Varför dör mina fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spirea2
    • May 2010
    • 98

    Jag kan inte hitta numret till killen vi köpte av och minns inte hans namn. Jag kan alltså inte få veta vilken sorts silikon som använts. Kan man se det?
    Spirea2
    http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
    http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      Ursprungligen postat av Spirea2
      Jag kan inte hitta numret till killen vi köpte av och minns inte hans namn. Jag kan alltså inte få veta vilken sorts silikon som använts. Kan man se det?
      Jag är inte säker men om silikonet är genomskinligt så bör det vara OK. Men om det är brunt vitt eller någon annan färg sö är det stor rik att det har skadliga ämnen i sig!
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • hult87
        • February 2010
        • 1287

        Ursprungligen postat av bossep
        Jag är inte säker men om silikonet är genomskinligt så bör det vara OK. Men om det är brunt vitt eller någon annan färg sö är det stor rik att det har skadliga ämnen i sig!

        finns "vanligt" silikon i handeln som också är genomskinligt, mkt vanligt så det går nog inte gå på det tyvärr

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          Ursprungligen postat av hult87
          finns "vanligt" silikon i handeln som också är genomskinligt, mkt vanligt så det går nog inte gå på det tyvärr
          Ok men kan även det vara giftigt? Tror du inte man skall vara mer på sin vakt med färgad silikon?
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • hult87
            • February 2010
            • 1287

            vanligt silikon med antimögel-medel i finns i genomskinligt och i många olika färger, så kan vara lurigt:/

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              http://www.sika.se/sikasil-e_%281%29.asp = Glassilikon, vit silikon innehåller antimögelmedel, känns igen på sin ättiksdoft vid härdning.

              http://www.sika.se/sikasil-c_%281%29.asp = Byggsilikon, innehåller antimögelmedel.
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                Ursprungligen postat av Gaffel
                http://www.sika.se/sikasil-e_%281%29.asp = Glassilikon, vit silikon innehåller antimögelmedel, känns igen på sin ättiksdoft vid härdning.

                http://www.sika.se/sikasil-c_%281%29.asp = Byggsilikon, innehåller antimögelmedel.
                Där ser man! På den tiden jag byggde akvarium så stank all silikon av ättika!
                Nu är frågan hur skall Spirea lura ut om hans bakgrund kan vara fastsatt med fel silikon?
                Ett sätt borde vara att bli misstänksam mot färgad silikon. Sedan studera dessa fogar och se om det växer något på dom. Alger eller svamp. Sjukligt rena fogar tyder nog på något medel!
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13133

                  All silicon luktar ättika när det härdar, oavsett antimögel eller inte Man får hoppas att den som limmade bakgrunden hade förstånd till att läsa på tuben att det var till akvarielimmning!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    Ursprungligen postat av Spirea2
                    Nu har jag verkligen syndat. Jag har köpt två platyhonor och tre guppyhonor. Tyckte synd om killarna när ni skrev sådär... Kanske kan ynglen (om det blir några) överleva...

                    Forsätter med täta vattenbyten...

                    Bakgrunden sitter med silikon och akvariet är inköpt begagnat.
                    Hur går det med fiskarna. De nya och de gamla? Inga mer dödsfall?
                    Funderar på en sak. Du kanske skulle börja salta vattnet lite eftersom du har levandefödare.
                    Dina malar och andra mjukvattensfiskar och växter gillar det nog inte men dom kanske vänjer sig!
                    Enligt de uppgifter jag har så odlar man molly, guppy, svärdbärare i bräckvatten i Asien (där de flesta fiskar nu kommer ifrån) sedan håller grossister och många affärer dom på samma sätt. När vi sedan stoppar dom i våra saltfattiga akvarium så får dom en chock och dör. Man kan vänja fiskarna till mindre salt men då skall man minska saltmängden successivt under dagar och veckor.


