Varför dör mina fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #61
    Ursprungligen postat av Fuzzop
    Finns det nån pump i det lilla? om inte låter det väldigt naturligt och inte alls konstigt i mina öron.
    Har man ingen cirkulation alls är det att be om problem, som du säger även om guramis i det vilda lever i stilla vatten är det många andra faktorer som kan påverka vattnet, tex fullt solsken skapar mer vattenrörelse än nåt litet lysrör, vinden som blåser över ytan skapar rörelse osv.

    Lösning i med filtret och bakteriekultur, för att inte störa fiskarna allt för mycket rikta det från en långsida till den andra (allså inte på diagonalen), fyll karet med vatten, låg vattennivå är fint om man vill få lek inte för överlevnad.

    För att inte tala om bakterierna i botten på en pöl i naturen!
    Orsaken till låg vatten nivå var för att fiskarna skulle få lite lugn och ro med växter på ytan och nära till botten.
    Jag tror att av någon anledning så är vattnet i det stora akvariet hårt belastat med Kväve av någon anledning. Bakterierna i filtret där lyckas nu hantera detta men i det lilla fungerade det inte.
    Vad vi måste förstå med detta är att kväve bildas vid förmultning av organiskt material och en viss mängd ”råmaterial” producerar en viss mängd kväve. Det är alltså inte en kedjereaktion som till exempel bakterier. Detta betyder att vi måste ha en viss mängd organiskt material för att producera en viss mängd Kväve i det här fallet Nitrit eller kanske mer troligt ammonium som är förstadiet till nitrit och faktiskt mer giftigt i alkaliskt vatten.
    Den enda gång jag sett liknande nitrit spikar har varit vid återstart av väl inkörda filter i vatten med relativt hög kväve belastning. Då spolas en stor mängd döda bakterier ut i vattnet och eftersom det är organiskt material så pang, går ammonium och nitrit upp.
    Därför är jag misstänksam mot ”nitrit bakterie kulturer” om man har i för mycket av det i ett nystartat akvarium så har dom ingen mat och dör vilket ger då en motsatt effekt. Detta kompenseras normalt av att de överlevande bakterierna i ett filter får något att äta, dvs. döda bakterier.


    Slutledning: Utan en proteinkälla (fiskmat, fisk exkrementer, förmultnande växter, döda fiskar, etc) kan inte bakterierna omvandla kvävet till nitrit och sedan nitrat.
    Senast redigerad av bossep; 20 May 2010, 17:34. Anledning: ändrat kvävekälla till protein källa
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #62
      Kan du testa detta?
      Ta lite vatten, ett par liter från det stora akvariet och låt det stå en vecka och mät nitriten i det var dag.
      Om detta visar 0 eller nära 0 så vet vi att du har en kvävekälla någon stans. Eventuellt i sanden (gruset)
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #63
        Får jag rekommendera en sak?
        Jag tycker att alla vi som är engagerade i denna tråd läser denna utmärkta artikel.
        Misströsta inte över att det handlar om nitrat i början det blir en hel del nitrit senare!
        Observera också förhållandet mellan aeroba och anaeroba bakterier. Detta är något man tycks glömma i dagens nästan sterila akvarier och filter som inte har en möjlighet att bilda anaeroba ytor. Följ också räkneexemplet protein ->nitrat!

        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • Spirea2
          • May 2010
          • 98

          #64
          Hannen är nu också död.

          Jag lade honom i en påse med vatten från det lilla akvariet och lite från det stora. Efter ungefär en kvart fyllde jag på med mer vatten från det stora akvariet. Han hade hela tiden möjlighet att andas luft.

          Sedan släppte jag i honom i det stora akvariet och han dalade direkt ner till en växt där han låg på bladen. Jag studerade honom en bra stund och han gick inte upp för att andas, så jag kupade handen under honom och puttade upp honom till ytan. Han tog luft och sjönk igen. Jag höll honom i håven vid ytan så att han skulle orka simma upp den llilla biten men orkade inte. När jag släppte honom följde han med strömmen från utblåset och sjönk ner på en annan växt eller till botten där han låg på sidan. Han tog luft varje gång jag tog upp honom till ytan. Till slut insåg jag att han inte skulle klara sig och att jag bara stressade honom mer, så min sambo fick ta bort honom.

