Varför dör mina fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #31
    Det där med sjukdomar är lite vanskligt, många tror sig se sjukdomar i nystartade kar och börjar ge medicin, saken är att stressade fiskar kan utveckla olika störningar och får även nersatt immunförsvar, det kan dels bero på nitrittoppar under inkörningen eller brist på gömställen eller fenbitare, men börjar man behandla hela karet så dödar man normalt dom goda bakterier man har och sen blir det i längden värre.
    När jag hade guramis och flyttade ett mobboffer brukade den återhämta sig, däremot lyckades jag aldrig sätta tillbaka nån utan att dom efter några veckor såg lika eländiga ut igen. Men du kan ju alltid samla dina mobboffer i 60literskaret permanent så får du ett kar till med alla dom lugnaste fiskarna i
    Kolla plantswap om du vill få ihop många billiga växter snabbt.
    Vad gäller vattenberedning så behövs det ofta om du har egen brunn eller bor i nån kommun där man tillsätter kloramin i vattnet, annars är det mest bortkastade pengar.

    Kommentar

    • Spirea2
      • May 2010
      • 98

      #32
      I dag har jag köpt lite nya växter (5) och till min och sambons förvåning så blev det faktiskt bara ännu finare! Det blev en med långa smala mörka blad, två med avlånga vit- och grönrandiga blad, en med stjälkar med många ganska runda blad som skulle vara mycket snabbväxande och sist en ljusgrön lite dillaktig växt som också skulle växa mycket snabbt. Dock var flyväxterna slut hos leverantören, men återkommer snart. Jag ska ändå kolla plantswap.

      Fiskarna var mycket nyfikna och utforskade de nya växterna, men nu är de som vanligt igen.

      Jag har handmatat guramihonan, men ännu ej startat upp det lilla akvariet.

      Spirea2
      Spirea2
      http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
      http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #33
        Ursprungligen postat av Spirea2
        I dag har jag köpt lite nya växter (5) och till min och sambons förvåning så blev det faktiskt bara ännu finare! Det blev en med långa smala mörka blad, två med avlånga vit- och grönrandiga blad, en med stjälkar med många ganska runda blad som skulle vara mycket snabbväxande och sist en ljusgrön lite dillaktig växt som också skulle växa mycket snabbt. Dock var flyväxterna slut hos leverantören, men återkommer snart. Jag ska ändå kolla plantswap.

        Fiskarna var mycket nyfikna och utforskade de nya växterna, men nu är de som vanligt igen.

        Jag har handmatat guramihonan, men ännu ej startat upp det lilla akvariet.

        Spirea2
        Tebaks efter fest kok, trött,
        Riktigt bra råd från ElinM och Fuzzop.


        Nu börjar det arta sig!
        Men först. Dina pleco. Jag vet inte så mycket om dom kanske någon annan vet?
        Jag hade en kompis som hade en en gång och den skrämde slag på hans diskus i bland.
        Om jag vore du skulle jag slänga eventuella plast dekorationer! Jag är 100% allergisk mot detta.
        Tycker dom mer hör hemma på Kivksmarknad en i ett akvarium. Sådär nu har jag lättat mitt hjärta!
        Bra eller rent av fantastiske att du köpt växter!!! Nu skall du bara införskaffa 10 ggr mer eller så!
        Ett litet tips, Gör som med fisk skaffa flera av var sort dvs öka på med fler av de sorter du redan har.
        Plantera dom sedan i grupp och voila du har ett akvarium som nästan sköter sig självt. PH sänkare. Släng skiten du behöver det inte.
        Vattenberednings medel: Samma här, om ditt vatten inte stinker av klor.
        Så nu till Guramisarna: Om du har ett par (trodde hannen dog) flytta dom till det lilla karet. Du kan strunta i filter och luftbubblor! Köp i stället ett knippe vattenpest och fyll en tredjedel eller mer av burken med det du kan också köpa ”dill” som troligtvis är cabomba. Om du har råd så skaffa ett par rejäla rötter också!
        Fyll upp akvariet till hälften med vatten från den stora burken. Släpp sedan i båda guramisarna! Fyll sedan på med kranvatten, lite i taget under en vecka eller så. Tänk på att ha täckglas! Dom kan hoppa bra. Då skall du få se på snygga fiskar som trivs! Du kan nog strunta i värmare, men ha lite ljus för växterna! Riktigt ”lowtech” alltså.


