Varför dör mina fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Saturnus80
    • October 2009
    • 943

    Eftersom Spirea inte har problem med nitrit och redan har växter osv, så är det ju inte det som är problemet, hennes fiskar dör fortfarande trots alla goda råd hon har fått.
    //Daniel

    110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
    23l aqualandscape med dvärgkulor

    Kommentar

    • Spirea2
      • May 2010
      • 98

      I dag har jag bytt vatten och saltat med 1,5 tsk salt utan jod, bytt kol och rensat galler.

      Platyhannarna är jättekul att titta på. De håller sig tillsammans mycket och två av dem spärrar upp sig och håller på. Det verkar mer som om de visar upp sig för varandra än för honorna.

      Befolningen i mitt akvarie består nu av:
      2 zebrafiskar
      6 sorgmanteltetra
      5 platy
      5 guppy
      1 ancictrus
      1 L-007
      Spirea2
      http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
      http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13132

        spirea, Vad har du exakt för pump?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          Ursprungligen postat av åheim
          Ok! men all silicin jag använt till badrum, glas och akvarier luktar ättika! Du har också fel igen när du säger att det luktar ättika om siliconet innehåller antimögelmedel... Akvariesilicon luktar, just det -ättika!
          Har aldrig skrivit att all silikon som är ättikssyrehärdande dessutom skulle vara antimögelbehandlad, om du dessutom kollat länkarna så kan du läsa innantill att sikasil-e som är Sikas glassilikon endast finns som vitkodad sanitetssilikon medans sikasil-c som inte är ättikssyrehärdande är antimögelbehandlad oavsett färgkodning. Vad är silicin?
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13132

            Ursprungligen postat av Gaffel
            Glassilikon, vit silikon innehåller antimögelmedel, känns igen på sin ättiksdoft vid härdning.
            När folk läser ditt inlägg så tar nog de flesta för givet att lukar det ättika så innehåller det antimögel... men all akvariesilicon luktar ju ättika! lr?
            Va? vet du inte va silicin är fö nått...
            http://mp3bear.com/?q=pure+silicin
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              Ursprungligen postat av Spirea2
              Silikonet är svart. Säljaren verkade vara erfaren - men vem vet... Det syns inget som växer på det.

              Jag har just fiskat upp en död sorgmanteltetra ur akvariet, men som vanligt så verkar alla andra må bra.

              Ett nytt problem har uppstått. Varje dag sätts gallren mellan framsida och baksida igen. Vattenytan sänks på baksidan eftersom pumpen suger därifrån och ytan höjs på framsidan eftersom pumpen sprutar ut där. Det jämnas ut direkt när jag skrapar gallren. Beror detta på att jag har fler växter nu?

              De nya tjejjerna verkar trivas. Guppyna är livliga och tar för sig medan platyna är lite mer försiktiga. De första dagarna gömde de sig mest och de kom fram och åt först i går. Hannarna spärrar upp sig framför dem och framför varandra. Den orange jagar den gula som simmar undan. Han backar till och med ibland. Den gula jagar den svarta som simmar undan. Jag har aldrig sett den svarta spärra upp sig. Honorna verkar inte bry sig om dem. Guppyna visar inget särskilt intresse.

              Jag frågade i affären om tillsatser i deras vatten. Biträdet berättade att de saltar när de får in nya fiskar, men inga mängder. I övrigt tillsätter de vattenberedningsmedel när de byter vatten. Hon sa också att de senaste leveranserna av fiskar hade varit bättre än de tidigare och att vattenkvaliten verkade mer stabil. De hade haft färre dödsfall än vanligt de senaste veckorna.

              (PS. Jag är en hon.)
              Först av allt ledsen om jag trott och antagit att du är en hane! Hur tokig får man vara?


