Varför dör mina fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dexter
    • December 2009
    • 984

    #46
    Jag tycker att du kämpar på bra Spirea! Du verkar väldigt mån om att dina fiskar ska trivas och ha det bra och jag tror säkert det kommer att betala sig.

    Nej, det är inte normalt att Guppys lever så kort tid efter man köpt dem men ibland kan man nog ha otur och få sådana som redan passerat "bäst-före-datum" vid inköp. Tycker inte du ska ge upp Guppys, de är härliga fiskar. Finns det någon annan butik du kan handla i, eller kan du kanske kolla om någon i din närhet säljer Guppys privat? (Hade du bott i närheten hade du gärna fått några av mig, har från en tålig och bra stam.) Vanliga Guppys är ganska "sönderodlade" på sina håll men Endlers Guppy är mycket tåliga och vackra fiskar som kanske kan vara ett alternativ annars? De har inte de långa fenor som kan locka fenbitare heller. Dock är de små så de vill inte dela kar med alltför stora kompisar. (Bifogar en bild på en utav mina Endlerhannar.)

    Klicka på bilden för större version

Namn: Endlerny2.jpg
Visningar: 2
Storlek: 123,8 KB
ID: 2124303
    /Dexter

    75 liter mix, 220 liter mix

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #47
      Ursprungligen postat av Fuzzop
      Jo jag måste nog opponera mig lite mot ditt påstående om pumpen bossep, en så svag pump som bara drar runt 4ggr volymen finns väl ingen anledning att inte använda, man kan ju dessutom rikta utblåset rakt mot en ruta så får man fortfarande lite rening av vattnet.
      Till fiskar som vill ha väldigt lugnt vatten tycker jag normalt 6ggr volymen är ett absolut minimum som jag själv kör på till tex mina scalarer.
      Jag visste det..skratt ,att jag skulle få på skallen om filtret!
      Eftersom jag är en gammal gubbe så baserar jag mina erfarenheter på hur man gjorde på 60-80 talet. Då jag odlade gurami och annat tämligen framgångsrikt. Dessutom har jag rest runt världen och sett många av biotoperna våra fiskar lever i. Gurami lever oftast i grunt stillastående vatten som är rejält grumligt vilket inte är lika med skitigt! Det brukar vara mycket svävalger, infusorier och små kräftdjur samt mygglarver som delar plats med guramina. Syrehalten brukar variera från 0 på natten till saturerat på eftermiddagen framfår allt på ytan.

      Just nu jobbar jag med biologiska filter i stor skala för kommunala reningsverk, floder och sjöar.
      Om jag skall titta i spåkulan så tror jag man kommer att sänka flödet i relation till volymen på filtren och sedan ha en separat pump för cirkulationen. Man behöver båda i de flesta fall! Stor volym lågt flöde för bakteriologisk nedbrytning och cirkulation för gasutbyte.
      Jag tror också de förhatliga bottenfiltren kommer tillbaks! Men då med omvänt flöde. Man trycker vattnet upp genom sanden i stället för att suga ned skiten i den. Jag använder denna typ just nu i ett relativt stort filter och det fungerar mycket bra!
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Spirea2
        • May 2010
        • 98

        #48
        Halloj!

        Jag tycker att din Endlers är jättevacker, Dexter! Hur stora kompisar skulle vara för stora?

        Guramina är fortfarande mycket lugnare än vanligt och håller sig bland växterna. I dag ville de inte äta alls. Nitrithalten i det lilla akvariet var hög och det fanns en hinna på ytan. Jag har läst här någonstans om någon som plockat upp med hushållspapper och provade, men tyckte att det var svårt så vi använde häverten och passade även på att dammsuga upp lite växtdelar vi missat i går. Vi fyllde på med lite kranvatten - men fyllde alltså inte upp.

