Första akvariet, fisk tips och inredning.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #31
    Så länge du inte häller det i ett torrt filter, utan ett filter som är igång/blött, så visst kan du hälla det i filtret! Men jag har aldrig haft ytterfilter så jag pytsar ner det i vattnet så att det sugs in i filtret.

    Var bor du? Att de har röda gälar kan vara att de inte gillar något i kranvattnet, men det kan också vara så att gälarna ser röda ut för att fiskarna är bleka, vilket de blir av stress när de kommit i ett nytt akvarium. Tog du det lugnt när du köpt dem och lät dem vänja sig med vattnet lite i taget i påsen? De lugnar sig säkert.

    Vad gäller röret så är jag osäker då jag aldrig haft ytterfilter. Det är bra att ha ett strilrör som du har, eftersom om man bara har ett vanligt öppet rör blir det väldigt kraftigt flöde för fiskarna. Men röret ska inte vara ovanför ytan utan hellre 0,5 cm under vattenytan så att ytan rör sig så mycket som möjligt, om jag fattat det rätt. Du ska kunna känna att det är en rejäl vattenström framför pumpen. Om du släpper en liten bit av ett blad framför pumpen ska det röra sig iväg, sen neråt och tillbaka till pumpen till slut.

    Att fiskarna står mycket uppe vid ytan i början behöver inte betyda att det är något fel på dem eller att de har syrebrist. Men visst är det viktigt att ha bra flöde på vattenytan.

    Hur många timmar har du ljuset på? De brukar bli lugnare när det är släckt sen

    Var bor du, och vilket kranvatten har du? Det avgör lite om man behöver ha vattenberedningsmedel eller ej, eller om det finns några andra problem med vattnet. Stockholmsvattnet är bra tycker jag det verkar som.
    Senast redigerad av toccata; 25 October 2009, 17:37.
    / Ebba

    Kommentar

    • Andrém
      • October 2009
      • 1247

      #32
      Filtret blev blött av kranvatten innan det sattes i bruk som manualen sa att man skulle göra. Jag bor i stockholm, sundbyberg för att vara mer exakt och enligt vad mitt vattenverk sa så använder dom klor i vårat vatten så jag har använt beredningsmedlet "Happy-life" enligt instruktioner till alla mina liter i akvariet.

      Innan jag släppte ut dom från påsen fick de först ligga i 15min, sedan så fyllde jag på med 1DL vatten varje 5 minuter i 30min så totalt så var dom i påsen 45min. Sedan tog jag påsen, hällde vattnet igenom en håv i en hink och håvade in dom då jag inte ville blanda affärens vatten med mitt.

      Strilrör, eller utströmmarrör enligt manualen använder jag just nu och det sitter ovanför ytan för det är den ända sitsen då jag ser att luftbubblor (väldigt små men många) kommer ner under vattnet. Jag kan sänka den med ett tilläggs rör men då kommer det under vattnet så alternativt så kan jag bara höja vattenytan med 10L. Nu så ligger pumpen på 100% så det blir redigt med flöde men bubblorna håller i sig bara runt 50% av akvariets längd sen så försvinner dom upp till ytan.

      Ljuset är på 10 timmar av dagen, på klockan 10 på morgonen och av klockan 20 på kvällen.

      Jag är bara väldigt orolig då det verkar inte som vanligt beteende att kippa efter luft 70% av tiden så det är därför det får mig att tänka att det är något med syret. Hanen verkar dock inte ha några problem utan det är mest honorna som simmar upp och tar luft.

      Jag ringde min lokala zoobutik innan de stängde och de sa att röret ska vara UNDER ytan för att ge rörelse av vattenytan men hur blir det syresatt då om vattnet inte ens kommer i kontakt med syre?

      Ush, jag är så orolig

      Kommentar

      • Andrém
        • October 2009
        • 1247

        #33
        Nu har en av mina Segelfens mollys börjat gömma sig bland växter och mina vrak samt ligga väldigt stilla vid botten och bara röra sig väldigt lite. Kan detta vara ett tecken på att hon ska föda? hon ser inte värst dräktig ut men man vet ju aldrig. Alla andra 3 fiskar är väldigt aktiva.

