Första akvariet, fisk tips och inredning.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andrém
    • October 2009
    • 1247

    #16
    Skulle gärna behöva lite svar och tips till mina två senaste inlägg,

    tack på förhand ni som hjälper!

    Kommentar

    • CyberLizard
      • October 2009
      • 165

      #17
      Jag som ljusdesigner ser med stort tvivel till rådet att ha 1W per liter vatten. Dels tror jag det är rimligare med 1W per 10 Liter vatten, Dels så är rådet idiotiskt från början, då det enbart funkar om man har lysrör.

      Watt är ett mått på elektrisk effekt - inte på mängd ljus. Rådet borde istället gälla antal lumen per liter. Om vi som exempel tar Philips TL-D 58W Aquarelle SLV (länk, T8-lysrör för akvarier) så behöver du knappt 8 lysrör för att få 400W för 400L. Ett av dessa lysrör ger ett ljusflöde på 3800 lumen (en vanlig 60w glödlampa ger 600lm) så åtta stycken ger ifrån sig ett ljusflöde på 8x3800=30400 lumen! Det är ungefär det jag använder om jag vill belysa ett klassrum på ca 6x6 meter.

      Går man bara efter affärens råd så kanske någon får för sig att använda glödlampor istället. Säg att man då vill ha ett jämnt ljus och använder sig av 8 st 60W glödlampor. 8x600= 4800 lumen, alltså lite mer än ett av de tidigare lysören. Och i mitt tycke, lite mer rimligt.

      Sorry, men jag blir så irriterad på butikers okunnighet vad det gäller ljus. :P Gå inte på allt de säger! Men tillbaka till din fråga: Jag tror att fyra lysrör räcker gott och väl till ditt akvarium, men jag tror inte du behöver köra på 50W då. 36W per lysrör räcker nog. Tyvärr har jag aldrig haft ett så stor akvarium, så jag kan inte svara säkert (förrutom på det jag redan gått igenom ovan ) utan jag rekommenderar dig att pröva dig fram. Sparar du bara kvittona så bör du ju kunna lämna tillbaka armaturer och lysrör som inte behövs. Jag har även hört att växter vill ha ett varmvitt ljus (låg Kelvingrad), men att fiskar ser vackrare ut i Kallvitt. Sätt då ett av varje i rampen, så har du både och!

      Här finns lite inspiration: http://saurama.aqua-web.org/index.htm
      Denna länk ligger redan här på forumet någonstans. Personen i fråga har testat en massa olika lysrör och ibland även blandat olika ljusfärger.
      Projektråd 160L SA

      Kommentar

      • Andrém
        • October 2009
        • 1247

        #18
        Tack så mycket för din input Cyberlizard, väldigt hjälpsamt. Jag hörde lite om reflektorer att det kan bidra att ge mer ljus (genom att reflektera) är det något som skulle ge mer för pengarna eller bör jag sattsa på ett par nya och bättre lysrör?

        Du skrev också att växterna vill ha låg K grad, lysröret jag har nu är på 10 000K och vad jag har sätt är det rätt standard och har svårt att hitta mindre. Vad är en rimlig nivå att ha för växterna?

        Tack igen!

        Kommentar

        • CyberLizard
          • October 2009
          • 165

          #19
          Reflektorer kan helt klart vara värt pengarna, då de, precis som du säger, reflekterar tillbaka det ljus som går åt fel håll (dvs inte ner i akvariet). Men de GER inte mer ljus...

          Det är inte svårt att hitta varmvita lysrör, de är de vanligaste på marknaden. Vill man ha lysrör för akvarium så brukar de ha ett par sorter i djur/akvariebutiker. Ibland kallas de för "Plant tubes" eller liknande. Din lokale handlare kan garanterat ta hem sådana annars. Varför högre Kelvingrader är vanligt i akvarier är för att de tar fram färgerna hos många fiskar. Fiskarna bryr sig inte så mycket om ljuset egentligen, och klarar sig alldeles utmärkt med det ljus som finns i rummet. Det är för vår skull vi belyser dem. Växter däremot behöver ljus av vissa våglängder för att växa "som vi vill", dvs tätt, lummigt och tjockt. Då ska tydligen ett gulare (lägre färgtemperatur) ljus vara bäst. Exakt vilken färgtemperatur som är bäst kan jag inte svara på, men jag gissar på runt 2700K-3000K ungefär. Jag tror däremor att den spektrala fördelningen är viktigare, dvs vilka delar av det "synliga" spektrumet som lysröret använder. Men jag vet inte vilken "Peak" det är som påverkar växterna mest.

