Första akvariet, fisk tips och inredning.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andrém
    • October 2009
    • 1247

    #46
    haha, nä fiskar är inte speciellt bra lyssnare men jag är 100% säker att dom andra är honor då dom inte har ens i närheten så stor ryggfena som hanen.

    Som växtnäring nu har jag ett flytande medel som heter "Happy-plant" som jag doserar varje vecka enligt flaskan. Det ska tydligen vara för växter som tar in näringen via bladen. Och sen har jag små "kulor" som jag trycker under rot växter. Fast jag antar att PMDD är att föredra, verkar finnas en hel del mer näring ifrån det vad jag har läst på den sidan du gav mig.

    Jag var ute idag och plockade runt 6-7 stenar som jag nu har renat och är inne i akvariet. Det ser 100 gånger snyggare ut enligt mig än när jag hade dykarhjälmen där men vraken kommer stanna det är väldigt stora och kommer vara bra gömställen för malar och andra små fiskar i framtiden.
    Senast redigerad av Andrém; 27 October 2009, 15:38.

    Kommentar

    • Andrém
      • October 2009
      • 1247

      #47
      För övrigt, får någon gärna förklara när/hur mycket ska tillsättas av PMDD varje dag/vecka etc. Har hittat väldigt lite information om det på haack.se/pmdd/ tyvärr.

      Kommentar

      • CyberLizard
        • October 2009
        • 165

        #48
        Ursprungligen postat av åheim
        Appropå vad cyberlizard skrev tidigare så stämmer det inte! 10 000 kelvin är perfekt (tex philips aquarelle) men du ska inte gå under 6500K!
        2000-3000K är helt förkastligt ljus för växter!
        Jag har kollat runt lite, och jag tror Åheim har rätt i generell mening. Från 6500 och uppåt är en relativt bra uppskattning. Dock är det tydligen tämligen ovidkommande hur färgtemperaturen ser ut. Det som egentligen är viktigt är den spektrala sammansättningen. Växterna behöver blått ljus för att fatta att "det är ljust", vilket sätter igång fotosyntesen (de breder ut sig). Sedan använder de rött ljus för att få energi och då växer de, som jag förstått, på längden. Ett bra växtlysrör ska alltså ha en topp i den blå delen av spektrat och en i det röda. Det är det optimala för en grön växt. Tyvärr blir det då med ett optimalt lysrör bara lila i karet...

        Blä. Sådant här läser jag för ofta i skolan. Orkar inte riktigt förklara vad jag menar, men jag hittade flera sidor som förklarar det långt bättre än vad jag kan. De är, lite grovt, i intresseordning.

        Källor:


        Denna webbplats är till salu! aquabotanic.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, aquabotanic.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

        Projektråd 160L SA

        Kommentar

        • Andrém
          • October 2009
          • 1247

          #49
          Så själva Kelvin graden har inte en sådan speciell betydelse förutom att den ger röret ett annat sken? medans själva "spektrumet" är det som spelar roll? eller har jag förstått dig helt fel (det kanske är tvärtom) jag ska ta och läsa igen lite av det du länkade mig

          Jag köpte ju 2 stycken nya rör @ 40W med 18 000K och ena skulle tydligen vara bra för växter enligt förpackningen men jag såg inget spektrumschema (om det nu heter så) på någon av dom.

          Kommentar

          • CyberLizard
            • October 2009
            • 165

            #50
            Ha ha, jag tror nog dina rör kommer funka alldeles utmärkt, Andrém! Jag orkar tyvärr inte förklara någonting just nu. Hjärnan är gröt efter ett par timmar med ljusteknikaliteter. Jag började i fel ände, och kollade upp en massa ljuskällor först. Och det är inte snabba sidor, philips är rena sirapen med sitt nya interface... :P

            Det var lite lättare när jag bara googlade "akvarieväxter ljus spektrum"! Ibland är man allt rätt dum...
            Projektråd 160L SA