        I det stora akvariet är allt som vanligt. Fiskarna är aktiva och guppysarna hänger med platyna emellanåt. Sorgmanteltetran utan stjärtfena simmar på så gott hon eller han kan. Ancistrus har besökt den nya grottan.
        Senast redigerad av Spirea2; 18 May 2010, 20:25.
        Spirea2
        http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
        http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #49
          Ursprungligen postat av Spirea2
          Halloj!

          Jag tycker att din Endlers är jättevacker, Dexter! Hur stora kompisar skulle vara för stora?

          Guramina är fortfarande mycket lugnare än vanligt och håller sig bland växterna. I dag ville de inte äta alls. Nitrithalten i det lilla akvariet var hög och det fanns en hinna på ytan. Jag har läst här någonstans om någon som plockat upp med hushållspapper och provade, men tyckte att det var svårt så vi använde häverten och passade även på att dammsuga upp lite växtdelar vi missat i går. Vi fyllde på med lite kranvatten - men fyllde alltså inte upp.

          I det stora akvariet är allt som vanligt. Fiskarna är aktiva och guppysarna hänger med platyna emellanåt. Sorgmanteltetran utan stjärtfena simmar på så gott hon eller han kan. Ancistrus har besökt den nya grottan.
          Har du Nitrit i det lilla men inte det stora med samma vatten? Låter riktigt konstigt.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Dexter
            • December 2009
            • 984

            #50
            Ursprungligen postat av Spirea2
            Halloj!

            Jag tycker att din Endlers är jättevacker, Dexter! Hur stora kompisar skulle vara för stora?
            Jag tror att de skulle funka kanonbra med de fiskar du har nu. Skaffar du lite snabbväxande Hornsärv, http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=22&SOK=1 eller Javamossa, http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=26&SOK=1 så skulle nog några yngel ha chans att klara sig. (Tetrorna och troligen även Guramisarna smaskar nog i sig alla yngel de kommer åt annars. Å andra sidan ynglar de väldigt ofta.) Kan varmt rekommendera dessa fiskar. Hannarna är som små "smycken" i akvariet. Honorna är enfärgade och mer slätstrukna fast jag tycker faktiskt de är vackra de med.
            Senast redigerad av Dexter; 18 May 2010, 21:15.
            /Dexter

            75 liter mix, 220 liter mix

            Kommentar

            • Lineli
              • February 2010
              • 565

              #51
              Jag har inte läst hela tråden men här kommer några tips från mig.
              Flera snabbväxande växter är bra.
              Vid medecinering är råden ibland att tempen ska ligga på 26. Kolla det innan du medecinerar.
              När nitriten stiger byt ca 5l vatten morgon o kväll i några dagar och gör täta tester.
              Lycka till

              Kommentar

              • Spirea2
                • May 2010
                • 98

                #52
                Nitrithalten i det stora akvariet ligger fortfarande på obefintlig medan den i det lilla har höjts ytterligare. Det ligger nu på 1mg/liter. Ska jag fortfarande bara fylla på med mer kranvatten? Jag känner att jag borde hälla i bakterier eller nitrateminus eller ta substrat från det stora akvariet eller något. Guramina är väldigt stilla och jag tycker att hannen också börjar se risig ut. De vill inte äta. Borde jag kanske till och med flytta tillbaka dem?

                Spirea2
                Spirea2
                http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
                http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #53
                  Byt vatten, i med lite salt och bakteriekultur. Flytta gärna fiskarna. 1 mg/l är megahögt.
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #54
                    Ursprungligen postat av Spirea2
                    Nitrithalten i det stora akvariet ligger fortfarande på obefintlig medan den i det lilla har höjts ytterligare. Det ligger nu på 1mg/liter. Ska jag fortfarande bara fylla på med mer kranvatten? Jag känner att jag borde hälla i bakterier eller nitrateminus eller ta substrat från det stora akvariet eller något. Guramina är väldigt stilla och jag tycker att hannen också börjar se risig ut. De vill inte äta. Borde jag kanske till och med flytta tillbaka dem?

