Varför dör mina fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    Ursprungligen postat av Spirea2
    Jag har bytt kol i filtret i dag.

    När jag var i affären tittade jag på guppyna där och såg att deras stjärtfenor var lika trasiga som minas. Kanke har de trasiga fenorna ingenting med fiskdöden att göra, eller så är de lika sjuka i affären.
    Bra med kolet. Glöm bara inte att slänga det om en vecka eller 2!
    Trasiga fenor: Båda alternativen låter rätt.



    Håller du koll på nitit/nitrat Ph?
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Spirea2
      • May 2010
      • 98

      Ännu en zebrafisk är död. Min mörkt orange platy syns inte till.

      Ancictrus har kommit fram från var han nu gömt sig sedan ommöbleringen.

      Ofta håller sig guppyna och platyna tillsammans. Kan det tänkas att de känner sig tryggare med varandra eftersom de har starka färger (och är levandefödare?)? När guppyna var som flest höll de mest ihop med de av samma färg. Den gröna var lite ensam men höll mest till med de blå. Gul höll ihop med orange. Kan det bero på färgen eller att de kände igen varann från affären? Alla är köpta från samma affär och de gick tillsammans innan vi köpte dem, men möjligen är de från olika uppfödare eller olika akvarier hos samma.

      Jag har varit dålig på att kolla nitrit och PH ett tag. I dag var nitrithalten obefintlig och PH högt - mellan 7,5 och 8. Detta är kanske inte så oväntat eftersom jag inte haft i någon PH-sänkare sedan jag fick tipset att sluta med kemikalier.

      På kolförpackningen står det att den ska bytas var fjärde vecka och tjejen i butiken sa att det rekommenderas att man byter åtminstone var femte vecka. Ska kolet alltid bytas varannan vecka eller är det bara just nu? Är det i så fall okej att byta i samband med vattenbyte?

      Kan jag låta lampan vara tänd längre för att se om jag får mer alger eller bör jag köpa ett koppartest? Jag antar att kopparhalten inte är något man behöver kolla regelbundet. Har jag fel?
      Senast redigerad av Spirea2; 02 June 2010, 20:59.
      Spirea2
      http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
      http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

      Kommentar

      • Dexter
        • December 2009
        • 984

        Ursprungligen postat av Spirea2

        Ofta håller sig guppyna och platyna tillsammans. Kan det tänkas att de känner sig tryggare med varandra eftersom de har starka färger (och är levandefödare?)? När guppyna var som flest höll de mest ihop med de av samma färg. Den gröna var lite ensam men höll mest till med de blå. Gul höll ihop med orange. Kan det bero på färgen eller att de kände igen varann från affären? Alla är köpta från samma affär och de gick tillsammans innan vi köpte dem, men möjligen är de från olika uppfödare eller olika akvarier hos samma.
        Har du inte så många av de olika arterna nu kan det säkert vara så att de känner sig tryggare med varandra. Även om de inte är "stimfiskar" i den bemärkelsen så nog märker man att de trivs bra med att vara många. Vet att jag läste någonstans, minns inte var, om att man gjort någon undersökning där de kom fram till att Guppyhannar först och främst uppvaktade honor i sin egen färgskala om det fanns att tillgå. Funderade också lite i de banorna när en utav våra gamla Guppyhannar, gul med orange stjärtfena, nästan uteslutande jagade de oranga Svärdbärarhonorna istället för Guppyhonorna. (Hade inga gula eller oranga Guppyhonor så han tyckte nog Svärdbärarna var snyggare helt enkelt...)

        Hoppas verkligen att det löser sig med ditt kar snart!
        Senast redigerad av Dexter; 02 June 2010, 21:12.
        /Dexter

        75 liter mix, 220 liter mix

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          Ursprungligen postat av Spirea2
          Ännu en zebrafisk är död. Min mörkt orange platy syns inte till.

          Ancictrus har kommit fram från var han nu gömt sig sedan ommöbleringen.

          Ofta håller sig guppyna och platyna tillsammans. Kan det tänkas att de känner sig tryggare med varandra eftersom de har starka färger (och är levandefödare?)? När guppyna var som flest höll de mest ihop med de av samma färg. Den gröna var lite ensam men höll mest till med de blå. Gul höll ihop med orange. Kan det bero på färgen eller att de kände igen varann från affären? Alla är köpta från samma affär och de gick tillsammans innan vi köpte dem, men möjligen är de från olika uppfödare eller olika akvarier hos samma.

          Jag har varit dålig på att kolla nitrit och PH ett tag. I dag var nitrithalten obefintlig och PH högt - mellan 7,5 och 8. Detta är kanske inte så oväntat eftersom jag inte haft i någon PH-sänkare sedan jag fick tipset att sluta med kemikalier.

          På kolförpackningen står det att den ska bytas var fjärde vecka och tjejen i butiken sa att det rekommenderas att man byter åtminstone var femte vecka. Ska kolet alltid bytas varannan vecka eller är det bara just nu? Är det i så fall okej att byta i samband med vattenbyte?

          Kan jag låta lampan vara tänd längre för att se om jag får mer alger eller bör jag köpa ett koppartest? Jag antar att kopparhalten inte är något man behöver kolla regelbundet. Har jag fel?
          Låter som om ditt vatten är OK vad det gäller PH och Nitrit!
          Aktivtkol, enligt min mening skall det bara användas vid problem eller att ta bort mediciner, etc.
          Effektiviteten minskas också mycket snabbt. Se de 4 veckorna som ett max värde.
          Ljus och alger, hur länge har du ljuset på? Växer dina växter?
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Spirea2
            • May 2010
            • 98

            Dexter: Det är säkert så. Dock har jag bara hannar av guppy och platy. Jag ville inte ha yngel. Som om det skulle bli mitt problem... att fiskarna blev för många...