            Kommentar

            • Andrém
              • October 2009
              • 1247

              #51
              Ursprungligen postat av CyberLizard
              Ha ha, jag tror nog dina rör kommer funka alldeles utmärkt, Andrém! Jag orkar tyvärr inte förklara någonting just nu. Hjärnan är gröt efter ett par timmar med ljusteknikaliteter. Jag började i fel ände, och kollade upp en massa ljuskällor först. Och det är inte snabba sidor, philips är rena sirapen med sitt nya interface... :P

              Det var lite lättare när jag bara googlade "akvarieväxter ljus spektrum"! Ibland är man allt rätt dum...
              Haha, ingen fara tack för dina tips dock har gett mig en del info ^^

              Förlåt om jag ställer dig en fråga nu men kan det vara så att jag har FÖR mycket ljus i mitt akvarium? (2x40W T8 rör) för några av växterna har börja bli brunaktiga, men inte hängiga, vilket jag har läst att det är ett tecken på att dom får för mycket ljus. Sen kanske det blir för mycket ljus för fiskarna ;o

              Tack ännu en gång

              Kommentar

              • CyberLizard
                • October 2009
                • 165

                #52
                Jag är nog rädd för att jag kan ha för lite erfarenhet för att svara på det, men det tycks mig inte omöjligt. Ju mer ljus de får desto mer näring behöver de för att underhålla fotosyntesen. Nu har du ju ett nystartat akvarium, så jag tror att du får vara beredd på lite "trial-and-error" ett tag framöver. Dina växter kanske bara inte vant sig än.

                Var det detta du köpte? Hagen har en typ av rör som heter "Aqua glo" (inget w på slutet):


                Lumen= Ljusflöde, det ljus som strålar ut från ett objekt.
                Lux= Ljusstyrka (lumen/m^2), det ljus som träffar en punkt.

                Ljusfärg= Hur "vitt" vi uppfattar att ett ljus är. Mäts i Kelvingrader. Har också med hur ljuset fördelar sig över det elektromagnetiska spektrumet 380-780 nanometer (det sk "synliga ljuset"), men är egentligen bara sant om det gäller en temperaturstrålare såsom glödlampor och halogenlampor (INTE metallhalogen!). De har en jämn spektral fördelning, dvs de sänder ut strålning från hela spektrumet, precis som solen. En urladdningslampa (i princip resten av de nu existerande ljuskällorna) sänder ut ett sk. korrelaterat spektrum. Det SER kanske vitt ut, men det är egenligen bara ett fåtal våglängder som sänds ut. Tillsammans skapar de effekten av ett "vitt" ljus. Jämför med en TV, exempelvis. Den har tre färger; rött, grönt och blått. Tillsammans kan de visa "vitt". Ju högre Kelvin, desto "blåare" ljus.
                Lite grov skala från "en bok om belysning" av Lars Starby, sid 97.
                2000K= Högtrycksnatrium
                2500K= Glödlampa
                3000K= "Varmvita" lysrör, hemlysrör
                3300K= Halogenlampor
                4000K= "Vita" lysrör
                5000-6500= "Dagsljus/kallvitt" ljus. Ungefär som ljuset en solig sommardag.
                6000-6500= Solen
                10000= En riktigt kall vinterdag, med marken täckt av snö.
                20000= "samma blå färg som en norrhimmel".

                Färgåtergivning (på engelska "Color rendering index", CRI)= Ju färre färgavvikelser man uppfattar att en urladdningslampa har, desto bättre färgåtergivning har den. Glödlampor, solen och andra temperaturstrålare har alltid Ra 100, därför nämns det sällan om dessa.

