ska bli för hög värme, över 28 grader typ.

          Så Diskusen simmar förmodligen i en värme som varierar mellan 26-28 grader över dygnet.

          Långt svar på kort fråga
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Fjärilar är ju lite vanskliga faktiskt (om man jämför nuförtiden mot hur det var förr). Dom kan gå ett bra tag i karet och sedan poff så trillar dom av... Synd.

            Jag tittade på tre par av den där nya blå varianten av fjärilar nere på shopen idag - för jädra granna, men det får vänta med såna ett tag för min del - men snygga är dom!

            Kommentar

            • Sultanen
              • January 2008
              • 2457

              Fjärilar är bland de knepigaste fiskarna jag haft.. eller utmanade om man vill kalla dem det..

              En av de 6 jag köpte senast har dött och de båda gammla blev drabbade av något virus tyvärr men det har inte smittat till de övriga

              Knepig firre men hade mina dött ut nu i snabb takt hade jag nog gått över till någon annan intressant dvärgciklid som inte är lika känslig...
              300L Räkkar
              400L Växtakvarium
              220L Saltvatten - Under uppstart
              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ursprungligen postat av MaxB
                Fjärilar är ju lite vanskliga faktiskt (om man jämför nuförtiden mot hur det var förr). Dom kan gå ett bra tag i karet och sedan poff så trillar dom av... Synd.

                Jag tittade på tre par av den där nya blå varianten av fjärilar nere på shopen idag - för jädra granna, men det får vänta med såna ett tag för min del - men snygga är dom!
                Personligen så aktar jag mig för hokuspokus fiskar.

                Jag vill ha tag på svenskodlade "rena" fjärilar!
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Så nu har tråden bytt namn, för att bättre beskriva vad det är. En fjäril i ett fjärilskar är ju inte mycket att komma med
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Sultanen
                    • January 2008
                    • 2457

                    Herkules Zoo i Göteborg har alltid haft inne svenskodlade fjärilar när jag kollat iaf, om du har svängarna förbi där någon gång
                    300L Räkkar
                    400L Växtakvarium
                    220L Saltvatten - Under uppstart
                    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Ursprungligen postat av Sultanen
                      Herkules Zoo i Göteborg har alltid haft inne svenskodlade fjärilar när jag kollat iaf, om du har svängarna förbi där någon gång
                      Tack för tipset.

                      Tyvärr så svänger jag inte förbi Götet så ofta.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Nu har jag bestämt mig för vad det ska bli i detta kar förutom Diskus och tetror. Så nu börjar jakten på Tahuantinsuyoa macantzatza

                        En lagom stor fisk utan överdrivna vatten krav.

                        Det roliga med denna filur är att den lägger rom på gamla löv och sedan tar dem i munnen. Det måste jag få se!

                        Ska samtidigt jaga ett större kar till mina Endlers och Räkor. Då kan jag flytta över en del växter till det karet, för det lär bli en rejäl layout ändring i 400 liters jungeln.



                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Markus1984
                          • November 2008
                          • 2606

                          Snygg firre, påminner om jordätarna!(har inte kollat upp vilken fisk det är än)
                          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                          Kommentar

                          • Broddan
                            • February 2007
                            • 536

                            Tror akvarielagret har dom inne just nu. Lite långt borta kanske. Har själv funderat på den till mitt nya 421L sa. Inkastencikliden ska ju vara som du säger rätt tålig dock lever de rätt strömt om jag förstått rätt men det borde inte vara några problem att skippa.

                            Släktet Bujurquina har ju också detta intressanta beteende kan jag ju tipsa om.
                            Senast redigerad av Broddan; 14 November 2009, 12:39.
                            Hälsningar

                            D

                            Kommentar

                            • Markus1984
                              • November 2008
                              • 2606

                              Apistogramma gephyra!!! Denna hade jag missat! Vilken spännande Apa!!
                              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Ursprungligen postat av Markus1984
                                Apistogramma gephyra!!! Denna hade jag missat! Vilken spännande Apa!!
                                Spännande och väldigt stilig, men tyvärr en av de här riktiga surisarna som ska ha ner mot pH 5 för att lyckas med rommen.

                                Mina har vandrat vidare numera, ett Ap år är tyvärr väldigt kort
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...