Första akvariet, fisk tips och inredning.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andrém
    • October 2009
    • 1247

    #91
    Matningen: Aha, det var det jag inte ville tänka, men jag har börjat mata väldigt lite så att dom äter det direkt så att det inte flyter runt. När det gäller algtabletter så är mina mollys extremt tröga på att ens hitta där jag har släppt ner dom, dom bökar hellre runt omkring i sanden vilket tillslut leder dom till tabletterna men det är efter en liten stund (5-10min).

    Fiskar: Akvariumet är på 150x50x55 (L*B*H) men när det gäller räkorna som har dom ju inga klor utan bara filter "armar" som dom plockar upp alger, mat och sådant med. Dom kan vara lite sura och försöka gå (ja, bokstavligt) på fiskar vid botten men dom är ju väldigt sega på både simma och att gå. När det gäller att dom dödar fiskar så har jag bara hört att dom äter upp döda fiskar och inte dödar levande, ska undersöka mer

    Förlåt att jag fortsätter det här med fiskarna men skulle det gå med: 4 skalare, 4 mollys, 10 pansarmalar, 2 ancistrus och sen ev 1 (eller 2) räkor och 2 gurami? Kanske något stim med fiskar skulle passa in också eller då kanske det blir för mycket fisk.

    Tack Toccata!

    Edit: Nitriten har gått upp ännu mer, den ligger emellan 0,1mg/l och 0,2mg/l. Ska börja mata dom 1gång per dag eller kanske bara 1 gång varannan dag, ska även handla nitrivec och se om det hjälper.
    Senast redigerad av Andrém; 06 November 2009, 09:52.

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #92
      Man behöver inte ge mollys algtabletter, enligt mig. De brukar noppa i sig alger senare när man fått lite sådana. Särskilt nu i början är det sämre att ge tablatter för det kommer hamna matrester i sanden som smutsar ner. Så ge bara flytande mat (flingor eller liknande) som de kan äta upp direkt på några sekunder utan att några rester hamnar någonstans. Sen är det ju så att ju mer de äter desto mer bajsar de, så nedbrytning av bajset kräver också mer nyttobakterier i filtret.

      Senare när akvariet är igång, och du har bottenlevande fiskar som kan äta upp rester av all mat som blir kvar, så är det en annan sak.

      Pansarmalar äter självklart upp rester av algtabletter också, det är bara att deras huvudföda helst ska vara kött(alltså fisk)-baserad.

      De fiskar du nämner låter bra. Det tar ju ett tag att bygga upp den populationen och se att den mår bra på lång sikt. Senare när allt det där är igång och fiskarna mått bra några månader så kan du ju känna efter om du tycker det finns plats för mer. Så att man tar ett steg i taget menar jag, när man vet hur det funkar med alla de fiskar du tänkt att skaffa först.

      Men jag är fortfarande osäker på kombinationen skalarer + gurami. Kanske starta en ny tråd om detta och få svar om det? Har aldrig haft dessa fiskar själv.

      Men det ligger ju längre fram i tiden Efter att det gått nån månad senare och akvariet verkar bra, så tycker jag det är smart att skaffa pansarmalar härnäst, eftersom de sen kan äta upp eventuella matrester som hamnar på botten

      Ja pytteliten matning + nitrivec borde fungera bra. Ser fiskarna pigga ut är det nog ingen fara. Om nitritnivån skulle öka mycket och du ser att fiskarna börjar bli hängiga, så starta en ny tråd där du beskriver just nitrit-problemet och hur du har matat hittills, så kommer du få fler svar än vad jag kan ge.. Jag har aldrig haft skadliga problem med nitrit vad jag vet.
      / Ebba

      Kommentar

      • Andrém
        • October 2009
        • 1247

        #93
        Aha, antog att mollys behöver algtabletter i början för att det är en allätande fisk. Då vet jag att jag kan skära ner eller ev sluta ge dom tabletter. Gav dom 1 tablett, delat i 4 delar per dag så det var inte så mycket och dom åt alltid upp (vad jag kan se).

        Jo, att skaffa den populationen av fiskar är inget jag förväntar mig efter en månads tid utan ett bra tid framöver och jag har ingen brådska, så länge fiskarna överlever och att akvariet sätts in ordentligt.

        Jo, tänkte börja att fixa min "städ-crew" härnäst, ska pansarmalarna ha röda tabletter eller hur ser köttbaserad(?) fiskmat ut? Guramis och skalare får vänta till sist då dom säkert är dom dyraste fiskarna som kommer leva i akvariet. Så det får bli en ny tråd om det när det är dags.

        När det gäller nitrit "problemet" så är min mamma chef över det just nu, så hon kommer rapportera ifall det blir några farliga nivår. Vattnet ska testat 2 gånger per dag och vattenbyta kommer bestämmas därefter. Förhoppningsvis så ökas det inte för mycket då matningen sänks kraftigt.