          Nitrithalten måste ha berott på att vi satte igång pumpen i det lilla akvariet. Även om vi rengjorde den kan det ju ha funnits rester som vi då pumpat ut till fiskarna = förgiftning.

          Sorgmanteltetran med biten stjärtfena är också död. Han satt i gallret för insuget till baksidan av bakgrunden i eftermiddags.

          Jag ska nog inte ha djur överhuvudtaget.

          Jag ska göra mitt bästa för att de stackarna vi har kvar nu ska överleva. Så vitt jag nu förstår är guppyna troligtvis bitna i svansen av sorgmanteltetrorna. Guppyna kommer att dö, men om jag inte köper nya och inga guramis heller så kan förhoppningsvis de tetror, zebrafiskar, malar och platy vi redan har klara sig.

          Om jag sedan får en bra balans i karet (eller när) och inga fler börjar dö, kanske jag kan fylla på med fler platy, endlers eller någon annan art.

          Ska jag nu bara fortsätta med mätningar och delvattenbyten, mindre mat och fler växter?
          Spirea2
          http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
          http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #65
            Tråkigt att inte den sista guramin klarade sig heller, tror dock inte att pumpen va boven i dramat om ni rengjort filtret innan, troligen lär du inte få veta säkert vad det kan berott på och vi har nog alla lite olika teorier som alla kan va rätt, som jag sa i början är det nog flera små saker som skiter sig.
            När mitt första kar sket sig så var det till slut bara platy som överlevde (och en pleco) så platy tror jag kan vara bra inkörningsfiskar.
            Ge inte upp bara, mitt första kar strulade ett halvår innan det blev helt stabilt men efter det har det aldrig krånglat igen, man måste helt enkelt hitta ett sätt som funkar för sig och sen hålla sig till det.
            I mitt fall är det mycket ljus, PMDD, CO2, kraftig cirkulation (minst 6ggr akvarievolymen), sandbotten med malaysiska sandsnäckor, veckovis vattenbyten på 20-30% och ganska friskt med växter, inte mer mat än vad som äts upp på 30sek (inte inräknat nån maltablett).

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #66
              Ursprungligen postat av Spirea2
              Hannen är nu också död.

              Jag lade honom i en påse med vatten från det lilla akvariet och lite från det stora. Efter ungefär en kvart fyllde jag på med mer vatten från det stora akvariet. Han hade hela tiden möjlighet att andas luft.

              Sedan släppte jag i honom i det stora akvariet och han dalade direkt ner till en växt där han låg på bladen. Jag studerade honom en bra stund och han gick inte upp för att andas, så jag kupade handen under honom och puttade upp honom till ytan. Han tog luft och sjönk igen. Jag höll honom i håven vid ytan så att han skulle orka simma upp den llilla biten men orkade inte. När jag släppte honom följde han med strömmen från utblåset och sjönk ner på en annan växt eller till botten där han låg på sidan. Han tog luft varje gång jag tog upp honom till ytan. Till slut insåg jag att han inte skulle klara sig och att jag bara stressade honom mer, så min sambo fick ta bort honom.

              Nitrithalten måste ha berott på att vi satte igång pumpen i det lilla akvariet. Även om vi rengjorde den kan det ju ha funnits rester som vi då pumpat ut till fiskarna = förgiftning.

              Sorgmanteltetran med biten stjärtfena är också död. Han satt i gallret för insuget till baksidan av bakgrunden i eftermiddags.

              Jag ska nog inte ha djur överhuvudtaget.

              Jag ska göra mitt bästa för att de stackarna vi har kvar nu ska överleva. Så vitt jag nu förstår är guppyna troligtvis bitna i svansen av sorgmanteltetrorna. Guppyna kommer att dö, men om jag inte köper nya och inga guramis heller så kan förhoppningsvis de tetror, zebrafiskar, malar och platy vi redan har klara sig.