        Sorgmantlar, saxat ur artbeskrivningen hår på zoopet:
        ”Hanens analfena är bredare än honans, dessutom är hanens ryggfena smalare och spetsigare. Honorna är något rundare, dessutom löper hennes analfensöm mer parallellt med buklinjen.
        Om man har få av denna art, kan de ibland börja bita lite på fenorna hos fiskar med långa fenor. ”


        Så nu skall du få höra en sak! Köp mer fisk!..skratt (efter att du spenderat det mesta av kassan på växter)
        Utöka stimmet med sorgmantlar! Samt skaffa ett par guramisar till av samma sort 2-3 stoppa dom i samma burk som de andra. När du sedan har den stora burken full med växter som når upp till ytan kan du släppa i dom där.


        Bilderna: Snyggt akvarium!!! Och det kommer att bli snyggar med växter och tid!


        Fiskarna ser bra ut tycker jag förutom den undernärda och stressade guramihonan.
        Senast redigerad av bossep; 16 May 2010, 16:48.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #34
          Viktig sak om Guarami burken

          Glömde en viktig sak angående gurami burken!
          Se till att du har lite luftspalter mellan täck glasen samt en bra luftficka mellan det och vattenytan.
          Dom andas atmosfäriskt syre och sedan bygger hanen skumbo om du har tur!
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #35
            Bra med växterna, just dom där dill liknande brukar bli små täta skogar som är utmärkta gömställen, när dom blir för långa klipper du bara av stammen och trycker ner den i sanden så har du flera
            Hoppas det är limnophila sessiflora du fått och inte cabomba för dom är lättare och mera snabbväxande men ganska lika i utseende.
            När jag hör grön och vitrandiga blad blir jag dock lite tveksam, det är inte helt ovanligt med djuraffärer som säljer ampelliljor som akvarieväxter till inte ont anande akvarister, kolla gärna så dom inte ser ut som en ampellilja för inte många andra växter stämmer in på den beskrivningen och är det sånna du fått är det bara att plocka ur dom igen, sen knalla tillbaka till affären och skälla ut dom efter noter, ampelliljor gör ingen nytta i ett akvarium annat än som gömställe tills dom dör och sen skitar ner ditt kar, inte bra i nystartat kar som inte kan bryta ner skräpet ordentligt.

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #36
              Ursprungligen postat av Fuzzop
              Bra med växterna, just dom där dill liknande brukar bli små täta skogar som är utmärkta gömställen, när dom blir för långa klipper du bara av stammen och trycker ner den i sanden så har du flera
              Hoppas det är limnophila sessiflora du fått och inte cabomba för dom är lättare och mera snabbväxande men ganska lika i utseende.
              När jag hör grön och vitrandiga blad blir jag dock lite tveksam, det är inte helt ovanligt med djuraffärer som säljer ampelliljor som akvarieväxter till inte ont anande akvarister, kolla gärna så dom inte ser ut som en ampellilja för inte många andra växter stämmer in på den beskrivningen och är det sånna du fått är det bara att plocka ur dom igen, sen knalla tillbaka till affären och skälla ut dom efter noter, ampelliljor gör ingen nytta i ett akvarium annat än som gömställe tills dom dör och sen skitar ner ditt kar, inte bra i nystartat kar som inte kan bryta ner skräpet ordentligt.
              Skratt...
              Bra affär att gå till blomsteraffären och köpa krukväxter och sedan sälja för 10 ggr. Priset till inte ont anande akvarister!
              I bland undrar man om de som har akvarieaffär har en susning om vad dom sysslar med.
              Jag håller helt med dig om detta ofog!
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • Spirea2
                • May 2010
                • 98

                #37
                Den randiga växten är lik en amplellilja men har lite bredare blad tycker jag.

                Jag måste ha lyckats slänga några namn men på de tre lappar jag har kvar står det Limnophila heterophylla, Lysimachia nummularia och Ophiopogon jaburan.