                    Spirea2
                    Vattenbyten,
                    Byt 1/4 eller så var dag. Bakterier på flaska bor i filtret så det funkar nog inte i det här fallet. Du kan också testa att bara slå i friskt vatten i dag och sedan byta vatten i morgon.

                    Vad menar du med substrat?
                    Jag har svårt att tro att Nitriten kan gå upp till 1 med bara 2 små gurami som knappast äter. Det måste vara något annat organiskt som framkallar detta.
                    Senast redigerad av bossep; 19 May 2010, 21:43.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Spirea2
                      • May 2010
                      • 98

                      #55
                      Vad kan det vara då? Någonting som inte blivit bortsköljt i substratet? Växtdelar?

                      Jag hällde i friskt vatten direkt. Fiskarna ser lite mindre medtagna ut nu, men är bara stilla inne i växterna nära ytan. Brukar dvärggurami vara så stilla? Det har de ju alltså inte varit i det stora akvariet, men hela tiden sedan de kom i det lilla.

                      Jag fortsätter att byta vatten varje dag och hoppas att det löser sig snart så att jag får ha kvar mina fiskar.

                      Spirea2
                      Spirea2
                      http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
                      http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #56
                        Ursprungligen postat av Spirea2
                        Vad kan det vara då? Någonting som inte blivit bortsköljt i substratet? Växtdelar?

                        Jag hällde i friskt vatten direkt. Fiskarna ser lite mindre medtagna ut nu, men är bara stilla inne i växterna nära ytan. Brukar dvärggurami vara så stilla? Det har de ju alltså inte varit i det stora akvariet, men hela tiden sedan de kom i det lilla.

                        Jag fortsätter att byta vatten varje dag och hoppas att det löser sig snart så att jag får ha kvar mina fiskar.

                        Spirea2
                        är substrat endast grus?
                        Du borde inte få så hög nitrit även om du tappade en halv burk med mat eller hade en död fisk i akvariet.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • Fuzzop
                          • July 2007
                          • 2380

                          #57
                          Ursprungligen postat av bossep
                          Har du Nitrit i det lilla men inte det stora med samma vatten? Låter riktigt konstigt.
                          Finns det nån pump i det lilla? om inte låter det väldigt naturligt och inte alls konstigt i mina öron.
                          Har man ingen cirkulation alls är det att be om problem, som du säger även om guramis i det vilda lever i stilla vatten är det många andra faktorer som kan påverka vattnet, tex fullt solsken skapar mer vattenrörelse än nåt litet lysrör, vinden som blåser över ytan skapar rörelse osv.

                          Lösning i med filtret och bakteriekultur, för att inte störa fiskarna allt för mycket rikta det från en långsida till den andra (allså inte på diagonalen), fyll karet med vatten, låg vattennivå är fint om man vill få lek inte för överlevnad.

                          Kommentar

                          • Spirea2
                            • May 2010
                            • 98

                            #58
                            Honan låg död på morgonen. Jag flyttar tillbaka hannen snarast.
                            Spirea2
                            http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
                            http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

                            Kommentar

                            • Spirea2
                              • May 2010
                              • 98

                              #59
                              Jag har nu påbörjat inkoppningen med hannen.
                              Spirea2
                              http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
                              http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                #60
                                Ursprungligen postat av Spirea2
                                Honan låg död på morgonen. Jag flyttar tillbaka hannen snarast.
                                Jag är ledsen att höra att honan dog! Speciellt för att det var min ide att göra som du gjorde.
                                Men och ett stort men. Något är fel någon stans. Nitriten skall inte skena på det viset. Med relativt inkört vatten + byte av vatten. Det kan inte gå upp på det viset med endast 2 små guramies i 40-60 liter vatten. Dom kan helt inte bajsa och kissa ut så mycket amonium kväve så det skulle gå upp till 1 mg/l.
                                Detta betyder att dessa småfiskar skulle ha producerat runt 25 mg/l styck. På under en vecka.
                                Har du tid och lust att låta vattnet stå i de lilla akvariet och fortsätta mäta?
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...