Varför dör mina fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #16
    Ursprungligen postat av Spirea2
    Japp, så ser det ut. Vad ska jag ha istället för aktivt kol?

    Jag har nu varit i zooaffären som ligger närmast och köpt en grotta som liknar en stock. Flytväxter hade de inga, så det får bli i nästa vecka när jag jobbar igen.

    Jag hittade också något som hette Tetra Medica General Tonic som skulle hjälpa mot något som hade trasiga fenor (bland annat) som symptom. Tror ni jag ska prova det eller är det helt enkelt de andra fiskarna som är boven?

    Nu tänker jag ju försöka få bukt med problemet med de fiskar jag har kvar, men för tankar kring framtiden... Vilka fiskar skulle jag kunna ha tillsammans med guppy? Och vilka bör gå bra med dvärggurami?

    Tacksam för all hjälp!

    Spirea2
    Hej,
    Kanske du skall tänka om lite? Akvariefiskar är djur som faktiskt är ganska lika med de som simmar runt i sjöar och vattendrag! Är det någon som håller på att slå i kemikalier i dessa, förutom vi människor som förorenar med det?
    Om du bara tar det lite lugnt och matar med förstånd samt byter lite vatten regelbundet fixar det sig nog. Som det låter med din fiskdöd så kan du nog se det som naturlig reglering (synd om fiskarna).


    I ett sällskapsakvarium finns en gammal tumregel om 10 växter per fisk och den är bra!
    Varför inte investera i det i stället för konstgjorda grottor? Som sagts tidigare, växterna kommer att hjälpa dig med balansen i akvariet så du slipper använda så mycket ”undermedel”. Dessutom konkurrerar de med alger så du slipper skrapa rutor så ofta.
    Av egen erfarenhet tenderar man att översköta sitt akvarium i början! Att man då ger dom krakarna mat när dom ser hungriga ut ingår ofta i detta.


    Ta det lugnt och njut av ditt akvarium


    Bosse
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      #17
      Orkade inte läsa allt som skrivits men nån nämnde att 26gr var för varmt... Inte alls säger jag, det är en perfekt temperatur för de arter du har och nästan alla andra arter vi håller i akvarier!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #18
        Ursprungligen postat av Spirea2
        Japp, så ser det ut. Vad ska jag ha istället för aktivt kol?

        Jag har nu varit i zooaffären som ligger närmast och köpt en grotta som liknar en stock. Flytväxter hade de inga, så det får bli i nästa vecka när jag jobbar igen.

        Jag hittade också något som hette Tetra Medica General Tonic som skulle hjälpa mot något som hade trasiga fenor (bland annat) som symptom. Tror ni jag ska prova det eller är det helt enkelt de andra fiskarna som är boven?

        Nu tänker jag ju försöka få bukt med problemet med de fiskar jag har kvar, men för tankar kring framtiden... Vilka fiskar skulle jag kunna ha tillsammans med guppy? Och vilka bör gå bra med dvärggurami?

        Tacksam för all hjälp!

        Spirea2
        Måste nog hålla med bossep lite, skippa kemikalierna, du riskera mest att få väldigt ostabila värden och kastar bort pengar i onödan.
        Istället för aktivt kol så skulle en grov filtermatta göra betydligt mera nytta, är kolet dessutom gammalt (mer än nån månad) är det bara nåt som hindrar flödet i pumpen och helt tomt skulle vara bättre än kolet.
        Temperaturen har tydligen jag och åheim olika åsikt om men hur du än gör så lär fiskarna absolut inte ta skada av lite lägre temp, är lite allergisk mot doppvärmare och kör alla mina kar utan och har istället så mycket ljus att jag får styra temperaturen med fläktar som kyler ner karen
        En doppvärmare av den klassiska modellen (icke elektrisk styrning) som går sönder hänger sig nästan alltid i på läget så den överhettar karet och dödar alla fiskar, så kolla gärna vad du får för temp utan doppvärmare, den kanske är en onödig risk i karet som du skulle kunna plocka bort, skulle iofs kunna hålla i 20år utan problem men ingen av mina höll mer än några år.