          På lysrör finns oftast numera en tresiffrig kod som berättar dels vilken färgåtergivningsförmåga, dels färgtemperatur den har. Vanligast är att det står något mellan 827-965, men det finns många olika. Den första siffran står för Ra-värde (färgåtergivningsförmåga). Åtta betyder då att det är +80%, och nio +90%. De två sista står för färgtemp, så 27=2700K och 65=6500K. Vad det står över 10000K minns jag inte.

          Jag har däremot haft stora problem att hitta ljuskällor över 3000K i den vanliga handeln... (Visserligen lågenergilampor, men ändå)
          Projektråd 160L SA

          Kommentar

          • Andrém
            • October 2009
            • 1247

            #20
            Ah, menade det du skrev med reflektorer men skrev det lite dummt

            Kikade lite på mitt lysrör och det står "F36W / 174 - T8" och sedan under står det "10000K" Så dom där "xxx-xxx" siffrorna hittade jag inte på mitt lysrör.

            Jag ska åka till djuraffären och inhandla en rot och lite mer växter, ska kolla efter ett par nya lysrör, ska hålla koll på mindre K nivåer på en av dom nya iallafall.

            Hittade ett lysrör på clas ohlson, 36W med 3325 Lumen och 840 som färgkod vilket bör vara 80% med 4000 K eller har jag fel?

            Tack för all tips och info!
            Senast redigerad av Andrém; 23 October 2009, 12:07.

            Kommentar

            • ToveTott
              • July 2007
              • 558

              #21
              Ett hett tips när det gäller fiskval är att inte lita så mycket på vad dom säger i affären. Många nybörjare har fått problem för att dom litat blint på personal som antingen är okunnig eller bara vill sälja. Därmed inte sagt att det inte finns kunnig och bra personal också

              När det gäller sanden finns det olika bud. Jag kör på fin blästersand med lite grövre inblandat för att jag gillar hur det ser ut och mina Vallisneria (som är de ända växter jag har planterade i sanden) växer så det knakar. Jag har Malaysiska sandsnäckor som bökar runt i sanden så att den inte riskerar att bli för kompakt.
              Senast redigerad av ToveTott; 23 October 2009, 14:14.
              Biolog men inte allvetande

              102L
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

              Kommentar

              • Andrém
                • October 2009
                • 1247

                #22
                Jo, jag har alltid det i baktanken att dom vill först och främst sälja än att hjälp kunden, man ska ju aldrig lita blint på någon. Hur som helst, det blev 2 nya lysrör, 4 nya växter och en mangrov rot. Lysrören jag har nu lägger min lumen på runt 5000+ vilket är bättre än det jag hade för.

                Tänkte också kolla, mitt akvarium är på 400L (vad jag vet) med måtten 150x50x50. Men när jag har fyllt akvariet så verkar, enligt mina anteckningar när det gäller hur många hinkar, bara komma upp i runt 300L. What gives?

                Jag kommer ladda upp lite bilder när pumpen och sådant är fixat samt att grumligheten i vattnet har lagt sig. Hoppas grumligheten är på mitt "Happy-Life" beredningsmedel och inte sanden som jag spenderade nästan en hel dag att tvätta.

                Tack för svaren :>
                Senast redigerad av Andrém; 23 October 2009, 21:15.