              Silikon. Av någon anledning har jag tagit för givet att ditt akvarium är ett ”fabriks byggt”, vet du om det är så? Det finns svart akvarium silikon så det behöver i och för sig inte vara ett problem.
              Sitter bakgrunden fast med samma svarta silikon?
              Ett sätt att testa detta är att lite försiktigt skrapa på silikonet. Om du drar med exempelvis nageln nedifrån och upp så borde det släppa lite ”skit”. Du kan också ta en ny ”scotch brite” förslagsvis vit och dra den över silikonet. Blir det lite svart på den så är nog silikonet OK! Om inte börjar jag misstänka att det kan vara problemet! Ett annat tips är att titta på glaset ”inifrån” nästa gång du byter vattnet om du inte varit för nitisk och gjort rent glaset så bör det se lite luddigt ut ovan vattenytan. Om detta ludd fortsätter ut på silikonet så är det inget alg eller mögel medel i det eftersom luddet är alger.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • Spirea2
                • May 2010
                • 98

                Pumpen är en Project Blue, Brio 3. Den har både svampaktigt filtermedium och särskild behållare för aktivt kol.

                Akvariet är fabrikstillverkat och inköpt med tillhörande möbel av killen som sedan sålde till oss. Han har monterat bakgrunden själv, men aldrig använt karet.

                Alla fiskar mår bra och platyhonorna var uppe vid ytan direkt när jag visade mig med matburken.
                Spirea2
                http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
                http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  Vad kul att dina fiskar börjar bete sig som fiskar skall göra!
                  Lite munhuggning med uppspärrade fenor är ett gott täcken!!! Dom håller på att fixa rangordning och tänker på parning i stället för att satsa på överlevnad.
                  Filter galler: Ja det kan bero på att vissna växtdelar sätter sig för gallret. Detta kanske är i minsta laget i så fall. Ju mindre yta på det ju högre hastighet på vattnet som skall igenom. Om du inte är störd av att rensa i bland så låt det vara.


                  Angående fisk död som denna tråd startade med:
                  Jag har funderat på ditt problem (och andras) och jag tror vi kanske kan utesluta teknik biten (förhoppningsvis). Jag börjar mer och mer luta åt ett par andra saker som jag i och för sig varit inne på tidigare.
                  1. Då du startade upp ditt akvarium hade du i lite för mycket fiskar och jox (mirakelmedel).
                  2. Du matade troligtvis lite för mycket också.
                  3. Fiskarna du startade med var kanske i dålig kondition redan när du fick dom. Jag baserar detta på att din Ancistrus och James Bond (L 007) tycks ha klarat sig fint hela tiden. Medan de så kallade dussinfiskarna är dom som strukit med. Grossister och affärer tar helt enkelt bättre hand om dyra fisksorter. Dussinfiskar däremot vill man bli av med så fort man kan och i så stora mängder som möjligt. Resultatet blir halvdöda fiskar som lever i artificiellt vatten. Många gånger med stark medicinering. Detta kan vara relativt höga saltmängder eller surt vatten (för att göra ammonium mindre giftigt) i kombination med exempelvis Antibiotika.
                  4. Kranvatten. Vattenverken manipulerar ofta vattnet med till exempel PH buffert. Man vill helt enkelt inte komma under PH 7 då detta leder till korrosion av vattenledningar av metall. Ph över 7 minskar också mängden bakterier. Dessutom använder man ofta någon form av desinficering. Detta leder till att du de första dagarna har riktigt sterilt vatten i akvariet med ett överskott på ph buffert och desinfektionsmedel. När du sedan tillsätter Nitrivec eller dylikt som skall vara någon form av bakterie kultur så dör dessa bakterier direkt. Om inte annat så svälter dom ihjäl. Nitrivec kommer i så fall att bidra till ökad nitrit eller dess förstadie ammoniak vilket är ännu giftigare för fiskar. Detta med ammoniak /ammonium är något som sällan nämns inom akvariestiken i Sverige men är otroligt viktigt. Jag kan förklara detta närmare om någon är intresserad

                  Vad jag vill säga är att du nog fick hem fiskar som redan var i dåligt skick och med nedsatt immunförsvar Sedan släppte du i dom i ett kemiskt / biologiskt ostabilt akvarium vilket dom inte pallade för. Ammoniak och nitrit förgiftning behöver inte leda till omedelbar död det kan ta några veckor innan det inträffar då denna typ av förgiftning nedsätter funktionen på vissa viktiga organ.
                  Malarna som du köpte klarade detta bättre eftersom dom troligtvis hade hållits i en bättre miljö innan du fick hem dom och därför klarade sig bättre.