                    Nu vet jag inte hur det går till ”i branschen” i dag men det kan vara så att man använder salt i stor utsträckning till alla fiskar. Någon som vet?
                    Min erfarenhet säger att fiskar klarar en snabb ökning av salthalt relativt bra medan dom är känsligare mot en abrupt sänkning.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Spirea2
                      • May 2010
                      • 98

                      Silikonet är svart. Säljaren verkade vara erfaren - men vem vet... Det syns inget som växer på det.

                      Jag har just fiskat upp en död sorgmanteltetra ur akvariet, men som vanligt så verkar alla andra må bra.

                      Ett nytt problem har uppstått. Varje dag sätts gallren mellan framsida och baksida igen. Vattenytan sänks på baksidan eftersom pumpen suger därifrån och ytan höjs på framsidan eftersom pumpen sprutar ut där. Det jämnas ut direkt när jag skrapar gallren. Beror detta på att jag har fler växter nu?

                      De nya tjejjerna verkar trivas. Guppyna är livliga och tar för sig medan platyna är lite mer försiktiga. De första dagarna gömde de sig mest och de kom fram och åt först i går. Hannarna spärrar upp sig framför dem och framför varandra. Den orange jagar den gula som simmar undan. Han backar till och med ibland. Den gula jagar den svarta som simmar undan. Jag har aldrig sett den svarta spärra upp sig. Honorna verkar inte bry sig om dem. Guppyna visar inget särskilt intresse.

                      Jag frågade i affären om tillsatser i deras vatten. Biträdet berättade att de saltar när de får in nya fiskar, men inga mängder. I övrigt tillsätter de vattenberedningsmedel när de byter vatten. Hon sa också att de senaste leveranserna av fiskar hade varit bättre än de tidigare och att vattenkvaliten verkade mer stabil. De hade haft färre dödsfall än vanligt de senaste veckorna.

                      (PS. Jag är en hon.)
                      Spirea2
                      http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
                      http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

                      Kommentar

                      • doppingen
                        • April 2008
                        • 1079

                        jag har svart silicon i mitt akvarium-just det svarta jag har är för akvariebruk-ska stå på tuben
                        MammaMia

                        Kommentar

                        • Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

                          Ursprungligen postat av åheim
                          All silicon luktar ättika när det härdar, oavsett antimögel eller inte Man får hoppas att den som limmade bakgrunden hade förstånd till att läsa på tuben att det var till akvarielimmning!
                          Nu har du fel igen, endast ättiksyrehärdande silikon luktar ättika vid härdning!
                          Life's a bitch and then you die..
                          "I might be right handed but im always left-winged"
                          Skriv på!

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13133

                            Ursprungligen postat av Gaffel
                            Nu har du fel igen, endast ättiksyrehärdande silikon luktar ättika vid härdning!
                            Ok! men all silicin jag använt till badrum, glas och akvarier luktar ättika! Du har också fel igen när du säger att det luktar ättika om siliconet innehåller antimögelmedel... Akvariesilicon luktar, just det -ättika!
                            Senast redigerad av åheim; 13 June 2010, 11:38.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Saturnus80
                              • October 2009
                              • 943

                              Är vissa fiskar mer tåliga mot antimögel eller skulle alla fiskar dö,
                              för Spireas ancistus lever väl fortfarande?
                              //Daniel

                              110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                              23l aqualandscape med dvärgkulor

                              Kommentar

                              • Lilibet
                                • June 2007
                                • 346

                                Du har fått många kloka svar redan.
                                Jag skulle bara vilja rekommendera dig att köpa ett nytt filter, och då ett som har kapacitet för lite större akvarium än det du har. Köp gärna ett ytterfilter, de är enklare att sköta tycker jag, som skaffade ett ytterfilter för ca 1,5 år sedan.

                                * mindre matning
                                * fler växter
                                * regelbundna vattenbyten (ca var 14 dag)
                                * större filter

                                Regelbundna vattenbyten och kontrollerad matning är nog det som är viktigast i akvarieskötseln. Om du vill kan du även skaffa en liten kalender, där du skriver upp när du gör vattenbyten och annat som händer i akvariet. Då har man chans att se och lära av det man gör (det hjälpte mig i alla fall).
                                Lycka till!
                                Den som har flest saker när han dör vinner!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...