              Om jag sedan får en bra balans i karet (eller när) och inga fler börjar dö, kanske jag kan fylla på med fler platy, endlers eller någon annan art.

              Ska jag nu bara fortsätta med mätningar och delvattenbyten, mindre mat och fler växter?
              Riktigt tragiskt, jag tycker synd om dig. Du har troligtvis försökt att rädda dina fiskar mer en många skulle gjort.
              Så ge inte upp! Du kommer att hitta felen eller felet!
              Pumpen i det lilla akvariet vill jag inte kommentera.....
              Vad jag råder dig till är att vänta med nya fiskar innan du kommit på vad som är fel.
              Bakgrunden kan vara ett problem. Har du en BTN "Back to Nature" bakgrund? Kan det vara så att någon fisk eller snäckor kan ha förirrat sig in bakom den och dött?
              Gammal mat som ligger och ruttnar där? Har du filtermatta eller liknande mellan bakgrunden och glaset?
              Har du själv monterat bakgrunden?
              Var akvariet begagnat och bakgrunden monterad?


              Vi måste lura ut vad som får nitriten att bli så hög! Eller om det är något annat som kan förgifta dina fiskar.
              Vad har du mät grejer till ammonia, nitrit, nitrat, ph,kh, dh?


              Se det såhär, när du (vi) fixat det här har du gått igenom en tuff intensivkurs i akvariestik och skaffat dig MYCKET erfarenhet på kort tid.
              Senast redigerad av bossep; 20 May 2010, 22:19.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #67
                Hur går det?
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Spirea2
                  • May 2010
                  • 98

                  #68
                  Tack!

                  Vi har en 3D-bakgrund som ser ut som en klippvägg och en rot. Eftersom vi köpte akvariet med bakgrunden monterad vet jag inte om den är BTN. Killen vi köpte av hade flera akvarium och framstod som om han hållit på mycket med det mycket. Bakgrunden sitter fast med silicon som jag antar är akvariesilicon (om det nu heter så). Eftersom guppyna (och ibland platyna) hoppade bakom hela tiden har vi satt skumgummi som är anpassad för akvarium som stopp. Den går inte hela vägen ner utan bara en bit. Inga fiskar kan ha kommit ner bakom, men vattnet sugs ju in genom hål med galler för. Bakom bakgrunden finns en hel del alger, men annars bara pump och doppvärmare och de slangar som leder från pumpen till utblåsen förstås.

                  Säljaren hade inte använt akvariet förut men bottenstenen hade han haft i ett annat akvarium förut. Pump och doppvärmare var oanvänt. Allt annat har vi köpt nytt och tvättat med vatten och tvättsvamp.

                  Vi har inga snäckor.

                  Jag har mätstickor som jag använt, men även dropptester för nitrit och ph. Nitritvärdet har inte varit hög vid något mättillfälle sedan toppen efter fyra eller fem veckor. Den har varit noll.

                  Vad är PMDD?
                  Spirea2
                  http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
                  http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #69
                    PMDD är ett växtgödningsmedel man blandar ihop själv. Fördelen med det är att det är billigt och att du kan variera kväve- och fosforhalterna själv (både är gödning för växterna).
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #70
                      Det låter som om allt är som det skall!
                      Jag gillar BTN (3D) bakgrunder men det är inte bra att fiskarna kan komma in och kanske dö bakom.
                      Så kanske du skall försöka täppa till alla springor men inte gallret förstås.
                      Är du säker på att det är alger bakom bakgrunden? Vilken färg? Om så var rädd om dom!
                      Jag skulle också fundera på att använda bakgrunden som extra filter. Jag vet inte hur men de flesta ”proffsen” tycks göra så. Surfa runt här på zoopet och googla på ”filter BTN” eller filter Back To Nature”. Vad du vinner med det är mycket större filteryta för bakterierna att klamra sig fast vid.


                      PMDD: http://www.pmdd.se/ växtnäring. Troligtvis det enda medel jag skulle få för mig att hälla i ett akvarium med växter.


