SA 160L (Halvt nybörjare)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CyberLizard
    • October 2009
    • 165

    SA 160L (Halvt nybörjare)

    Well, det är väl dags för mig att starta min egen tråd. Mitt lilla akvarieprojekt började visserligen i september, om jag inte minns fel, men då det började med krångel har det dragit ut på tiden. En bidragande faktor är ju iofs också att jag studerar, och CSN-lånet blir man fet av (Försök hålla vikten när du bara har råd med falukorv och snabbmakaroner! ) men inte mycket rikare för det. Jag har haft akvarium för läääänge sedan, men jag visste inte mycket då om akvarier. Nu har läst på ämnet en hel del, mest här på Zoopet, men jag är fortfarande en nybörjare.

    Jag bestämde mig i alla fall rätt tidigt att jag skulle lägga lite krut på detta projekt för en gångs skull, och inte hafsa ihop ett kar som jag tröttnar på efter ett halvår. För någon månad sedan så insåg jag att det jag är ute efter kommer att lika ett SA rätt mycket, vilket gjorde att jag ångrade mig i ett av mina fiskval (Istället för Guramis ska det bli några ciklider, troligen nån Apistogramma). Det kommer inte bli något hardcore-SA-akvarium, men med en rejäl flört åt det hållet iaf.

    Hittills har jag lyckats skrapa ihop detta:

    Juwel 160 Rekord (Beg., med något vajsing i belysningen) http://www.juwel-aquarium.de/en/rekord.htm?cat=18

    AquaTerra Amazon 100x50

    5L Biobollar (som ser ut som "revolverhuset" av lakrits man får i "Gott&Blandat"-påsen! )

    2 st svarta filtermattor á 50x50x5, 10ppi

    Aquarium System New Jet 600 (Tack Åheim! )

    Div. startmedel, foder, dekorbåt, bok och annat gojs jag köpt från Tradera.

    nästan 5 kg svarta, polerade dekorstenar, 2-5 cm (Lagerhaus, av alla ställen!)

    En STOR svart flintasten på lite mer en 7 kilo. Snygg som %&¤#"!!!

    2 rötter samt 40 kilo svart grus (1-3mm) är beställ, hoppas de kommer nu i vecka 1.

    2 frigolitskivor, 1 cm tjocka.

    Planerad Line-up:

    1+1 Ancistrus Gold (Hona+Hane)
    10+ Stim av någon tetra. Ev. två olika stim.
    3 par Apistogramma eller liknande. Jag har gärna två olika sorters ciklider, så länge de inte spöar upp varandra för mycket.

    Kanske även:
    Siamesisk Algätare?
    Någon bra snäcka?
    Räkor? (Beror på hur ph:t blir)

    Växter:
    Växterna är inte klara än, men jag siktar på enkla växter först och främst.

    Taxiphyllum sp "Flame"
    Anubias var. nana
    Windelöv
    Vallisneria spiralis (Eller vad den nu heter)
    Projektråd 160L SA
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Låter intressant. Kan man ha 3 par apisto i ett sådant kar? Jag har inga apistogrammas själv så jag vet inte men av många inlägg att dömma finns erfarenheter som säger att de ärrätt tuffa mot varandra.
    Kansek skulle du välja 2 arter 1+2 av varje och sedan en nyckhålsciklid eller annat?

    Snäckor vill också ha högre pH så att deras skal inte fräts upp.

    Flintasten http://sv.wikipedia.org/wiki/Flinta
    borde väl fungera, mest kiseldioxid.
    Checking out...

    Kommentar

    • CyberLizard
      • October 2009
      • 165

      #3
      Enligt ägaren (?) på Akvarievalvet i Norrköping skulle det gå att ha tre par kakaduor i mitt kar, men jag får nog räkna bort ett par då bakgrunden tar upp rätt mycket plats. (Trots att akvarievalvet är en mycket ansedd butik så är det ju portfarande en affärsverksamhet. Så, peppar peppar... )Men som sagt, det är fortfarande i byggfasen just nu. Innan jag kommer till exakt besättning kommer jag dels kolla runt i butikerna här i Jönköping och se vad de har, samt vad de kan beställa hem. OCH låta er spåra ut totalt i denna tråden. Know-howet på denna sida är makalöst! Sedan känner jag en kille (DeathDealer) på ett ciklidforum, och även om han mest kört afrikanska så tror jag han kan tipsa om något iaf.

      Jag orkade bara inte nämna snäckornas känslighet för surt vatten också.

      Flinta är ju en ganska hård och kemiskt stabil sten, så det torde inte innebära problem. Jag har nog hellre det än skiffer iaf. Den ska funka som nivåavdelare i gruset.
      Projektråd 160L SA

      Kommentar

      • CyberLizard
        • October 2009
        • 165

        #4
        Bilder från dagens pulande:





        Projektråd 160L SA

        Kommentar

        • CyberLizard
          • October 2009
          • 165

          #5
          Wiie, på fredag kommer förhoppningsvis mitt svarta grus och rötterna jag beställt från Zoosajten! Då ska jag förhoppningsvis ha siliconat fast bakgrunden!
          Projektråd 160L SA

          Kommentar

          • CyberLizard
            • October 2009
            • 165

            #6
            I morse kom en stackars tös från DHL konkandes på tre paket. Ett paket innehöll iofs bara två rötter, men de andra två vägde 20 kilo vardera. Sanden/gruset verkar vara kalasbra, fina kolsvarta korn utan större storleksvariationer! FRAKTFRITT! Tack för den julklappen, Zoosajten!

