400 liter SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    Ursprungligen postat av MaxB
    Spännande detta Maths - skall bli intressant det där med strilröret på botten...!
    Instämmer Men det är ett sånt där akvarium man vill se Live!
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Ursprungligen postat av Markus1984
      Instämmer Men det är ett sånt där akvarium man vill se Live!
      Ja vi får väl se om det blir något att titta på först

      Ett steg närmare är jag i kväll i alla fall.

      Har just via mail beställt fyra VF Tahuantinsuyoa macantzatza.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        Ahh va kul, får du hem fiskarna via mailen sen också eller?
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Ursprungligen postat av Markus1984
          Ahh va kul, får du hem fiskarna via mailen sen också eller?
          Det vore ju bra om man kunde få det, MMS kanske?

          Jag har beställt dem från/via Akvarievalvet i Norrköping. Det är inte så långt mellan Linköping och Norrköping men att ta sig till den affären efter jobbet en vardag tar timmar! Mycket trafik och den ligger mitt inne i stan så det är ett elände med parkering.

          Men det funkar bra att göra affärer via mail med dem.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Broddan
            • February 2007
            • 536

            Speciellt med dessa fiskar kan jag tänka mig...
            Jag menar att uttala namnet ger ju rätt sköna tungvrickningar...
            Hälsningar

            D

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              Läckert, den blir nog ett riktigt spännade tillskott till din burk, jag är också lite intresserad av denna.
              Checking out...

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Lite off topic!

                Uppgradera min räk och Endlers burk idag från 35 liter till 150 liter.

                Det var nödvändigt då mina Endlers inte föröka sig som förväntat men räkorna gjorde det dessto mer.

                Lukten från bottengruset var inte att leka med Men växterna trivdes

                Har fört över det mesta av det illaluktande gruset till det nya karet och fyllt upp med en del som jag som blev över när jag gjorde om i 500 karet.

                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Här kommer den utlovade layout förändringen med strilrör vid botten.

                  Utgåva 1.0

                  Ska fundera lite till

                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • HenkeP
                    • January 2009
                    • 886

                    Riktigt snyggt med så mycket olika växter. Ser naturligt ut i ditt kar. Tyvärr så lyckas jag inte lika bra själv med den biten..

                    Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Ursprungligen postat av HenkeP
                      Riktigt snyggt med så mycket olika växter. Ser naturligt ut i ditt kar. Tyvärr så lyckas jag inte lika bra själv med den biten..
                      Tackar

                      Men det är ju inte så många olika växter, personligen tycker jag det just nu liknar något filmat under en lokal småbåtsbrygga

                      Java mossan har blivit grå och en del andra växter är inte vad de borde vara. Detta beroende på att jag har haft för mycket växter som skuggat.

                      Denna film är verkligen verision 1.0 Nu behöver det växa på sig och gallras i ett antal månader för att bli vad jag vill ha.

                      Något att tänka på för de som vill trolla fam det perfekta karet genom att handla lite växter och rötter hos affären.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • DaRe

                        • June 2009
                        • 2227

                        Verkligen! Mitt 112 liters tog 2 år innan det vuxit upp och blivit inrett så vi var nöjda. Det är resan som är målet.
                        Checking out...

                        Kommentar

                        • janson
                          • July 2009
                          • 300

                          Riktigt snyggt! Mycket härliga och friska växter. Vad heter de snäckorna du har? Har sett de i dina andra filmer också men är lite osäker på namnet. Äpplesnäckor?

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ursprungligen postat av janson
                            Riktigt snyggt! Mycket härliga och friska växter. Vad heter de snäckorna du har? Har sett de i dina andra filmer också men är lite osäker på namnet. Äpplesnäckor?
                            Det är Äppelsnäckor ja.

                            Köpte fyra stycken för några år sedan och har dem nu i alla kar utom i räkburken.

                            Levererade dessutom 150 st halvuxna till akvarieaffären i höstas.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • janson
                              • July 2009
                              • 300

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Det är Äppelsnäckor ja.

                              Köpte fyra stycken för några år sedan och har dem nu i alla kar utom i räkburken.

                              Levererade dessutom 150 st halvuxna till akvarieaffären i höstas.
                              Nice. Från början var jag ganska anti mot alla sortens snäckor men har nu på¨senare tid börjat gilla några av dem, bland annat dessa lite större äpplesnäckor. Undra om en praktbotia skulle låta dem vara ifred. Dina stora diskus verlar ju inte störda av dem iaf.

                              Är det nån gång du har märkt att någon fisk varit på dem? Vad händer med de snäckor som får spruckna skal?

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Ursprungligen postat av janson
                                Nice. Från början var jag ganska anti mot alla sortens snäckor men har nu på¨senare tid börjat gilla några av dem, bland annat dessa lite större äpplesnäckor. Undra om en praktbotia skulle låta dem vara ifred. Dina stora diskus verlar ju inte störda av dem iaf.

                                Är det nån gång du har märkt att någon fisk varit på dem? Vad händer med de snäckor som får spruckna skal?
                                Vet inte hur det skulle fungera med Praktbotia, hos mig är det ingen som rör dem särskilt mycket. Ibland kan någon nafsa efter deras antenner, men de drar in dem och avvaktar tills fiskarna tröttnar.

                                Har dock haft ett antal som har dött i Jordätarkaret på sistonde. Tror att det beror på svält helt enkelt. Jordätarna "tvättar" rent i sanden så deras mat finns inte kvar. Men det var lite för många så det gör inte mig så mycket.

                                Spruckna skal har jag aldrig råkat ut för. Mata med Broccoli regelbundet så får de kalk till sina skal.
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...