400 liter SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Ursprungligen postat av Broddan
    Tror akvarielagret har dom inne just nu. Lite långt borta kanske. Har själv funderat på den till mitt nya 421L sa. Inkastencikliden ska ju vara som du säger rätt tålig dock lever de rätt strömt om jag förstått rätt men det borde inte vara några problem att skippa.

    Släktet Bujurquina har ju också detta intressanta beteende kan jag ju tipsa om.
    Har lagt en beställning hos min lokala affär idag. Så jag får besked i nästa vecka om de kan få fram några.

    Ska nog fixa en pump till i 400 litaren med ett utblås nere vid botten via ett strilrör, detta ska sedan pumpa genom vallisneria ut över ett "kullerstens" fält.

    Ja, så ser det ut inne i min skalle just nu! vad det blir ir sedan får vi väl se
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Broddan
      • February 2007
      • 536

      Hoppas de finns på deras lista då.

      Jag är garanterat nyfiken på hur det blir..

      Bra smak har du i alla fall
      Hälsningar

      D

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        Ursprungligen postat av c90368
        Har lagt en beställning hos min lokala affär idag. Så jag får besked i nästa vecka om de kan få fram några.

        Ska nog fixa en pump till i 400 litaren med ett utblås nere vid botten via ett strilrör, detta ska sedan pumpa genom vallisneria ut över ett "kullerstens" fält.

        Ja, så ser det ut inne i min skalle just nu! vad det blir ir sedan får vi väl se
        Vad är tänket med att ha strilröret längs med botten? Undrade mest vad du vill uppnå med det.
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Ursprungligen postat av Broddan
          Hoppas de finns på deras lista då.

          Jag är garanterat nyfiken på hur det blir..

          Bra smak har du i alla fall
          Bugar och bockar
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Ursprungligen postat av flygrc
            Vad är tänket med att ha strilröret längs med botten? Undrade mest vad du vill uppnå med det.
            Ja hrm ser du inte samma "bild" som jag gör så kan det kanske bli knas

            Min tanke är att få en ström som spelar över stenar på botten. denna ström ska vara stark just över stenarna, det direkta utblåset från strilröret, men den ska inte skapa en stor ström i hela karet.

            Detta med tanke på Diskusarna som vill ha lugn och ro borta i sitt hörn i andra änden av karet.

            Alltså en lokal ström, stor vattencirkulation i hela karet, men inte strömt i hela karet.

            Ja, detta är ju inte verklighet ännu, bara tankar och funderingar.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Andrém
              • October 2009
              • 1247

              Måste säga, väldigt fina fiskar och väldigt fint akvarium Kommer nog göra om inredningen i mitt akvarium snart och då ska jag ha ditt akvarium i åtanke som inspiration. Vad heter dom väldigt långa, smala växterna du har i ditt akvarium för övrigt? Har försökt att hitta sådana men finner inga.

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ursprungligen postat av Andrém
                Måste säga, väldigt fina fiskar och väldigt fint akvarium Kommer nog göra om inredningen i mitt akvarium snart och då ska jag ha ditt akvarium i åtanke som inspiration. Vad heter dom väldigt långa, smala växterna du har i ditt akvarium för övrigt? Har försökt att hitta sådana men finner inga.
                Tackar!

                Tänk på att inte vara rädd för att plantera ganska höga växter långt fram. Det ger djup.

                Är det den här du menar?

                Crinum calamistratum

                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Andrém
                  • October 2009
                  • 1247

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Tackar!

                  Tänk på att inte vara rädd för att plantera ganska höga växter långt fram. Det ger djup.

                  Är det den här du menar?

                  Crinum calamistratum

                  http://images.google.se/images?hl=sv...=f&oq=&start=0
                  Har alltid haft tumregeln att långa växter ska vara längst bak och korta fram men jag ska testa lite mer när jag inreder om akvariet denna gång. Har du några tips för att inreda ett bra SA akvarium?

                  Och ja, det är den växten jag menade

                  För övrigt, vad har du för pH i akvariet och temperatur? Antar att din pH ligger vid 6-7 ungefär eller? Hur får du ner pH till den nivån eller är din pH från kranen så redan?

