400 liter SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #61
    Här kommer bilder!

    Notera att de är tagna med en sju år gammal fickkamera
    Bifogade filer
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #62
      Familjeförhållanden var det ja.

      Jag är till 90% säker på att jag har två hannar och två honor, det är de som regerar i karet.

      Sen har jag en Fjäril som är helt neutralt gul som står och surar i det mörkaste hörnet av karet.

      Det var fem Fjärliar.

      De återstående tre ser jag till lite då och då, dock inte samtidigt, förutom vid matning. Vad de håller på med i de bakre regionerna bakom Svärdsplanorna vet jag inte

      Så en liten film på Fjärilars kärleksproblem!

      Notera hanen som får gå emellan de krigiska honorna och lugna ner dem lite

      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #63
        Fjärilarna är verkligen läckra och roliga ciklider
        Jag älskar när de skiftar i färg och får dessa små blåa prickar
        Min hane är väldig blå prickig på kvällarna.
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • smurfmats
          • February 2003
          • 3538

          #64
          Ursprungligen postat av Profettheone
          Ha ha, snyggt. Ett litet tropiskt akvarium ... //

          Har själv satt upp mitt i veckan (små färdigt), men det är också allt. Jo, köpte till lite fisk... 2 pleco 20cm och 4 silverhajar. Skulle vilja ha fler silverhaj, men det får vänta, detta var ett impuls köp bara för och fylla tanken lite.


          PS: om du har lite gräsväxter till övers så kanske du har möjlighet och sända till mig // mot :- så klart!

          mvh Stefan

          läs reglerna om zoopets forum, där står det att annonsering inte är tillåten...

          on topic: riiiktigt snyggt!!! fjärilarna är såå läckra! keep up the good work!!
          tråden om fjärilars lek!

          Kommentar

          • Albinfiskare
            • November 2007
            • 1399

            #65
            Gillar din ide om att hålla många fjärilsciklider, de är kanske inte så parbildande som man kan tro.

            När jag hade 4 st i ett 110l , så mobbade de ut varandra en efter en och den sista dog av ensamheten skulle jag tro :P

            Märkte samma tendens i mitt malawi-akvarie, så där öste jag på med fisk tills aggretionerna spreds ut på alla ist för på en hackkyckling.

            Citerar smurfmats: keep up the good work!

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              #66
              Kan det vara så att man behöver komma upp till en viss storlek på karet för att de ska ha en chans att hålla sig lite undan när det blir för våldsamt?
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #67
                Mycket gömställen och stort kar kanske hjälper en hel del!
                Sen tror jag att det har mycket med individerna att göra.

                Mina 5 var super snälla mot alla mina endlers yngel och molly yngel. Tog aldrig en enda yngel.
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • Albinfiskare
                  • November 2007
                  • 1399

                  #68
                  Ursprungligen postat av flygrc
                  Kan det vara så att man behöver komma upp till en viss storlek på karet för att de ska ha en chans att hålla sig lite undan när det blir för våldsamt?
                  Man måste nog hitta en fin balans där, dels komma upp i en viss storlek på karet men ändå se till att "fisktätheten" är tillräcklig för att sprida aggretionerna.

                  tror ibland att förstora kar och förlite fisk kan skapa aggetioner, tex en stor och färgsprakande hongi-hane hade inte nöjt sig med att försvara en sten i ett 540 l utan om han kunnat hade han trängt bort de andra fiskarna så mycket han kunnat. Mycket vill ha mer:P

                  Kommentar

                  • smurfmats
                    • February 2003
                    • 3538

                    #69
                    Ursprungligen postat av Albinfiskare
                    Man måste nog hitta en fin balans där, dels komma upp i en viss storlek på karet men ändå se till att "fisktätheten" är tillräcklig för att sprida aggretionerna.

                    tror ibland att förstora kar och förlite fisk kan skapa aggetioner, tex en stor och färgsprakande hongi-hane hade inte nöjt sig med att försvara en sten i ett 540 l utan om han kunnat hade han trängt bort de andra fiskarna så mycket han kunnat. Mycket vill ha mer:P

                    där gäller det väl dock att skapa tydliga revir som olika fiskar kan muta in? så inte en firre tar över hela bassängen!
                    tråden om fjärilars lek!

                    Kommentar

                    • Albinfiskare
                      • November 2007
                      • 1399

                      #70
                      Ursprungligen postat av smurfmats
                      där gäller det väl dock att skapa tydliga revir som olika fiskar kan muta in? så inte en firre tar över hela bassängen!
                      Jo, men sen måste du ha någon som kan försvara de andra reviren med. Det är min erfarenhet iallfall, jag kan ha fel

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        #71
                        Ursprungligen postat av smurfmats
                        där gäller det väl dock att skapa tydliga revir som olika fiskar kan muta in? så inte en firre tar över hela bassängen!
                        Med andra ord det som inte syns finns inte? eller räcker det med ett litet "rev"eller tätt planterat?
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          #72
                          Instämmer i diskussionen om lagom med fisk i ett "lagom" akvarium med rätt inredning.

                          Tyvärr finns det inget facit att slå upp rätt svar i Det är väl det som är lite av utmaningen.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • smurfmats
                            • February 2003
                            • 3538

                            #73
                            Ursprungligen postat av flygrc
                            Med andra ord det som inte syns finns inte? eller räcker det med ett litet "rev"eller tätt planterat?

                            ja lite så tror jag. att se till att rötter/växter/stenar skapar områden som fisken inte ser ifrån sitt revir...

                            men som sagts tidigare. detta är ju ingen vetenskap!
                            tråden om fjärilars lek!

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              #74
                              Vid vattenbytet idag hittade jag en död Fjäril, förmodligen den som stod och tryckte i hörnet igår.

                              När jag gick in med mat nyss så stimmade sju förväntansfulla och hungriga Fjärilar, så det är bara ett bortfall.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • flygrc
                                • June 2006
                                • 2755

                                #75
                                Ursprungligen postat av c90368
                                Vid vattenbytet idag hittade jag en död Fjäril, förmodligen den som stod och tryckte i hörnet igår.

                                När jag gick in med mat nyss så stimmade sju förväntansfulla och hungriga Fjärilar, så det är bara ett bortfall.
                                Alltid tråkigt när man förlorar fisk, håller vi tummarna för att det var en tillfällighet. Själv blir jag nojig för att jag ska ha missat något så där blir fler
                                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...