        Om hon föder, hur ska jag göra med yngeln då? Eftersom dom är inte ens 24h gamla i akvariet så man ska ju inte ge dom någon mat innan 2-3 dagar har gått.

        För övrigt så verkar syresättningen vara mer okej nu, dom simmar bara upp till ytan någon gång (vilket jag antar är normalt) och själva "ut" röret sitter 75% ovanför ytan.

        PANIK!:

        Alla fiskar är uppe vid ytan och försöker få luft. Jag förstår inte vad som är fel, alla värden är normala, temperaturen är bra men det är syresättningen som är helt rubbad! Jag måste få ett snabbt svar hur jag kan åtgärda det, hur ska jag sätta utblåsröret, ska det vara röret med hål eller bara vanliga "hål" röret? ska det vara under ytan eller ovanför? etc JAG och mina fiskar behöver hjälp!!

        Tack på förhand till snabba svar!
        Senast redigerad av Andrém; 25 October 2009, 19:26.

        Kommentar

        • toccata
          • January 2004
          • 1238

          #34
          Det behöver inte bli luftbubblor i vattnet för att syre ska komma ner! Syre tas ner från luften när vattnet passerar luften ovanför, när det rör sig på ytan. Sänk alltså ner röret så att den mesta cirkulationen kommer på ytan och iväg från pumpen. Luftbubblor behöver inte synas, bara du känner en vattenström.

          Det behöver inte vara syrebrist som gör att de kippar vid ytan! Det kan vara något annat i vattnet som stör dem. Vanligt klor brukar inte vålla några problem, eftersom det går att vädra ut ur vattnet. Plaskar man runt i hinken försvinner det, samt efter några dagar i akvariet.

          Jag bor i Akalla och har tidigare bott i Solna och använder AquaSafe (gul flaska) i mina akvarier, men jag tar mindre än det står att man ska göra (typ en halv tesked) eftersom dessa vattenpreparat är tillverkade för länder som har extremt fiskovänligt vatten jämfört med Sverige. Hursomhelst så tror jag inte det är kranvattnet det är fel på! Och du vande dem med vattnet på ett bra sätt.

          Strilröret är för att bromsa vattenflödet. Du kan prova att ta bort det och se vilken cirkulation det blir då, det viktiga är att ytan rör sig, som sagt, bubblor är ej viktiga!

          Tycker du flödet blir för starkt med vanliga röret så sätt på strilröret, bara ytan fortsätter röra sig så mycket som möjligt. Rör sig ytan mycket och du känner en stark vattenström så KAN fiskarna inte få syrebrist, så som jag fattar det.

          Fortsätter ditt problem, så beskriv kortfattat allt som du gjort i en annan tråd under "sjukdomar" eller bara en ny tråd med nytt ämnei detta forum så får du säkert fler svar! Är det inte syrebrist så kan det i värsta fall vara något av det du har i akvariet som utsöndrar något farligt. Men det såg inte ut som om du har något som skulle kunna vara ett problem.

          Du kan också hälla i salt i akvariet för att skydda fiskarna. Sök på forumet om hur mycket det är man ska hälla i. Tror det är 1dl per 100 liter vatten, men man kan ju börja med lite mindre. Men sök för säkerhets skull.
          Senast redigerad av toccata; 26 October 2009, 07:09.
          / Ebba

          Kommentar

          • Andrém
            • October 2009
            • 1247

            #35
            Just nu så använder jag strilröret som är monterat med en viss vinkel uppåt så att den ska ge vågor längs vattenytan, jag antar att det räcker eller måste strålarna komma ovanför ytan?

            Jag försöker få ytvattenrörelsen att fördelas så mycket som möjligt längs hela akvariet så att vågorna når ända bort och det gör, vad jag har set, strilröret bäst hos mig iallafall, det är ju därför jag använder det. Igår så höll jag på att byta rör samt bytte vatten (70L) så det stressade säkert upp fiskarna en hel del. Så ju starkare flöde på ytan = bättre eller?