            Nu måste jag ta mig till Classe O och inhandla silikon! Ohhh, vad jag vill ha igång karet! Hoppas en tub nu räcker (skulle iofs bli chockad om det INTE gjorde det, men men) då jag inte ens behöver alla fingrar på en hand för att räkna hur många hundra kronor jag har kvar på kontot...
            Projektråd 160L SA

            Kommentar

            • CyberLizard
              • October 2009
              • 165

              #7
              Oh, btw, en fråga: Att ha eller inte ha någon form av ler-substrat under gruset, det är frågan? Vad har ni för åsikter och rekommendationer? Jag kommer att satsa på rätt mycket växter, ingen CO2, möjligen PMDD.

              Kattsand? Lera? En burk med Seras (?) växtsubstrat? Lerkulor under enbart vissa växter?
              Projektråd 160L SA

              Kommentar

              • Peacefrogh
                • June 2009
                • 52

                #8
                Hej! Hur går det med projektet, jag vill se bilder på hur min gamla rot du köpte gör sig i ditt kar=) Känns som den kommer ta upp ganska stor del.
                180L 120L 54L 20L 120L

                Kommentar

                • CyberLizard
                  • October 2009
                  • 165

                  #9
                  Ha ha, lååååååångsamt! Jag och en kompis ska ge oss på att silicona fast bakgrunden imorgon. När det har härdat ska jag tvätta allsköns grejer och börja inreda. Jag missbedömde utrymmet lite så din rot kommer att ta upp en hel del, men den kommer bli så %&/¤#"-ans fin i karet! Jag är sjukt nöjd med köpet, och skulle jag nu vara tvungen att ta ur den så kommer jag spara den!

                  ...Hm. Jag upptäckte just att jag köpt världens sorgsnaste kokosnöt också!

                  Bilder kommer upp förhoppningsvis innan veckan är slut. Jag siktar på att det skall vara minst halvfullt med vatten då också!
                  Projektråd 160L SA

                  Kommentar

                  • CyberLizard
                    • October 2009
                    • 165

                    #10
                    H*****E!!! Jag visste det! Juwel må göra bra akvarium, men de suger rumpa vad det gäller ljus och armaturer! Det var inget fel på lysrören, utan det är själva donet det är fel på. Jag har bara dragit ut på det hela tiden, för jag VILLE inte att den skulle vara trasig... :P Detta har jag egentligen inte råd med... Suck.

                    Nåja. Jag har en idé på hur jag ska göra i alla fall. Jag köper Glo's T5 lysrörskitt. Sedan tar jag ur lysrörern ur rampen jag har, och sågar upp och tar bort kapslingen runt elektroniken. Då ska jag bara ha ett lock kvar. Sedan fäster jag T5-lysrören i locket och fäster elektroniken ovanpå locket.
                    Projektråd 160L SA

                    Kommentar

                    • CyberLizard
                      • October 2009
                      • 165

                      #11
                      "...det bidde ingen handske, det bidde en fingertut!"

                      Idag har det hänt lite kul i alla fall, även om armaturen är paj. Dels fick mina första växter som jag köpte på tradera, dels har jag och en kompis silikonat fast bakgrunden och filterrastret! Äntligen! Så, här är lite bilder:

                      Växterna är Pogostemon helferi och Stringy Moss - Leptodictyum riparium

                      Också ett användningsområde för rysk vodka... (Nåja. Fransk iofs.)

                      Helheten uppifrån

                      Höger hörn

                      Vänster hörn

                      Bild på rastret i högersidan. Det svarta är det svarta gruset som jag ska ha i karet. Vi pillade in det i silikonet för att dölja hålet bättre.

                      FINGERTUTEN! Det bidde ett nanokar av mitt 160-liters...

                      ...och så till sist har jag kapat, kokt och gjort öppningar i kokosnöten. Hoppas nu hålen är lagom åt cikliderna...
                      Projektråd 160L SA

                      Kommentar

                      • Johanski
                        • February 2007
                        • 3044

                        #12
                        Klart du ska köra co2 så du inte täcker din fina bakgrund med massa höga växter

                        Kommentar

                        • CyberLizard
                          • October 2009
                          • 165

                          #13
                          Ha, vi får se hur det blir med den saken... Först måste jag fixa ljuset. Jag är glad om jag kommer undan med en tusenlapp där...
                          Projektråd 160L SA

                          Kommentar

                          • CyberLizard
                            • October 2009
                            • 165

                            #14
                            Hepp, så satt man i skolan igen. Och ja, jag har hunnit sova lite...
                            Projektråd 160L SA

                            Kommentar

                            • Marnat
                              • November 2009
                              • 2012

                              #15
                              kommer bli skitbra det där

                              sömn är för övrigt överskattat, 3 timmar per dygn är lagom hehe
                              \\54L Apistos//
                              \\234L SA//
                              MVH Marcus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...