                Spirea2
                Spirea2
                http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
                http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

                Kommentar

                • Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

                  #38
                  Ursprungligen postat av Spirea2
                  Den randiga växten är lik en amplellilja men har lite bredare blad tycker jag.

                  Jag måste ha lyckats slänga några namn men på de tre lappar jag har kvar står det Limnophila heterophylla, Lysimachia nummularia och Ophiopogon jaburan.

                  Spirea2
                  Den första är en släkting till sessifloran men som tyvärr är lite mera krävande, har du bra med ljus och göder regelbundet borde det väl gå bra iaf.
                  Den andra är krävande med ljuset så vid för lite ljus kan den vittra bort.
                  Även den sista är ganska svår att hålla, den växer ofta riktigt sakta i akvarier om den inte ruttnar.
                  Dom sista 2 kan du iaf alltid ta upp och sätta i en blomkruka om dom börjar se dåliga ut för dom gör sig bäst på land

                  Kommentar

                  • Spirea2
                    • May 2010
                    • 98

                    #39
                    Okej. Men vilken är vilken, då?

                    Nu har jag sköljt substrat, och torkat akvarium. Det visade sig att det fanns ljusramp i locket, filter och doppvärmare med. Vi fyllde upp ganska högt i det lilla akvariet med vatten från det stora. Vi tog en av de nya växterna (den med mindre runda blad) och flyttade till det lilla. Där är den så stor att den flyter ut och bildar grenar som flyter vid ytan. Vi flyttade dit dvärgguramiparet som finns kvar (vi hade två par från början) och den sorgmanteltetra som jag skrivit om hade mist halva stjärfenan. Nu har hon eller han ingen alls.

                    Jag hoppas att denna ensamma lilla sorgmanteltetra inte terroriserar guramina. Jag kände att den nog också behöver en time out från de andra och återhämta sig. Gör jag fel?

                    Jag valde att inte sätta i guppyna eftersom de tydligen inte är slitna som jag tycker. Borde jag göra det? Fortfarande tror jag att de ligger risigt till eftersom de nio andra fransat sig och dött. Kanske kan jag inte ha guppy.

                    I morgon tänker jag köpa ett par dvärggurami till, en liten skog om fyra växter eller så till det lilla akvariet och hålla tummarna. Det lilla akvariet står i sovrummet så det blir verkligen lugnt för de små söta. Inte för att det är särskilt vilt i vardagsrummet heller, men det är ju där vi är på eftermiddag och kväll.

                    Ska jag köpa en liten ancistrus?

                    Fler sorgmanteltetra? Det vore ju verkligen skönt om de skötte sitt för de är ju fina fiskar och jag gillar dem. Men tänk om det inte blir bättre? Då är de ju ännu fler som tuggar på de andra. (Även om jag inte sett dem göra det får jag väl inse att det nog är dem).

                    Det är tomt här nere utan guramina.

                    Spirea2
                    Spirea2
                    http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
                    http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

                    Kommentar

                    • Fuzzop
                      • July 2007
                      • 2380

                      #40
                      Den första växten du nämnde är dill liknande
                      den andra lite mindre runda blad (på rev) och den tredje långa smala (som grästuva), kasta upp namnen på google och sök på bilder så får du ihop namn och växt
                      Vad gäller fiskar hade jag nog väntat med att köpa flera ett tag (typ en månad) och sen skaffat en ny per vecka tills det är fullt så anpassar sig karet i lugnt tempo, nu tänker jag dock mest ur vattenkvalitets synpunkt och inte riktigt hur gruppstorleken kan påverka deras beteende då jag inte har full koll på alla arter du har.

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #41
                        Hej,
                        Varför inte prova att göra som folk (jag och andra) rekommenderar?

                        Nu tänker jag kiddnappa ditt meddelande och skriva lite på var punkt med **. Hoppas det är OK.