                      Jag har faktiskt legat sömnlös över dina Guramies och det lilla akvariet!
                      Om du gjorde som jag sa förutom pumpen/filtret så borde inte detta ha hänt! I teorin vill säga. Du bevisade motsatsen. Om du gjorde rent filtret och bytte filtermaterial så borde inte ”lite skit i rören” gjort någon nämnvärd skada. Hade du i bakterier eller något annat medel?
                      Filmen du hade på ytan var nog döda bakterier, vilket inte är helt ovanligt men inte bra för guramis. Men normalt borde det inte ta kål på dom. Dessa bakterier kan bara ha kommit från 3 ställen.
                      Gruset (som du tog från det stora akvariet?
                      Vattnet du tog från det stora akvariet
                      Filtret.


                      Den enda boven i dramat vi har kvar är nog sanden/gruset/småstenar. Eftersom detta var ”begagnat” kan det vara något skit med det. Vi vet inte vad killen du köpte det av har haft i den burken.
                      Kanske du skulle byta ut det? I så fall skulle jag använda gammal hederlig Råda filtersand. Inte någon ”rolig färgvariant” från fiskmånglarn.
                      Varför inte testa i det lilla akvariet? Gör rent det med vanligt kranvatten. Fyll upp botten med råda sand
                      Fyll på med endast kranvatten inga kemikalier eller bakterier. Jag skulle ta kallvatten.
                      Förresten har du kommunalt vatten?
                      Sedan skulle jag plantera lite växter (billiga och tråkiga undervattens varianter) samt mata akvariet lite.
                      Yes, ha i lite fiskmat!
                      Ett annat gammalt trick är ett par matskedar blomjord/kompost.
                      Mät sedan nitrit och Ph. Nitrit bör gå upp och ph ned lite för att sedan svänga så nitrit försvinner och ph upp lite. Då kan du långsamt flytta över dina fiskar för att sedan göra det samma med det stora akvariet.
                      Surfa också runt på forumet här (vilket jag gjort) så ser du att di inte är ensam om detta problem. Du kanske också får lite idéer?
                      En intressant tråd jag hittade (och tappade) var en person som köpte fisk i en affär och när hon (han) klagade blev erbjuden penicillin till sitt akvarium eftersom sillhandlarn alltid använde det i sina akvarier.
                      När hon kom hem med de nya fiskarna la hon påsen i vattnet och klippte upp den efter att temperaturen blivit rätt. Följden blev att dom nya fiskarna klarade sig ett tag men dom gamla dog i relativt stor omfattning. Kan det vara ditt problem?
                      För att undvika detta gör alltid så här om du inte kan ha ett karantänsakvarium.
                      Koppa in din fisk i en hink med akvarievatten. Flytta sedan över fisken med en hov.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #71
                        Jag tror det är defdac här på forumet som gjort recptetet för PMDD.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • Spirea2
                          • May 2010
                          • 98

                          #72
                          Hej igen!

                          Mina fiskar kan inte komma in bakom bakgrunden längre. Det var för att stoppa dem vi satte skumgummi i ovankanten. Den bildar en vägg ovanför vattenytan så att de ramlar tillbaka ner framför om de försöker hoppa över.

                          Algerna bakom bakgrunden var förut gröna, men nu när jag faktiskt kontrollerade var de beige. Kanske har de dött nu när skumgummit skymmer för ljuset. Kan det vara dessa döda alger som har ihjäl fiskarna?

                          Är det inte så att man stoppar ner skumgummi bakom bakgrunden så att vattnet filtreras mellan insugsnäten och pumpen?

                          Jag har hittills använt Easy Life Easycarbo Professional som växtnäring i det stora akvariet.

                          Min sambo rengjorde pumpen så jag vet inte exakt hur han gjorde, dock tror jag inte att han bytte filtermaterial. Vi hällde inte i något annat.

                          Bottenmaterialet i det lilla akvariet var små stenar, mycket mindre än de i det stora akvariet men i samma färg. De fick vi till det lilla akvariet (allt var använt) och jag sköljde det i en hink i duschen. Jag spolade och rörde runt tills jag varit runt överallt och vattnet såg klart ut.