        Tack Toccata!

        Kommentar

        • toccata
          • January 2004
          • 1238

          #94
          Jo det stämmer att mollys gillar alger och självklart går det bra med tabletterna, även om jag tror att fiskarna har lättare att äta annan mat. Deras munnar är inte gjorda för tabletter riktigt.

          Men jag trodde att du matar med både flingmat OCH tabletter hela tiden. Det viktigaste är att mata väldigt lite, oavsett hur du matar Mina platy får flingmat men de äter också mycker alger från mina växter hela tiden. Det är både kött (dvs. fisk) och alger i flingmaten.

          Det är ju alltså inte rött kött det handlar om (från ko och häst) utan pansarmalar kallas köttätare eftersom de lever på kräftdjur och sådant smått i naturen Och kött-tabletterna innehåller protein i form av fiskmjöl, räkmjöl, osv.

          Till pansarmalar kan jag verkligen rekommendera märket "Hikari" som säljs i små påsar, dvs, ej i runda burkar! Det är en pansarmal på förpackningen, den ser ut så här:

          Brukar finnas i djuraffärer.

          Här är en jättefin youtube-film med hur pansarmalar lever i det vilda där man fångar dem:
          Filmed in October 2007 at near Manaus city Brazil.


          Sen när du köper algätande malar så har Hikari gröna tabletter för sådana malar också, som ser ut så här:
          / Ebba

          Kommentar

          • Andrém
            • October 2009
            • 1247

            #95
            Jo, jag matar först med flingor och sedan ger jag dom en halv tablett, detta gör (gjorde) jag 2 gånger per dag, ska sluta göra det nu dock nä dom har lite svårt att sitta vid tabletterna hela tiden utan simmar runt dom och äter bara lite vid varje tugga så att säga.

            Haha nä, skulle vara förvånad om det funkade att ge dom "vanligt" kött från ko t.ex men jag tänkte på t.ex röda tabletter som jag har sett i affären men det du länkade ska jag hålla utkik nästa gång jag är i djuraffären. Hur är det om jag skulle byta till t.ex mygglarver istället för flingmaten? Hört en del åsikter om att flingmat inte är ett sådant bra basfoder och att man ska variera så mycket som möjligt. Skulle mygglarver hjälpa till att hålla nitriten nere i början tro?

            Tack

            Kommentar

            • toccata
              • January 2004
              • 1238

              #96
              Färgerna på tabletterna är ofta larviga färgämnen som säkert inte alls är nyttiga för fiskarna... De har en massa onaturliga tillsatser i fiskmat.

              Mygglarver smutsar tyvärr ner vattnet mer än vad annan mat gör, eftersom de är frysta och ligger i vätska (is), som genast smälter i akvariet.

              Det finns torkade mygglarver av olika slag, fråga i forumet vad som kan vara bäst.. Jag kan tyvärr inget om dessa.

              Vad du gör så köp aldrig RÖDA mygglarver, de föds upp i en smutsig miljö och har väldigt starka ämnen i sig som kan framkalla allergi hos människor. Men andra mygglarver går säkert bra.

              Men vänta helt med mygglarver i några månader för det skitar ner mycket jämfört med annan mat.

              Både flingmat o tablett två gånger om dagen är nog förklaringen till dina stigande nitritvärden, om de stiger fort. Pyttelite flingmat varannan dag ett tag borde hjälpa. Det är säkert bra att ge något annat än flingmat men just nu den första månaden så kanske det är synd att använda foder som smutsar ner mycket. Men det är bara min åsikt

              Jo platy och molly och sådana "noppar" bara på tabletterna och de faller sönder och löser upp sig i vattnet. Så jag skulle inte ge det som mat nu i början som sagt. Senare kommer pansarmalarna äta upp eventuella rester
              / Ebba

              Kommentar

              • Yoink
                • September 2009
                • 234

                #97
                Angående nitriten i ditt kar; det måste bildas nitrit för att nitrifikationsbakterier ska bildas (Jag kan ha fel). Börja inte panikbyta massa vatten varje dag. Så länge nitriten håller sig relativt låg så hade jag inte bytt något vatten alls den första månaden då jag har fått lära mig att man bara drar ut på uppstarten på det viset. Om du är orolig för dina fiskar så kan du tillsätta lite salt, hur mycket kan du säkert hitta om du söker i forumet.

                mvh Tim

                Kommentar

                • Andrém
                  • October 2009
                  • 1247

                  #98
                  Hej igen!

                  Var borta ifrån akvariet under helgen så det blev inget nytt inlägg i tråden.

                  Nu är jag dock hemma igen och jag mätte nitrit värdet (dropptest) och det ligger på 0,6mg/l vilket är en höjning på 0,4mg/l under 2-3 dagar.