                        Nu har jag sköljt substrat, och torkat akvarium. Det visade sig att det fanns ljusramp i locket, filter och doppvärmare med. Vi fyllde upp ganska högt i det lilla akvariet med vatten från det stora. Vi tog en av de nya växterna (den med mindre runda blad) och flyttade till det lilla. Där är den så stor att den flyter ut och bildar grenar som flyter vid ytan. Vi flyttade dit dvärgguramiparet som finns kvar (vi hade två par från början) och den sorgmanteltetra som jag skrivit om hade mist halva stjärfenan. Nu har hon eller han ingen alls.
                        ** Det låter bra men jag skulle inte starta filtret och kolla värmaren så den fungerar som tänkt så du inte får kokt gurami.
                        ** Jag skrev till hälften av en anledning. Det är för att inte stressa fiskarna med Ph, etc. Bättre att fylla lite i taget!!!
                        ** Bra med växten det skall flyta ut på ytan då känner fiskarna sig tryggare.
                        ** Ta bort sorgmanteltetran och stoppa inte i något annat en dvärggurami!! Vi gör detta för att stressa av dom. Orsaken att jag föreslår ett par till är att hanen kan bli agresiv om han får leklust.


                        Jag hoppas att denna ensamma lilla sorgmanteltetra inte terroriserar guramina. Jag kände att den nog också behöver en time out från de andra och återhämta sig. Gör jag fel?
                        ** Ja, du flyttar problemet från en stor burk till en liten.

                        Jag valde att inte sätta i guppyna eftersom de tydligen inte är slitna som jag tycker. Borde jag göra det?
                        ** Nej, detta är bara för att guramina skall få lite lugn och ro ett tag tills du fått lete mer växter i det stora akvariet.
                        Fortfarande tror jag att de ligger risigt till eftersom de nio andra fransat sig och dött. Kanske kan jag inte ha guppy.
                        ** Varför inte göra om det lilla akvariet till enbart guppy akvarium senare?

                        I morgon tänker jag köpa ett par dvärggurami till, en liten skog om fyra växter eller så till det lilla akvariet och hålla tummarna. Det lilla akvariet står i sovrummet så det blir verkligen lugnt för de små söta. Inte för att det är särskilt vilt i vardagsrummet heller, men det är ju där vi är på eftermiddag och kväll.
                        ** Köp växter först!

                        Ska jag köpa en liten ancistrus?
                        ** Nej.

                        Fler sorgmanteltetra? Det vore ju verkligen skönt om de skötte sitt för de är ju fina fiskar och jag gillar dem. Men tänk om det inte blir bättre? Då är de ju ännu fler som tuggar på de andra. (Även om jag inte sett dem göra det får jag väl inse att det nog är dem).
                        ** Läste du inte vad jag skrev. Större grupper är inte så benägna att äta fenor.
                        Men ta det lite lugnt med detta!!! Vänta tills du har ett stabilt akvarium.


                        En gång till. Ta det lugnt. Om du inte slutar stressa åker akvariet ut till slut.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #42
                          En mycket bra tråd här!

                          om samma problem.
                          Eftersom jag inte satt min fot i en zooaffär i Sverige på mer en 20 år så kan jag inte uttala mig om just det. Men det man läser här gör mig rädd!
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • Spirea2
                            • May 2010
                            • 98

                            #43
                            Hejsan,

                            Tack igen. Jag tycker att jag gör enligt råd jag får, men sollar lite. En del säger ju mot varandra, t.ex.

                            I dag har jag köpt växter. Sex till det lilla akvariet där det nu bor ett ensamt dvägguramipar och två till det stora. Jag hoppas att detta innebär att jag är på rätt spår.

                            Dvärgguramina är mycket lugnare i det lilla karet och de tog en hel evighet på sig att äta upp vars två flingor foder. Jag har tyckt att de varit lugna förut, men inte har de varit så här slöa.

                            Jag fyllde inte hela det lilla akvariet och jag blandade inte i något nytt kranvatten. Skillnaden bör väl bli att det är lite djupare nu de första dagarna och sedan att vattenförändringarna går långsammare? Kranvatten har vi ju dessutom samma uppe som nere. Inte kan du väl mena att det gör skillnad hur högt på akvarieglaset vattnet går? Säkert gör det nya substratet skillnad, men det gör det ju även om det är halvfullt.