                          Stenarna i det stora akvariet fick vi med när vi köpte det och var det enda som var använt som ingick. Dessa stenar sköljde vi under kranen i ett durkslag.

                          Jag har kommunalt vatten och alla vattenrör i huset är utbytta sedan vi flyttade in för sju och ett halvt år sedan. De senaste för snart tre år sedan.

                          Jag har gjort som tjejen eller killen i den andra tråden och klippt hål i påsen när jag köpt fisk. Jag har köpt fisk i tre olika affärer och jag kan ju fråga där om de gör något särskilt med vattnet. Zebrafiskarna kommer från en affär, malarna från en och alla andra från en tredje.

                          Att lägga påsen i en hink med vatten från det stora akvariet är ju enkelt, men sjunker inte temperaturen där? Eller är det för liten skillnad för att fisken ska få en chock när den sedan håvas in i akvariet?

                          Jag ska överlägga med sambon om vi ska byta bottenmaterial. Just nu känns det som om allt vi gör bara dödar fisken snabbare. Just nu är vår plan att plantera in växterna från det lilla akvariet i det stora och sedan vänta. Sköta akvariet med vattenbyten, lite mat och städning, men annars bara ta det lugnt och hoppas att många fiskar överlever. Det känns grymt, men det gör det att ha ihjäl dem snabbare också.
                          Spirea2
                          http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
                          http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #73
                            Hej,
                            Vist kan massdöd av alger framkalla hög nitrit men jag tror inte det är problemet.
                            Och naturligtvis beror färgförändringen på att det inte kommer in ljus. Jag skulle inte oroa mig för det just nu om det inte är stora mängder alger vi talar om. Då kanske du skulle försöka få bort dom.
                            Easycarbo: Generellt angående undermedel. Var försiktig med allt du häller i akvariet speciellt om du inte vet exakt varför du gör det. Tänk efter före är ett bra råd. Apropå råd, lyssna på dom och fråga varför bilda dig en egen uppfattning och besluta om du vill följa dom. Speciellt om det är någon som tjänar pengar på det du blir rekommenderad.
                            Hinkar och koppar: 2 graders skillnad brukar de flesta fiskar klara om du ligger runt normaltemperatur för den fisken. PH är kanske mer känsligt så mät det i påsen och akvariet. Om det inte är för stor skillnad så skall det gå bra. Ju större skillnad ju längre tid. Tänk också på att fisken ”skitar ned” vattnet i påsen relativt snabbt och gasutbytet inte funkar särskilt bra i en öppen påse.
                            Det är alltid en hel del stress involverad när man flyttar fisk men friska fiskar fixar det bra normalt.
                            Det är viktigare att du bevarar hälsan på dina gamla fiskar en att försöka optimera för dom nya!


                            Jag tror ni gör rätt i att ta det lugnt. Låt akvariet vara i fred. Men kanske ni skall använda akvariets magnecyl. Byt 10-20% av vattnet ofta kanske var annan dag eller så under en tid. Endast rent kranvatten. Inga tillsatser, please!
                            Men om fiskarna slutar dö så låt naturen ha sin gång så skall det stabilisera sig självt.


                            Låt sanden vara om fiskarna slutar dö!
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • Saturnus80
                              • October 2009
                              • 943

                              #74
                              Om du har kommunalt vatten och om rören i huset är så pass nya så skulle jag rekomendera vattenberedning, eftersom det är risk för koppar och klor i vattnet.
                              Ta kontakt med ditt vattenverk och fråga om dom klorerar vattnet och får man fråga var du bor?
                              //Daniel

                              110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                              23l aqualandscape med dvärgkulor

                              Kommentar

                              • Spirea2
                                • May 2010
                                • 98

                                #75
                                Nu har jag planterat in alla växter i akvariet och lagt ner "stocken". Det blev mycket växter i det lägre skiktet av akvariet men bara den som liknar gräs når upp till ytan. Jag ska se om jag lyckas få in en bild i datorn som jag kan lägga upp. I så fall blir det en dålig mobilbild, men i alla fall.

                                Inga nya dödsfall.
                                Spirea2
                                http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
                                http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

                                Kommentar

                                Arbetssätt...