400 liter SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #46
    Ursprungligen postat av Enola
    Jättefina fjärillar. Gillar dom skarpt. Trodde inte att de gillade att gå så många?
    Det stämmer nog att det man har läst om fjärilar förr var att de var en par fisk. Men som jag har nämnt tidigare i tråden så höll man ofta fjärilar tillsammans med andra ciklider som var större och mer dominerande.

    Detta resulterar ofta till kortlivade fjärilar, vilket har gett dem ett dåligt rykte som en känslig och kortlivad fisk.

    Så detta är ett test för att se om de trivs bättre och lever längre när de går många tillsammans utan andra större ciklider.

    Det är ingen tvekan om att deras aggressioner sprids ut på fler individer när det är många.

    Hela iden kom från ansjo här på forumet efter hans resa till tysklands mässan förra året.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Enola
      • November 2007
      • 660

      #47
      Ja, jag hoppas verkligen att det kommer att funka. Då kanske jag också skaffar ett gäng fjärilar till mitt nya 375 l.
      Nytt 375 liters mix
      Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        #48
        härligt och kul med lek!

        detta är ju min dröm med. att få befolka ett riktigt stort kar med massa fjärilar!
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #49
          Ursprungligen postat av smurfmats
          detta är ju min dröm med. att få befolka ett riktigt stort kar med massa fjärilar!
          Ja, det är ju synd att man har hållit på med akvarier så många år utan att komma på att det är mycket intressantare att ha få fiskar och bara en dominerande art istället för den fisksoppa man hade förut.

          Är inne på samma tankar med mitt 540 kar...
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #50
            Ajajaj, mina fjärilar lär sig fort!

            Idag när jag kom in i akvarierummet så hade jag ett stim på åtta stycken som stod i strömmen från utblåset och gapade MAT, MAT, MAT

            Jag som fram tills nu tyckt att det varit så roligt att kunna smyga in och se vad de sysslat med

            Dessutom hände inte bara en gång utan tre gånger idag!

            Ska se om jag kan få en liten filmsnutt på det i morgon.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              #51
              Det där är otroligt att en sådan liten hjärna kan lära sig sådant, ibland undrar jag om man ser ut som en foderautomat
              min firrar följer varje steg jag tar.
              Jag har tränat mina att hoppa upp ur vattnet för att ta mat från mina fingrar
              ibland tänker jag inte på det så när jag håller på med karet och råkar ha fingrarna liten bit från vattenytan hoppar de upp och nafsar, jag blir lika rädd var gång när man inte är beredd på det
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                #52
                Ja, man blir förvånad!

                Att Diskusen i stora karet står och gapar efter mat förvånar mig inte. De har full koll på vad som händer i rummet alltid.

                Men att dessa små tosingar som far runt som yrväder och verkar ha noll koll utåt, helt plötsligt bara avstannar i all aktivitet och slagsmål och gapar efter mat, ja det är märkligt?
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  #53
                  Ny romkaka noterad i kväll, dock inte så att den går att filma.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #54
                    Ursprungligen postat av c90368
                    Ny romkaka noterad i kväll, dock inte så att den går att filma.
                    Kul att dom håller på, har du fått se dom i farten med romläggningen än?
                    Det var nr2, se om det går denna gången.
                    tillslut kommer du nog hålla de vuxna fiskarna från rommen
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    • smurfmats
                      • February 2003
                      • 3538

                      #55
                      antar att du inte kan se om det är samma par som lekt? skulle vara intressant att veta om du har ett dom par i burken eller om de byter av varandra, både av partner och av rang..?
                      tråden om fjärilars lek!

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        #56
                        Ursprungligen postat av smurfmats
                        antar att du inte kan se om det är samma par som lekt? skulle vara intressant att veta om du har ett dom par i burken eller om de byter av varandra, både av partner och av rang..?
                        Skulle inte ha kunnat ställa frågan bättre själv!

                        Så nu är det upp till mig att försöka få fram ett svar
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • smurfmats
                          • February 2003
                          • 3538

                          #57
                          japp, lycka till!

                          det sägs ju att fjärilarna är parbildande, men om det finns chans att byta..? jag menar om den mest dominante hanen inte får till det med sina dominanta hona borde han väl byta för att lyckas med leken?
                          tråden om fjärilars lek!

                          Kommentar

                          • Nubi
                            • March 2009
                            • 9026

                            #58
                            Vilka söta fjärilar du har =)
                            Visst är de roliga små saker! har själv fjärilar och de kommer fram till rutan på en gång och ska spana en.
                            Jobbigast är när man vill ta kort på karet, på alla bilder finns en fjäil med
                            Jag lyckades få rom en gång, det vart tom fri simmande yngel. Men dag 3 åt de upp sina egna Ursh!

                            Märkt att de trivs i varmare vatten. De färgar ut sig mer när temp blir runt 28-30.
                            Nu har jag bara en hane och en ung liten hona som inte förstår varför hanen jagar henne hela tiden.

                            Hanen




                            Nyfikna små saker



                            Yngel
                            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                            Fiskbloggen

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              #59
                              Tänkte försöka få en bild på rommen jag såg igår, men den var borta

                              Så först blir det en helbild på karet.

                              Men det kommer mer bilder och även en film senare.

                              Familjeförhållandena börjar klarna lite...
                              Bifogade filer
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Profettheone
                                • October 2008
                                • 29

                                #60
                                Ha ha, snyggt. Ett litet tropiskt akvarium ... //

                                Har själv satt upp mitt i veckan (små färdigt), men det är också allt. Jo, köpte till lite fisk... 2 pleco 20cm och 4 silverhajar. Skulle vilja ha fler silverhaj, men det får vänta, detta var ett impuls köp bara för och fylla tanken lite.


                                *edit*

                                mvh Stefan
                                Senast redigerad av Profettheone; 30 August 2009, 18:50.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...