                            Du tycker alltså inte att jag ska starta pumpen i det lilla akvariet? Jag håller absolut med om att jag borde testat doppvärmren en längre tid i vatten utan fiskar. Jag blev bara så glad att det fanns en doppvärmare att jag inte tänkte på det.

                            Jag ska försöka slappna av lite. Det är inte lätt. Jag vill ju att det ska bli bra.

                            Jag pratade lite med personalen i zooaffären i dag. Tjejjen jag pratade med tyckte inte alls att det var konstigt att alla mina guppy dött. Hon sa att det tyvärr är ganska vanligt med en så kort livslängd på dem. Hon rådde mig helt enkelt att inte köpa guppy. (Visst är det konstigt att de vill sälja dem då) Hon berättade också att det brukar vara vanligt att de blå dvärgguramina brukar dö fortare än de randiga/beige. Men så var det ju alltså inte hos mig. Annat som hon berättade var att Skåne under de senaste åren har fått sämre vatten (för akvarier) och det därmed är lite svårare nu att få balans - särskilt som nybörjare. Dock förstår ju jag att det finns massor med akvarister i Skåne som lyckas utmärkt så det går nog inte att skylla på det. Det skulle ju dock kunna förklara varför personer jag känner har fått det att funka väldigt enkelt förr och jag har lite mer problem nu.

                            Jag köpte en grotta till idag (ja jag vet att det utstrålar amatör - men det är jag ju också). Den matchar bakgrunden i det stora akvariet bra och ger ytterligare gömställen där. Stocken fick flytta till guramina. Inga rötter än.

                            Spirea2
                            Senast redigerad av Spirea2; 17 May 2010, 22:46.
                            Spirea2
                            http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
                            http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #44
                              Det låter som om det börjar arta sig!
                              Men en spontan tanke. Kan det vara så att vissa djuraffärer säljer sjuk fisk med flit? Det är ju bra för omsättningen om kunderna kommer tillbaks och köper nya efter en vecka eller 2. Hoppas jag har fel!
                              Guramina: Att dom inte äter just nu beror säkert på att dom är slutkörda och behöver vila.
                              Vattnet i det lilla akvariet. När jag odlade gurami så använde jag rent men gammalt vatten. Detta fyllde jag upp till ungefär 10 cm. Sedan fyllde jag på lite rent kranvatten var dag tills jag hade ungefär 20 cm.
                              Sedan bytte jag vatten som vanligt. Men fyllde på med normalt kranvatten. Utom när hanen byggde skummbo. Då fyllde jag bara på lite som avdunstat.
                              Nu får jag nog på skallen! Ett filter som snurrar runt volymen 4 ggr i timmen hör inte hemma bland guramis. Jag använde aldrig filter till mina.
                              Jag matade också med levandefoder. Vattenloppor (Daphnier) DET gillar gurami!
                              Grottor: Tja man kan bara hoppas på att det flyttar in några Apistogramma eller Palettciklid i dom en dag! Men inte förens du fått ordning på burken.


                              Nu till en annan sak. Finns det någon akvarieförening i närheten där du bor? Om så gå med i den!
                              Jag tycker du verkar MYCKET intresserad av att ditt akvarium skall vara fint och dina fiskar skall trivas. Det finns inget bättre en kontakt med folk som har erfarenhet a lokalt vatten, affärer, etc.
                              Där brukar man också kunna köpa eller byta fisk och växter. Så var det i alla fall på min tid. Och du, dessa föreningar är inte bara för proffs och geeks!
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • Fuzzop
                                • July 2007
                                • 2380

                                #45
                                Jo jag måste nog opponera mig lite mot ditt påstående om pumpen bossep, en så svag pump som bara drar runt 4ggr volymen finns väl ingen anledning att inte använda, man kan ju dessutom rikta utblåset rakt mot en ruta så får man fortfarande lite rening av vattnet.
                                Till fiskar som vill ha väldigt lugnt vatten tycker jag normalt 6ggr volymen är ett absolut minimum som jag själv kör på till tex mina scalarer.

                                Spirea, guppy har kort livslängd, men det du beskrev är knappast inte normalt såvida dom inte redan var gammla och sjuka när du köpte dom då

                                Kommentar

                                Arbetssätt...