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #19
          Ursprungligen postat av åheim
          Orkade inte läsa allt som skrivits men nån nämnde att 26gr var för varmt... Inte alls säger jag, det är en perfekt temperatur för de arter du har och nästan alla andra arter vi håller i akvarier!


          även för dom som har 26 grader som rekomenderad maxtemp?
          vore det inte bättre att ligga ett par grader lägre?

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #20
            Ursprungligen postat av Fuzzop
            http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=433&SOK=1

            även för dom som har 26 grader som rekomenderad maxtemp?
            vore det inte bättre att ligga ett par grader lägre?
            Hej,
            Det hela beror nog på vilka fiskar man väljer. Vissa gillar svalare vatten och andra lite varmare.
            Om du ligger nära den övre gränsen för dina fiskar får dom en snabbare ämnesomsättning, växer snabbare, brukar få bättre färger, etc. Men det är viktigt att komma ihåg att varmt vatten binder mindre mängd syre. Så ju varmare ju större risk för syrebrist i ett överbefolkat akvarium.
            Detta är en viktig sak när man komponerar ihop fisksoppan i ett sällskaps akvarium man skall nog välja fiskar med liknande krav på temperatur, ph, kh, osv.
            Det är en STOR skillnad på klarar sig och trivs! Så en titt i artregistret här på zoopet kan vara en bra investering Innan man köper fisk!
            Om man blandar diskus, guldfisk och malawi ciklider kanske man kan hitta värden dom klarar allesammans men dom kommer nog inte att trivas!


            Bosse
            Biotop freak
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Spirea2
              • May 2010
              • 98

              #21
              Jag är tacksam för alla svar och att ni delar med er av era tankar, men fortfarande undrar jag varför fiskarna dör. Kan allt bero på att jag har för hög temperatur (eller inte) eller att sorgmanteltetrorna nafsar eller att de har för få gömställen eller att jag har för få växter i akvariet? Allt detta hjälper naurligtvis till att skapa en bättre miljö för de små söta, men dödar det dem verkligen? Beror guppynas trasiga fenor och deras och flera andras plötsliga död på detta? Skulle fler fiskar slippa dö hos mig om jag bara ändrade detta? Vad ska jag annars göra då förutom det vi skrivit tidigare?

              Vilka fiskar tycker ni att jag kan ha tillsammans då? Efter vad jag läst mig till är alla de fiskar jag valt fredliga, relativt lättskötta och nybörjarvänliga och funkar i samma vatten. Alla vill ha kH under 19, pH mellan 7 och 7,5 och temperatur mellan 24 och 26. De är också allätare som vill ha en varierad kost. Så vitt jag kunnat läsa mig till innan jag köpte dem passar de alltså ihop. De vill också ha gömställen och växter i akvariet. Alla dessa krav uppfyller jag och jag har inte högt nititvärde. Vad är då fel? Varför dör mina fiskar?

              Jag har massor med vänner och bekanta som haft akvarium och fött upp fiskar till och med. Ingen av dem har haft sådana här problem som jag och ingen av dem hade förberett något alls innan de skaffade fiskarna. De köpte allt samma dag stoppade i vad fiskar de tyckte var fina och så funkade det. En del av dem hade ingen doppvärmare (och inte många lampor och fläktar) och lyckades ändå. Några hade inte ens filter utan fiskarna klarade sig med regelbundna vattenbyten även om de inte var labyrintfiskar. Måste man vara expert för att kunna ha ett akvarium? Har inte alla akvarister startat upp ett första akvarium och varit nybörjare?

              Jag tycker att det är jätteroligt att sitta och titta på fiskarna länge och att fundera kring förbättringar för dem. Ja, till och med att läsa på alla burkarna i affären eller läsa på internet om fiskarter jag vet att jag aldrig kommer att ha. Men jag tycker inte att det är roligt när de dör. Även om jag är ny och jag inte haft fiskarna länge så har jag hunnit fästa mig vid dem. Jag ser dem som husdjur och inte som en möbel eller ett experiment som några verkar fått för sig.

              Jag skriver ju till alla här inne med erfarenhet för att jag vill ha hjälp. Vad ska jag göra för att fiskarna ska få det bra hos mig? Och först och främst för att vända trenden och sluta dö.