            Nu har det varit mörkt i snart 14 timmar för fiskarna och vad jag ser utan att tända något så dom lite mer under ytan och simmar runt men det kanske är en tidsfråga att det beteende kommer sluta.

            När jag bytte vatten så la jag i en nypa salt (t.o.m mindre) per 10L vatten samt vatteberedningsmedlet enligt flaskan men det gav ingen större ändring. Jag ska försöka få någon bild på hur röret sitter och hur flödet ser ut över ytan så det blir enklare än att försöka förklara med ord.

            Tack igen Toccata.

            Kommentar

            • Andrém
              • October 2009
              • 1247

              #36
              Gjorde precis ett KH test med hjälp av JBL's verktyg. Jag fick lägga till 5 droppar medel för att få färgen gul-orange. Vilket räknas som 5 KH på den tyska skalan. Är det den skalan vi också använder eller måste jag konvertera om den?

              Kommentar

              • toccata
                • January 2004
                • 1238

                #37
                kh är ju hårdhet på vattnet, i stockholm har vi ganska mjukt vatten egentligen (dvs, inte så mycket kalk). Jag har inte gjort kh-test på mitt vatten. pH känns viktigare, om man har fiskar som vill ha lågt pH.

                Byt inget mer vatten nu utan låt dem vänja sig med det som är. Jag tror som sagt att risken för nitrit-förgiftning är väldigt liten (få fiskar, sparsam matning, plus nyttobakterier tillsatt). Och rör sig vattenytan är syrebrist också inte troligt. Jag skulle tro att de försöker vänja sig med vattnet bara. Mina platy brukade också kippa luft uppe vid ytan när de släpptes i akvariet.

                Jag skulle avvakta, hålla koll på nitritvärdet, och inte göra så mycket mer just nu!

                Om det skulle bli några yngel så skulle jag strunta i dem. Troligen äts de upp av föräldrarna. Det kommer fler yngel, ingen mening att börja mata dessa extra mycket med risk för nedsmutsning av vattnet.
                / Ebba

                Kommentar

                • Andrém
                  • October 2009
                  • 1247

                  #38
                  Nä, håller med dig Toccata. Jag fick just hem Tetra Safestart på 100ML. Nu har dom gjort det dummt att det ska vara 5ml per 6L vatten och jag som är så dålig på matte måste räkna ut hur mycket av medlet ska in på 400L.

                  Fiskarna i övrigt verkar betydligt mer livlia nu, dom är väldigt sällan vid ytan och när dom väl är det så är det för att dom letar efter mer mat tror jag nog, annars så brukar dom vara under ytan och snoka i sanden.

                  Tack.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13133

                    #39
                    Appropå vad cyberlizard skrev tidigare så stämmer det inte! 10 000 kelvin är perfekt (tex philips aquarelle) men du ska inte gå under 6500K!
                    2000-3000K är helt förkastligt ljus för växter!
                    Senast redigerad av åheim; 26 October 2009, 14:59.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • toccata
                      • January 2004
                      • 1238

                      #40
                      jag får det till 333 ml safestart men du hade ju inte 400 liter vatten utan bara 300 liter, då blir det väl 300 delat på 6 = 50
                      50 gånger 5 ml = 250 ml, alltså 2,5 dl safestart

                      Låter mycket, men ös i litegrann i allafall. Bra att de mår bättre

                      Jag har Philips Aquarelle och är väldigt nöjd med dem
                      / Ebba

                      Kommentar

                      • Andrém
                        • October 2009
                        • 1247

                        #41
                        Jag försökte hitta philips Aquarelle men jag hittade inga och jag var rätt desperat efter nya lysrör så det blev 2 aqua glow men dom båda var bra för olika saker (fråga mig inte hur då dom hade samma Kelvin grad men olika lumen, kanske färspektrum?)

