SA 160L (Halvt nybörjare)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CyberLizard
    • October 2009
    • 165

    #31
    Monosolenium tenerum hette/kallades förut felaktigt för Pellia, så många kallar den det fortfarande. Den verkar riktigt nice! Jag tycker det är ont om bra bilder på mossor, Erect moss verkar så spretig jämfört med ex.vis Flame. Fissidens Fontanus ser ju jämt sjukt tät och snygg ut, men jag undrar hur den blir så. Jag är skeptiker av naturen...

    Jag ska ta lite bilder på karet nu, så runt halv tolv kommer det finnas bilder på det färdiga karet på www.tinypic.com/cyberlizard om du vill se hur resultatet blev. Ljuset är dock inte färdigt än, jag måste bygga ihop en gammal ramp med ny el först. Jag var också tvungen att flytta ut doppvärmaren, då den inte verkade vilja värma så bra när den satt bakom bakgrunden.
    Projektråd 160L SA

    Kommentar

    • CyberLizard
      • October 2009
      • 165

      #32
      He. Det tog lite längre tid, om någon nu väntat. Jag är lite petig med mina bilder, så det tog tre vändor till och från datorn med kameran innan jag blev nöjd. Men tre bilder blev det iaf, så varsågoda:

      Helhetsbild på akvariet som det ser ut nu. Observera att en av rötterna är borta. Det blev för mycket med två stora rötter, fick inte plats med växterna då. Ljuset ser, tyvärr, ut så här. Har inte fixat om min gamla ramp med min nya Glo 2x39W T5-elektronik än.

      Detta är "Malte". Jag har INTE döpt henne till det, utan det är mina vänner jag fått henne av som gjort det. Kan någon säga om det verkligen är en vanlig ancistrus? Jag tycker färgerna och teckningen är lite... annorlunda? Pigg och fin är hon i alla fall!

      En till bild på "Malte". Äh, vi kallar henne för Malta, helt enkelt. Tre fina öar i medelhavet, Europas sydligaste del. Jag gjorde ett skolarbete i geografin i nian om Malta. Det blir ett utmärkt namn på henne!
      Projektråd 160L SA

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #33
        Supersnyggt kar, inspirerande!
        Checking out...

        Kommentar

        • CyberLizard
          • October 2009
          • 165

          #34
          Man tackar! Det har ju tagit sin lilla tid också, jag har ju hållit på och samlat ihop allt sedan september, och än är jag ju inte ens klar!
          Projektråd 160L SA

          Kommentar

          • Peacefrogh
            • June 2009
            • 52

            #35
            Wow kanonsnyggt!
            180L 120L 54L 20L 120L

            Kommentar

            • CyberLizard
              • October 2009
              • 165

              #36
              Idag har jag varit och handlat upp min födelsedagspresent! Fick ett presentkort på en av djuraffärerna här i stan, så det slutade med 10 Koppartetoror och två av vad jag TROR är Otocinclus vittatus, fast den såldes som Otocinclus affinis. Bilden på affinis här på Zoopet är knepig, då fisken visa skrämselteckning. Mina var gula och utan rand när jag släppte i dem, men nu simmar de upp och ner utmed rutan och letar mat! Jag väntar dock till imorgon med att mata karet.

              Jag har också beställt EasyCarbo och Sera Nitrivec. Nitrivecen åker nog i så fort jag får den, då jag har lite tuff belastning nu. Vill inte riskera en nitritspik. Jag vet att det är lite tidigt att peta i så mycket fisk, men dels har jag behandlat vattnet ganska duktigt med EasyLife FFM, GH/KH-salt och filterbakterier i tablettform, och sedan kommer ju nitrivecen. På onsdag har jag nämligen födelsedagsfest och "officiell" invigning av karet, och då ville jag ha lite mer liv i karet. Säga vad man vill om kuhliålar och Ancistrus, men exhibitionister är de då definitivt inte!

              Ah, just det. En av tetrorna har knappt några fenor kvar, men simmar glatt med de andra ändå. Kan de ha blivit söndertuggade av stress i frakten, eller kan det vara fenröta? Ni får gissa tills på torsdag, då kommer jag kunna lägga upp bilder. Om jag inte är för bakis.
              Projektråd 160L SA

              Kommentar

              • CyberLizard
                • October 2009
                • 165

                #37
                Så, efter en hysterisk vecka har jag äntligen fått upp lite nya bilder. Tetran med trasiga fenor verka må rätt bra, förutom det där med fenorna. Svår att fota är den i alla fall.

                Dessa bilder är alltså tagna idag, 10 dagar sedan förra bilden.
                Hela karet.
                En Otocinclus. Ser någon om det är en Affinis eller en Vittatus?
                Ancistrusen.
                Den stöddigaste Koppartetran.


                Film på koppartetrorna. De är skapligt bitska mot varandra, tycker jag. En av ottosarna gör en liten cameo också: View My Video


                Och här kommer HELA karet i en bildsekvens på 5 bilder. Dessa har mycket bättre färg och tydlighet än de andra bilderna, men jag gjorde ett fel när jag tog dem så jag kan inte göra en panoramabild av dem.
                1. Vänster sida.
                2.
                3.
                4.
                5. Höger sida.
                Projektråd 160L SA

                Kommentar

                • akvavirum

                  #38
                  Ursprungligen postat av CyberLizard
                  NU J****R! Iiiih!!!1!

                  Jag, en snart 28 årig (På tisdag. ) hårdrockare är fjolligare än en fjortisflicka på en Backstreet Boys-konsert (Eller vad det nu är som ungdomarna slösar pengar på nuförtiden)

                  Vad är fjolligare än en 40-årig gammal hårdrockare då - som sitter uppe på nätterna trots att det snart är jobbdax
                  Jag måste bekräfta ditt arbete - det har varit intressant att följa och resultatet blev skitsnygg, rent ut sagt. Bra jobbat med allt och idogt tålamod - snyggt blev resultatet!