              Spirea2
              Spirea2
              http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
              http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #22
                Jodå många stopar ihop vad som känns som olämpligt och lyckas och själv va jag som du och försökte läsa på så mycket som möjligt och bara skaffa fiskar som skulle funka ihop mm, självklart slutade det med en total katastrof och nästan alla fiskar dog, jag hade dock inte hittat till zoopet då utan hade bara en totalt värdelös djuraffärs råd att gå på
                Saken är att fiskar som guppy kan vara svåra ihop med en massa arter och dina dör troligen pga att andra biter på dom, sen lite lägre temp ger inte bara mera syrerikt vatten utan även "lite" lugnare fiskar, dom är ju likt reptiler kallblodiga och ökad temp ger dom ökad ämnesomsättning, mera energi osv, skildnaden kanske skulle vara knappt märkbar men många bäckar små som det sägs.
                Nitrit kan va vanskligt att mäta då det i början innan bakterierna är riktigt många kan bli korta spikar en stund efter matning som annars inte syns vid mätningarna för bakterierna tar till slut hand om det, så din generösa matning är nog en del i pusslet.
                Tråkigt nog tror jag inte du har ett stort problem utan en bunt mindre halvdana.
                En bunt stora växter som fiskarna kan försvinna bland skulle nog göra en del, finns en del snabbväxande som du alltid kan rensa bort med tiden men kanske låta ta över i början så du i princip inte ser några fiskar tills dom slutat dö för dig, köper du typ nån grotta så kan en fisk gömma sig där och du lär behöva rätt många om du ska ha till alla

                Kommentar

                • Dexter
                  • December 2009
                  • 984

                  #23
                  Det är ju svårt att säga varför dina fiskar dör men att fiskar dör av stress är inte ovanligt. Självklart blir de stressade när de har ont om gömställen och blir bitna i sina fenor, som det ju verkar. Du skriver att du har tre växter och precis har köpt en grotta i form av en stock och det ger inte fiskarna några större möjligheter att kunna gömma sig i ett 170-liters, tvärtom verkar det väldigt "kalt". (Flera utav de arter du har vill helt klart ha _mycket _ växter och det kan du säkert läsa även här på Zoopets artbeskrivningar.) En bra bit på väg är att du följer de råd du fått här i tråden och naturligtvis att du sköter dina vattenbyten som du ska. Tror du kommer långt då när det gäller att få dina fiskar att trivas och överleva, för kanske kan det vara som även personen i inlägget ovan nämner, många små saker som behöver rättas till.

                  Sedan är det ju även så att så pass lugna och fredliga fiskar som Platy och Guppy lätt råkar illa ut när de kombineras med Zebrafiskar som kan vara ganska elaka och liksom Sorgmantlar kan få för sig att tugga på långa fenor.
                  Senast redigerad av Dexter; 15 May 2010, 22:27.
                  /Dexter