                  Vilka är dina dröm fiskar? Du kanske skulle testa med dessa även om det står svårskötta på beskrivningen! Under förutsättning att dom passar ihop med dina gamla fiskar och typ av vatten!
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13132

                    Jag tror en stor faktor till dina problem kan vara att den pumpen du har inte har tillräckligt filtermaterial för att klara den belastning som du haft! Ser man till att ha en filtervolym på minst 1% av akvarievolymen så kan man vara ganska säker på att den biologiska filtreringen är tillräcklig! Detta är ju det enskilt enklaste som man själv kan påverka för att få välmående fiskar (i ditt fall 1,7L filtermaterial)
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Spirea2
                      • May 2010
                      • 98

                      Åheim: Vi har en bit blå skumgummi för akvarium kvar sedan vi gjorde barriären mot hopp till baksidan. Skulle det funka om vi satte den bakom bakgrunden om den räcker mellan botten och yta?

                      Bossep: Så du tror att det kommer att gå bra med mitt akvarie i längden?

                      Drömfiskar? Sedan jag såg några blå ciklider (Johanni?) i affären har jag funderat på dessa någon gång i framtiden, men de funkar ju inte med mina fiskar så de är ju inte aktuella just nu. Annars? Jag har ju valt fiskar jag gillar (som jag känner till). Guppy och dvärggurami är väldigt vackra tycker jag... Kanske ska jag titta mer. Gillar blått och slöjigt och färgvariation. Fiskarna får inte heller vara för stora.
                      Spirea2
                      http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
                      http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13132

                        All utökning av filtermaterial är bara bra
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          Hej,
                          Ursprungligen postat av Spirea2
                          Åheim: Vi har en bit blå skumgummi för akvarium kvar sedan vi gjorde barriären mot hopp till baksidan. Skulle det funka om vi satte den bakom bakgrunden om den räcker mellan botten och yta?
                          Jag skulle nog testa detta!

                          Ursprungligen postat av Spirea2
                          Bossep: Så du tror att det kommer att gå bra med mitt akvarie i längden?
                          Absolut! Du har haft både otur och viss okunskap. Men jag tror du lär dig snabbt! Om vi bara får stopp på den ovanligt höga fisk döden och kan utesluta ”extern” förgiftning kommer det att gå bra!


                          Ursprungligen postat av Spirea2
                          Drömfiskar? Sedan jag såg några blå ciklider (Johanni?) i affären har jag funderat på dessa någon gång i framtiden, men de funkar ju inte med mina fiskar så de är ju inte aktuella just nu. Annars? Jag har ju valt fiskar jag gillar (som jag känner till). Guppy och dvärggurami är väldigt vackra tycker jag... Kanske ska jag titta mer. Gillar blått och slöjigt och färgvariation. Fiskarna får inte heller vara för stora.

                          om det är Melanochromis johanni http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=708&SOK=1 du menar så helt rätt dom passar inte hos dig just nu. Men ha det i åtanke för framtiden!
                          Jag gillar mycket ditt tänk ”jag gillar den här fisken men den kanske inte passar” BRA!

                          Som jag sagt tidigare så är jag biotop freak. Enligt min mening skall fiskar se ut som fiskar och inte haremsdamer i långa slöjor. Men jag respekterar din smak!
                          Det du då skall tänka på är att ordna ditt akvarium så det passar just den sortens fiskar. Kanske bara en enda sort, till exempel guppy.

                          Om du sedan vill komplementära med andra fiskar så väljer du dessa efter kraven från dina guppy.
                          De skall gilla samma vatten, temperatur, etc. Dessutom skall de inte vara fenbitare eller revirhävdande då slöjstjärtar är långsamma och inte hinner undan som vanliga fiskar.

                          Sedan skulle jag försöka få tag på dessa ”special” fiskar från någon privat odlare.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            Om du vill lära dig mer om Guppy så ta en titt på den här tråden:

                            Bara genom att läsa det första inlägget får du nog en bra bild av det hela.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              Hej Spirea,
                              Ville bara kolla hur det går?
                              allt OK?
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • Dexter
                                • December 2009
                                • 984

                                Undrar jag med. Hur går det Spirea?
                                /Dexter

                                75 liter mix, 220 liter mix

                                Kommentar

                                Arbetssätt...