Varför dör mina fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #76
    Vi väntar med spänning
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Spirea2
      • May 2010
      • 98

      #77
      Jag lyckades inte... uppenbarligen.

      En zebrafisk var död i går kväll när min sambo kom hem. Den var nästan uppäten.

      Min vit och svarta platy beter sig lite konstigt. Han verkar lite slö och håller sig undan. Emellanåt simmar han baklänges eller följer med strömmen.
      Spirea2
      http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
      http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

      Kommentar

      • Spirea2
        • May 2010
        • 98

        #78
        Den vita platyn gömde sig i stocken i eftermiddags, gick inte att finna vid matdags och flöt upp död en stund senare. Inget såg konstigt ut på honom. Alla fenor intakta. Och jag som hoppades att åtminstone en sorts fisk överlevde...

        Jag kollade nitriten direkt efter att de ätit och även då var nitrithalten obefintlig.

        Vad gäller bild har jag bett en kompis testa om han kan mejla en bild som jag mms:at till honom. I så fall kan jag lägga upp den.
        Senast redigerad av Spirea2; 25 May 2010, 19:11.
        Spirea2
        http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
        http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

        Kommentar

        • sagodjuret
          • January 2010
          • 133

          #79
          Ursprungligen postat av Spirea2
          Den vita platyn gömde sig i stocken i eftermiddags, gick inte att finna vid matdags och flöt upp död en stund senare. Inget såg konstigt ut på honom. Alla fenor intakta. Och jag som hoppades att åtminstone en sorts fisk överlevde...

          Jag kollade nitriten direkt efter att de ätit och även då var nitrithalten obefintlig.

          Vad gäller bild har jag bett en kompis testa om han kan mejla en bild som jag mms:at till honom. I så fall kan jag lägga upp den.
          om jag var du skulle jag byta ut bottenmaterial och all inredning (plus bakrunden och silikonet den sitter fast med) och starta om. det måste ju nästan vara någon sak i akvariet som orsakar dödsfallen, det är ju tydligen inte nitrit och de kan ju inte gärna bara vara otur.

          Kommentar

          • Spirea2
            • May 2010
            • 98

            #80
            Är det verkligen bara det som återstår?

            Jag gillar ju min inredning i akvariet, såväl bakgrund och stenar som gömställen och dekor.

            Skulle jag inte heller kunna återanvända växterna?

            Vad kostar en fin 3D-bakgrund ny? Jag antar att man måste skära till den och att det måste vara ganska exakt för att bli snyggt. Det skulle inte bli lätt. Det lutar åt att ge upp i stället...
            Spirea2
            http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
            http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

            Kommentar

            • sagodjuret
              • January 2010
              • 133

              #81
              Ursprungligen postat av Spirea2
              Är det verkligen bara det som återstår?

              Jag gillar ju min inredning i akvariet, såväl bakgrund och stenar som gömställen och dekor.

              Skulle jag inte heller kunna återanvända växterna?

              Vad kostar en fin 3D-bakgrund ny? Jag antar att man måste skära till den och att det måste vara ganska exakt för att bli snyggt. Det skulle inte bli lätt. Det lutar åt att ge upp i stället...
              saken är ju den att det är nästintill omöjligt att veta vad i akvariet det är som orsakar dödsfallen, därför vet man ju inte vad man kan behålla och inte. vet inte hur man ska kunna kolla det.

              Kommentar

              • sagodjuret
                • January 2010
                • 133

                #82
                hm. har inte läst hela tråden men jag såg nu att flera fiskar "gått sönder" eller hur man ska uttrycka det och det förstår jag iofs inte riktigt hur det skulle uppstå för att nån inredningsdetalj släpper ut något ämne.

                Kommentar

                • Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

                  #83
                  Spirea, du skrev att du skulle "Sköta akvariet med vattenbyten, lite mat och städning", den sista delen är jag lite tveksam till om det innefattar att ta bort fiskavföring från botten för den ska vara kvar, döda växtdelar däremot plockas bort.
                  Mitt råd är ta det så lugnt du kan, städa minimalt, byt inte för mycket vatten i början, mata kanske inte varje dag, riv inte runt i bottenmaterialet, rengör inte filtret om det inte är nära totalt stopp.
                  Men slarva aldrig med växtgödningen, rätt dos varje vecka.