                  Fiskarna verkar må bra dock, dom verkar inte bete sig konstigt eller vara vid ytan och kipa efter luft hela tiden. Ska jag byta en del vatten eller bara tillsätta salt? Fiskarna har överlevt 2 veckor nu och nästa helt så planerade jag att införskaffa någon fisk till (mal eller liknande) så det vore synd om mina mollys dog.

                  Tips?

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    #99
                    Ursprungligen postat av toccata
                    .......Vad du gör så köp aldrig RÖDA mygglarver, de föds upp i en smutsig miljö och har väldigt starka ämnen i sig som kan framkalla allergi hos människor. Men andra mygglarver går säkert bra.

                    Men vänta helt med mygglarver i några månader för det skitar ner mycket jämfört med annan mat........
                    Ebba, det stämmer att man inte bör mata fiskar med röda mygglarver, men inte helt rätt.

                    Mollysar, levandefödare de äter ju ALLT, mina mår inte dåligt av röda mygglarver, då de fick det.


                    Jag har fått lärt mig att de fiskarna som mår sämst av att äta RÖDA mygglarver är malar. Har man dyra dyra malar är det trist om de blir dåliga pga av mygglarverna och dör.
                    Senast redigerad av Nubi; 08 November 2009, 15:26.
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

                      Ursprungligen postat av Andrém
                      Hej igen!

                      Var borta ifrån akvariet under helgen så det blev inget nytt inlägg i tråden.

                      Nu är jag dock hemma igen och jag mätte nitrit värdet (dropptest) och det ligger på 0,6mg/l vilket är en höjning på 0,4mg/l under 2-3 dagar.

                      Fiskarna verkar må bra dock, dom verkar inte bete sig konstigt eller vara vid ytan och kipa efter luft hela tiden. Ska jag byta en del vatten eller bara tillsätta salt? Fiskarna har överlevt 2 veckor nu och nästa helt så planerade jag att införskaffa någon fisk till (mal eller liknande) så det vore synd om mina mollys dog.

                      Tips?
                      Testa med att mata varannan dag eller en gång om dagen. Då kommer säkert nitriten att sänkas efter några vattenbyten, men jag skulle inte få jätte panik av det. Släng ner en ancistrus i karet som bökar runt på botten
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

                      Kommentar

                      • Andrém
                        • October 2009
                        • 1247

                        Ursprungligen postat av Nubi
                        Testa med att mata varannan dag eller en gång om dagen. Då kommer säkert nitriten att sänkas efter några vattenbyten, men jag skulle inte få jätte panik av det. Släng ner en ancistrus i karet som bökar runt på botten
                        Jo, det började jag med på torsdagen/fredagen och har även bara matat med flingor och inga algtabletter. Men värdet har stigit fortfarande och det är därför jag är orolig. Ska hålla ett större öga på värdet dom kommande dagarna men just nu så verkar det väldigt högt (toppar nästan skalan på testet)

                        Kommentar

                        • Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

                          Så hade jag med, speciellt när jag matade med algtabletter (och inga malar i karet) så jag bytte en gång varannan dag 20% i en vecka. Sen matade jag varannan dag.
                          Det är inte konstigt att man får nitrit i karet, det blir ju så nån gång.

                          Göder du ditt kar med typ pmdd eller växtgödning?
                          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                          Fiskbloggen

                          Kommentar

                          • Andrém
                            • October 2009
                            • 1247

                            Ursprungligen postat av Nubi
                            Så hade jag med, speciellt när jag matade med algtabletter (och inga malar i karet) så jag bytte en gång varannan dag 20% i en vecka. Sen matade jag varannan dag.
                            Det är inte konstigt att man får nitrit i karet, det blir ju så nån gång.

                            Göder du ditt kar med typ pmdd eller växtgödning?
                            Att nitrit skulle dyka upp för eller senare är jag inte förvånad över, utan det är i vilken stor mängd jämfört med hur få fiskar jag har, hur mycket jag matar osv. Lite alger har också börjat dyka upp, men det är också förväntat, kanske visar att akvariet är på G att bli "klart".

                            När det gäller gödning så använder jag "Happy-plant" just nu och även "gödningsbollar" men jag ska byta till PMDD i framtiden. Har det någon inverkan på nitrit?

                            Kommentar

                            • Nubi
                              • March 2009
                              • 9026

                              jag hade inget pmdd i karet förräns det var inkört. Växterna som jag hade då var inte så kräsliga eller känsliga av sig.
                              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                              Fiskbloggen

                              Kommentar

                              • Andrém
                                • October 2009
                                • 1247

                                Ursprungligen postat av Nubi
                                jag hade inget pmdd i karet förräns det var inkört. Växterna som jag hade då var inte så kräsliga eller känsliga av sig.
                                Skulle det spela någon roll egentligen? att använda gödning ger väll bara chansen för alger att bryta ut ett lyft men inte mycket mer än det? Mina växter har växt en bra del sedan jag köpte dom ifrån affären.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...