                Kommentar

                • Lellel2
                  • September 2009
                  • 199

                  #23
                  150*50*50 ger mig 375 liter när vi strukit nollor? där har du 25 liter, sen kan vi gissa att du inte fyllde upp till ytspänning, det varierar hur man anger måtten men ofta är det yttermåtten som anges dvs akvariet är 50 cm högt, säg att du lämnar 5 cm, då är vi nere i 340 liter. Sen slänger vi i massa sand och rötter och pumpar å prylar så kan vi nog ta resten därifrån och landa på exakt 300 liter med ett 5 cm sandlager.

                  Kände att det där va en fråga jag kunde svara på
                  "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
                  Work smart, not hard

                  Kommentar

                  • Andrém
                    • October 2009
                    • 1247

                    #24
                    Ah, anade att det var något sådant. Nu blev jag lite ledsen. Tyvärr blir det ju aldrig en effektivt "400L" kar men nästan 100L mindre är fan mycket. Känns som jag får ge upp en del planer etc.

                    *ledsen*

                    Tack för infon iallafall.

                    Uppdatering: Nu är akvariet fyllt med 385L vatten enligt mina beräkningar och filter etc är på plats. Förhoppningsvis nu så börjar mina växter växa och grumligheten börjar försvinna. Hur är det med att använda ett medel för att "kickstarta" dom goda bakterierna i ett filter om filtret redan har startats utan dom? Är det okej att bara stänga av och hälla i?

                    Bilder kommer läggas upp när grumligheten har lagt sig
                    Senast redigerad av Andrém; 24 October 2009, 15:00.

                    Kommentar

                    • Andrém
                      • October 2009
                      • 1247

                      #25
                      Som jag skrev i min "uppdatering" i min tidigare inlägg så är allt i akvariet igång nu. Hur länge bör jag vänta på att akvariet ska vara "klart" för att ha 1-2 fiskar med bakteriepreparat och utan? Min flickvän och jag väntade runt 2 veckor sist vi startade vårat 120L akvarium, gäller liknande här eller är 2 veckor mer än nog? (dvs räcker 1 vecka?).

                      Tack.

                      Kommentar

                      • toccata
                        • January 2004
                        • 1238

                        #26
                        Du kan släppa i fiskarna direkt, så länge det inte flyger omkring en massa grumlig sand. Först när du släpper i fiskarna börjar det bildas skit som bakterierna lever av. Det går alltså inte att "få igång" ett akvariums nyttobakterier utan fiskar (jo, med fiskmat men det är en annan metod).

                        Kort sagt: Är pumpen igång, vattnet någotsånär klart, växterna planterade, så släpp i några fiskar med en gång

                        Så länge du startar väldigt långsamt med 1-2 fiskar behövs egentligen inget bakteriepreparat, men det skadar ju inte att låta lite Nitrivec eller liknande sugas in i pumpen.

                        Men öser man i för mycket nyttobakterier med endast 1-2 fiskar är det inte säkert att alla nyttobakterier har något att leva av. Men det skadar inte som sagt, jag skulle ha haft i bakteriepreparat, helst låta det sugas in i pumpen. Men det är meningslöst att ha i det innan fiskarna kommer i
                        Senast redigerad av toccata; 25 October 2009, 06:58.
                        / Ebba

                        Kommentar

                        • Andrém
                          • October 2009
                          • 1247

                          #27
                          Jasså? Men hur blir det med nitrit peaken och sådant? Såklart kommer jag nog köpa något bakterimedel för att vara på den mer säkra sidan, ska man hälla i det direkt i filtret (har ett ytterfilter)? Och att mata i ett nystartat akvarium då? vi har alltid matat från dag 1, när en fisk har blivit bosatt, men väldigt sparsamt. Vissa butiker säger ju att man ska vänta 3 dagar innan man ger någon mat, vad är poängen med det?

                          Isåfall så kanske jag ska ta en titt på att ev. skaffa hem 2 fiskar idag då. Blir ev. 2 svärdbärare då jag tycker dom är väldigt snygga och intressanta.