                  Sen en liten fråga vad har du för kornstorlek på bottenmaterialet? ingen superviktig detalj men är det åt sandhållet så fundera över att skaffa malaysiska sandsnäckor och för grövre grus kanske nån äppelsnäcka eller annan stor snäcka som inte förökar sig hejdlöst.

                  Kommentar

                  • Saturnus80
                    • October 2009
                    • 943

                    #84
                    Jag tror oxå att det kan vara någon inredning som släpper ut något. Vad har du inrett med?

                    Jag tillbringade helgen med att städa min brors akvarium, efter att tre Ap.Vijeta, två L-134 och två Sewilia dog på mindre än en vecka, vilket jag tror berodde på porslinet han hade i.
                    //Daniel

                    110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                    23l aqualandscape med dvärgkulor

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #85
                      Nu skall du inte ge upp!
                      Bakgrunden är en dyr en och det enda problemet med den kan vara att något ligger bakom den som inte skall vara där. Ett annat problem kan vara att den monterats med fel silikon. Kanske du kan ringa personen du köpte akvariet av och fråga vad han/hon använde för att montera bakgrunden.


                      Växterna skall det inte vara något problem med. Tvärs om!


                      Som jag känner det har du problem med:
                      Gamla synder = tidigare hög ammoniak/nitrit halter som gjort fiskarna svaga. Vad har du nu kavar av ”orginal fiskarna”? Vilka andra har överlevt?


                      Någon typ av förgiftning. Metaller eller antimögel medel, etc. Vad som talar emot detta är med de frekventa vattenbyten du gör (hoppas jag) så borde det lakas ut om du inte har något metall föremål i akvariet. Har du några grönalger? Förutom de som var bakom bakgrunden?


                      Någon sjukdom. Jag är riktigt dålig på detta och moderna fisk mediciner.


                      Kom på en sak. Skulle du kunna få i lite aktivt kol i filtret, utan att ta bort för mycket av din aktiva filtermassa? Detta borde ta bort vissa eventuella gifter, etc.


                      Låt oss jaga detta tills du får ett vackert fungerande akvarium.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #86
                        Jag utgår ifrån att du bara har naturmaterial i akvariet! Förutom då bakgrunden och teknisk utrustning.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #87
                          Ursprungligen postat av Saturnus80
                          Jag tror oxå att det kan vara någon inredning som släpper ut något. Vad har du inrett med?

                          Jag tillbringade helgen med att städa min brors akvarium, efter att tre Ap.Vijeta, två L-134 och två Sewilia dog på mindre än en vecka, vilket jag tror berodde på porslinet han hade i.
                          Hade han fisk i porslinsskåpet? Eller porslin i fiskskåpet? I bland kan man undra vad folk håller på med!
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #88
                            Ursprungligen postat av Fuzzop
                            Spirea, du skrev att du skulle "Sköta akvariet med vattenbyten, lite mat och städning", den sista delen är jag lite tveksam till om det innefattar att ta bort fiskavföring från botten för den ska vara kvar, döda växtdelar däremot plockas bort.
                            Mitt råd är ta det så lugnt du kan, städa minimalt, byt inte för mycket vatten i början, mata kanske inte varje dag, riv inte runt i bottenmaterialet, rengör inte filtret om det inte är nära totalt stopp.
                            Men slarva aldrig med växtgödningen, rätt dos varje vecka.

                            Sen en liten fråga vad har du för kornstorlek på bottenmaterialet? ingen superviktig detalj men är det åt sandhållet så fundera över att skaffa malaysiska sandsnäckor och för grövre grus kanske nån äppelsnäcka eller annan stor snäcka som inte förökar sig hejdlöst.
                            Som det ser ut på bilden är det nog 4-6 mm engelsk sjösten. Jag tror det heter så.
                            Klicka på Spirea's bilder så ser du nog.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • Spirea2
                              • May 2010
                              • 98

                              #89
                              Jag byter vatten varannan vecka och tar då bort 1/3 av vattnet genom att suga upp smuts från botten. Då ska jag alltså ta det i själva vattnet i stället.