                  Grattis i förskott, förresten

                  Kommentar

                  • CyberLizard
                    • October 2009
                    • 165

                    #39
                    Tackar! Fast du menar nog i efterskott. Jag fyllde ju den 9e...
                    Projektråd 160L SA

                    Kommentar

                    • akvavirum

                      #40
                      Ursprungligen postat av CyberLizard
                      Tackar! Fast du menar nog i efterskott. Jag fyllde ju den 9e...

                      Ja, visst fasen - nu ser jag att det är annat datum på det inlägget än på ditt sista. Nå - det verkar iallafall som att födelsedagen och den gågna veckan har varit rolig

                      Och skitsnyggt blev det iallafall - det har jag ändå rätt i

                      Kommentar

                      • CyberLizard
                        • October 2009
                        • 165

                        #41
                        Nog var förra veckan bra alltid - Rammstein i Malmö på tisdagen, födelsedagsfest onsdag, ny mossa och "süsswassertang" på torsdag, fest igen fredag. Jag har diskat hela helgen!
                        Projektråd 160L SA

                        Kommentar

                        • CyberLizard
                          • October 2009
                          • 165

                          #42
                          Förlåt. Jag kunde inte låta bli. Jag har köpt en fisk till. Jag är en svag människa...



                          Tog en sväng förbi Djurmagasinet idag, för att be dem beställa hem 2+1 Apistogramma Cacatuoides "Tripple Red". Då kunde jag inte låta bli att köpa en Ancistrus Gold (jag tror det är en hane) när jag ändå var där.

                          Tar hem honom, och koppar in honom (nja, jag slangar in mina fiskar. Jag har en tunn luftbubble-slang jag använder), vilket då innebär ett delvattenbyte på kanske 5%-10%. När jag släppte i honom tog det inte en minut innan han panikartat hade hittat en grotta (i andra änden av karet) som han snabbt bosatte sig i.

                          Det roliga börjar när jag matat fiskarna lite och hällt i det nya vattnet. Plötsligt börja koppartetrorna leka som bara den! Jag såg aldrig någon rom läggas, men de var roliga att titta på (Jag har stirrat på akvariet i nästan 4 timmar ikväll! ) när de krumbuktade och hade sig!

                          PLÖTSLIGT händer det något med min ancistrus-hona som jag har sedan tidigare. Hon kommer fram till maltabletterna, men rör dem inte. Hon ligger stilla en stund, sedan börjar hon nosa sig mot andra sidan karet, mot grottan där hanen gömmer sig. Detta är ungefär 1½-2 timmar efter att jag släppt i honom. När hon väl hittat dit nosar hon runt i grottan, försöker ta sig in och grejar och donar! Hon verkar dock inte komma längre in än straxt innanför mynningen. Där stannar hon i en timme, lite drygt, innan hon nonchalant simmar iväg och börjar äta.

                          Hon har varit utan en annan ancistrus i säkert två år, så hon är nog rätt sällskapssugen... ...Eller pilsk... ...eller både och.

                          Hanen har fortfarande inte lämnat grottan. Är lek efter två timmar i karet något rekord, månne?
                          Projektråd 160L SA

                          Kommentar

                          • Pickles
                            • October 2009
                            • 1155

                            #43
                            *Skrattar* Jag läste först "Ny mössa" i ditt inlägg ovan och tänkte genast - jäklar vilken toppenfödelsedag! Rammstain OCH mössa!XD

                            Karet ser verkligen bra ut, och fiskarna verkar ju uppenbarligen trivas nästan oförskämt bra. ; )
                            Åh, och jag läste att du tänkt köra med stringy-moss. Håll oss gärna hårt uppdaterade om hur det går med den sedan, jag tycker att den är så fantastiskt fin men verkar alltid lyckas med att misslyckas med den.
                            "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                            ~25l vatten

                            Kommentar

                            • CyberLizard
                              • October 2009
                              • 165

                              #44
                              Ja, just nu kan jag meddela att den inte ser ut att må så bra alls. Den är fastbunden på kokosnöten i högra hörnet (tillsammans med en anubias) och ser mest beige ut just nu. Man ser liiiite av den här:

                              Undrar om den mår bättre av att stå ljusare? Isf flyttar jag kokosnöten.
                              Projektråd 160L SA

                              Kommentar

                              • CyberLizard
                                • October 2009
                                • 165

                                #45
                                Liten update:

                                Nu har jag kört med Easy Carbo i en vecka-10 dar lite drygt. Inte på något sett särskilt regelbundet, men man ser ändå tydligt resultat på växterna. Hade jag kört med CO2-anläggning hade det säkert varit ännu mer fart på dem, men det här funkar fint för mig. Flamemossan har börjat skjuta skott uppåt, och även stringy-mossan har börjat visa lite livstecken och skjuter sakta upp små stängler.

                                Tyvärr gav min doppvärmare upp igår, men som tur var utan att koka mina fiskar. Men jag undrar om den inte varit på gång länge att ge upp då jag aldrig lyckades få den att värma karet till mer än 23 grader. Och detta trots att den var på 200W och att jag prövade två olika placeringar på den! Som tur var fick jag låna en kompis 75W-are, och bara efter några timmar hade temperaturen gått från ca 18 grader till 23-24 grader. Idag har jag köpt en 150W Elite-värmare. Återigen prövar jag att ha den placerad bakom bakgrunden tillsammans med pumpen, och än så länge verkar den kunna hålla temperaturen uppe!
                                Projektråd 160L SA

                                Kommentar

                                Arbetssätt...