                Nattetid= den tid då jag egentligen ska sova för att kunna svara förståeligt en annan dag istället. Hoppas att du får ut något vettigt av det ovanstående. Jag tror jag är för trött för det iaf... ;P

                Natti (eller go'morron, välj det som passar er bäst) alla!
                Projektråd 160L SA

                Kommentar

                • toccata
                  • January 2004
                  • 1238

                  #53
                  Det tar flera veckor för växterna att rota sig ordentligt och börja ta upp näring, plus att näringen nu är obefintlig. Det är vanligt att man får alger i början just därför, eftersom växterna inte kan ta upp de näringsämnen som finns innan de rotat sig. Senare är bästa sättet att hålla undan alger och bruna tråkiga växter ljus+tillsatt näring så att växterna växer som galningar. Då slipper man algerna. Hoppas det blir bra! Mycket växter
                  / Ebba

                  Kommentar

                  • Andrém
                    • October 2009
                    • 1247

                    #54
                    @Cyberlizard: Japp, det var en av lysrören jag handlade, sen var det en "power-glo" om jag inte minns helt fel för förpackningen var lila för ena och blå för den andra (aqua-glo har blåa förpackningar). Tack för all den infon, tyvärr så tycker jag inte att mina rör på 18 000K är direkt blåa, dom verkar väldigt vita med en blå nyans enligt mig

                    @Toccata: Jo det är sant, kommer ju ta ett litet tag innan dom sätter sig, både fiskar och växterna. När föreslår du att man ska börja med PMDD då? Läste att man ska göra ett delvattenbyte på 25-50% varje vecka om man lägger till det, är det verkligen nödvändigt?

                    Tack till er båda!

                    Kommentar

                    • Andrém
                      • October 2009
                      • 1247

                      #55
                      Idag så har jag märkt att det är 2 små skum strips vid ytan på akvariet, dom kanske är 10cm långa och fiskarna verkar inte bry sig alls om dom, vad kan det vara? Ska jag bara ta och håva ur det ur akvariet?

                      Kommentar

                      • toccata
                        • January 2004
                        • 1238

                        #56
                        Grejen med PMDD OM jag fattat det rätt, är att man doserar en veckodos varje vecka, man gör vattenbytet för att "nollställa" näringsämnena, och dosera en dos igen.

                        Dvs, man tar bort överflödiga näringsämnen när man gör vattenbytet, så att det inte bara fylls på mer och mer och mer, om det blivit ämnen "över" efter en vecka.

                        Alternativet till att byta vatten är att dosera små doser ofta, precis så mycket växterna behöver. Är man duktig kan man se på växterna när de börjar visa symptom på undernäring. Då kan man kanske dosera PMDD halv dos två gånger i veckan och göra delvattenbyte varannan vecka.. Då gäller det som sagt att dosera precis vad växterna vill ta upp, så att det inte ackumuleras (samlas) mer och mer näringsämnen för varje gång man häller i. Då kommer det alger direkt!

                        Samtidigt så ÄR det bra (tycker jag) att göra delvattenbyte varje vecka, för fiskarnas skull. Jag tycker mina fiskar blir mycket piggare när jag gör det. Men jag fuskar och byter endast 20% en gång i veckan, samtidigt som jag har i något mer än standarddos PMDD. Om jag har 110 liter vatten ska jag ha i 11 ml från varje PMDD-flaska, jag tar i 15 ml istället. Allt beror på hur mycket växter man har.

                        Nu har jag "vant" växterna med PMDD. Så fort jag glömmer PMDD och vattenbyte en vecka kommer det många alger. De gynnas av OJÄMN näringstillförsel. Så blir det lite brist på något ämne så gynnas algerna på bekostnad av växterna.

                        Nyckeln till framgång är att hålla allting så jämnt som möjligt. Göra vattenbyte med exakt lika mycket vatten med väldigt jämna mellanrum ("alltid på söndagar"), tex. Och ta samma dos PMDD varje gång. Efter 1-3 månader kan man se fina resultat på växterna.

                        Man kan klarar sig utan att göda växterna, hävdar många. Men då krävs det en ganska hög fiskbelastning och att man matar mycket, så att det blir mycket näring till växterna i botten! Jag har tvärtom mycket växter men få fiskar (tycker det är finare), så mina växter växte inte bra alls...