                              Jag har som inredning en konstgjord sten, en konstgjord stengrotta som ser ut som om den är gjord för min bakgrund, en konstgjord grotta i form av en stock och ett ankare av plast. Allt är köpt på akvarieavdelningen i två olika djuraffärer.

                              I min pump finns fortfarande aktivt kol eftersom jag ännu inte tagit bort det. Jag förstod det som att det inte gör någon nytta men inte heller skada från tidigare inlägg i tråden.

                              Sorgmanteltetrorna var de allra första fiskarna vi köpte och av dem är det två som blivit skadade varav en vi slog ihäl för att undvika en långsam svältdöd. Efter det kom zebrafiskarna följda av guppy, platy och dvärggurami på en gång. En guppy blev mer eller mindre uppäten av zebrafiskarna direkt han kom i akvariet och när vi hittade honom fenlös några dagar senare slog vi ihäl honom efter att han genast blivit jagad igen. Eftersom vi läst att guppy skulle vara minst fem köpte vi fler. Det är från denna andra omgån de två guppy vi har kvar nu kommer. Malarna köpte vi först senare och då samtidigt.

                              Det finns emellanåt några prickar med gröna alger på glaset tills Ancictrus äter upp dem, antar jag. Jag har bara skrapat rutan en gång och den ser klar och fin ut. Det finns kanske alger på bakgrunden och inredningen också, men det är lite svårt att se på grund av dess färg. På min konstgjorda sten som är grå ser det ut som om det finns lite alger där den är mest skrovlig.

                              Växtdelar som flyter upp tar jag varje dag och de som sitter kvar lite då och då - främst i samband med vattenbyten.

                              Växtgödning har jag inte hällt i sedan någon i tråden skrev att den kunde vara farlig.

                              Filtret har jag ännu inte behövt göra rent. Men när jag gör det blir det i samband med vattenbyte då jag kramar ur det i gammalt akvarievatten.
                              Spirea2
                              http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
                              http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                #90
                                Detta är mina egna observationer och råd så ta dom som du vill.


                                Vattenbyte: Jag skulle byta 1/3 var 3 dag en tid framåt, 2-3 veckor eller så. Då hinner eventuell klor och buffertmedel gasa ur respektive reagera färdigt mellan vattenbytena.


                                Jag skulle nog suga bort ”skiten” I nuläget eftersom du vill ha koll på Kvävet. Växterna klarar sig säkert ändå. Speciellt eftersom du kommer att stressa bakterierna i filtret med vattenbytena.


                                Nu litar jag inte på ”krafs” som säljs i djuraffären. Så ta bort ankare, etc. konstgjorda stenar och grottor kan vara gjorda av folk som inte är akvarister. Typ bly i leksaker för barn från Kina. Min personliga åsikt är att ankare, dödskallar, skeppsvrak, etc inte hör hemma i att akvarium.


                                Aktivt kol: Ta bort det eller ersätt med nytt. Använd endast sånt som är avsett för akvarium bruk då det annars kan vara impregnerat med diverse metaller. Att ha gammalt kol kvar kan leda till att det du tog bort med det kan fälla tillbaks i vattnet.


                                Vattenbyten och filter rengöring. Gör detta vid olika tillfällen så får du en lugnare miljö för bakterierna.
                                Låter lite konstigt att du inte har behövt göra rent åtminstone visst filtermaterial. Vad har du för filter/pump?


                                Frågan om alger var pga att dom inte gillar koppar. Koppar i vattnet dåligt med alger!


                                Fiskarna: Malarna mår fint eller hur? Inga dödsfall där? Guppy och platy har troligtvis hållits i starkt saltat vatten innan dom kom till dig. Kanske med andra livsuppehållande ämnen också. Detta kan även gälla andra fiskar såsom zebrafisk och eventuellt sorgmantlar. Eftersom malarna inte gillar salt har dom troligtvis hållits i vatten liknande ditt. Guramina var nog stressade till döds och nitrit spikade.
                                Jag kan ha totalt fel här men eftersom vissa fiskar lever väl (malarna) så kan det ligga något i detta.
                                Kom också ihåg att nitrit förgiftning inte behöver ha omedelbar verkan. Det kan ta ett tag innan fiskarna dör.
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...