            Bossep: Jag har bara ljuset tänt 8 timmar varje dag. Förut hade jag det tänt 12, men så läste jag att det var bättre med 8. Växterna växer. Inte så fort kanske - men nog är det skillnad. De som vi skaffade först är betydligt större nu än förut.
            Senast redigerad av Spirea2; 02 June 2010, 21:47.
            Spirea2
            http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
            http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              Ursprungligen postat av Spirea2
              Dexter: Det är säkert så. Dock har jag bara hannar av guppy och platy. Jag ville inte ha yngel. Som om det skulle bli mitt problem... att fiskarna blev för många...

              Bossep: Jag har bara ljuset tänt 8 timmar varje dag. Förut hade jag det tänt 12, men så läste jag att det var bättre med 8. Växterna växer. Inte så fort kanske - men nog är det skillnad. De som vi skaffade först är betydligt större nu än förut.
              Gå tillbaks till 12 timmar!
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                Ursprungligen postat av Spirea2
                Dexter: Det är säkert så. Dock har jag bara hannar av guppy och platy. Jag ville inte ha yngel. Som om det skulle bli mitt problem... att fiskarna blev för många...
                Varför i herrans namn vill du inte ha yngel? Så ditt akvarium är något slags kloster för "munk fisk"?
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Spirea2
                  • May 2010
                  • 98

                  Njae, jag tänkte mest att jag inte vill ha för mycket fisk i akvariet och inte behöva ha en massa olika akvarier och eftersom de affärer där jag frågat inte tar emot och jag inte tänker slå ihjäl fiskar så innebär det inga yngel och därmed inga honor av de arter jag förstod som lättodlade. Dumt?

                  Platyn är återfunnen. Han var bakom bakgrunden och måste ha hoppat över när jag bytte kol i filtret. Det är den enda stund jag lämnat öppet.

                  I dag är det dags för vattenbyte igen.
                  Spirea2
                  http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
                  http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    Ursprungligen postat av Spirea2
                    Njae, jag tänkte mest att jag inte vill ha för mycket fisk i akvariet och inte behöva ha en massa olika akvarier och eftersom de affärer där jag frågat inte tar emot och jag inte tänker slå ihjäl fiskar så innebär det inga yngel och därmed inga honor av de arter jag förstod som lättodlade. Dumt?

                    Platyn är återfunnen. Han var bakom bakgrunden och måste ha hoppat över när jag bytte kol i filtret. Det är den enda stund jag lämnat öppet.

                    I dag är det dags för vattenbyte igen.
                    Jag tror inte du behöver vara orolig att det skall bli överbefolkat!
                    Det brukar bli ganska stort svinn på yngel i ett sällskaps akvarium.
                    De som klarar sig brukar vara mycket tåliga eftersom dom växt upp i din burk!
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      Ursprungligen postat av bossep
                      Jag tror inte du behöver vara orolig att det skall bli överbefolkat!
                      Det brukar bli ganska stort svinn på yngel i ett sällskaps akvarium.
                      De som klarar sig brukar vara mycket tåliga eftersom dom växt upp i din burk!
                      Och inte minst klarat av djungelns lag under sin uppväxt och därmed sorterat ut de svaga.
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • Saturnus80
                        • October 2009
                        • 943

                        Köpte du akvariet begagnat?
                        Tänkte att det kan vara limmat med silikon med antimögelmedel, hur sitter bakgrunden fast?
                        //Daniel

                        110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                        23l aqualandscape med dvärgkulor

                        Kommentar

                        • Spirea2
                          • May 2010
                          • 98

                          Nu har jag verkligen syndat. Jag har köpt två platyhonor och tre guppyhonor. Tyckte synd om killarna när ni skrev sådär... Kanske kan ynglen (om det blir några) överleva...

                          Forsätter med täta vattenbyten...

                          Bakgrunden sitter med silikon och akvariet är inköpt begagnat.
                          Spirea2
                          http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
                          http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            Ursprungligen postat av Spirea2
                            Nu har jag verkligen syndat. Jag har köpt två platyhonor och tre guppyhonor. Tyckte synd om killarna när ni skrev sådär... Kanske kan ynglen (om det blir några) överleva...

                            Forsätter med täta vattenbyten...

                            Bakgrunden sitter med silikon och akvariet är inköpt begagnat.
                            Nu håller vi tummarna!
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • VisualDarkness
                              • February 2010
                              • 7417

                              Vad för silikon? Byggsilikon och liknande är som gift medan glassilikon oftast t o m är märkt "för akvarier".
                              180l Sällskap:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                              60l Asien:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                Ursprungligen postat av VisualDarkness
                                Vad för silikon? Byggsilikon och liknande är som gift medan glassilikon oftast t o m är märkt "för akvarier".
                                Vet man något om symtomen vid användande av fel silikon?
                                Jag var inne på anti mögel, svamp, alg silikon när jag frågade om alger i burken, men tänkte inte på till exempel byggsilikon eller annat som finns på marknaden.
                                Senast redigerad av bossep; 11 June 2010, 00:23.
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...