                  75 liter mix, 220 liter mix

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #24
                    ej Spirea2,
                    Var snäll och ta inte illa upp om du får lite i ditt tycke obefogad kritik. Vi försöker bara hjälpa dig lite på traven och hjälpa dig in på rätt väg.
                    Har du möjlighet att ta en bild av ditt akvarium och posta här?
                    Jag har haft akvarium sedan början på 60 talet och har säkert begått alla misstag man kan tänka sig!
                    Jag bor sedan länge tillbaks utomlands och har just no inget akvarium på grund av en orsak. Det som säljs som fisk här är ingenting att ha. Vanskapta och oftast sjuka i affären.
                    Jag har också precis satt upp ett 240 l akvarium på långdistans tillsammans med mitt barnbarn på 7 år.
                    För utom akvariet med tillbehör fick han 1 000 spänn att köp växter för (blev inte stor rufs så man får kanske lämna ett bidrag till). Fiskar fick han köpa själv för sparade pengar. Men det blev stor olycka! 2 guppy hannar dog redan första natten. Samma panik som du, vad har jag gjort för fel?
                    Jag rådde honom att gå tillbaks till affären och ställa sig och titta länge på akvariet han köpte fisken från. Han upptäckte då att det låg några döda och flöt samt att beståndet blivit mindre.
                    Han köpte inga nya fiskar där och går fortfarande och är sur.
                    Kanske det kan vara en del av ditt problem? Sjuka fiskar från början? Eller at du och affären har helt olika vatten? Exempelvis dom har lågt Ph och du högt. Den gamla seden att ”koppa in” fisken är inte så dum vare sig det gäller Ph som temperatur.
                    Angående dina fiskar:
                    sorgmanteltetror: Sydamerika, lågt Ph och lågt dh gillar värme. (troligtvis dina fen-ätar bovar)
                    zebrafiskar: Asien, gillar svalt vatten.
                    platy: Centralamerika, högt Ph och Kh, temperatur tåliga men vill ha det lite varmt. Vi har naturformen simmande i slaskdiken här där jag bor. (kan också äta en och annan fena)
                    Guppy: Dom du köper i affären är nog helt genetiskt något helt annat en ”ur fisken”. Men i naturen gillar dom högt Ph och Kh. Vill normalt ha det lite svalare en exempelvis platy.
                    Dvärggurami: Asien, Normalt mjukt och neutralt vatten. Lever i rent men ofta grumligt vatten. Tål 0 i syre. Gillar lungt och hällst stillastående stillastående vatten. Mycket växter är ett krav. Din blev nog ihjälstressad.
                    Ancistrus: Sydamerika, Mjukt surt och gillar värme.
                    L007: Samma som Ancistrus.
                    Som du ser har du fisk med lite olika krav. Men enligt ditt vatten och kanske runt 26 grader lär dom trivas ganska bra.
                    Om jag fick välja bort några vore det Guppy och zebrafisk.
                    Om du har någon sjukdom kan nog ingen säga mer en du. Ser du något onaturligt. Ludd ”slöjor” prickar, etc?
                    Jag skulle helt enkelt vänta med fler fiskar tills dom du har slutar dö! Låter kanske hårt och rått men konstant fiskdöd tar lätt död på akvarie intresset och du lär nog inte få bukt med det förens ditt akvarium är stabilt.
                    även om din nitrit nu tycks vara borta och omvandlas till nitrat så har du nog matat för mycket en gång i tiden.
                    Jag misstänker också att för mycket bakterie kultur kan framkalla detta. Om dom inte har mat så dör bakterierna och bidrar till belastningen. En en gång lyd mitt råd 10 växter per fisk.
                    Sluta hälla i kemikalier. Du har bakterier så det räcker med tanke på nitraten så sluta med det också.
                    Var inte rädd för lite alger. Dom hjälper faktiskt till att hålla styr på vattnet. Vissa kan även suga i sig nitrit vilket inte växter kan.
                    Just nu mår nog både du och fisken bäst av att du tar det lugnt och sitter och studerar dina fiskar och det fina akvarium du har!


                    Bosse
                    Senast redigerad av bossep; 15 May 2010, 22:09.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #25
                      När dog en fisk senast? Har du någon som ser halvkrokig ut nu?
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Spirea2
                        • May 2010
                        • 98

                        #26
                        Självklart köper jag inga nya fiskar förrän allt är okej och de fiskar jag har mår bra.

                        Sista fisken som dog var dvärgguramin för ungefär en vecka sedan. Ingen fisk ser särskilt sjuk ut. Alla beter sig som vanligt. Dock har mina två sista guppys trasiga stjärtfenor liksom en dvärggurami. Det ser inte riktigt likadant ut. Guppynas fenor är fransiga och slitna medan det mer ser ut som en tugga på dvärgguramin. Fick höra på ett annat akvariefoum där man kan lägga upp bilder att dvärgguramin ser ut att ha fenröta. Jag provar att länka till de bilderna jag lagt upp där.











                        Så vitt jag kan se finns inget ludd eller prickar eller någon beläggning på mina fiskar. Men jag är ju inte någon expert. Kanske kan ni se något.

                        Jag kommer att köpa fler växter. Det kan ju i alla fall inte skada. Hoppas jag...

                        Tack igen!

                        Spirea2
                        Spirea2
                        http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
                        http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #27
                          Guramin kan ha fenröta men inte säker. Hon ser inte ut att trivas och ser undernärd ut.
                          Kanske du skall flytta henne?
                          Lagar mat till ett 50 årskalas och måste springa.