                        Jag fick faktiskt i 385L, jag hade kollat på fel papper så om min matte stämmer, 385/6 = 64 * 5 = 320ml

                        Tänkte också kolla, när det gäller ström ur röret, kan det vara för stark? Ibland så fångas mina viskar i strömmen och blir svept till andra änden av akvariet, men om jag drar ner för mycket så blir det väldigt lite vågor på ytan. Det är svårt att hitta en balans till det hela men kan strömmen vara för stark för fiskarna?
                        Senast redigerad av Andrém; 26 October 2009, 16:29.

                        Kommentar

                        • Andrém
                          • October 2009
                          • 1247

                          #42
                          Har bestämt mig att göra mig av med dykarhjälmen som min mamma gav mig och införskaffa lite sten som jag ska ut och plocka från en lokalsjö imorgonbitti, sen blir det väl någon mer rot och en hel del mer växter, ska försöka hålla det så naturligt det går med mina vrak men ändå ha en hel del öppen botten för senare så planerar jag att skaffa afrikanska jättefilter räka :>

                          Kommentar

                          • toccata
                            • January 2004
                            • 1238

                            #43
                            Ja det kan bli lite plottrigt med dekorationer av flera olika slag.
                            Mina fiskar kan också dras iväg med strömmen när de simmar framför pumpen.. De lär sig att undvika den värsta strömmen efter ett tag. Dessutom kommer filtret långsamt att täppas igen mer och mer så strömmen kommer att minska litegrann iallafall.

                            Men det ska finnas plats i akvariet där fiskarna kan simma "normalt" utan att behöva bromsa sig i strömmen hela tiden.

                            Kom ihåg att tvätta, borsta och helst koka länge, stenar du tar ute. I stockholm är det mycket tungmetaller i vattendragen, som rinner ner genom marken från vägar och dylikt. Jag har tagit stenar utifrån, men bara uppe i norrland.
                            / Ebba

                            Kommentar

                            • Andrém
                              • October 2009
                              • 1247

                              #44
                              Ah, ja det är ju inte så strömt vid nedre delarna av akvariet så där brukar dom kunna simma lungt utan att behöva göra några större ansträngningar. När det gäller sten så rensade jag mina i hett vatten och skrubbade av dom, sedan lät jag dom vara i ungnen i runt 30 minuter @ 125C för att ta död på det mesta, därefter sköljde jag av dom med varmt och sedan kallt vatten igen.

                              Fiskarna verkar älska stenarna mer än dykarhjälmen jag hade innan. Får se om jag får bakslag när det gäller tungmetaller eller dylikt, kanske borde tillsätta lite beredningsmedel eller något sådant.

                              Nu under förmiddagen så har min hona som har "Bosatt" sig i själva grottan av dom nya stenarna blivit väldigt "agressiv" av sig, hon flyger på alla som kommer nära och samma när det gäller hanen, när han bökar runt i sanden. Är detta normalt beteende för innan brukar dom vara väldigt fredliga mot varandra.

                              Kommentar

                              • toccata
                                • January 2004
                                • 1238

                                #45
                                Jag vet faktiskt inte, har aldrig haft mollys, bara guppy och platy. Du får avvakta och se hur beteendet fortsätter. Inte mycket man kan göra ändå De brukar inte lyssna när man säger åt dem att inte bråka..

                                Hanar kan däremot vara aggressiva mot varann, du är säker på att de andra är honor?

                                När du har planterat fler växter får du börja tänka på växtnäring... Växter får oftast brist på några ämnen i vanliga sällskapsakvarium. Själv göder jag med PMDD (pulver som man blandar i tomma flaskor, med vatten, och sen doserar lite av när man gör delvattenbyte). Du kan söka i forumet och hitta mer info. Det säljs här: http://www.haack.se/pmdd/

                                Själv tycker jag endast naturliga dekorationer passar bäst i akvarium, men jag har gjort ett undantag och har en sönderslagen blomkruka (terracottalera) i ett av mina. I övrigt är det bara rötter och vanliga stenar. Men om du köper någon algätande nattaktiv mal senare så kommer den säkert uppskatta ditt vrak (om det finns grottor i vraket).
                                / Ebba

                                Kommentar

                                Arbetssätt...