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Ursprungligen postat av Andrém
                    Har alltid haft tumregeln att långa växter ska vara längst bak och korta fram men jag ska testa lite mer när jag inreder om akvariet denna gång. Har du några tips för att inreda ett bra SA akvarium?

                    Och ja, det är den växten jag menade

                    För övrigt, vad har du för pH i akvariet och temperatur? Antar att din pH ligger vid 6-7 ungefär eller? Hur får du ner pH till den nivån eller är din pH från kranen så redan?
                    Försök att med rötter, stenar och växter skapa någon form av kaos. I detta kaos ska det finnas "linjer" som för ögat in i akvariet. Med den traditionella planteringen blir akvaret platt! Ögat upplever det som betydligt trevligare om fiskarna kan simma bland växterna, inte framför växterna.

                    Jag har CO2 och pH värdet är inställt på 6,8. Jag göder med fulldos PMDD och ljuset är ca 0,4 watt/liter

                    Värmen i rummet är 25 grader och på det värmer ljus och pumpar så det är ca 27 grader i karet.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Andrém
                      • October 2009
                      • 1247

                      Ursprungligen postat av c90368
                      Försök att med rötter, stenar och växter skapa någon form av kaos. I detta kaos ska det finnas "linjer" som för ögat in i akvariet. Med den traditionella planteringen blir akvaret platt! Ögat upplever det som betydligt trevligare om fiskarna kan simma bland växterna, inte framför växterna.

                      Jag har CO2 och pH värdet är inställt på 6,8. Jag göder med fulldos PMDD och ljuset är ca 0,4 watt/liter

                      Värmen i rummet är 25 grader och på det värmer ljus och pumpar så det är ca 27 grader i karet.
                      Ah, blir svårt att skapa kaos får då planerar man ju ändå men jag förstår vad du menar Har du bara växter ifrån SA eller har du blandat växter som passar in i akvariet etc?

                      Blir nog att inhandla massor med rötter, grenar osv imorgon. Tack för alla dina tips, ska inte kapa din tråd mer

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av Andrém
                        Ah, blir svårt att skapa kaos får då planerar man ju ändå men jag förstår vad du menar Har du bara växter ifrån SA eller har du blandat växter som passar in i akvariet etc?

                        Blir nog att inhandla massor med rötter, grenar osv imorgon. Tack för alla dina tips, ska inte kapa din tråd mer
                        Det är blandat ursprung på växterna. Har gett upp för länge sedan med att endast ha SA växter. Finns för få för att få till något snyggt.

                        Kapat tråden

                        Trådens syfte är att ha just sådana här ordväxlingar
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Andrém
                          • October 2009
                          • 1247

                          Ursprungligen postat av c90368
                          Det är blandat ursprung på växterna. Har gett upp för länge sedan med att endast ha SA växter. Finns för få för att få till något snyggt.

                          Kapat tråden

                          Trådens syfte är att ha just sådana här ordväxlingar
                          Ah, annars blir det för extremt om man bara ska ha saker från SA då funkar säkert växterna jag har just nu.

                          Blir väl att ta bort samtliga stenar för dom passar nog inte akvariet, vi får se hur det blir med det.

                          Kommer nog själv starta en projekt tråd och visa lite hur det går, kika gärna in och säg vad du tycker Mitt akvarium är på 400L med

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ursprungligen postat av Andrém
                            Ah, annars blir det för extremt om man bara ska ha saker från SA då funkar säkert växterna jag har just nu.

                            Blir väl att ta bort samtliga stenar för dom passar nog inte akvariet, vi får se hur det blir med det.

                            Kommer nog själv starta en projekt tråd och visa lite hur det går, kika gärna in och säg vad du tycker Mitt akvarium är på 400L med
                            Naturligtvis ska jag kolla in det! Ibland är jag bara lite dålig på att hitta nya trådar
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Markus1984
                              • November 2008
                              • 2606

                              Säg till om du vill ha vägledning till mina trådar också
                              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Spännande detta Maths - skall bli intressant det där med strilröret på botten...!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...