                          Guppina ser fina ut tycker jag.
                          Ta en helbild på burken!
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • Spirea2
                            • May 2010
                            • 98

                            #28
                            Va? Har du ett liv brevid datorn? Jag hoppas ni har trevligt!

                            Detta är de bilder jag har och ingen egen kamera som funkar. I dag när jag bara matade i 5 sek fick hon ingen mat så jag handmatade henne. Borde jag sätta henne och hannen ensamma tillsammans? Jag har ett litet (60l?)extra akvarium vi fick av bekanta. Det finns substrat och några gömställen till samt en krokodil som bubblar. Skulle det räcka om jag köper en doppvärmare (och växter)? Inte måste jag väl ha dem isolerade för alltid?

                            Bilden på akvariet får inte riktigt med hela. Det finns en växt till sidan om ankaret:

                            Dvärgguramihonan igen:

                            Dvärgguramihannen:


                            Sorgmanteltetror:




                            Angående om någon ser risig ut. En sorgmanteltetra saknar halva stjärtfenan sedan i går morse. Hon eller han är den andra skadade sorgmanteltetran, men den ser inte bara trasig ut som de andra. Om någon blir skrovmål är han eller hon nog först i kön just nu... Det var detta som fick mig att misstänka 007. Tänkte att han kanske tar en bit som ser smarrig ut på natten när alla sover.

                            Och jo, en mindre akut sak. En av våra sorgmanteltetror (som inte är fångad på bild) har längre och mer slöjaktiga fenor än de andra. Inte så att man märker det direkt, men när man tittar efter är det uppenbart. Några sorgmanteltetror är ljusare i färgerna och några är riktigt mörka. En del är mycket större än andra. Den med slöjiga fenor är ljus och stor. Kan det vara så att det är en hona och de andra hanar eller tvärt om? Beror färgskillnaderna bara på gener eller mår några bättre än andra eller är hanarna mörkare?

                            Spirea2
                            Senast redigerad av Spirea2; 16 May 2010, 00:35.
                            Spirea2
                            http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
                            http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

                            Kommentar

                            • Spirea2
                              • May 2010
                              • 98

                              #29
                              Läste igenom igen och upptäckte att jag missat en del frågor.

                              Jag har inte hällt i ny bakteriekultur sedan nitritchocken. Då var också enda gången jag använt nitrateminus (Jag förstår att det hade varit bättre om jag haft få fiskar från början, men när jag då stod där med en hög nitrithalt var jag ju tvungen att göra något åt det så jag hällde i nitrateminus och gjorde delvattenbyten). Vattenberedning och PH-sänkare brukar jag hälla i vid varje vattenbyte. Jag trodde att det var viktigt, särskilt med vattenberedningen så att fiskarna inte får i sig onödiga kemikalier.

                              Alger har jag inget problem med. Jag har skrapat rutan en gång och det var inte för att den var speciellt smutsig utan för att vi skulle ha gäster. Visst finns det prickar på rutan, men det verkar som om Ancistrus gör sitt jobb ganska väl.

                              Spirea2
                              Spirea2
                              http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
                              http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

                              Kommentar

                              • ElinM
                                • August 2009
                                • 28

                                #30
                                Usch jag tycker synd om dig att du inte får nån ordning på ditt akvarium när du verkligen försöker.
                                Men jag tror att det kommer att lösa sig bara du ger det lite tid. Det kan ta ganska lång tid att få en bra balans i ett kar och har man hamnat lite snett från början tar det förmodligen ännu längre.

                                Om jag var du skulle jag kämpa på med regelbundna vattenbyten och så fort nån fisk ser hängig ut skulle jag isolera den. Du har ju redan ett extra kar vilket är jättebra!
                                Sen skulle jag köpa massor av växter, det gör ju dessutom bara ditt kar vackrare

                                Jag har aldrig använt mig av någon ph-sänkare som inte är naturlig, tex rötter och alkottar, så jag vet egentligen inte...men om ph värdet svänger för snabbt är det inte särskillt bra för fiskarna. En tanke bara, nån annan kan förmodligen mer om det

                                Kommentar

                                Arbetssätt...