                          Uppdatering: Här kommer lite bilder tagna av min iphone, tyvärr så har jag ingen tillgång till en bättre kamera just nu

                          Bild1: http://i36.tinypic.com/5aeyhw.jpg
                          Bild2: http://i34.tinypic.com/sxljxz.jpg
                          Bild3: http://i34.tinypic.com/2vx5auu.jpg
                          Bild4: http://i35.tinypic.com/24qmjau.jpg
                          Bild5: http://i35.tinypic.com/2z9i6tt.jpg


                          Kritik motas gärna, ska handla fler växter ni som tycker att det är för få fyi
                          Senast redigerad av Andrém; 25 October 2009, 09:41.

                          Kommentar

                          • Andrém
                            • October 2009
                            • 1247

                            #28
                            Dom första fiskarna har landat i akvariet. Det är 4 stycken segelfens molly's 3 honor och 1 hane. Dom verkar alla trivas bra förutom en hona som håller sig till ytan väldigt mycket. Det kanske är en stressfaktor, får hoppas att hon börjar simma lite mer som de andra 3.

                            Uppdatering: alla verkar må bra nu, förutom alla verkar vara beroende av att gå upp till ytan ibland för att hämta luft och ibland bara simma längs toppen av akvariet. Är det något som är fel eller ska jag låta allt vara så får dom lite mer tid på sig? Min pump är på full hastighet och jag använder ett utstrålarrör som är satt lite över ytan för att syresätta vattnet. pH är mellan 6-7.5 och nitrit är på <0.01 - 0.02

                            Tack för ev. tips.
                            Senast redigerad av Andrém; 25 October 2009, 15:42.

                            Kommentar

                            • toccata
                              • January 2004
                              • 1238

                              #29
                              Lite nitrit bildas alltid, men har man tillräckligt få fiskar/ mycket bakterier i filtret så omvandlas det snart till näringsämnen. Det man vill undvika är att få skadligt höga halter av nitrit, men det kommer gå bra med dina fyra fiskar i ett 300-liters, det är jag säker på. Mata mycket sparsamt, pyttelite, de första veckorna så går det nog bra.

                              Hoppas du inte tänkt ha molly OCH svärdbärare, för de har i princip samma beteende och båda föder många yngel. Så det räcker med en art av molly, guppy, platy och svärdbärare (så kallade "levandefödare"). Jag anser att molly är lite känsligare än svärdbärare, för bland annat vitaprick-sjukan. Men har man fått tag i friska fiskar från en bra affär ska det inte vara någon fara, så länge man håller bra vattenkvalitet.

                              Jag har aldrig haft ytterfilter... Men tillsätt nyttobakterierna vid insuget till filtret, så sugs de in där. Fortsätter du att mata sparsamt (första veckan kanske varannan dag) så tror jag inte att du får problem med nitrit i ditt stora akvarium. Men nu får du vänta minst 3 veckor innan du köper fler fiskar.
                              / Ebba

                              Kommentar

                              • Andrém
                                • October 2009
                                • 1247

                                #30
                                Nejdå, jag ska bara ha en art av sk levandfödare som du sa. Anledningen att det blev molly's istället för svärdbärare är att alla dom hade led att vitapricksjukan så det var ju ingen idé att ta hem sjuka fiskar.

                                Jag hade tyvärr inte nog med pengar idag för att köpa allt jag ville så jag måste gå och köpa nitrivec eller liknande imorgon men ska man verkligen hälla det i vattnet? Har för mig att man skulle hälla det direkt i filtret men det spelar väll säkert ingen roll.

                                Tänkte också höra med själva "ut röret" i akvariet. Just nu har jag ett utströmmarrör monterat där vattnet kommer ut ur massor med små hål lite ovanför vattenytan. I manualen stog det att det inte var att föredra och att man istället skulle ha bara vanliga "hålet" eller ett brett rör så att det sprids mycket mer. Vad är att föredra för bäst flöde/syresättning etc? Verkar som mina fiskar går upp till ytan väldigt mycket för luft och dom har alla röda gälar (fiskarna har färgen gul).

                                Tack för svaret och infon Toccata

                                Kommentar

                                Arbetssätt...