Första akvariet, fisk tips och inredning.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    visst ser man en skillnad på när man göder med pmdd. En markant skillnad
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • Andrém
      • October 2009
      • 1247

      Ursprungligen postat av Nubi
      visst ser man en skillnad på när man göder med pmdd. En markant skillnad
      Jodå, såklart man gör det men kan det även påverkar nitrit bildningen i ett akvarium? Om inte, då så spelar gödningen ingen roll.

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        Lite tätare vattenbyte borde göra susen
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • Andrém
          • October 2009
          • 1247

          Ursprungligen postat av Nubi
          Lite tätare vattenbyte borde göra susen
          Jo, så tycker jag också men många tycker att byta vatten ofta i början tar bort många nyttiga bakterier och fördröjer processen att göra akvariet "bra" etc. Men jag ska iallafall lägga i salt och sedan vänta lite och se hur det blir under dom kommande dagarna.

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            låter vettigt
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • Andrém
              • October 2009
              • 1247

              Hm, hur påverkas fiskarnas beteende av högt nitrit värde? Mina fiskar har blivit väldigt sega och simmar inte alls lika mycket som dom gjorde förr, dom sitter nu också alla i grupp kanske 4 CM ovanför botten och bara "sitter stilla"

              Uppdatering: Har hällt i runt 3DL salt i akvariet nu. Fiskarna verkar lite piggare utav det, säkert bara en temporär grej. Hur ska man gå till väga att avvänja dom från saltet sen? Ska man ta och tömma lite och lite vatten varannan dag eller finns det något bättre sätt (bättre för fiskarna dvs)
              Senast redigerad av Andrém; 09 November 2009, 17:45.

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                Hur är cirkulationen i vattnet? utflödet är det nära vattenytan så det bildas bubblor?
                Testa med att byta lite vatten varje dag. Tycker du ska pm.a fiskgurun Ansjo
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • Andrém
                  • October 2009
                  • 1247

                  Ursprungligen postat av Nubi
                  Hur är cirkulationen i vattnet? utflödet är det nära vattenytan så det bildas bubblor?
                  Testa med att byta lite vatten varje dag. Tycker du ska pm.a fiskgurun Ansjo
                  Ja, det är väll nära ytan men inte så att det bildas bubblor, men det blir rejäla vågor på ytan.

                  Jo, runt 10% per dag vore väl något att byta, inte för mycket och inte för lite.

                  Ansjo har säkert sett tråden svårt att missa den

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    Kör på det 10% per dag och mata minimalt
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • Andrém
                      • October 2009
                      • 1247

                      Ursprungligen postat av Nubi
                      Kör på det 10% per dag och mata minimalt
                      Jo, matar varje 2 dagar nu så jag kan även köra vattenbyten då. Får hoppas att nitriten sänks då jag planerar att skaffa 2 räkor/malar kommande helg fast om nitrien är för hög så blir det mer växter och djuren får vänta.

                      Kommentar

                      • Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

                        räkor skulle jag inte skaffa mig förräns om 2 månader. Jag köpte CR när mitt kar var 3 veckor gammal och det slutade med räksoppa De hoppade in precis den perioden då nitriten steg. Bye Bye money.
                        Men du kan ha bättre tur än mig!
                        Ancistrus skulle jag slänga ner (köp ngn stor ancistrus, inga små yngel, de är mer känsliga) de efter några veckor men först få bukt på nitriten
                        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                        Fiskbloggen

                        Kommentar

                        • Andrém
                          • October 2009
                          • 1247

                          Ursprungligen postat av Nubi
                          räkor skulle jag inte skaffa mig förräns om 2 månader. Jag köpte CR när mitt kar var 3 veckor gammal och det slutade med räksoppa De hoppade in precis den perioden då nitriten steg. Bye Bye money.
                          Men du kan ha bättre tur än mig!
                          Ancistrus skulle jag slänga ner (köp ngn stor ancistrus, inga små yngel, de är mer känsliga) de efter några veckor men först få bukt på nitriten
                          Jo, du har nog rätt. Har varit och köpt 1 rot och 7 nya växter till akvariet idag så förhoppningsvis så kan det göra en liten ändring. Har även börjat få en del alger på växter och dylikt, massa brun-aktiga alger inte dom fina gröna typen :/

                          Hur långt tid borde det ta innan nitriten börjar gå ner igen? *hoppas inte flera veckor*

                          Kommentar

                          • toccata
                            • January 2004
                            • 1238

                            Unga ancistrusar är bättre på att äta alger, än äldre. Men ancistrusar äter nästan bara vissa gröna och bruna alger. De äter inte tofsalger (som är väldigt fula).

                            Om du vill tänka om, och inte ha någon sugmal alls, utan en helt annan fisk som är en super-algätare, så är det Siamesisk algätare som gäller, men då måste man också ha ett gäng, typ minst 3 stycken. Det är väldigt livliga fiskar. Jag har aldrig haft några själv. En del säger att de kan vara aggressiva mot andra fiskar, andra tycker att de är jättesnälla. Men algätare är de iallafall

                            Personligen gillar jag ancistrus mer än siamesisk algätare, men jag önskar ibland att jag hade några såna istället, just på grund av algerna som mina ancistrus inte gillar.

                            Nej nitriten ska gå ner snabbt med små täta vattenbyten och pyttelite matning, på någon vecka kanske?

                            Byta vatten när nitriten blir hög gör man bara för att lindra för fiskarna, men jag håller med om att cirka 10% per dag kan vara lagom. Hoppas det går bra! Lycka till
                            / Ebba

                            Kommentar

                            • Andrém
                              • October 2009
                              • 1247

                              Jo, själv så lutar jag åt ancistrus för att tofsalgerna har försvunnit och blivit ersatt av bruna alger nu. Siamesiska algätare må vara bra fast jag ser inte mycket kul i dom, även om dom skulle göra ett bra jobb i akvariet så vill jag vara nöjd med min familj

                              Idag så bytte jag runt 40L vatten och matade även väldigt lite. Igår tillsatte jag även 3DL salt (allt salt jag hade hemma ) och fiskarna verkade lite piggare.

                              Nitriten har varit runt 0.6mg/l i 3 dagar nu och det verkar inte visa något tecken på att det är påväg neråt. Får hoppas att dom nya växterna kan hjälpa lite mer på traven

                              Tack Toccata.

                              Kommentar

                              • Johanski
                                • February 2007
                                • 3044

                                När du sen sänker salthalten tänk på att göra det i omgångar, med små vattenbyten. Det är inget problem för fiskarna att du dumpar ner så mycket salt som du gjorde, men om du sänker lika snabbt kan det bli problem.

                                MVH Johan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...