                        Det finns många sätt att göra saker på, man får testa sig fram, men varje metod bör man pröva 1-3 månader så att man hinner se resultat

                        Vad långt det blev, sorry
                        / Ebba

                        Kommentar

                        • Andrém
                          • October 2009
                          • 1247

                          #57
                          Ah, har försökt att hitta lite mer info om hur mycket jag behöver beställa av PMDD ämnerna och sedan hur mycket jag ska blanda till men den informationen verkar vara svår att hitta.

                          Att byta vatten menade jag inte att "vadå, måste man byta vatten?" såklart att jag vet att man ska göra det jag tänkte bara att det var så mycket vatten så ofta också men du har ju rätt att när det ackumuleras så blir det ju mycket över till algerna. Jag kommer nog se efter att börja med PMDD när akvariet är inkört ordentligt kanske efter någon månad eller så, just nu är det ingen idé då jag oroar mig tillräckligt mycket om mina 4 fiskar jag har just nu *haha* Vad jag ser nu dock, så verkar det som en av växterna har fått ett nytt blad, vilket gör mig väldigt glad men på samma gång så är det en del växter som verkar inte må så bra (en del bruna blad etc).

                          Ingen fara att det blev ett långt inlägg hellre det än 5 stycken små korta. Förhoppnings vis överlever mina 4 fiskar dom kommande veckorna och den s.k 14 dagars nitrit spiken så efter det så blir det väl tal om PMDD och mer fiskar

                          Tack igen Toccata.

                          Kommentar

                          • Andrém
                            • October 2009
                            • 1247

                            #58
                            Här är 2 bilder på hur akvariet ser ut nu, tagen med en liten fickkamera så det blev inga super-HD bilder men man ser något iallafall




                            Vad tycker ni jag borde göra? skulle behöva lite tips av hur jag skulle kunna placera växter, vad för växter att köpa etc. För mer växter behövs för det känns rätt tomt just nu.

                            Kritik mottas gärna också

                            Kommentar

                            • toccata
                              • January 2004
                              • 1238

                              #59
                              Fint! Men jag skulle aldrig våga ha stenarna så där som du har lagt dem (en uppepå två andra), om du inte har silikonat ihop dem? Det krävs inte mycket för att man ska råka stöta till stenar när man fixar med akvariet, vore synd med spricka i glaset.

                              Jag tycker det är finast att hålla sig till högst 4 arter växter eller så, kanske några svärdsplantor till? Vänta lite tills du ser hur alla tar sig. De som är framför vraket tror jag är ganska snabbväxande och kommer bli mer "lummiga" senare.

                              Ser inte riktigt om du har några anubias, men tror att du har det? Rotstocken får inte vara under sanden, utan bara de fina rötterna kan stickas ner lite så att plantan inte flyter upp. Om den grövre rotstocken på anubias är under sanden ruttnar den.

                              I övrigt väldigt trevligt inrett tycker jag
                              / Ebba

                              Kommentar

                              • Andrém
                                • October 2009
                                • 1247

                                #60
                                Hej igen Toccata!

                                Stenarna är inte silikonerade ihop utan dom ligger bara på varandra men det ska flyttas, ska skissa upp hur jag ska inreda akvariet mer och sedan flytta på stenarna för jag har blivit väldigt nojig över det. Några tips på hur man kan ha stenarna annars för att skapa en liten grotta för ev. malar?

                                Jo, för mycket av olika blir ju lite sopp-aktigt så du har rätt där. Just nu dom svärdsplantorna jag har, dom som är framför stenarna, dom ruttnar bort väldigt snabbt och bara flyter runt i akvariet (aka döda växter).

                                När du nämnde anubias, hur ska man placera den om den inte ska ha roten under sanden? Blir ju omöjligt att hålla den icke flytande då vad jag teoretiskt anser.

                                Jag funderar även på att skaffa en riktigt stor rot eller flera "mindre" stora och komplettera det med en hel del växter för att ge färg och lite mer helhetskännsla i akvaret, för just nu så känns det så ofärdigt.

                                Tack igen Toccata.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...